Green

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Green

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 6. februar 2013 kl. 15.12

I 1691 ble det holdt skifte etter Margrethe Hansdatter på Nedre Ingdal. Skifte
Hun var avdøde Hans Greens hustru og etterlot seg barna;

Fredrich Hansen Green
Kirsten Hansdatter (Green), gift med Mathias Krenckel
avdøde Karen Hansdatter (Greens) barn;
Mette Margrethe Henrichsdatter
Maren Henrichsdatter
Ane Henrichsdatter

I 1688 er Margrethe, Sl. Hans Jonsen (Green), eier og bygselrådig på Nedre Ingdal. I tillegg eier hun to sager. Matrikkel 1688 Enke hadde hun på det tidspunktet vært lenge, - helt siden 1668.
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 6. februar 2013 kl. 21.09, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Green

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 6. februar 2013 kl. 16.06

Fredrich Hansen (Green) er 46 år gammel i 1701. Lenke

10. mars 1705 ble Fredrich Hansen forlovet med Lisbeth Rasmusdatter, forloverne var Leut. Budde og Peder Pedersen (Grum) i Lensvik.
24. juni 1705 ble Fredrich Indahlen og Lisbeth Rasmusdatter gift i Stadsbygd.
Lenke

I 1714 ble det holdt skifte på Nedre Ingdal etter Fredrich Hansen Green.
Han etterlot seg enka Elisabet Rasmusdatter og barna: Hans (Fredrich), Margrethe og Giertrud.
Skifte
Hans Pettersen Arentz møtte som enkens lagverge. Peder Fastesen ble oppnevnt som formynder for sønnen og Augustus Krigsmand ble formynder for begge døtrene.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Green

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 6. februar 2013 kl. 21.04

I 1757 ble det holdt skifte etter "Madame Elisabeth" på Nedre Ingdal, enke etter Jacob Mortensen Reener (evt. Reiner el. Rehner). Jacob Mortensen Reener er i en legdsrull fra 1724 oppgitt å være 36 år gammel. Skifte

Elisabeth (Rasmusdatter) etterlot seg;

Barna etter avdøde Hans Fredrich Fredrichsen Green;
Hans Fredrich 12 år
Siri 14 år
Sønnen etter avdøde Margrethe Fredrichsdatter Green;
Svend Lind 20 år, student i København
Enken Gjertrud Fredrichsdatter Green

I skiftet kommer det også fram at Hans Fredrich Green hadde vært gift med Maren Svendsdatter Lind. Maren ble gift med Jon Todahl i sitt andre ekteskap. Margrethe Green hadde vært gift med Henrich Svendsen Lind, de bodde i Trondheim. Gjertrud Green var enke etter kjøpmann Claus Lund i Molde.

En lenke til Moldefolk hvor familien Green er omtalt. Gjertrud Green hadde sønnen Fredrich Lund fra sitt ekteskap med Claus Lund.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Green

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 19. juni 2014 kl. 18.38

Fra "Trondheim før Cicignon" av Henry Berg.

"Hendrich Giødersen. Ved midten av 1600-årene tilhørte gården rådmann Hans Joensen Green, som i 1647 ble gift med Margrethe Hansdatter Klingenberg, og som besiktigelsen av gatene i 1651 viser bodde her. Han var en tid verge for Vår Frue kirke, samt var god venn av rektor Mikel Mogenssøn og fikk av ham forært en avskrift av Magnus Lagabøters landslov. Det ble holdt skifte etter rådmannen 23. jan. 1661 og enken ektet Hans Jørgensen Bull også kalt Stadsbygden etter sitt fødested. Rekkefølgen i manntallet for ledingen 1660-62 viser at han den gang bodde her. Han ble begravd 12. juni 1667, og 16. desember 1669 skjøter hans enke Margrete Hansdatter sl: Hans Jørgensen Stadsbøidens til sin svigersønn, stempelpapirforvalter Henrich Gødersen, gift med datteren Karen, sin gård ved Nedre almenning på hjørnet imellom Hans Pedersen Lættes (nr. 230b) på søndre og Ingeborg bakers gård (nr. 228 og 229) på østre side. Dette er den sydøstre hjørnegård i krysset Nedre almenning og Bredgata. De tre nabohus: Henrich Giødersens, Johan Tommesens og Peder Laursens var, hører man, før Hornemannsbrannen, "det ene hus bygd i det annet". Likesom naboeiendommene gikk også "Henrich Jøde" sin gård vekk i Strandgata, og han fikk ny tomt, den østre del av nåværende Mathesongård, Olav Tryggvasons gate nr. 14, som erstatning."

