Annæus Eriksen Myklevand - død i butikkbrannn ca 1929

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
John Ivar Leveraas
Innlegg: 67
Registrert: 10. oktober 2009 kl. 23.39
Sted: OSLO

Annæus Eriksen Myklevand - død i butikkbrannn ca 1929

Legg inn av John Ivar Leveraas » 18. januar 2011 kl. 16.02

Annæus ble født i Grong i 1875, og flyttet mye rundt i landet. I et notat jeg har fått står det at han til slutt kom til Båtsfjord. Her drev han butikk. Butikken brant i ca 1929. Annæus og noen til gjorde sitt ytterste for å redde mest mulig. Så satte han seg ned i en stol for å hvile, og der og da døde han.

Er det noen som vet mer om dette - og som kan fortelle meg om når dette skjedde, mer eksakt?

Ivar Leveraas, Oslo

Mary Ann Ressem
Innlegg: 166
Registrert: 21. juni 2010 kl. 23.02
Sted: BÅTSFJORD

Re: Annæus Eriksen Myklevand - død i butikkbrannn ca 1929

Legg inn av Mary Ann Ressem » 14. juli 2012 kl. 22.32

Ivar skrev:Annæus ble født i Grong i 1875, og flyttet mye rundt i landet. I et notat jeg har fått står det at han til slutt kom til Båtsfjord. Her drev han butikk. Butikken brant i ca 1929. Annæus og noen til gjorde sitt ytterste for å redde mest mulig. Så satte han seg ned i en stol for å hvile, og der og da døde han.

Er det noen som vet mer om dette - og som kan fortelle meg om når dette skjedde, mer eksakt?

Ivar Leveraas, Oslo


Hei.
Har du fått svar på dette?
Jeg vet om en kar som kanskje vet noe dersom du ønsker.
mary-ann ressem

John Ivar Leveraas
Innlegg: 67
Registrert: 10. oktober 2009 kl. 23.39
Sted: OSLO

Re: Annæus Eriksen Myklevand - død i butikkbrannn ca 1929

Legg inn av John Ivar Leveraas » 15. juli 2012 kl. 13.39

Hei
Takk for svaret.
Desverre, jeg har ikke fått noe svar på mitt spørsmål om Annæus Myklevand. Adresseboka for 1930 for Finnmark viser at han var i Båtsfjord. Kirkekontoret har gått gjennom dødsfall fra 1925 til 1940, uten å finne ham. Jeg har også gått gjennom avisa Finnmarken fra 1.7.1929 til 31,12.1931, også uten å finne ham.

Han skal ha vær en person utenom det vanlige. Det er rart om det ikke finnes spor etter ham i Båtsfjord.

Ivar Leveraas

Mary Ann Ressem
Innlegg: 166
Registrert: 21. juni 2010 kl. 23.02
Sted: BÅTSFJORD

Re: Annæus Eriksen Myklevand - død i butikkbrannn ca 1929

Legg inn av Mary Ann Ressem » 15. juli 2012 kl. 16.48

Ivar skrev:Hei
Takk for svaret.
Desverre, jeg har ikke fått noe svar på mitt spørsmål om Annæus Myklevand. Adresseboka for 1930 for Finnmark viser at han var i Båtsfjord. Kirkekontoret har gått gjennom dødsfall fra 1925 til 1940, uten å finne ham. Jeg har også gått gjennom avisa Finnmarken fra 1.7.1929 til 31,12.1931, også uten å finne ham.

Han skal ha vær en person utenom det vanlige. Det er rart om det ikke finnes spor etter ham i Båtsfjord.

Ivar Leveraas


Hei. Vi har mange historieinteresserte mennesker i Båtsfjord. Den ene heter Arnulf Grefstad, kan mye om båtsfjord sin historie.
Bruker du Facebook? Arnulf er der.
Tom Arild Antonsen bor i Vadsø, men er over middels historieinteressert. Han er også på Facebook.
Dersom ikke disse vet noe så kan de kanskje vite om andre som vet.
Håper du finner noe her...
Lykke til.
mary-ann ressem

John Ivar Leveraas
Innlegg: 67
Registrert: 10. oktober 2009 kl. 23.39
Sted: OSLO

Re: Annæus Eriksen Myklevand - død i butikkbrannn ca 1929

Legg inn av John Ivar Leveraas » 3. september 2012 kl. 9.15

Hei
Jo, ditt svar hjalp meg et stykke videre på veien, men ikke helt mål. Den personen du nevnte, ga meg et nytt navn. Denne personen var sikker på at Annæus døde i 1935. Siden han ikke er registrert i kirkeboka, håper jeg det finnes et gravregister for Båtsfjord. Har også fått informasjon om hvor han bodde, så kanskje er det også et spor.
Hilsen
Ivar

John Ivar Leveraas
Innlegg: 67
Registrert: 10. oktober 2009 kl. 23.39
Sted: OSLO

Re: Annæus Eriksen Myklevand - død i butikkbrannn ca 1929

Legg inn av John Ivar Leveraas » 11. oktober 2017 kl. 16.26

Etter flere års leting, har jeg endelig fått vite dødsdatoen for Annæus Myklevand. Det var 25. september 1930. Da han døde, drev han en forretning i Båtsfjord som het «Fedtevarer og meieriprodukter A/S».

I Båtsfjord finnes det imidlertid ingen spor etter hva som videre skjedde med avdøde. Jeg har lett i kirkebøker der man kunne tro at han ble begravd, men uten å finne noe.

Noen har nå tipset meg om at Læstadianere, i noen tilfeller, tok hånd om begravelser.

Er det noen som har kjennskap til dette og som kan hjelpe meg et hakk videre?

Vennlig hilsen
Ivar Leveraas
Oslo

Svar

Gå tilbake til «Båtsfjord»