Klerck i Norge, Sverige og Skotland

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Brukeravatar
Nils Tolleshaug
Innlegg: 184
Registrert: 25. april 2007 kl. 16.32
Sted: OSLO
Kontakt:

Klerck i Norge, Sverige og Skotland

Legg inn av Nils Tolleshaug » 26. september 2015 kl. 17.02

Hei,
Jeg søker etter forbindelser mellom slekten Klerck i Norge og den kjente slekten Clerk of Penicuik i Skotland.
Familien Klerck i Norge har samme opphav som adelsslekten af Klercker i Sverige.

Kilde: Stamtavle av Slekten Klerck Norge - Gert Henrik Vedeler – 25. mai 1942
Tre brødre Klerck utvandret fra Skotland i det 16de århundre på Maria Stuarts tid. Den ene til Frankrige og de to andre til Sverige. I Malmø 1598 finnes Reinholdt Klerck samt broren Eggert eller Eckhart Klerck, og dennes sønn Reinhold.
Stamfar - A. Skotten Eckhart Klerck i Malmø 1598 med sønnen Reinhold


Videre har en Skogforvalter Athur Klerck 1937 gitt følgende beskrivelse:

Navnet har gjennom tidene vært skrevet forskjellig:
Klærkr (av Asbjørn Klærker som levde I 1325 I Oslo stift),
Klark (Jon i Norrige 1333), Clark, Klærk. Klerck, Clerce, klerker, av Klerker.
Felles for alle disse, ”der opprinnelig har været adlede krigsmenn”, er at de har ført same våpenmerke: 3 lerker og 3 stjerner.

Etter de papirer som foreligger er det dog ingen forbindelse tidsrommet 1325 til 1648, men opptegnede familietradisjon beretter at Klerkene var småkonger i Norrige og ikke ville underkaste seg Harald Haafagres, men utvandret som vikinger til Skottland og levde i flere hundre år før 1600 tallet ved ”Pennercink” i nærheten av Edinburg, et herresete ”Dudhope”. Slekten kalte seg da Clark. ”Dudhope” tilhørte i 1824 Lord Douglas av Douglas.

Slekten Clark tilhørte den skotske adelen, dens medlemmer var strenge katolikker og støttet kong Karl I (Charles I) av England mot Cromwell og ville ikke underskrive Kongens dødsdom i 1648. De 3 brødre Clark forlot da Skottland.

En av disse brødrene reiste via Danmark til Frankrike, hvor navnet senere ble skrevet Clerce. Om denne grenen ”vites intet senere”. En annen bror HANS reiste til Sverige og ”kom i tjeneste i den kgl. Svenske Søe-Etat og avancerede til høy Charge”. Han hadde ingen etterkommere. Den tredje bror Echard eller EGGERT var kaptein i Kgl. Dansk tjeneste og kommandant på Malmø slott. Etter freden i Roskilde 1658 flyttet ECHARD over til København hvor han døde. Det vites ikke mer om denne Echard , der skrev sitt familienavn Klerck, en at han hadde en sønn: REINHOLDT der 1660 var handlende i Ystad, blev i 1677 Hospitalforstander…………….

Jeg ser at disse kildene er uenig om tiden for innvandringen. Vedeler sier at brødrene som er opphavet til af Klerker og Klerck i Norge, kom til Malmø (Danmark)før 1600 og referer til Maria Stuart som ble henrettet på Fortheringale Castle i 1587. A. Klerck sier at brødrene utvandret i ca. 1648 og henviser til dødsdommen til Charled I.

Jeg er takknemlig for tips om hvordan jeg kan komme videre.

Mvh Nils Tolleshaug

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»