Hedda Gustava Isola f. 1839, hvem var far til hennes barn?

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
Brukeravatar
Torun Sørli
Innlegg: 381
Registrert: 23. januar 2005 kl. 12.22
Sted: GRAN

Hedda Gustava Isola f. 1839, hvem var far til hennes barn?

Legg inn av Torun Sørli » 3. september 2011 kl. 13.34

Hei,
Har fulgt diskusjon ang familien Isola her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ight=isola Hvor jeg har funnet mange opplysninger.

Jeg søker informasjon om Hedda Gustava Isola (f. 1.1.1839) som fikk to barn utenfor ekteskap: Alexandra Augusta f. 3.2.1861 i Kiiolajärvi (Kuolajärvi) Finland og Maria Erika f. 28.1.1865.

Jeg har hittil konsentrert meg om Alexandras etterkommere som jeg har fulgt helt fram til i dag. Har ganske god oversikt over kirkelige hendelser etter 20/8 1882 da Alexandra ble gift med Emil Hildonen (omkom på havet ca 1890).
Alexandra giftet seg etter at Emil døde med en Dolonen/Tolonen, hun døde 12. mai 1936 og ligger gravlagt i Vadsø. Vedfolketellingen 1910 bodde hun i Vardøveien 127, gift med Johan Tolonen, her nevnes hun som født Teman. Kan dette være hennes fars slektsnavn?

Jeg håper på hjelp videre og søker etter informasjon om:
1. Hvem er Alexandra (og Maria Erikas) far?
2. Finnes det er flere hel/halv søsken?
3. Hvor ble det av Maria Erika?

Legger ved et kart med familieoversikt (som er en kladd der det bla er notert hvilken telling enkelte personer sist ble registrert. Vær derfor obs på at det der ut som om mange døde 1865/75, 1900/10).
Her er også oversikt over Matts (Mattis) og Walborgs barn
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn25622
Innlegg: 243
Registrert: 15. september 2010 kl. 18.06
Sted: KIRKENES

Re: Hedda Gustava Isola f. 1839, hvem var far til hennes bar

Legg inn av dn25622 » 8. september 2011 kl. 10.08

I finske kirkebøker var det bare unntaksvis at fedre ble oppført ved uektefødte barn, derfor kan det bli vanskelig å finne ut hvem som var far til Alexandra Augusta og Maria Erika. Så lenge moren var ugift ble barnet gitt et patronymikon basert på morens navn (f.eks. Britasdotter, Annasdotter osv). Imidlertid har jeg sett flere ganger når slike barn har flyttet til Norge (hvor kirken påla alle mødre å oppgi barnefarens navn), at de har skiftet etternavn til et patronymikon basert på farens navn (betinger selvfølgelig at de visste hvem faren var). I norske kirkebøker er det vel helst ved konfirmasjon og vielse en kan finne farens navn (hva angår innflyttede).

Kan ikke finne Alexandra Augusta konfirmert i Vadsø. Når hun giftet seg med Emil Hiltunen i 1882, så har hun bare oppgitt morens navn (Hedda Isola), men når hun giftet seg med Johan Tolonen i 1892, så har hun oppgitt at faren var Alexander Talvensaari: Lenke Hvor mye en kan stole på denne opplysningen, det vet jeg ikke, men det passer jo bra med at hun er døpt Alexandra.

Ellers kan det virke som Alexandra delvis har oppholdt i Salla helt frem til hun giftet seg i 1882, for hun finnes i husforhør, Salla, 1874-1880: Lenke Moren, Hedda, giftet seg 30/7-1876 med Thomas Johnsson Ylitalo, og de fikk iallefall to barn, Johan Emil f. 17/2-1878 og Ida Susanna f. 4/9-1879, se lenke: Lenke Her er imidlertid ikke Alexandra Augusta og Maria Erika oppført hos moren. Det jeg lurer på da, er om du vet om Maria Erika kom til Norge?

