Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
dn27664
Innlegg: 200
Registrert: 1. februar 2012 kl. 11.11
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn27664 » 12. september 2012 kl. 21.34

Jeg har funnet Esau Robertsen Moddy som en av mine forfedre.

Sitat Astafjord bygdebok: "Esau Moddi var trolig av skotsk avstamning og kom fra en slekt som på 1650-tallet hadde ervervet seg betydelige eiendommer i Bjarkøy og på yttersida av Senja..."

Jeg lurer på om noen har mer utfyllende informasjon om denne slekta. Skulle gjerne hatt mer sikker informasjon bakover i tiden. Noen som kan hjelpe?

Andre varianter av navnet: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

(La dette først inn som en etterlysning under "Gratangen", flytter dette hit etter anbefaling ...).


Mvh

Jan R
Sist redigert av dn27664 den 13. september 2012 kl. 7.13, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
gj00144
Innlegg: 362
Registrert: 8. desember 2004 kl. 16.31
Sted: OSLO

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av gj00144 » 12. september 2012 kl. 22.50

Kanskje er dette faren Robert Moddi i Bergen ?

(Robbert Modderis) - Verditakster 1645
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 1554#nedre

(Robbert Modes) - Formuetaksering 1657
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=621#ovre

dn27664
Innlegg: 200
Registrert: 1. februar 2012 kl. 11.11
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn27664 » 13. september 2012 kl. 7.55

Tuseh takk! Det kan være mulig. Navnene tyder jo på samme slekt.

Jeg har ellers kommet over dette:

"Esau Moddi var trolig av skotsk avstamning og kom fra en slekt som på 1650-tallet hadde ervervet seg betydelige eiendommer i Bjarkøy og på yttersida av Senja. Faren, Robert Moddi, eide i 1661 både Sundsvold (2 våg), Helløya (1,5 våg) og Buvik (1 våg) i Bjarkøy. Trolig var han kommet i besittelse av disse gårdene gjennom et arveoppgjør etter Nils Pedersen Lem i Bergen, - et arveoppgjør som også omfattet Senjehesten og Sjursvik på sørvestspissen av Senja. I tillegg kjøpte han opp gårdene Skaland og Bø i Berg - hver på én våg. Størstedelen av disse eiendommene var gammelt Bjarkøygods, som hadde gått i arv gjennom forskjellige adelsslekter, men som i første halvdel av 1600-tallet var blitt overtatt av bergensborgere. Robert Moddi hadde også tilknytning til Bergen, uten at vi vet sikkert om han hadde løst borgerskap. I hvert fall trakk han seg tilbake dit før han ca. 1666. - Astafjord Historie 2, s. 86-88" - Hentet fra "Påls slektsside" http://palgjerde.org/slekt/p3643.htm

----------------------------

Her nevnes arveoppgjør etter Nils Pedersen Lem i Bergen. I så fall må det vel ha vært en familie forbindelse mellom disse? Noen som kjenner til dette arveoppgjøret. Hvordan kan man finne det? Jeg er ikke erfaren med søk i slike dokumenter...

Mvh

Jan R

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 13. september 2012 kl. 9.21

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 27. mars 2018 kl. 6.53, redigert 2 ganger totalt.

dn27664
Innlegg: 200
Registrert: 1. februar 2012 kl. 11.11
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn27664 » 3. oktober 2012 kl. 20.24

Tusen takk for masse informasjon, og selv om jeg ikke har funnet noe som bekrefter at Robert Moddy som var far til Esau er sønn av Adam Moodie, er det ikke usannsynlig heller. Jeg har lest store deler av "The Moodie Book" som omhandler det aktuelle tidsrommet og finner dette:

" The first entry is on the 12th April 1610, when there is a complaint by "Robert Mudie and Francis Mudie of Braikness, his brother and Master:That, on 25 July last, David King, baillie to Patrick, Earl of Orknay, of Hoy and Walls, came to the said Francis's lands of Oysmoundwall 1) and with a great baton assaulted the said Robert and left him for dead. Afterwards they cut, with drawn swords and knives, the tails of thirteen of the said Francis's horses and mares, drove them among the corns, and with great dogs worried twenty four sheep belonging to complainers. Farther, the defender daily compels the said Francis's tenants to serve him by sea and land at his pleasure. Pursuers appearing personally, defender is to be denounced for not appearing." Although the Mudies won their case before the Privy Council in Edinburgh, the Earl's friends were evidently too strong for them in Orkney, for, on the 6th September the same year, Francis Mudie of Breckness is mentioned among those at this date in Edinburgh to lay complaints against Earl Patrick, and who, as they are afraid to return home on account of the power which the Earl's officers and servants still possess (the Earl himself being at the time warded in Edinburgh), are given the special protection of the Privy Council for themselves and their wives and bairns."

Slik jeg forstår dette så omkom ikke Robert siden han og broren reiste sak mot "Earl of Orknay". Jeg finner ikke denne Robert omtalt senere i boken, så da er det mulig at han flyttet til Norge...

I hvert fall kan det passe med ut fra da han sies å være født (skulle gjerne fått lest dokumenter som kan si noe om dette).

Dette var til stor hjelp. Nå vet jeg mer... og det finnes sikker enda mer der ute. Har sent en forespørsel til Statsarkivet i Bergen også.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 5. oktober 2012 kl. 15.42

Det er svært mye enklere i 2012 å kunne si noe ut fra et bredt informasjonsgrunnlag enn for 100 år siden,
Den som kan vise med vesentlig større sannsynlighet hvem som var Robert Moddy's forfedre enn det som i dag er lett tilgjengelig, vil få stor oppmerksomhet i det minste fra alle hans etterkommere.

23.03 2018. For meg var det greit å poste i denne tråden så lenge det var noenlunde rasjonalitet og at temaet var i fokus.
Når dette konsekvent ble utfordret med det motsatte, var det ikke aktuelt for meg å bidra mere.
Før forstyrrelsen inntraff, var det - for de som fulgte med, konklusjoner trukket som var i linje med hovedkonklusjonene rundt de aktuelle Mudie-profilene på Geni.
Det var da lagt ut (i denne tråden) informasjon som alle kunne konkludere ut i fra, en informasjon som hadde absolutt verdi i puslespillet for å løse familierelasjonene og burde fortsatt ha vært i forgrunnen uforstyrret av enkeltpersoners begrensede (naturlig nok) forståelse og kunnskap der det kreves at kun deres oppfatning skal gjelde.
Sist redigert av dn22209 den 23. mars 2018 kl. 11.17, redigert 2 ganger totalt.

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 7. oktober 2012 kl. 20.35

Jan skrev:Her nevnes arveoppgjør etter Nils Pedersen Lem i Bergen. I så fall må det vel ha vært en familie forbindelse mellom disse? Noen som kjenner til dette arveoppgjøret. Hvordan kan man finne det? Jeg er ikke erfaren med søk i slike dokumenter...

Mvh

Jan R


Jeg har forstått det slik at Robert ervervet seg disse eiendommene ved kjøp, og ikke arv. Ellers så har jeg også forsøkt å finne ut av hans opphav. I "The Moodie Book" fins jo en Robert, sønn av Adam Mudie og Christian Stewart (datter av Jarl Robert Stewart), som kronologisk passer med "vår" Robert, og som altså forsvinner fra beretningen rundt 1610. Det er også slektslister på Geni.com som har dette oppsettet, men hva som er dokumentasjonen for dette er ikke anført. Jeg har således ikke sett noe bevis for en slik slektssammenheng.

Mvh
Harry A.

dn27664
Innlegg: 200
Registrert: 1. februar 2012 kl. 11.11
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn27664 » 25. oktober 2012 kl. 8.44

Harry skrev:
Jan skrev:Her nevnes arveoppgjør etter Nils Pedersen Lem i Bergen. I så fall må det vel ha vært en familie forbindelse mellom disse? Noen som kjenner til dette arveoppgjøret. Hvordan kan man finne det? Jeg er ikke erfaren med søk i slike dokumenter...

