Blonderola - Alfred Martin Johannessen Kanestrøm

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
Brukeravatar
dn19389
Innlegg: 269
Registrert: 4. september 2005 kl. 7.13
Sted: DEGERNES

Blonderola - Alfred Martin Johannessen Kanestrøm

Legg inn av dn19389 » 24. september 2005 kl. 14.26

Er det noen som vet noe om min Oldefar Alfred Kanestrøm, kjent som Blonderola.

Alfred er født i 1894 på Foldvik i Gratangen, Ibestad, Troms.

Foreldrene var:
Johannes Kanestrøm, kjent som Felljohannes, født i Halse, Kristansund N.
Olianna Sofia Johnsdatter, født på Klopen, Ibestad, Troms.

Alfreds søsken var:
Antonette Olevia 1892, Ibestad.
Anna Jondine 1888, Ibestad.
Gjertrud Maria

Jeg tror Alfred bodde i Kirkenes eller der omkring og døde der sånn ca 1988. Han var en bygdeorginal som folk flest visste hvem var.
Alfred ble enkemann i ca 1928, (aner ikke hvor han giftet seg eller med hvem,) han hadde da to døtre på ca 4 og 3 år. Alfred har også flere barn. Jeg vet iallfall at han har en sønn.

Jeg er kjempeglad for alt dere kan fortelle meg om min oldefar.

gj01107
Innlegg: 616
Registrert: 31. mars 2005 kl. 8.20
Sted: KIRKENES

Re: Blonderola - Alfred Martin Johannessen Kanestrøm

Legg inn av gj01107 » 26. september 2005 kl. 22.52

Mine svigerforeldre som er født på slutten av 1920-tallet sier de husker skræp-handleren Blonderola svært godt. Han var ofte innom hos foreldrene til min svigermor (som er født og oppvokst i Neiden). En av historiene som gikk om Blonderola, var at han også skulle ha vært en tid i Amerika.
Mine svigerforeldre sier også at Blonderola har en datter som er gift og lever i beste velgående her i Kirkenes. Jeg vet ikke om dette er etterkommere du har kjennskap eller ikke, men hvis du er interessert i flere opplysninger, så er det nok best å ta det på telefon eller epost siden det er snakk om nålevende. Jeg må også sjekke opp mot kirkebøker om opplysningene stemmer, men det er snakk om en datter født i 1930.

Mvh Odd Villy Ovesen

Brukeravatar
dn19389
Innlegg: 269
Registrert: 4. september 2005 kl. 7.13
Sted: DEGERNES

Re: Blonderola - Alfred Martin Johannessen Kanestrøm

Legg inn av dn19389 » 27. september 2005 kl. 11.08

Hei Odd Villy

Jeg er visst uheldig i dag, først får jeg mailen jeg har sendt deg i retur, og nå forsvant jammen innlegget mitt også.

Det hadde vært fint om du sendte meg et lite pip, slik at jeg helt sikkert får din riktige mailadresse, for jeg får mailen til Tiscali, i retur.

Joda, det stemmer nok at Alfred har vært i Amerika. Med seg hjem hadde han en diger flott Gådukke. Den var lang og slank, høy som en toåring. Lang lys, parykk, og når jeg dyttet henne fremover kunne hun gå, mens den beveget armer og hodet. Dessverre arvet jeg dukken, når jeg var alt for lita, den ble skadet og kastet, kjempeleit.

Men jeg synes også å ha hørt om en onkel i Amerika, noen må ha blitt der, kanskje en bror eller svigerbror.

Nå sender jeg iallfall innlegget mitt inn, uten å rette, mister det ikke en gang til.

Nå venter jeg bare på mailadressen din, så jeg får sendt mailen jeg skrev igjen.

gj01107
Innlegg: 616
Registrert: 31. mars 2005 kl. 8.20
Sted: KIRKENES

Re: Blonderola - Alfred Martin Johannessen Kanestrøm

Legg inn av gj01107 » 27. september 2005 kl. 12.05

Hei May Anita
Du kan bruke ovekrøllalfamysportpunktumno
Mvh Odd Villy

gj02979
Innlegg: 27
Registrert: 13. april 2006 kl. 12.32
Sted: SANDNES

Re: Blonderola - Alfred Martin Johannessen Kanestrøm

Legg inn av gj02979 » 19. januar 2007 kl. 13.33

Jeg vokste opp på Skrøytnes i Pasvik og husker at Blonderola kom med kofferten sin. Det var om sommeren, og han hadde en stor koffert med seg på sykkelen. Han solgte småting. Det jeg husker er at han hadde ballonger og "strømpe-feste-ting" for damer (jeg husker ikke hva det heter, det damene brukte for å feste strømpene i hofteholderen). Han hadde kofferten full, sikkert små duker, synåler og sånt. Etter det jeg husker var det nye ting, ikke noe brukt. Jeg er født i 1952, og var kanskje 5-8 år de somrene han kom. Vi ungene syntes det var spennende, og vi var visst litt mistenksomme, for vi mistenkte Blonderola for å stikke hull på ballongene før han solgte dem!

Hilsen
Irene

gj16414
Innlegg: 1
Registrert: 30. mai 2012 kl. 23.59
Sted: hell

Re: Blonderola - Alfred Martin Johannessen Kanestrøm

Legg inn av gj16414 » 31. mai 2012 kl. 0.04

blonderola er min bestefar og min mor hans datter er 82 år og lever
jeg husker han godt fra min oppvekst
min epost er tormeierdanielsen@hotmail.com

:wink:
Sist redigert av gj16414 den 31. mai 2012 kl. 0.41, redigert 2 ganger totalt.

dn18527
Innlegg: 6054
Registrert: 30. november 2004 kl. 19.25
Sted: VÅGÅ

Re: Blonderola - Alfred Martin Johannessen Kanestrøm

Legg inn av dn18527 » 31. mai 2012 kl. 0.09

Tor!
Vi har ikke lov å nevne nålevende her inne pga personvern :!:
Du bør anonymisere innlegget ditt.
Vennlig hilsen Tove

Svar

Gå tilbake til «Sør-Varanger»