Mvh Odd Villy

Brukeravatar
Torun Sørli
Innlegg: 381
Registrert: 23. januar 2005 kl. 12.22
Sted: GRAN

Re: Hedda Gustava Isola f. 1839, hvem var far til hennes bar

Legg inn av Torun Sørli » 8. september 2011 kl. 18.39

Hei,
Dette var mange opplysninger! Tusen takk!
I følge vielsen 20/8 1882 ble hun konfirmert i Kuokjervi (det er i hvert fall slik jeg har tydet det). Jeg har forsøkt å finne fram til den, men foreløpig uten resultat (mangler nok en del kunnskap om det finske landskapet :oops: ). Det ble i hvert fall utstedt en attest fra Sipola datert 27/2 1882.

Når det gjelder Maria Erika er det foreløpig ingenting som tyder på at hun var i Norge. Jeg sjekker om det er noe jeg har oversett her og gir tilbakemelding om jeg finner noe. Moren var i følge husforhøret tilbake i Finland i 1865, så Maria Erika ble antagelig født der, de er ikke i Norge i desember 1865. Eneste kilden jeg foreløpig har mht Maria Erika er husforhøret.

En annen ting som kan være interresant i sammenhengen er at da Aleksandra døpte sønnen Frantz Emil i 24/2 1885 var en Susanna Isola fadder. Lenke
Heddas Isolas avdøde søster het Susanna Sophia (1829-1838), så dette må være et familiemedlem. Slik jeg ser det, om denne Susanna ble i Norge, er det etter min mening bare 2 kandidater, begge f. 1854, men dette kan godt være en avsporing.

dn25622
Innlegg: 243
Registrert: 15. september 2010 kl. 18.06
Sted: KIRKENES

Re: Hedda Gustava Isola f. 1839, hvem var far til hennes bar

Legg inn av dn25622 » 9. september 2011 kl. 11.00

Føde- og konfirmasjonssted oppgitt ved vielsen til Alexandra i 1882 er Kuolajärvi. Jeg nevnte vel i et annet innlegg at Kuolajärvi var navnet på et sogn i Finland frem til 1939. Da ble dette sognet delt mellom Finland og Russland og den finske delen fikk navnet Salla. Den tidligere Kuolajärvi by havnet ca 10 km inne på russisk område og kalles i dag Kuoloyarvi. Det er få kirkebøker som er lagt ut på nett for Salla-området, vet ikke om de er gått tapt eller om de finnes oppbevart noe sted. Det ville i så tilfelle antagelig være ved landsarkivet i Oulu: Lenke

Isola-familien oppholdt seg en periode på Käsmä gård (ca 20 km sørøst for Kemijärvi) og denne gården ser ut til å ha tilhørt Kemijärvi sogn frem til 1839, da den synes å ha blitt overført til Kuolajärvi (senere Salla) sogn. Kirkelige hendelser før 1840 finnes altså under Kemijärvi (som du nok har oppdaget). Her er Isola-familien ved husforhør, Kemijärvi, 1824-1831: Lenke Vær oppmerksom på at de i denne perioden også delvis brukte Tenno som familienavn (kan Teman i 1910 være en feiltolking av Tenno).

Kan ellers nevne at Gretha Valborg f. 1865, døde 29/8-1866. I tillegg hadde hun en søster, Cecilie, født 1/9-1868, død 9/7-1870.

Hva angår den Susanna som var fadder til Frantz Emil i 1885, så står det så vidt jeg kan se, Susanna Arola.

Mvh Odd Villy

Brukeravatar
Torun Sørli
Innlegg: 381
Registrert: 23. januar 2005 kl. 12.22
Sted: GRAN

Re: Hedda Gustava Isola f. 1839, hvem var far til hennes bar

Legg inn av Torun Sørli » 11. september 2011 kl. 10.22

Takk for informasjon om bosted. Veldig fint å få oppklart at Susannas familienavn var Arola og ikke Isola. Ble akkurat spart for mye tid i leting etter henne.

Svar

Gå tilbake til «Vardø»