Mvh

Jan R


Jeg har forstått det slik at Robert ervervet seg disse eiendommene ved kjøp, og ikke arv. Ellers så har jeg også forsøkt å finne ut av hans opphav. I "The Moodie Book" fins jo en Robert, sønn av Adam Mudie og Christian Stewart (datter av Jarl Robert Stewart), som kronologisk passer med "vår" Robert, og som altså forsvinner fra beretningen rundt 1610. Det er også slektslister på Geni.com som har dette oppsettet, men hva som er dokumentasjonen for dette er ikke anført. Jeg har således ikke sett noe bevis for en slik slektssammenheng.

Mvh
Harry A.


Ja, jeg har også lett etter informasjon om Robert i denne boken, og finner ham ikke omtalt etter 1610, så da kan en mulighet være at han dro over til Bergen (Det var tydelig mange konflikter i området på den tiden).
Er også registrert på geni.com. Du har kanskje også Daniel Jensen og Anne Esausdatter Moddy med i ditt slektstre?
På geni.com står det registrert at Robert Moody, Jr. er født i 1590 på Orkenøyene. Denne opplysningen lurer jeg jo på hvem som har lagt inn og hvor den kommer fra...

Har du opplysninger om kjøpet av eiendommene i Sør-Troms?

Mvh
Jan R
Sist redigert av dn27664 den 25. oktober 2012 kl. 16.51, redigert 1 gang totalt.

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 25. oktober 2012 kl. 11.00

Jeg har vel igrunnen ikke andre faktiske opplysninger om Robert Moddy enn det som fremgår av diverse bygdebøker, samt forskjellig som jeg har plukket opp her og der. Følgende har jeg anført som biografi i mitt slektsprogram:

Var av skotsk avstamning (slektsnavnet er en variant av Moody, som fins i bl.a. Skottland idag), noen kilder sier han var født på Orknøyene og hadde forfedre blant norske vikinger som slo seg ned der og i Skottland. Dersom han som antatt er av slekten som omtales i "The Moodie Book", er stamfaren ifølge tradisjonen Harald Mac Mudah som var en av de gamle norskættede jarlene på Orknøyene. Det sies der at avstamningen i direkte mannlig linje er fra det skotske kongehus og i kvinnelig linje fra de gamle norske kongene. Dette er imidlertid noe som ikke kan bevises og må tas som en kuriositet. Her er satt opp en anelinje som fremkommer i "The Moodie Book", men tilknytningen til Adam Mudie og Christian Stewart er hentet fra etpar anetrær på geni.com. og er ikke verifisert. - "Robert Mudie" opptrer i flere rettssaker som bror av Francis Mudie av Breckness, 12. april 1610, 6. september 1610 og 28. november 1610. Det er mulig han er identisk med "vår" Robert.
- Robert var Bergensborger og hadde hus i Bergen. "Robbert Modderis waning 400 rdr Inden Muren J Domkierke Sougenn" (fra Verditakster for Bergen 1645); "Robbert Modes schreder Hus og Grund verdi 500" (fra Formuestaksering Bergen 1657, dog usikkert om dette er "vår" Robert). Han ervervet seg på 1650-tallet betydelige eiendommer på Bjarkøy og på yttersiden av Senja. Han eide parter i Sundsvoll, Heløy, Buvik og Slagstad i Bjarkøy, samt gårdene Skaland og Bø på Senja. Størstedelen var gammelt Bjarkøygods som hadde gått i arv gjennom forskjellige adelsslekter, men som i første halvdel av 1600-tallet var blitt overtatt av bergensborgere.
Følgende er sakset fra University of St. Andrews Institute of Scottish Historical Research angående en person utvandret fra Skottland til Bergen i 1623, dette kan godt være "vår" Robert Moddy:
"Robert Johnson arived in Bergen from Aberdeen. In February 1623 he became a burgess of the city and, according to family historians, became known as Robert Moodie. Aberdeen produced several Robert Johnstones, but one we know of had definite contacts with Norway. On 17 April 1623. 'Robert Johnstoun' had a contract with George Anderson, master of the Kirk and John Hotoun skipper of the Aberdeen barque 'The Swan'. This ship was headed to Norway to pick up a cargo of timber for delivery to Whitby or Scarborough in England. The two Aberdonians undertook to pay the skipper for his voyage on behalf of the town of Aberdeen. It is possible that the Aberdeen and Bergen individuals were the same man, and that he travelled between the two towns. N. Nicolaysen, Bergens Borgerbog 1550-1751 (Oslo, 1878), p.41; L. B. Taylor, Aberdeen Council Letters, vol. I, 1552-1633, (Aberdeen, 1942), p.216. Family information kindly provided by Liv Birgit Lokken."


At Robert Moddy var av skotsk avstamning, likeledes at han var far til Esau Robertson Moddy, er vel å betrakte som sikkert. Men at han var sønn av Adam Mudie og Christian Stewart slik det fremgår av diverse slektstrær på Geni og My Heritage, har jeg ikke funnet sikker dokumentasjon på, selv om det er en besnærende tanke. Det gir jo i tilfelle en aneliste bakover til jarl Robert Stewart av Orknøyene (Maria Stuarts halvbror) og de gamle skotske kongene!


Mvh
Harry A.

dn27664
Innlegg: 200
Registrert: 1. februar 2012 kl. 11.11
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn27664 » 29. oktober 2012 kl. 20.50

Takk for enda flere nye opplysninger. Ja det er en besnærende tanke at han kan være sønn til Adam Mudie og Christina Steward. Jeg tror i hvert fall at Robert Moddy kom fra en velstående familie i Skottland/Orkenøyene. Har fått et interessent svar (på geni.com) fra en med tilknytning til samme slekt:

"I vår familie lenge før data og verktøy som kan hurtig dokumentere fødsler og slektskap, ble vi fortalt at vi nedstammet fra huset Tudor i England gjennom Moddi og en historie om at en prins hadde kommet i unåde.
Nå i ettertid ser vi at dette med stor sikkehet stemmer og det pussige er jo at flere av våre grener er havnet tilbake i England og giftet seg inn i gamle slekter."

Etter å ha lest dette kom jeg selv også til å tenke på at jeg ble fortalt noe lignende, men ikke så detaljert... husker bare "stammer fra lorder og grever". Dette tok jeg bare som en god historie den gang, men nå skjønner jeg at dette er noe som har blitt fortalt fra generasjon til generasjon. Om dette stemmer, ja det er det ingen som kan dokumentere, enda....????

Etter det jeg har forstått så er mange arkiver i Bergen gått tapt, men kanskje finnes det mer informasjon i Skottland?

Mvh

Jan R

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 30. oktober 2012 kl. 12.15

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 27. mars 2018 kl. 6.54, redigert 1 gang totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 5. mars 2014 kl. 22.51

Hei
Viser til tidligere innlegg her: "Følgende er sakset fra University of St. Andrews osv."

Jeg har vært i dialog med ansvarlig professor på Universitetet og fått info om at kilden for denne informasjonene er Liv Birgit Løkken. Jeg har også vært i dialog med Liv Birgit Løkken som avkrefter at hun har en familiehistorie som bekrefter at disse to personene er identiske. Hun mener at det ligger en misforståelse til grunn her og har bedt om at informasjonen fjernes da hun er sikker på at dette er to ulike personer. Universitetet har nå korrigert denne informasjonen etter ønske fra Løkken.

