Mons Jensen fra Gammelheim, Rafsbotn

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Mons Jensen fra Gammelheim, Rafsbotn

Legg inn av Tom Kaasen » 18. januar 2015 kl. 19.28

Hei

Jeg prøver å kople informasjon om en Mons jensen i Minnesota til en Mons Jensen i Norge.

I den forbindelsen søker jeg informasjon om Mons Jensen, f. 10.08.1855 i Talvik se kirkebok nr. 49

Her er familien i FT1865

Her er familien i FT1875

Mons Jensen emigrerer til Amerika i 1880 . Det stemmer med oppgaver over "min" Mons Jensen i Minnesota.

Jeg lurer på om det er noen som vet noe om denne Mons Jensen etter at han forlot Norge.

Tidligere i dag har jeg sjekket 2 andre Mons Jensen ut av søket, i andre områder.
mvh
Tom Kaasen

Paul Hofseth
Innlegg: 13
Registrert: 10. februar 2007 kl. 20.20
Sted: OSLO

Re: Mons Jensen fra Gammelheim, Rafsbotn

Legg inn av Paul Hofseth » 6. februar 2015 kl. 9.52

Jeg vet ikke noe om denne M.J., men vet at en amerikaslektning av Anna Jensen fra Gammelheim bodde i Pennsylvania rundt 1950-1975, var gift med Thomas Moore og hadde pikenavn "Jonas". Noe som antagelig er en amerikanisering av jonsen\jensen.

p.

Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Mons Jensen fra Gammelheim, Rafsbotn

Legg inn av Tom Kaasen » 6. februar 2015 kl. 10.18

Hei

Takk for informasjon.

Jeg har holdt på endel for meg selv og føler meg sikker på at den Mons Jensen/Sophis C Jensen jeg har funnet i Duluth/Knife River/Two Harbors i Minnesota, er fra Gammelheim.

Mons Jensen emigrerte i 1881 og Sofie Kristine Johannesdatter (som var fosterbarn på Gammelheim i FT1875) emigrerte i 1882, til samme område i Michigan som Mons Jensen hadde reist til. I kirkeboka ved Sofie Kristines utvandring, står det at hun er forlovet med Mons Jensen.

Jeg har kontakt med etterkommere av dette paret i Duluth.
mvh
Tom Kaasen

Brukeravatar
Wiggo Marelius Pedersen Opdahl
Innlegg: 153
Registrert: 11. august 2008 kl. 21.35
Sted: ALTA

Re: Mons Jensen fra Gammelheim, Rafsbotn

Legg inn av Wiggo Marelius Pedersen Opdahl » 6. februar 2015 kl. 19.28

Paul skrev:Jeg vet ikke noe om denne M.J., men vet at en amerikaslektning av Anna Jensen fra Gammelheim bodde i Pennsylvania rundt 1950-1975, var gift med Thomas Moore og hadde pikenavn "Jonas". Noe som antagelig er en amerikanisering av jonsen\jensen.

p.



Jonas er et vanlig etternavn i Alta, og spesielt i områdene Nerskogen og Rafsbotn.
Wiggo M. Opdahl
9512 Alta
wiggo@marelius.net

Paul Hofseth
Innlegg: 13
Registrert: 10. februar 2007 kl. 20.20
Sted: OSLO

Re: Mons Jensen fra Gammelheim, Rafsbotn

Legg inn av Paul Hofseth » 14. april 2015 kl. 9.14

Jeg har nå sett på et gammelt notat der Fredrik Jonas er oppført som oldefar til Myrtle Jonas. Han var gift med en datter av Jens Nilsen f.1813 (fra Gammelheim i Rafsbotten). Dermed ser det ut til at flere kan ha utvandret fra samme område. Gunnar Hofseth fra Djupvik dro jo også til Amerika en periode før han kom tilbake for å drive handelen der og hans halvbror var gift med Anna, søsteren til oldemoren til Myrtle Jonas, så folk fra Talvik hadde åpenbart endel kontakter i USA.

p.

