Gruvedrift i Kvalsund

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
Brukeravatar
15839
Innlegg: 111
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.03
Sted: KRISTIANSAND S

Gruvedrift i Kvalsund

Legg inn av 15839 » 27. mars 2010 kl. 22.46

Hei er det noen med kunnskap om det har vært drevet annen gruvedrift i Kvalsund enn Folldal Verk ?

Eventuelt vet noen når det ble startet gruvedrift på Folldalverk dersom det er eneste gruvevirksomhet som har vært i Kvalsund?

Og vet noen om det finnes lister over hvem som har jobbet der rundt århundreskiftet 1900 ?

Mvh
Pia

gj03809
Innlegg: 1943
Registrert: 17. mars 2007 kl. 8.31
Sted: HAMMERFEST

Re: Gruvedrift i Kvalsund

Legg inn av gj03809 » 28. mars 2010 kl. 8.51

Hei Pia.
Det er kanskje et spørsmål om hva du mener med Folldal Verk. Sistnevnte drev jo på intensivt 1970-90 tallet. Men gruvedrift har det også vært tidligere i tilstøtende område, også ved Porsavannet. Disse gruvene er i dag ikke synlige etter oppdemingen av Porsa-vassdraget. I tilstøtende områder der Folldal verk drev (Ullveryggen) er det fremdeles en del tilgjengelige gruveganger, har selv vært i området og sett disse. Så hele dette området er kjent fra gammelt av som et mineralrikt område. Siden du er utflyttet Hammerfesting så har du sikkert fått med deg at det nå er snakk om ny drift i området, men som vanlig så prøver "urfolket" å få dette stoppet. Som alle vet så er reinen veldig glad i stein og grov ur, tror han lever av dette!
Noen oversikt over personell som har vært tilsluttet disse tidligere gruvedriftene tror ikke jeg finnes. Ragnvald Jacobsen har skrevet noe om disse gruvene i sine bøker,men det er noen år siden jeg leste dette, så jeg kan ikke huske hvor omfattende det var.

Kjell

Brukeravatar
15839
Innlegg: 111
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.03
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Gruvedrift i Kvalsund

Legg inn av 15839 » 28. mars 2010 kl. 14.11

Hei Kjell

Prøvde å lete i Kvalsund BB men fann ikke noe der om gruvedrift, å selv om jeg er utflyttet Hammerfesting så kjenner jeg ikke til annen gruvedrift enn Folldalverk.

Trodde det var drevet gruvedrift der i mange år, husker at det stoppet opp engang på 70-80 tallet. Og i likhet med deg støtter jeg eventuell ny gruvedrift, har sett i avisen at det er snakk om ny drift, var vel kobber årer de hadde funnet.

Grunnen til at jeg forsøker å finne svar, for i en kirkebok i Troms står det at "han er gruvearbeider å oppholder seg fortiden i Kvalsund" og dette er år 1901.

Så jeg håper noen andre har noe å tilføye vedr gruvedrift som kanskje har kommet over noe som forteller hva som ble utvunnet og ca år :)

Pia

gj03809
Innlegg: 1943
Registrert: 17. mars 2007 kl. 8.31
Sted: HAMMERFEST

Re: Gruvedrift i Kvalsund

Legg inn av gj03809 » 29. mars 2010 kl. 11.47

Har sendt deg ei personlig melding. Fant i farten ikke epostadressen din.

Kjell

Brukeravatar
15839
Innlegg: 111
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.03
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Gruvedrift i Kvalsund

Legg inn av 15839 » 29. mars 2010 kl. 14.12

Tusen takk Kjell for en lang og informativ mail gjengir et par setninger her eventuelt andre som skulle lure på dette med gruvedrift i Kvalsund rundt 1900 tallet.

Porsa gruve ligger like ved Gruvevatn (Øvre Porsavann) 4 km sydsydøst for Porsa i Kvalsund kommune. Det går bilvei frem til gruvene. Veien er stengt med bom i Porsa men nøkkel til bommen kan lånes i et av husene like ved. Gruven ligger ved utløpet fra Gruvevatn der kraftverkets demning er anlagt. Gruvedriften i dette området startet i 1900 med oppstart i Bachkes gruve.

Ved søk på Bachkes fann jeg også informasjon om en til gruve som var der ved 1900
Bahrs gruve ble sannsynligvis funnet rundt 1900 samtidig med Bachkes gruve.

Mvh
Pia

Paul Hofseth
Innlegg: 13
Registrert: 10. februar 2007 kl. 20.20
Sted: OSLO

Re: Gruvedrift i Kvalsund

Legg inn av Paul Hofseth » 7. november 2010 kl. 14.57

Backes gruve ble visstnok drevet av et svensk firma som gikk konkurs. Noen av skjerpene ble kjøpt av Greville, bror til jarlen av Warwick og driften ble tatt opp av Chr. Michelsens firma som bla. også drev Vigsnes gruver. Ingolf Bjørnstad -som hadde vært med Greville og Warwick på laksefiske i Alta- var sjef for gruvevirksomheten, som igjen ble delegert til fagfok i hver gruve. Det ble startet prøvedrift ved gruvene i Porsa en kort tid, men driften lønte seg ikke og opphørte igjen engang etter 1910. Detaljerte opplysninger bør kunne finnes i bergmesterens arkiv.

ph

21264
Innlegg: 62
Registrert: 26. mars 2007 kl. 12.55
Sted: HAMMERFEST

Re: Gruvedrift i Kvalsund

Legg inn av 21264 » 7. november 2010 kl. 15.16

Hva er da Repparfjord kobbergruver? Er det det samme som gruvene i Porsa?

Paul Hofseth
Innlegg: 13
Registrert: 10. februar 2007 kl. 20.20
Sted: OSLO

Re: Gruvedrift i Kvalsund

Legg inn av Paul Hofseth » 8. november 2010 kl. 19.24

Aner ikke, dessverre. Grandtante Ragnhild (Bjørnstad) og far nevnte ikke noe om de grubene. Og null i mine bokhyller. Prøv bergmesteren.

p.

Paul Hofseth
Innlegg: 13
Registrert: 10. februar 2007 kl. 20.20
Sted: OSLO

opprinnelsen til butikkdrift i Kvalsund ?

Legg inn av Paul Hofseth » 1. februar 2013 kl. 22.41

Omsider hadde jeg tid til å se på denne tråden igjen.

Far (gruveingeniør mm.) holdt øye med gruvene der en stund på vegne av eierne. Jeg har litt infp om det fra ham og fra hans (upubliserte) selvbiografi.

Hans adopterte fetter, Walther, drev dessuten etterhvert familiens butikk i Kvalsund. Vet noen hvorfor Djupvik-handelen i Talvik hadde forgreninger til Kvalsund og Hakkstabben -og hvorfor sunnmøringer drev det?

p.

gj09308
Innlegg: 60
Registrert: 24. april 2009 kl. 21.51
Sted: HAMMERFEST

Re: Gruvedrift i Kvalsund

Legg inn av gj09308 » 6. februar 2013 kl. 22.43

Jeg er sikker på at Ragnvald Jacobsen ramser opp en del personer tilknyttet gruvedriften. Prøv å sjekk denne boka.

Når det gjelder Folldal verk var befolkningen skeptisk, og mange forbannet.

Svar

Gå tilbake til «Kvalsund»