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 6. mars 2014 kl. 17.59

Takk for innspill. Da kan jeg slette det nevnte avsnittet fra min database vedrørende Robert Moddy. Jeg har jo også vært i tvil om dette.
Det er jo imidlertid linjen fra bergensborgeren Robert Moddy til de skotske Moodie'er som er spennende. Liv Birgit Løkken tar i sin slektsbok - som for øvrig har omfattende slektslister mot gammel adel og kongehus som nok må tas med en stor klype salt - tydeligvis dette for gitt, men uten å oppgi dokumentasjon.
Foreløpig må nok sammenhengen mellom Adam Mudie på Orknøyene og "vår" Robert Moddy anses som mulig, men ikke bevist.

Mvh
Harry A.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 6. mars 2014 kl. 20.34

Hei Harry
Jeg ser du never at Robert Moodie var Bergensborger og hadde hus i Bergen. Det siste har vi bevis for i Verditakster for Bergen 1645, men Borgerskapet er ikke dokumentert:) Det eneste borgerskapet som er nevnt er relatert til Rubbert Joensen fra Aberdeen av 5. februar 1623.

Du nevner også at du er usikker på om Robbert Modes schreder er "vår" Robert. Ut i fra det jeg har lest om Moodiene og andre relaterte slekter på Orkenøyene i denne tidsperioden, tror jeg at vi med stor sannsynlighet kan utelukke denne skredderen. Han passer ikke inn i dette "bildet". Da må det eventuelt være en Moodie av en annen slekt.

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 6. mars 2014 kl. 22.43

Jeg er enig i at skredderen er lite sannsynlig (men ikke utelukket). At Robert var bergensborger går jo igjen i de fleste beretninger om ham, men at det er han som står i borgerboken er jo en kortslutning fra min side - ettersom Robert Joensen jo må være en annen person.

Men Robert var i alle fall gift med datter av en bergensborger, Esau Jahnsen. Så han vanket nok i de kretser.

Du sitter jo tydeligvis inne med kunnskaper om min 8. tippoldefar Robert Moddy og har vel synspunkter på den mulige forbindelsen til Adam Mudie på Orknøyene? Jeg er også ineressert i om du har andre opplysninger om ham enn det som fremgår av denne tråden. Jeg er kjent med det som fremgår av div. bygdebøker.

Mvh
Harry A.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 7. mars 2014 kl. 9.42

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 27. mars 2018 kl. 6.54, redigert 2 ganger totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 11. mars 2014 kl. 22.29

Robert Moodie var min 10th GGF:)

Ut i fra den kunnskap jeg har tilegnet meg antar jeg at sannsynligheten er svært stor for at det er en forbindelse mellom Robert Moodie og Adam Mudi på Orkenøyene. Denne antakelsen forutsetter at Robert Moodie ikke var skredder.

Jeg jobber med å verifisere denne antakelsen om opphavet til Robert Moodie. I den forbindelse har jeg kommet i tvil mht om Robert Moodie var sønn av Christian Stewart, datter av Robert Stewart, jarl av Orkenøyene. Dette bunner ut i informasjon som blant annet er tilgjengelig på Geni.com om at Christian Stewart var gift med John Mowat. Flere andre kilder hevder også dette, se f.eks http://www-personal.umich.edu/~bobwolfe ... x27743.htm
Utfordringen er å avklare om dette er den samme Christian Stewart som angivelig skal ha vært gift med Adam Moodie, i følge kilder som "The Moodie Book" og Geni.com.

I likhet med Kjell har jeg også sett informasjon om at borgerbrev var for håndverkergrupper som tilhørte den fattigste delen av byborgerne.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 12. mars 2014 kl. 10.36

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 27. mars 2018 kl. 6.56, redigert 2 ganger totalt.

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 12. mars 2014 kl. 13.44

Gro skrev:Robert Moodie var min 10th GGF:)

Ut i fra den kunnskap jeg har tilegnet meg antar jeg at sannsynligheten er svært stor for at det er en forbindelse mellom Robert Moodie og Adam Mudi på Orkenøyene. Denne antakelsen forutsetter at Robert Moodie ikke var skredder.

Jeg jobber med å verifisere denne antakelsen om opphavet til Robert Moodie. I den forbindelse har jeg kommet i tvil mht om Robert Moodie var sønn av Christian Stewart, datter av Robert Stewart, jarl av Orkenøyene. Dette bunner ut i informasjon som blant annet er tilgjengelig på Geni.com om at Christian Stewart var gift med John Mowat. Flere andre kilder hevder også dette, se f.eks http://www-personal.umich.edu/~bobwolfe ... x27743.htm
Utfordringen er å avklare om dette er den samme Christian Stewart som angivelig skal ha vært gift med Adam Moodie, i følge kilder som "The Moodie Book" og Geni.com.

I likhet med Kjell har jeg også sett informasjon om at borgerbrev var for håndverkergrupper som tilhørte den fattigste delen av byborgerne.


Jeg har også sett Christian Stewart oppført som John Mowats partner, vet ikke om jeg har sett ekteskap verifisert? Hun kan jo ha hatt et utomekteskapelig forhold med John, evt vært gift med ham før eller etter Adam Mudie. De fleste kilder angir i alle fall Christian gift med Adam.

Og så stusser jeg litt på opplysningen at borgerbrev var for de fattigste bergerne i Bergen. Jeg har forestilt meg at bergensborgerne fortrinsvis var velstående handelsmenn. Robert Moodie må jo ha vært bra bemidlet ettersom han var istand til å kjøpe opp alle de eiendommene på Bjarkøy og Senja.

Mvh
Harry A.
Sist redigert av Harry Oddvar Emil Aronsen den 12. mars 2014 kl. 13.53, redigert 1 gang totalt.

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 12. mars 2014 kl. 13.48

[quote="Kjell-Einar
Forum, 271: Jan 20 1563: Charter of ...
Her nevnes både Robert Stewart og en Adam Mudy(e) gift med Robert's datter Grizel Stewart.
Samme sak.[/quote]

Grizel Stewart var jo en annen av Jarl Robert Stewarts illegitime døtre. Her står det altså at det var hun som var gift med Adam Mudie. Så det er ikke lett å få noen sikker avklaring på dette!

Mvh
Harry A.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 12. mars 2014 kl. 14.37

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 29. mars 2018 kl. 8.21, redigert 1 gang totalt.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 12. mars 2014 kl. 15.47

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 29. mars 2018 kl. 8.22, redigert 1 gang totalt.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 13. mars 2014 kl. 12.12

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 29. mars 2018 kl. 8.22, redigert 1 gang totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 13. mars 2014 kl. 21.27

For å oppsummere alternativene som er nevnt over:

1. Kilde: The Moodie Book:
Adam MUDIE married Christian STEWART prob. a sister of James Stewart of Graemsay, Orkney and a daughter of Robert STEWART 1st Earl of Orkney."

2. Kilde: "RECORDS OF THE EARLDOM OP ORKNEY 271:
January 20th, 1563-64. Kirkwall.
"Robert Stewart, feuar, etc., grants to Mr. William Mudy of Breknes for his life, and to Adam Mudye his eldest lawful son and Grizel Stewart, daughter of the said Robert Stewart, apparent spouse to the said Adam..."

3. Christian f. 1565 var først gift med Adam f. 1555 d. 1603 og fikk sønnene, Adam, Francis 1585, Robert 1590. Ekteskap nr 2 med John Mowat f. 1564 og fikk første sønn Andrew ca. 1596. Deretter John, Jean og Catherine. I flg kilder skal dette ekteskapet være inngått før 1597.

Er det mulig å få sjekket ut disse alternativene mot sikre kilder?

Jeg har sjekket Grizel Stewart f. 1565 i Geni.com. Hun er her oppgitt gift med John Stewart f. 1576. Denne personen er sønn av James Stewart som forøvrig er oppgitt å være bror til Grizel. Virker lite sannsynlig at Grizel var gift med en nevø som var 11 år yngre enn seg selv.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 14. mars 2014 kl. 14.37

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 29. mars 2018 kl. 8.23, redigert 2 ganger totalt.