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Green

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 19. juni 2014 kl. 18.47

Aud skrev:I 1691 ble det holdt skifte etter Margrethe Hansdatter på Nedre Ingdal. Skifte
Hun var avdøde Hans Greens hustru og etterlot seg barna;

Fredrich Hansen Green
Kirsten Hansdatter (Green), gift med Mathias Krenckel
avdøde Karen Hansdatter (Greens) barn;
Mette Margrethe Henrichsdatter
Maren Henrichsdatter
Ane Henrichsdatter

I 1688 er Margrethe, Sl. Hans Jonsen (Green), eier og bygselrådig på Nedre Ingdal. I tillegg eier hun to sager. Matrikkel 1688 Enke hadde hun på det tidspunktet vært lenge, - helt siden 1668.


Karen Hansdatter Green, død før 1691, var gift med Henrich Giødersen. Når jeg i dette innlegget skriver at Margrethe har vært enke siden 1668 er det basert på funn i stiftamtstueregnskapene. Henry Berg har trolig rett når han skriver at det ble holdt skifte etter rådmann Hans Joensen Green 23. januar 1661.

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Green

Legg inn av gj18592 » 19. juni 2014 kl. 22.48

I et forsøk på å drepe et gammelt slektsvirus om Jacob Brun og Kirsten Pedersdatter Fastersen (som viruset kaller Fester) i Trondheim, så dumpet jeg borti en Peder Fastersen Rein.

http://forum.arkivverket.no/topic/19096 ... 00-tallet/

Det er veldig interessant at en Peder Fastesen i 1714 nevnes formynder til sønnen av Fredrich Hansen Green. Jeg tror den Peder Fastesen kan være identisk med Innenlandshandleren i Trondheim, bror av Erich Fastersen Rein, far til Kirsten Pedersdatter (som viruset kaller Fester).

Det er påvist at Peder Fastersen var gift med ei Maren Hendrichsdatter, men i tråden lyktes det ikke å finne hennes opphav. Det at Peder i 1714 var formynder til Fredrich Hansen Greens sønn og at Innenlandshandler Peder i Trondheim var gift med Maren Hendrichsdatter som da godt mulig er identisk med Fredrichs søsterdatter er en god indisie på at det dreier seg om samme mann.

Tråden på Digitalarkivets forum gir forøvrig alle detaljene og linker til det som er funnet av kilder rundt Fastersen (Rein)

Edit: noe skifte etter Maren har ikke blitt funnet, men hun døde i 1730: Trøndersk Pers.hist bind 1 s.105, Vor Frue sogn, betalt begravelse: 15/7 Peder Fastersens Quinde, jord, al. 3 klok.

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Green

Legg inn av gj18592 » 20. juni 2014 kl. 9.37

Aud skrev:Henry Berg har trolig rett når han skriver at det ble holdt skifte etter rådmann Hans Joensen Green 23. januar 1661.


Fra NST 16, s. 132 (Bugges utdrag fra overformynderprotokoll 1 i Trondheim)
23/1 1661, [avdøde] Hans Joensen (106) rådmann. E. (107) gjengift Hans
Jørgensen (Bull), hennes tre barn Karen 12 år, Kirsten 9
og Fredrich 6 år, farsarv 421 Rd., dertil part i lnddalsgrd.,
"Sagerne og dess brug" . Senere: Fredrik forlengst myndig,
døtrene forlengst døde.
(106) Green (Ramus)
(107) Margrethe Hansd. Klingenberg. Se også N.R.R. XI s.354 og XII s.49

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Green

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 20. juni 2014 kl. 18.40

Dette var interessant. - Takk for skifteopplysningene om Hans Joensen Green.
For øvrig synes jeg det er et flott tiltak med slike angrep på slektsvirus.

Jeg har sett litt på notatene mine fra tingboka for Fosen. I en innførsel datert 15. juli 1700 ser vi at Peder Fastersen Schancke er omtalt som Mette Margrethe og Ane Hendrichsdøtres søstermann. Søstrenes foreldre var Henrich Giødersen og Karen Hansdatter (Green).
Tingbok 1A 01, 1698 - 1705

Er det snakk om to forskjellige Peder Fastersen i Trondheim i det aktuelle tidsrommet? Det skal godt gjøres at de begge var gift med ei Maren Hendrichsdatter, men det kan vel ikke utelukkes.

