Juliane og Wilhelm Johan Rask gift 3. nov. 1850 i Loppa kirk

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
gj11033
Innlegg: 4
Registrert: 8. juli 2010 kl. 22.12
Sted: Tromsø

Juliane og Wilhelm Johan Rask gift 3. nov. 1850 i Loppa kirk

Legg inn av gj11033 » 8. juli 2010 kl. 22.38

Hei, jeg er ny i slektsforskning og er usikker på om opplysningene mine er riktig. Er det noen der ute som vet dette så er jeg takknemlig for svar. Dette er mine aner, tipp, tipp, tipp oldeforeldre på morssiden.

Enken Julianne Margrethe Rasch (f. 1825) døde på Hættekjeilen 9/10-1892.
1825? Julianne Marie Jacobsdatter f. 30. april 1828, konfirmert 19. juli 1846 foreldre Jacob Jacobsen Rødstrøm og Margrethe Marie Andersdatter Koby.
Juliane ble gift 3. nov. 1850 i Loppa kirke med Wilhelm Johan Rask Ungk.19 1/2 år.
Hans far Johan Axel Rask %Jacob Jacobs.%. J. Axel ble stadfestet som far ved hans konfirmasjon.
Hennes far Jacob Jacobs. Røstrøm
Etter ft. 1875 var Juliannes far kven og moren norsk.
Er Johan Axel Rasch (fornorsket til Rask) f. 17.95- død 1857, sønn av Nils Christopher Giering Rasch f. 1694 død 1722 ?
Hva het Julianes søsken? Og var det hun som døde på Hættekjeilen?
Var moren til Juliane, Margrethe Marie Andersdatter Koby, med far Andreas Urbansen, og hadde hun søsken? Er ute etter en søster som het Rackel.

Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal finne opplysninger om Jacob som kom fra Finland?

Med vennlig hilsen
Jorun Elisabeth Pedersen

Brukeravatar
gj05863
Innlegg: 95
Registrert: 21. november 2007 kl. 21.28
Sted: Sverige

Re: Juliane og Wilhelm Johan Rask gift 3. nov. 1850 i Loppa

Legg inn av gj05863 » 19. oktober 2010 kl. 22.17

Hej Jorun!

Jeg kunne ikke labli og rote litt rundt. Her er hva jeg har funnet ut.

Margrethe Marie Andersdatter Koby bodde ved FT 1865 hos min farfars far Jahn Danielsen på Løksletten ved Loppa som "fattiglem og enke". Hun var noen slags "tante" til min bestefar Jethro Danielsen.

Margrethe Marie Andersdatter ble födt 1800-10-26 som sine foreldres 10:e barn. Hennes foreldre var Anders Hansen, Øxfjord og Malene Apelsdatter (alternativt Axelsdatter).Se Loppa 1785 - 1821, side 90.

Hun giftet seg på hösten 1820 med Johannes Mathiesen fra Øksfjord fikk i hvert fall tre barn:
    Mathias F:1822-12-14 (död 5 dager senere)
    Mathies F: 1824-07-23
    Hendrik Benjamin F: i juli 1827
Hun (eller en annen som hette Margrethe Marie Kobi) fikk en datter som hette Juliana Margrethe F: 1828-04-30 med en mann som hette Jacob Jacobsen fra Ansnæs. Hun hjemmedöptes av en mann som hette Andreas Urbanusen.

Allt dette finns i Loppas kirkeböker - det siste på siden 51, Loppa 1820 - 1848

Spörsmålet er hva som har hendt mellom juli 1827 og april 1828 og om det finns en eller to Margrethe Marie Andersdatter Koby her?

Når jeg titter på FT1801 fra Loppa finns fölgende informasjon:

Margrethe Marie Kobye Andersdatter er 8 år gammel 1801 (ikke 1 år gammel) og bor hos sine foreldre Andreas Urbansen og Birthe Pedersdatter.
Margrethe Marie har en eldre bror Johannes Andreasen som er 15 år gammel 1801.
Familien bor sammen med mannens far og hans andre barn i "Loppen" .
Hvorfor heter Margrethe Marie Andersdatter og ikke Andreasdatter? Adoptert????

I kirkebökene finner jeg at Margrethe Maria Kobije döpts på Påskedagen 1793 og at Andreas Urbanusen står som far. Moderen er ikke nevnt men bl. a. Madame Toske var fadder.
Se Loppa 1785 - 1821 side 76.
Det ser nederlandsk ut der kombinasjonen ij skrives som et y. Y finns ellers ikke i det nederlandske språket. Lurer på hvor Koby kom fra.

Det må finnes to personer med nesten identiske navn men det skiller på 8 år mellom dem men begge har dåpen registrert i kirkeboken!

I FT1865 finns det en Julianna Jacobsdatter som da er 38 år gammel.
Hun er da gift med Wilhelm Rask som er 37 år gammel.
De har barna
    Margrethe
    Bertine
    Anna
    Inger Aasina
    Johanna Marie
    Nils Jakob


Alle med efternavnet Wilhelmsdatter og de bor på "Hettekeglen". Det bor tre andre familier der også 1865. Dette stedet ligger helt nære Lögsletten der mine forfedre bodde.
I 1875 er Wilhem "Strandsidder Fisker delvis Understøttelse af Fatigkommissionen".

Jeg har jo funnet en Rachel Regine født 1795-10-18, döpt på Loppen. Hennes foreldre er Anders Hansen, Øxfjord og Malene Axelsdatter. Rachel Regine er mor til min farfars far! Hun er söster til Margrethe Marie Andersdatter Koby som bodde hos min farfars far ved FT 1865.

Det er lett å blande sammen to med så like navn og som ligger så nære hverandre i tiden.

dn22082
Innlegg: 337
Registrert: 7. februar 2008 kl. 11.26
Sted: RÅDAL

Re: Juliane og Wilhelm Johan Rask gift 3. nov. 1850 i Loppa

Legg inn av dn22082 » 9. februar 2011 kl. 21.01

Hei Jorun

Kom tilfeldigvis over dette innlegget. Vet ikke om du har funnet ut noe om Johan Axel Nilsen Rasch? Her er i alle fall dåpen hans i Vatne Kirke på Sundmøre.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-58

Dette bekrefter at han var sønn av Nils Christophersen Giering Rasch og kone Ingeborg Marie Bennike.
Her kan du lese litt mer om familien.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=85329

mvh

Terje

Svar

Gå tilbake til «Loppa»