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 17. mars 2014 kl. 0.02

Jeg har notert fra "The Moodie Book" at Robert Mudie, sønn av Adam Mudie, Melsetter, var halvbror til Francis Mudie: "Robert Mudie, bro.-natural to Francis, is witness at Snelsetter 1630". I så fall kan han ikke være sønn av Christian Stewart som skal være mor til Francis. ?

Som nevnt her i denne tråden er verditaksten i Bergen 1645: Robbert Modderis waaning 400 rdr og Formueskatten 1657: Robbert Modes, schreder, 500 rdr. Hvis disse ikke kan være samme person, kan det ikke være pga formuen. Begge innførslene gjelder Domkirkesognet. I 1645 ligger huset i rode 10-18, og i 1657 er det nærmere bestemt rode 14. Dette må da være samme hus?.

Fra Borgerboken i Bergen har jeg notert 1654: Joen Jacobsen Myddy, vever, Kerkewang? Skotland.

I Bergen rådstueprotokoll 1592-1594 er det et sak ang. den skotske båtmann Jacob Moddi som hadde vært i slagsmål i Vardø og fått et slag i hodet med et spyd som han senere døde av.

Så her har vært flere Moddier i Norge...

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 17. mars 2014 kl. 15.13

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 29. mars 2018 kl. 8.24, redigert 7 ganger totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 17. mars 2014 kl. 21.55

Jeg har vært i kontakt med Arkivet på Orkenøyene vedrørende Christian Stewart. Kontakpersonen på arkivet uttaler at denne saken er forvirrende på grunn av ulike kilder med forskjellig informasjon.

Jeg har blant annet fått kopi fra The Orcadian Families som oppgir at Adam Mudie var gift med Christian Stewart, og at de var foreldre til Francies og Robert. Forfatter av dette verket er Roland Sinclair. Det opplyses at Sinclair blant annet har jobbet ut i fra The Moodie Book, som oppgir at Christian Stewart sannsynligvis var datter av Robert Stewart og gift med Adam Mudie.

Jeg har også fått bekreftet at Orkney & Shetland Court Book inneholder informasjon om at Christian Stewart var gift med John Mowat of Hugoland. Denne informasjonen finnes også i Peter Andersons bok Blac Patie. Hans kilde er Zetland Family Histories, av Francis J. Grant, som igjen refererer til "Public records and other sources".

Kontaktpersonen uttaler at Chrsitan Stewart kan ha vært gift to ganger, eller at det er to kvinner med samme navn. Problemet er at det ikke ser ut til å være en kilde som kan bevise Christians fødselsdato, ekteskapet med Adam eller den virkelige identiteten til Christian Stewart som giftet seg med John Mowat.

Jeg ble anbefalt å kontakte arkivet på Shetland for å høre om de har mer info om konen til John Mowat of Hugoland. Forespørsel er sendt.
Sist redigert av Gro Linda Petersen Vedå den 17. mars 2014 kl. 22.12, redigert 1 gang totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 17. mars 2014 kl. 22.11

May
Du skriver at du har notert fra The Moodie Book at "Robert Mudie, sønn av Adam Mudie, Melsetter, var halvbror til Francis Mudie: "Robert Mudie, bro.-natural to Francis, is witness at Snelsetter 1630". "I så fall kan han ikke være sønn av Christian Stewart som skal være mor til Francis?"

Jeg har ikke sett noe om dette i The Moodie Book. Hvilke side står dette på?

Jeg har imidlertid sett følgende informasjon i The Orcadian families:
"Adam Mudie of Breckness........ married Christian Stewart.
Issue:
1. Francies, next of Breckness.
2. Robert, referres to in complaints before the Privy Council in 1610... Robert M. bro.-natural to Francies, is witness at Snelsetter, 15/7/1630."

Tolker dette som at R og F var brødre og ikke halvbrødre.

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 18. mars 2014 kl. 21.50

Gro
Det er helt riktig som du skriver at det er i "Orcadian Families" informasjonen står. Hukommelsen sviktet, beklager det.

"Robert M, bro.-natural to Francis" : dette mener jeg betyr at Robert var født utenfor ekteskap. Der vi skriver "uekte" skrives det på engelsk "natural". Robert og Francis blir da halvbrødre med samme far.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 18. mars 2014 kl. 22.37

Takk for opplysningene May:) At Robert er halvbror til Francis sammenfaller med informasjon jeg har sett på nettet, der mor til Robert dessverre er oppgitt å være Mrs Adam Moodie.

Har fått følgende respons fra arkivet på Shetland vedrøende Christian Stewart:"First, Christian Stewart, illegitimate daughter of Lord Robert Stewart, married John Mowat of Hugoland before 21 November 1597. She is referred to in several documents: see John H. Ballantyne and Brian Smith, eds., Shetland Documents 1580-1611, 1994. Mowat died in 1617, so you can get some idea of their likely ages. See the genealogical table in Jørn Øyrehagen Sunde, Vegen over Havet, 2010. The marriage is also referred to in Peter Anderson, The Stewart Earls of Orkney, 2012. I know nothing about the Christian Stewart who is alleged to have married Adam Mudie. If she was a sister of James Stewart of Graemsay then she also was a daughter of Robert Stewart, and it is highly unlikely that he had another daughter, legitimate or illegitimate, with the same christian name. This Christian Stewart does not appear in documents."

Tror vi må starte med "blanke ark" med hensyn til å finne mødrene til disse Moodie-brødrene! Skulle svært gjerne hørt historien som det vises til, om en prins som var kommet i unåde. Kanskje den kan gi noen ledetråder for å komme videre?
Sist redigert av Gro Linda Petersen Vedå den 31. august 2014 kl. 19.48, redigert 2 ganger totalt.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 19. mars 2014 kl. 15.21

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 8. april 2018 kl. 22.57, redigert 1 gang totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 19. mars 2014 kl. 23.20

Kjell-Einar: Tenker du at dette mulige barnebarnet eventuelt var den personen som var gift med John Mowat?

At det finnes mange nettsteder som forutsetter at Adam Moodie var gift med Christian Stewart og fikk sønnen Robert bunner vel ut i at det er superenkelt å kopiere informasjon på nettet. Som vi har erfart er det ikke fult så enkelt å verifisere denne informasjonen og dermed oppstår risikoen for at informasjon som ikke er korrekt blir spred videre. Finner man den samme informasjonen tilstrekkelig mange steder er det lett å gå i den fellen at man anta det er sannheten:)

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 20. mars 2014 kl. 0.11

Jeg har fått tak i en av kildene som det vises til med hensyn til at Christian Stewart, datter av Robert Stewart, Earl of Orkney var gift med John Mowat. I denne kilden Shetland Documents 1580 - 1611, er ekteskapet oppgitt i fire ulike dokumenter. Men ingen av disse fire dokumentene verifiserer at Christian Stewart var datter til Robert Stewart, Earl of Orkney.
Sist redigert av Gro Linda Petersen Vedå den 22. mars 2014 kl. 0.37, redigert 1 gang totalt.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 20. mars 2014 kl. 12.11

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 19. februar 2018 kl. 10.43, redigert 1 gang totalt.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 21. mars 2014 kl. 8.24

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 8. april 2018 kl. 22.58, redigert 5 ganger totalt.

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 21. mars 2014 kl. 12.00

Nårtid er det sannsynlig at Robert, far til Esau, er født? Blir ikke Robert, sønn av Adam, for gammel? Denne Robert er nevnt i 1610, går ut ifra at han er voksen da.

Også Adams sønn Francis har en sønn Robert født utenfor ekteskap.


Esau er født rundt 1635. Hans far Robert Modi er nevnt i kilder i Norge så sent som 1666 (eier Skaland, Senja).

