Nils Nilsen Gaup / Kauppi og Karen Johnsdtr Siri- gift 1839

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
gj08560
Innlegg: 35
Registrert: 21. januar 2009 kl. 8.31
Sted: ALTA

Nils Nilsen Gaup / Kauppi og Karen Johnsdtr Siri- gift 1839

Legg inn av gj08560 » 1. august 2010 kl. 12.17

Jeg slektsforsker på min kones familie. Hun er etterkommer av Siri Nilsdatter Gaup som var datter av Nils Nilsen Gaup og Karen Johnsdatter Siri. De giftet seg i Kautokeino 4. Mars 1839 og oppgav begge sin alder til å være 20 år.

Jeg har søkt etter dåpen til begge disse og funnet en som jeg tror er riktig, en av tvillingene til John Sivertsen Siri og Christine Pedersdatter. Dette er jeg usikker på og trenger litt hjelp med.

Videre har jeg funnet en Nils som er sønn av Niels Larsen Kauppi og Sigrid Johnsdatter ?????.

Kan det være slik at Kauppi = Gaup ?

Frank Romsdal, Alta.

Brukeravatar
Gunnhild Synnøve Engstad
Innlegg: 53
Registrert: 17. august 2005 kl. 0.47
Sted: LAKSELV

Re: Nils Nilsen Gaup / Kauppi

Legg inn av Gunnhild Synnøve Engstad » 3. august 2010 kl. 23.01

Hei.
Jeg har Siri som slektning et stykke uti i min base. Hittil har jeg ikke jobbet særlig med Kautokeino.

Jeg kan anbefale Alf Strømstad og Kristian Fors verk "Slekter i indre Finnmark", 2 bind. Jeg har Siri fra bind 1 side 196. De har i sitt arbeid tatt utgangspunkt i skifter.

Kirkebøker for Kautokeino er søkbare: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspx

Lykke til i arbeidet med Kautokeino
Gunnhild

gj09308
Innlegg: 60
Registrert: 24. april 2009 kl. 21.51
Sted: HAMMERFEST

Re: Nils Nilsen Gaup / Kauppi

Legg inn av gj09308 » 2. september 2010 kl. 21.07

Gaup brukes i Kautokeino, Polmak og Jukkasjärvi, og det kommer av kjøp - samisk g\avpi. Cauper var brukt i Kautokeino allerede på 1500-tallet ,men om det var slektsnavn eller bare betegnet en som handlet, er vanskelig å avgjøre. I Kautokeino bruktes Cauppi 1724 og siden har det vært skrevet Caupi, Caup, Kaup, Gaub og Gaup.


Nils Nilsen Gaup Født den 2. oktober 1818 - Kautokeino, er sønn av:

Nils Larsen Gaup 1773-1828 Kautokeino og Siri Johnsdatter Baal ca.1778-1858 Avzi, Kautokeino.

Karen Johnsdatter Siri 1818-1855 Kautokeino er datter av:

Jon Sivertsen Siri 1792, Kautokeino og Kirsten Persdatter Bæhr ca 1794-1862, Kautokeino.


Anene finner du i Kautokeino slekter av Adolf Steen.

dn08928
Innlegg: 356
Registrert: 15. desember 2004 kl. 20.57
Sted: SKATVAL

Re: Nils Nilsen Gaup / Kauppi

Legg inn av dn08928 » 8. januar 2012 kl. 0.00

Hei og godt nytt år.

Ser at både Gaup og Bær er med her.

Det nevnes i n artikkel at slektsnavnet Bær stammer fra Berlin og Otto den rike og Anders de Behr/Bjørn. En av mine forfedre het Per Andersson Rick og sies og være stamfar for slekten Bær.

Gaup skal i den samme artikkelen komme fra Ungarn og være beskrevet i en tysk slektsbok.

Dette pirrer min nysgjerrighet slik at ytterligere info. ad. dette og synspunkter er ønsket.

V.h.
Odd Annar

gj09308
Innlegg: 60
Registrert: 24. april 2009 kl. 21.51
Sted: HAMMERFEST

Re: Nils Nilsen Gaup / Kauppi

Legg inn av gj09308 » 22. januar 2012 kl. 23.26

Det bør du ta med en klype salt.

Bær, kan deles i to separate slekter, som ble kalt Päri tidligere. Slektsnavnet kommer fra hver slekt hadde en stamfader med navn Pär.



Gaup slekta , kommer av en slangform for navnet Jakob. Denne slekta kan spores til Jöns Nilsson Uija, som skattet til skattelandet Vikkorikoskenniemi (dagens Maunu) i Suonttavaara Lappeby 1669-1738. Jöns var gift med Elin Jakobsdotter. En sønn Jakob Jönsson Uija var lensmann i Suontavaara, og to av hans sønner igjen; Per og Jöran dro til Kautokeino.

gj08560
Innlegg: 35
Registrert: 21. januar 2009 kl. 8.31
Sted: ALTA

Re: Nils Nilsen Gaup / Kauppi

Legg inn av gj08560 » 23. januar 2012 kl. 18.29

Tusen takk for deres innspill om opphavet til Gaup.

Det viser seg at min kone avstammer fra Gaup 2 steder, det ene er den jeg har nevnt tidligere her mens den andre er Peder Pedersen Gaup som var bosatt i Kufjord i Rognsund.

Jeg nevner det for det kan jo være andre som interesserer seg for dette.

Mh Frank Romsdal
Frank Romsdal, ALTA

dn08928
Innlegg: 356
Registrert: 15. desember 2004 kl. 20.57
Sted: SKATVAL

Re: Nils Nilsen Gaup / Kauppi

Legg inn av dn08928 » 8. januar 2013 kl. 4.44

Hei og godt nyttår.

Har det siste året tatt en del klyper salt og føler meg langt fra søt.

Har sett litt på forgående ad. Bær og Gaup.

Ifølge Erik Wahlbergs avhandling "Tornedalska familie- och slektsnavn", side 117, skriver han at Kauppi=Jacobus. Navnet er en folkelig benevning for Jacob, og forekom flere steder.

Kaupe Ohlsson hadde sønnen Henrik Kaupesson(Jacobsson). Hans etterkommer Jacob Henriksson Landa fra Tingevara skal være opphavet til navnet Kauppi-Gaup i Kautokeino.



Når det gjelder Bær skal den ene greinas stamfar være Nils Pedersen Rick fra Tingevara i Jukkasjervi sogn.

Det er antatt at Lars Persson Bær i den andre Bærslekta var bror til Nils.

V.h.
Odd Annar, etterkommer etter både Kaupe Ohlsson, Nils og Lars (Bær/Pæri/Rick).

Svar

Gå tilbake til «Guovdageaidnu-Kautokeino»