Paul Hofseth
Innlegg: 13
Registrert: 10. februar 2007 kl. 20.20
Sted: OSLO

Re: Mons Jensen fra Gammelheim, Rafsbotn

Legg inn av Paul Hofseth » 23. januar 2016 kl. 18.30

Jeg hadde besøk av Jonas\Jensen slektningene fra Pennsylvania forleden og fisket frem endel av familiens 17-1800talls dokumenter i anledning av besøket.

Her er et utdrag av forklaringen jeg skrev til dem for ett av dokumentene:

"
The document itself is dated Nov.15 1893, signed by the representative of "Christini" Jonas (presumably born Christini Jensdatter Gammelheim, since she was the daughter of Jens Nilsen at Gammelheim) and countersigned by witnesses that probably were lawyers . Signatures of the other heirs were added Jan 14 1894 in Rafsbotten. The document was annotated by the judge and archived march 15th 1894. For some unknown reason I have the original, I assume that the state archives have a copy.

That document calls Jens Nilsens wife "Marie Pedersdatter".

I have been told that her surname was originally Bekk -sometimes spelt Beck and that she came from Hetta\Hätta\Hætta district in the then Russian Grand Duchy of Finland ( previously Swedish, now Finland). A Saami family from that district still use Hætta as surname, so I imagine that Bekk (literally meaning small stream) might have been the name of a farm - not necessarily from that district- and that they used that to distinguish themselves from the Saami -which were usually discriminated against.

The heirs who signed, in addition to "Christini" (= Kristina ), presumably all siblings of Anna Jensen, or children of any deceased sibling, were:

Peder Jensen (signed by representative), Nils Jensen (signed by representative), Mons Jensen (signed on his behalf by H. Jonas),Jens Jensen, John Jensen and Johannes Jensen all signed on their own accord.,

In addition to representing Mons Jensen, the signature of H.Jonas is one of the signatures confirming the authenticity of the signature of Jens Jensen.( He and Anna Jonas confirms that the signature of Peder Jensens representative is legally valid).

Curiously there is also a Vilhelm Pedersen who witnesses the genuine signature of "H. Jonassen", but no one named Jonassen has signed. I assume that this refers to H. Jonas (possibly the Hendrick Jonas who is the son of Kristina Jensen and Frederick Jonas).

I also guess that the father of Frederick or Frederick himself did not have the surname Jonas, but rather were sons of someone with the christian name "Jonas". The "sen" = son of might have been eliminated from the patronymicon "Jonassen". This hunch is based on a conjecture that since the document was sent to Rafsbotten, signed and witnessed there, the village people would know the ancestry of H. Jonas well enough to continue using the patronymicon and not the abbreviated form. Also, priests and tax collectors at that time sometimes wrote Jonasz or Jonas´ with the z or the apostrophe indicating "son of". The original source recording Frederick and his parents might clear this up."

Som man vil se skriver ett av vitnene fra Rafsbotn, Jonassen istedetfor Jonas. Jeg har ikke krysskontrollert med folkeregister og kirkebøker.

p.

May kristin Knutsen
Innlegg: 2
Registrert: 22. april 2023 kl. 0.22

Re: Mons Jensen fra Gammelheim, Rafsbotn

Legg inn av May kristin Knutsen » 22. april 2023 kl. 7.55

Det her er slektninger av meg, hele gjengen mener og tror jeg ettersom jeg har slektsforhold til alle de nevnte, Peder Jensen min 2 tippoldefar er bror til Mons Jensen.
Fredrik Jonas og kona Kristine søster av Peder Jensen reiste/emigrerte med flere av sine barn, men ikke alle.
jeg har tatt dna hos myheritage og ser jo at jeg har endel treff i USA, jeg har slekt fra morsiden min og farsiden fra rafsbotn og russeluft, så mange sett med tippoldeforeldre bosatt i området.
men denne tråden er gammel mulig d meste er oppklart av spørsmål.
 

Svar

Gå tilbake til «Alta»