I Grunnbok for Bergen 1686 står det at "Sander Gaardies enchis tilkommer Rubbert Moddeis tilforne tilhørende huus og grund med haugepladz ..."

Vi vet ikke om Robert Modi hadde andre barn enn Esau, men det ser ut for at eiendommen hans selges ut av familien, hvis det ikke er døtre da ...

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 21. mars 2014 kl. 15.25

Esau's begge foreldre er oppgitt være født rundt 1590 der dette er registrert.

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 21. mars 2014 kl. 17.47

OK.

Hvilken kilde refererer du til?

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 21. mars 2014 kl. 18.09

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 8. april 2018 kl. 23.03, redigert 1 gang totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 21. mars 2014 kl. 23.02

Arkivet på Shetland har sendt meg to dokumenter som sier at Adam Mudie of Breknes var gift med en Christian Stewart:
1. National Records of Scotland, NRS, TD94/21: Dokumenterer at de var gift 16. november 1595.
2. Natioanal Records of Scotland, NRS, CS226: Dokumenterer at de var gift 28. februar 1598-9. Dokumenterer også at Adam var far til Francis Mudie.

Jeg har også mottatt følgende to dokumenter som dokumenterer at Christian Stewart, datter av Robert Stewart, Earl of Okney var enke etter John Mowat i 1634:
1. RPC, 2nd series, v, pp.219-20; NAS, PC2/14, ff.59-60
2. RPC, 2nd series, v, pp.220-1; NAS, PC2/14, ff.60-1

Shetland Documents 1580-1611, 264 dokumenterer at Christian Stewart var gift med Mowat den 21. november 1597.

Konklusjonen fra arkivet på Shetland: Ut i fra disse dokumentasjonene var det to personer med navnet Christian Stewart. Jeg støtter denne oppfatningen ut i fra gjeldende informasjon.

Dessverre vet ikke arkivet på Shetland noe om foreldrene til den Christian Stewart som var gift med Adam Mudie. Og de frykter at det ikke finnes informasjon som kan stadfeste fødselsår på barna til hhv Mudie og Mowat.
Sist redigert av Gro Linda Petersen Vedå den 23. mars 2014 kl. 21.40, redigert 5 ganger totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 22. mars 2014 kl. 0.34

Som Kjell-Einar oppgir er Robert Moodie oppgitt i alle kilder på nettet å være født i 1590. Det samme gjelder for hans kone, Johanne Esausdatter. Dette betviler jeg kan være rett med hensyn til at sønnen Esau er født i 1635. Mener det er svært usannsynlig at hun fødte sitt første barn i en alder av 45 år. Esau Jahnsenn, far til Johanne fikk borgerbrev i Bergen i 1612. Dersom han var gift med en norsk kvinne, vil jeg anta at Johanne er født tidligst i 1613.

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 23. mars 2014 kl. 18.15

Så bra at du fikk så god informasjonen fra arkivet på Shetland og dermed fått avklart problematikken rundt Christian Stewart.

Jeg har prøvd å komme videre med utgangspunkt i informasjon som finnes i Bergen i 1686: Sander Gaardies enke og senere Sander Gaardi "den unge" overtok Robbert Moddis hus. Navnet er også funnet i Bergenskilder som "Sander Gaardie" og "Sander Gordi".

Utgangspunktet mitt var om det kunne være noen annen forbindelse mellom denne familien og Moddi.

Gardie på Shetland ble da interessant. Ifølge en sekundærkilde "Shetland Family History" skal Henry Williamson of Buness and Gardie, død 1632, faktisk være gift med en Moddi ! Elizabeth, født før 1595, død etter 1632, ellers dessverre ukjent:

http://www.bayanne.info/Shetland/getper ... 7&tree=ID1

Hvis dette holder stikk, kunne det bety at det er familiære forhold mellom Sander Gardie og Moddi på en eller annen måte. Også interessant å se navnene på barna til Elizabeth Moodie, hvor bl.a. Gilbert forekommer, et navn som ifølge Moodie-boken er sjelden brukt.

Henry Williamsons søster Sara er oppgitt å være gift med Bartholomew Strang, hvis mor var Agnes Mowatt. Så her er andre kjente navn fra denne kretsen.

Dette er foreløpig bare en teori som kastes fram. Blir kanskje like vanskelig å dokumentere Sander Gardie til Shetland som Robert Moddi til Skotland...

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 23. mars 2014 kl. 21.02

Svært interessant at du bringer Sannder Gordie på banen May:) I følge kilden Taxering paa huse warninger och eiendommer, i Bergen anno 1645, var Sannder Gordie den nærmeste naboen til Robert Moodie. I følge informasjon jeg fikk på statsarkivet i Bergen var Sannder Gordie (døpenavn Alexander) en svært rik skotte på den tiden. Så her er absolutt en forbindelse mellom disse to personene, men om den er av familiær art gjenstår å se:)

Finnes det dokumentasjon på at Sannder Gordie var fra Shetland?

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 23. mars 2014 kl. 22.02

I kilden Shetland Documents 1580 - 1611, 532 og 533 (Castle of Skalloway, 29 June 1611) er Robert Mudie oppgitt som notar public. Arkivet på Shetland har oppgitt at dette er den samme Robert som i The moodie Book. Ergo kan Robert Mudie ha befunnet seg på Shetland på dette tidspunktet.
Sist redigert av Gro Linda Petersen Vedå den 11. oktober 2014 kl. 15.36, redigert 1 gang totalt.

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 23. mars 2014 kl. 22.09

Hadde det vært så vel... Som nevnt er dette bare en teori basert på likheten mellom etternavnet og Gardie på Shetland der vi også finner Elizabeth Moodie.l

Interessant at arkivet kjenner hans døpenavn (Alexander), da vet de kanskje noe mer?
Jeg har bare sett Zander/Sander.

Koppsaktten 1683 for Bergen viser vel hans enke og sønner. Interessant at en av dem heter Gilbert.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3100#ovre

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 23. mars 2014 kl. 22.13

Hei Gro

Så ditt siste svar først etter at jeg hadde sendt mitt.

Nå begynner dette virkelig å bli interessant !

Men hvilen Robert fra "The Moodie Book" er dette?

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 23. mars 2014 kl. 22.31

Hei May

Ut i fra årstallet antar jeg at det mest sannsynlig er "vår" Robert Moodie som var notar public. Han er jo antatt å være født i 1590 og de to dokumentene det vises til er datert i 1611. Enig i at dette er veldig interessant:)

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 23. mars 2014 kl. 22.36

Vet du hva de to dokumentene dreier seg om? Er vi heldige kan de gi oss nyttig informasjon.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 23. mars 2014 kl. 22.47

Jeg har boken Shetland Documents. Skal scanne disse to sakene i morgen og poste de her i diskusjonen May.

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 25. mars 2014 kl. 18.31

Denne diskusjonen er svært interessant. Jeg er imponert over alt dere er kommet over av kilder, - særlig har Gro vært aktiv.

Jeg har "The Moodie Book", kjøpte den fra et antikvariat for flere år siden. Jeg har også "Shetland Documents", men har ikke rukket å dykke særlig langt inn i dem ennå. At den aktuelle Robert Moodie ikke kan sees å opptre i noen av dokumentene etter 1611 kan jo styrke antagelsen om at det var han som havnet i Bergen.

Spennende å følge diskusjonen, særlig problemene omkring Christian Stewart. Stå på!

Mvh
Harry A.