Jeg har registrert navnet Faster i Stadsbygd. I 1645 (koppskatten) bor Faster på Foss. Han er trolig ikke gift på det tidspunktet. Kanskje er han i tjeneste hos Haagen Foss? Koppskatten, 1645

I 1665 er Faster ført med en alder på 50 år, nå husmann under Brødreskift. Prestemanntallet av 1665

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Green

Legg inn av gj18592 » 20. juni 2014 kl. 23.36

Jeg har for min del ikke utelukket at det kan være mer enn én Peder Fastersen i Trondheim i tidsrommet dessverre, men jeg har heller ikke funnet noe som tyder på at det er mer enn én.

Tingboka du linker til tyder jo absolutt på at det fantes to i distriktet, og fra før vet jeg av Oluf Fastersen (Schancke) (sk. 13/5 1650, overform.prot 1) og en skomaker Joen Fastersen.

En Erik Schanke er også nevnt som formynder i Trondheim, i skiftet 10/2 1710, [avdøde] Maren, sal. Rolf Heies.

Jeg kjenner i grunn ikke særlig mye til Schanke-familie i Trondheim, det er noe jeg får sette meg inn i.

Helt klart at det bør sjekkes nærmere disse folkene, så langt ser det jo ut som det finnes to Peder Fastersen, Rein og Schanke, og dermed virker det mindre sannsynlig at Rein var gift med Green.

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Green

Legg inn av gj18592 » 21. juni 2014 kl. 9.52

Det finnes en Peder Fastesen på Røros, som visstnok skal være av Schanke. Han var gift med Gunille Knudsdatter, skiftet 8. mai 1744. Han skal visstnok være død 1733, men det er basert på hva jeg fant på internett, og ingen primærkilde.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Skifteprotokoll 3A 05 , 1742-1756, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24718/113/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610528.jpg

Om denne Peder på Røros, som ser ut til å være Peder Fastesen Schanke, er identisk med den som omtales i tingboka på Fosen i 1700 tviler jeg vel egentlig på (basert på barnebarns alder som angitt i skiftet).

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Green

Legg inn av gj18592 » 21. juni 2014 kl. 11.42

Aud skrev:I skiftet kommer det også fram at Hans Fredrich Green hadde vært gift med Maren Svendsdatter Lind. Maren ble gift med Jon Todahl i sitt andre ekteskap. Margrethe Green hadde vært gift med Henrich Svendsen Lind, de bodde i Trondheim.


Lind er vel da såvidt jeg klarer å sy sammen, familien Nordlandshandler Svend Hendrichsen med tilhold på Laukvik i Senja og hustru Siri Christensdatter Lind.

Skiftet etter Svend var i 1720, han døde i 1719 på sjøen.
NST 27 s.316
29 / 11 1720, [avdøde] Svend Hendrichsen nordlandshandler død 1719.
E. Siri Christensd. Lind, hvis far [avdøde] Christen Erichsen Lind hadde
gitt 25 rd. til hennes sønn Christen. Hennes bror var Erich L.
B. : Hendrich 17, Christen 7, Hans Christian 4, Alida 16 og
Maren 6 år. Kontant 200, sølv 78 1/2, jekt 180, 20 sildegarn,
Løchvigen leie i Senja 60 (avd. døde på reise dit), to færesbåter
der 20, bygård 200, ialt 1037 - 158 rd.


Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 7 (3A 0007), 1716-1720, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25083/673/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 420673.jpg

Siri ble senere gift med Ole Hansen Giæver, hun skiftet 5. november 1740. Skiftet nevner barna fra 1. ekteskap, deriblant sønnen Hendrich Svendsen Lind 37 år og datteren Maren Svendsdatter Lind 25 år, gift. Datteren Alida nevnt i farens skifte 1720 kalles for Alet.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 13a (3A 0014), 1737-1742, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25090/264/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 320264.jpg

Hans Frederich Green nevnes blant annet fra fol.267b, og jeg ser ikke bort fra at det er andre slektsforbindelser i dette skiftet som kan være interessante.

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»