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 25. mars 2014 kl. 22.43

Jeg har bladd litt i mine papirer og finner en kopi av noen sider fra boken "The Watt Line - a short story of the Watts of Orkney, Arbroath and Gamrie and related families" av Flora Euphemia Watt (1926). Jeg bestilte i sin tid kopiene fra National Library of Scotland. Der står det under kapitlet "The Moodies of Melsetter and Breckness" bl.a.:

" - Adam married Christian Stewart, a natural daughter of Earl Robert and a sister, supposedly, of James Stewart of Graemsay. They had Three sons: Adam, who was thought to have drowned while on his way to be married to a Miss MacKay; Francis, who succeeded to the estate; and Robert.

Det er ingen opplysninger om kilde, men man kan jo mistenke "The Moodie Book", ettersom formuleringene er ganske like.

I kapitlet "The Stewarts of Graemsay & the Sinclairs of Brugh" står det: "James Stewart, first of Graemsay and of Bigtoun in Dunrossnes, and Christian Stewart were the natural children of Earl Robert Stewart and his mistress Janet Robertson, the daughter of Alexander Robertson of Strowan in Perthshire. -- Christian Stewart married Adam Moodie of Melsetter."

I en aneliste som står i heftet "A concise history of Port Beaufort & White Sands" (som jeg tror jeg fant på nettet og som omhandler de Moodie-etterkommerne som slo seg ned i Sør-Afrika på 1800-tallet) figurerer også Adam Moodie som gift med Christian Stewart, the daughter of Robert Stewart, men moren er her oppgitt til Janet Kennedy, som var Roberts kone.

Mvh
Harry A.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 25. mars 2014 kl. 23.16

Jeg får dessverre ikke lastet opp dokumentene fra Shetland documents. Har testet ulike format som pdf og jpg. I følge informasjonen her på forumet skal det fungere. Noen gode råd om andre fil-format som fungerer?

Kommentar til Harrys innspill:
Enig i at den første kilden sannsynligvis er "The Moodie Book".

Er det oppgitt kildehenvisning for informasjonene fra kapitlet "The Stewarts of Graemsay & the Sinclairs of Brugh"?

Jeg har hatt dialog med noen av Moodie-etterkommerne som slo seg ned i Sør-Afrika på 1800-tallet. Har ikke fått bekreftet sikre kilder for at Adam Moodie var gift med Christian Stewart, the daughter of Robert Stewart. En kilde som oppgis er Mormons Family Search.

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 26. mars 2014 kl. 10.07

Gro skrev:
Er det oppgitt kildehenvisning for informasjonene fra kapitlet "The Stewarts of Graemsay & the Sinclairs of Brugh"?




Dessverre, nei.

Family Search har et oppsett der Adam Moodie først er gift med Christian Stewart og har barna James, Francis og Adam med henne. Så har han en familie 2 der Adam i et forhold med ukjent kvinne har Robert. Kilder oppgitt her er "Fasti Ecclesiæ Scoticanæ: the Succession of Ministers in the Church of Scotland from the Reformation (1915), Scott, Hew.".

Mvh
Harry A.

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 26. mars 2014 kl. 10.36

Robert Stewarts datter Grizel har også vært nevnt i denne diskusjonen. I Peter D. Andersons "Robert Stewart - Earl of Orkney and Shetland, 1533-1593" fremkommer det at Robert hadde tre illegitime døtre, Mary, Christian og Grizel. Sistnevnte var gift med Hugh Sinclair of Brough, Shetland, siden 1577 og var tydeligvis fortsatt gift med ham da Roberts testamente ble skrevet. Så hun kan vel i alle fall utelukkes som hustru til Adam Moodie.
Christians mor er ikke spesifikt utpekt i denne teksten, men det er nevnt at Robert Stewart hadde minst 3 "mistresses", hvorav noen hadde flere barn med ham. Janet Robertson (som jeg nevnte i forrige innlegg) er også nevnt i Peter Andersons bok, men ikke oppgitt som Christians mor, derimot som mor til en sønn James.


Mvh
Harry A.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 26. mars 2014 kl. 14.44

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 8. april 2018 kl. 22.59, redigert 1 gang totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 26. mars 2014 kl. 23.00

Peter D Anderson har som tidligere nevnt også utgitt "Black Patie". Robert Stewarts døtre Christian og Grizel er her også oppgitt gift med hhv John Mowat og Hugh Sinclair.

Det finnes som sagt rettsdokumenter som bekrefter at Adam Moodie var gift med en Christian Stewart, men det finnes ikke noe dokumentasjon på hvem Christian Stewart var datter av. Inn til dette foreligger, er det vanskelig å trekke noe konklusjon i denne saken.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 26. mars 2014 kl. 23.20

En kommentar til Harrys innlegg om at den aktuelle Robert Moodie ikke kan sees å opptre i noen av dokumentene etter 1611...

Robert Moodie skal ha vært vitne på Snelsetter 15.07.1630. Kilde: Orcadian families, av Roland Sinclair, side 3. Har ikke fått noe offentlig dokumentasjon på dette utover kopi fra kilden.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 27. mars 2014 kl. 14.42

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 8. april 2018 kl. 23.05, redigert 2 ganger totalt.

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 27. mars 2014 kl. 15.20

Det er jo mange Robert'er i de forskjellige grenene av Moodie-slekten. Problemet er jo først og fremst at vi ikke har noen dokumentasjon på at "vår" Robert Moodie/Moddy er identisk med sønnen til Adam Mudie/Moodie av Snelsetter/Melsetter på Hoy, Orknøyene, selv om det kan være mye som passer. Og selv om det skulle være riktig Robert, så har vi ingen bevis for hvem hans mor var.

Kjell-Einar - den Robert Moodie du nevner født i Dunfermline har vel såvidt jeg kan se ingen forbindelse med Orknøyene. Når det er sagt, så vet vi jo at Moodie'ene som kom til Orknøyene antagelig kom fra Ayrshire og Fifeshire i Nord-Skottland.

Men - Robert kan vel ha fungert som notarius publicus selv som 21-åring!

Mvh
Harry A.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 27. mars 2014 kl. 23.24

Finnes det kilder som dokumenterer at vår "Robert Moodie" med sikkerhet var født i 1590, eller er dette en antatt fødselsdato? Er det en antagelse, kan Robert ha vært eldre enn 21 år på det aktuelle tidspunktet. Jeg kan forhøre meg mer hos arkivet på Shetland mht sannsynlighet for at det kan være en annen person som var denne notarius publicus. Har mottatt ytterligere to dokumenter som viser at Adam Moodie var gift med Christian Stewart, men dessverre mangler det også her dokumentasjon på hennes opphav. Her er et eksempel:

Snelsetter (Snaillsetter), Walls, 11 April 1598
Instrument of sasine in favour of Patrick, earl of Orkney, following upon charter, dated at Kirkwall, 9 March 1597-8, by Adam Mudie of Breckness and Cristine Stewart, his spouse, of the house and manor place of Snelsetter (Snailsetter), 'with the gairding thairof, barnis, byris, cornyairds, peatrowmes', etc., in the isle of Walls (Wais). David King, bailie in that part. Magnus Inkster (Inksetter) in Orphir, procurator for the said earl.

Witnesses to the charter: Malcolm Groat (Grote) of Tankerness, Edward Scollay of Strynie, Henry Sinclair of Tuquoy (Towquoy), and Thomas Auchinleck (Auchinlek), notary public, with Mr Andrew Dishington (Dischingtoun) and James Rattray (Rattrey) also subscribing as witnesses.

Witnesses to the sasine: Thomas Yule in Walls (Wais), Magnus Chalmer in Seatter (Setter) in Wais, Henry Fidlar in Wais, Robert Scollay (Skollaw), and Alexander Bruce and Thomas Auchinlek, conotaries.
NRS NP1/36, ff. 63r-64v


Dette er en ekstremt vanskelig ligning med mange ukjente faktorer. Men, problemer er til for å løses...

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 29. mars 2014 kl. 11.07

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 8. april 2018 kl. 23.05, redigert 1 gang totalt.

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 29. mars 2014 kl. 14.28

Kjell-Einar skrev:
Sønn av Adam Mudie (Robert) er nevnt være vitne i en rettsak på Snelsetter i 1630.
"Robert Mudie, bro.-natural to Francis, is witness at Snelsetter 1630".


Her står det jo også at Robert er " bro.natural to Francis", dvs. at han er uektefødt bror, som vel betyr at Francis er ektefødt og dermed sønn av Adams kone, som muligens var Christian Stewart. Dette er jo overensstemmende med det oppsett som er referert fra Family Search i et tidligere innlegg.

Vet vi når Robert kom til Bergen? Det er vel usannsynlig at han etter å ha bosatt seg i Norge som handelsmann og ervervet store jordeiendommer nordpå, reiser tilbake for å være rettsvitne på Snelsetter? Dersom det er "vår" Robert kan han jo selvsagt ha reist til Norge etter 1630, eller er det dokumenter som sier noe annet?

Mvh
Harry A.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 29. mars 2014 kl. 15.21

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 8. april 2018 kl. 23.06, redigert 2 ganger totalt.

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 29. mars 2014 kl. 16.49

Det var så sent som 1650 at Robert Moddi forpaktet gammelt Giske-gods i Nord-Norge.
Et par år senere søker han om å få nedsatt leien, som han fikk, fra 50 til 40 Rdl:

http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/15 ... ull&mode=0

Det som også er interessant er hva som står under hans signatur i dette dokumentet.
Kan det tolkes som mpp?? med påholden penn ...

i så fall kan han ikke ha vært skrivekyndig.
Dokumentet er skrevet på gammel dansk, og det behersket nok ikke Moddi. Jeg synes også det er samme håndskrift som har skrevet selve dokumentet som navnet hans.
Hvis Moddi ikke kunne skrive, faller jo noen kandidater bort.

I odelsskatten for 1666, Sand Fogderi, for gården Sundsvold, er Robbert Modi i Bergen oppført som eier. Det er det siste året jeg har funnet han i kilder, og da var han altså bosatt i Bergen. I 1668 var Sundsvold eiet av Nelle Robbertsdatter. Fristene å se dette som en datter, men hun har ikke Moddi med i etternavnet.

Ellers har jeg sett i dokument skrevet på Shetland at en borger i Trondheim er blant vitnene, så det var ikke unaturlig å reise tilbake til hjemlandet og opptre i kilder der.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 29. mars 2014 kl. 23.09

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 8. april 2018 kl. 23.06, redigert 2 ganger totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 29. mars 2014 kl. 23.51

[quote="Kjell-Einar"]
Denne signaturen er det hevdet er Robert Moddi's egen signatur.

Statsarkivet i Bergen har uttalt at dokumentet sannsynligvis er signert av Robert Moodie, men jeg fikk ikke noe argumentasjon for dette. Hvilke kilde har du Kjell-Einar mht at det er hevdet å være Robert Moddies egen signatur?

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 30. mars 2014 kl. 0.23

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 8. april 2018 kl. 23.07, redigert 1 gang totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 30. mars 2014 kl. 9.47

Angående signaturen - Bjarkøy Historielag: Robert Moddy (PDF-fil, side 2).

Uttalelsen det vises til i overnevnte dokument, vedr. sannsynlighet for at dette er Robert Moodies egen signatur, KAN stamme fra kilden jeg viser til (statsarkivet i Bergen). Men dette må forfatter av dokumentet eventuelt bekrefte. Hvis så er tilfelle har vi kun en kilde å bygge denne antakelsen på.

Tror nok ikke at Robert Moodie var analfabet, dersom han drev med handel slik som det er hevdet.

Jeg har dialog med arkivet på Shetland og forventer tilbakemelding vedr. kilde for å anta at "vår" Robert Moodie var notarius publicus i tidligere nevte dokumenter fra Shetland documents. Har mottat ytterligere en bekreftelse for at Adam Moodie var gift med en Christiane Stewart og at Francis var hennes sønn. Merk at dette dokumentet assosierer Christiane Stewart med James Stewart of Gramsey:

Edinburgh, [between 1 and 10 January 1609]
Discharge by William Carmichael, merchant, citizen in Kirkwall, to James Stewart of Gramsay, for £40, in name and behalf of Cristiane Stewart, relict of the deceased Adam Mudie of Braknes, and Francis Mudie, her son, for 13 meills and 2 settings malt, good and sufficient stuff, fresh and merchant ware, contained in obligation, dated 30 December 1602 (reg. in books of council on 10 March 1603). William consents that Cristiane and Francis be relaxed from the process of horning.
Witnesses: Mr William Henderson, William Bannatyne of Gairsay, and John Makkie, burgess of Edinburgh, writer hereof.
NRS, RD11, reg. 10 January 1609.
Sist redigert av Gro Linda Petersen Vedå den 19. mai 2015 kl. 22.19, redigert 1 gang totalt.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 30. mars 2014 kl. 16.39

James Stewart, of Graemsay. Han var sønn av Robert Stewart og Janet Robertson.

Robert Stewart hadde en annen sønn med samme navn (James) - Sir James of Eday & Tullos.
Dette i motsetning til følgende (jeg har sett online at noen også har registrert to døtre Christian og/eller to døtre Grissel/Grizzel med Robert Stewart som far):
I know nothing about the Christian Stewart who is alleged to have married Adam Mudie. If she was a sister of James Stewart of Graemsay then she also was a daughter of Robert Stewart, and it is highly unlikely that he had another daughter, legitimate or illegitimate, with the same christian name.


... dokumentet assosierer Christiane Stewart med James Stewart ... Christian Stewart skyldte James Stewart penger tydeligvis - ... process of horning ... - en gjeld som ble innfridd.
Sist redigert av dn22209 den 17. september 2014 kl. 11.18, redigert 1 gang totalt.

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 30. mars 2014 kl. 21.08

Kjell-Einar: dine lenker ang. påholden penn tok meg til uttrykket "manu propria", latin for "med egen hånd" som faktisk forkortes m.p., se lenken nedenfor:

http://lokalhistoriewiki.no/index.php/L ... nu_propria

Så her må man telle riktig antall p'er for det gir helt motsatt betydning !

Det som er skrevet under signaturen Robert Mudy ligner mer på m.p. enn m.p.p.

Kanskje vi her faktisk har et bevis for at han skrev under "med egen hånd".
Og kunne sin latin ...

Navnet hans skrevet alene på et ellers tomt ark, mener jeg må være arkivskapt, skrevet av en "arkivar". Dette for å skille hans sak fra øvrige i arkivet, brukt som et skille-/omslagsark.

Når det gjelder Robert Mudie, Edinburg, som er nevnt i innlegg 27. mars, så er det muligens hans som giftet seg 1.10.1607 med Hagar Douglas. Han har da fått betegnelsen "wreitter". Dette ekteparet fikk en sønn Robert i 1611, døpt i Edinburgh Parish.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 30. mars 2014 kl. 21.19

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 13. april 2018 kl. 11.17, redigert 2 ganger totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 30. mars 2014 kl. 23.16

Sikkert mulig å få sjekket dette ut på arkivet i Bergen mht om navnet som er skrevet på et ellers tomt ark, er skrevet av en "arkivar". Kan sende en forespørsel.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 1. april 2014 kl. 9.00

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 7. mars 2018 kl. 6.33, redigert 1 gang totalt.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 4. april 2014 kl. 12.14

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 13. april 2018 kl. 11.17, redigert 1 gang totalt.

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 6. april 2014 kl. 18.27

Angående Robert Mudie "Notary public" på Shetland i 1611:

Det skal også være en Robert Mudie, "commissionary clerk in Orkney" nevnt i 1612.
Fristende å se dette som en og samme person.

Sistnevnte sies å være sønn av Andrew Mudie: "notary public" i Fife i 1576, senere "Sheriff Clerk of Kinross".

Dette ifølge publikasjonen "The Mudies of Angus" (1959) som er blitt sitert av "The Fife Family History Society Journal".

http://www.fifefhs.org/images/resources ... tories.pdf

Må skrolle litt ... :-) Flere Mudies er nevnt her.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 6. april 2014 kl. 18.59

Hei May
På hvilken side finner vi denne Robert Mudie i linken du publiserte?

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 6. april 2014 kl. 19.06

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 19. februar 2018 kl. 9.55, redigert 2 ganger totalt.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 6. april 2014 kl. 19.27

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 13. april 2018 kl. 11.18, redigert 1 gang totalt.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 7. april 2014 kl. 15.25

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 19. februar 2018 kl. 10.46, redigert 1 gang totalt.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 9. april 2014 kl. 15.08

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 7. mars 2018 kl. 6.32, redigert 1 gang totalt.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 18. april 2014 kl. 23.58

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 13. april 2018 kl. 11.18, redigert 1 gang totalt.

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 19. april 2014 kl. 11.43

Det ser vel ut til at alle notater om Melsetter og Moodie'ene i denne publikasjonen er hentet fra "The Moodie Book".

For den som er interessert i denne slekten finnes det flere bøker om etterkommerne som havnet i Sør-Afrika, bl.a. "The Moodies of Melsetter" av Edmund H. Burrows. Det finnes jo i dag et Melsetter i nåværende Zimbabwe. En annen publikasjon om samme tema er "The Story of Melsetter" av Shirley Sinclair. Interessant lesning.

Mvh
Harry A.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 21. april 2014 kl. 20.59

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 21. februar 2018 kl. 13.33, redigert 1 gang totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 23. august 2014 kl. 0.43

Hei May
Viser til tidligere innlegg fra deg:

"I odelsskatten for 1666, Sand Fogderi, for gården Sundsvold, er Robbert Modi i Bergen oppført som eier. Det er det siste året jeg har funnet han i kilder, og da var han altså bosatt i Bergen. I 1668 var Sundsvold eiet av Nelle Robbertsdatter. Fristene å se dette som en datter, men hun har ikke Moddi med i etternavnet".

Hvor kan jeg finne denne denne informasjonen som du viser til her?

Gro

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 25. august 2014 kl. 9.46

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 8. april 2018 kl. 23.02, redigert 2 ganger totalt.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 26. august 2014 kl. 12.26

1701-manntalet for Senja fogderi viser "Robert Modj" (sønn av Esau Moddi, 1636-1686) som odelseier ... "Er odels Ejer til sin besiddende Gard" - "Needergaard".

"Sundsvold" - i samme manntall - viser Oluf Danielsen som leilending og muligens en bror Anders Danielsen samt tjenestekar eller dreng Rasmus Jensen fra Bergen. Sundsvold hadde vel da en fraværende eier.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 27. august 2014 kl. 14.27

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 8. april 2018 kl. 23.02, redigert 1 gang totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 30. august 2014 kl. 23.51

Takk for hjelpen Kjell-Einar. Interessant med denne Nelle Robertsdatter.

Vedr. fadder 09.07 1669 i Nykirken, Bergen (nest øverst, høyre side). Hvilke linje er dette på?

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 31. august 2014 kl. 0.49

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 8. april 2018 kl. 23.00, redigert 2 ganger totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 31. august 2014 kl. 9.56

Jeg mener å tyde Christoffer og Robertsdatter, men har problemer med å finne Nelle. Hvilke linje står det på?

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 31. august 2014 kl. 11.02

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 8. april 2018 kl. 23.01, redigert 1 gang totalt.

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 31. august 2014 kl. 18.17

Vil tipse om denne debatten hvor også Nelle Robertsdatter er nevnt:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=128500

Var de i slekt (arv) eller ikke (kjøpt av henne)...

Det er mulig Robert Moddi fikk økonomiske problemer etterhvert. Hovedregnskapet for Bergenhus 1663, 1664 og 1666 viser at det var Nils Mortensen som betalte 50 Rdl for Gidske Gods i Nordlandene, mens Robert Moddi hadde betalt samme for 1661-1662 (50 Rdl).

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 31. august 2014 kl. 23.25

Hvor kan jeg finne hovedregnskapet for Bergenhus som May viser til?

Nelle Robertsdatter som var fadder 09.07 1669 i Nykirken, kan i teorien være datter av Robert Moodie. Men i dokumentet er det oppgitt en fadder med navnet Robbert Wolstensdat een pige. Dette kan muligens være faren til Nelle?

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 1. september 2014 kl. 9.14

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 8. april 2018 kl. 22.59, redigert 3 ganger totalt.

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 1. september 2014 kl. 10.57

Hei,

Nedenfor lenker til regnskapene for Bergenhus:

Regnskapet for Bergenhuus 1661-1662:
http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/24925/1

med opplysning om Moddies betaling (se under Søndmør):
http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/24925/5

1662-1663: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/24990/1/
Moddis betaling: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/24990/6/

men fra 1663 er det Nils Mortensen som har overtatt forpaktningen:
http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/25053/1/

http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/25053/11/

1664: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/25145/1/
http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/25145/15/

1666: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/25238/1/
http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/25238/6/


En mulighet er at Moddi døde i 1663. Det var viktig å få inn inntekt av Gidske gods i Nord-Norge, så det ble raskt ordnet med ny forpakter.


May

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 1. september 2014 kl. 18.08

Kjell-Einar skrev:
Et øyekast på navnet nederst på høyre side - er det "Nelle" (og ikke eks. "Martte"/"Mette" e.l.)?

Navnet er sikkert "Nelle" - en 'N' med en pyntekrøll på venstresiden (flere bokstaver har denne pynten).

"Nelle Robertsdatter" er et navn som en finner eks. som fadder 09.07 1669 i Nykirken, Bergen (nest øverst, høyre side).
Også et navn som en finner som mor (også Nykirken) ved flere barnedåper fra 1700, gift med Ole Eriksen (Erichsen).
Dette er bare ment som en kommentar om navnet "Nelle Robertsdatter".


berre eit innskot: Det kan hende du (og biletprogrammet) ser meir enn det eg ser; men eg ser ikkje "d[atter]" her. Eg les "Nele Robbert(s)". Dersom ikkje det er ein "d" i skuggane til høgre, kan vel dette like gjerne vere kona til (ein eller annan) Robbert.

Elles er fast praksis for enkel/dobbel konsonant eit nymotens påfunn - så Nele eller Nelle gjer ingen skilnad. Det same gjeld gjennomførte kommareglar. Korleis ein skal tolke "een Pige" inn i dette, er noko uklart.

dn22209
Innlegg: 301
Registrert: 25. januar 2008 kl. 11.41
Sted: HØVIK

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av dn22209 » 1. september 2014 kl. 18.41

Slettet.
Sist redigert av dn22209 den 7. mars 2018 kl. 6.31, redigert 1 gang totalt.

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 1. september 2014 kl. 20.46

I Digitalarkivet på "Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1668-1820" er Nele Robbertzdat oppgitt som fadder, se link under:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0005921693

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Moddy/Moody/Moddi/Moodie

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 1. september 2014 kl. 20.54

I Digitalarkivet på "Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1668-1820" er Nele Robbertzdat oppgitt som fadder, se link under:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0005921693


jadå ... sjølv om presentasjonen er ny, er dette den same avskrifta som Kjell-Einar har vist til to gongar.

Spørsmålet mitt var kvar denne "-dat" (i avskrifta) kom frå - og då må vi sjå på (biletet av) originalen - som Kjell-Einar også har gjeve oss lenkja til. Dersom heller ingen andre kan sjå "-dat", så kan det nok kome av at det ikkje står der.

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»