Thore Thorsen, Dovre-Vardø-Tsypnavolok

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
Mads Anders Rongen Jensen
Innlegg: 58
Registrert: 11. desember 2004 kl. 11.46
Sted: Hamar
Kontakt:

Thore Thorsen, Dovre-Vardø-Tsypnavolok

Legg inn av Mads Anders Rongen Jensen » 6. juni 2012 kl. 1.27

I boka "De som dro østover. Kola-nordmennenes historie" av Morten Jentoft, Gyldendal 2001, side 256 er listet op en av familiene som bosatte seg i Tsypnavolok på Fiskerhalvøya. Det er nordmannen Thor Thorsen født 2/3 1853 i Dovre, hans kone den finsk/norske jenta Anna Kreeta Palosaari født 28/1 1860 i Kuusamo og deres barn. Familioen er også omtalt på side 35 og 93. Det hevdes at Thore Thoresen og kona reiste fra Vardø til Tsypnavolok på begynnelsen av 1880-tallet og at de, før de kom dit, hadde giftet seg.

I boka "Russland via Vardø" av Laila og Thor Thoresen, Skutvik forlag 1991, side 89 er Thore Thorsen og Anna Kreeta listet opp med de samme data. På side 34 er et lite kapittel om Thor Thorsen. Der er det bl.a. noen litt usammenhengede referanser til Ekkerøy som det ikke har vært mulig for meg å verifisere. Det hevdes videre at Thor giftet seg i Vardø, at de fikk sitt første barn Emma der og at de flyttet til Tsypnavolok i 1881.

Thore Thorsen finnes også i den finske oversikten over "Lutheranere på Kolakysten 1887-1888".

Det stemmer at en Thore Thorsen (Taarud/Lindsøvolden) ble født i Dovre den 2/3 1853. Familien på Dovre er grei å dokumentere i kirkebøkene.

Jeg forsøker å finne dokumentasjon for at det virkelig er denne Thore Thorsen fra Dovre som dukker opp i Tsypnavolok.

Men jeg klarer ikke å finne noe spor etter noen Thor Thorsen i noen av kirkebøkene for soknene i Varanger i perioden 1879-1884. hverken i Vardø, Vadsø, Sør-Varanger eller Nesseby.

Det eneste som snnsynligvis kan ha forbindelse med familien er dette: Den 29/12 1880 fikk Anna Gretha Abrahamsen Tallosari (Pallosari) et uekte barn i Vardø med kvænungkarlen Isak Wilhelm Isaksen Herma. Jentebarnet fikk navnet Emma. Hjemmedåpen ble stadfestet i kirkeboken den 15/5 1881. Anna Gretha er oppført med fødselsår 1859.

I boken til Jentoft er Emma oppført med etternavnet Palosaari, mens alle de andre barna til Thor og Anna Kreeta har etternavnet Thorsen. Dette styrker jo sammenhengen. Men da er informasjonen om dette barnet i boka til Laila og Thor Thorsen feil.

Er det noen som kan hjelpe til med å kaste lys over foreldre og bakgrunn til Thor Thorsen og til hans ekteskap med Anna Kreeta?

Mvh Mads Rongen Jensen

Gunn Gjervoldstad
Innlegg: 66
Registrert: 23. oktober 2012 kl. 11.15
Sted: NODELAND

Re: Thore Thorsen, Dovre-Vardø-Tsypnavolok - Kolanordmennene

Legg inn av Gunn Gjervoldstad » 23. oktober 2012 kl. 12.41

Thore Thorsen finner en i Kirkeboka fra Dovre når han ble konfirmert 18 okt 1868. Han bodde da på Lindsøvoldeni Dovre. Faren hette Thore Thoresen og mora Ingrid Paulsdatter. Hans stedatter Emma (Anna) Pallosari ble født i Vardø og hennes far er oppgitt som kvenkarl Isak Wilhelm Isaksen Herma (1858). Hun ble født 29 des 1880, hjemmedøpt 1 januar 1881 og døpt i Vardø 15 januar 1881. Thore Thorsen og Anna Kreeta (Greta) Abrahamsdatter Pallosari (1859) født i Kuusamo FI fikk sitt første barn sammen i 1884 Anton Bernhof. Han ble født i "Thorsenbukta" på Kolahalvøya. I boka til Morten Jentoft "De som dro østover" og boka til Laila og Thor Thorsen "Russland via Vardø" er en del av familiene beskrevet. Når en studere det som er skrevet så viser det seg at det er mange av disse familiene som er i slekt med hverandre. Thor Thorsen fikk en datter Ingrid Avgina (1899). Hun ble gift med Magnus Frantsevitsj Svendsen sønn til Frants ( Hans ) Gustav og Kaisa Sofia Ollila(Kuusamo) Svendsen. Frants Gustav og Kaisa Sofia Svendsen fikk en datter Dina Olette som ble gift i Tromsø med Martin Olai Sørensen og flyttet til Kristiansand. Dina Olette var bestemor til min mann Ø Sørensen. De fikk også en sønn Kristian Gunerius Svendsen som bosatte seg i Trondheim. Han er ikke nevnt i bøkene, men vi har klart å oppspore denne familien. En sønn av Kristian Gunerius og Inga Alfine lever fortsatt.
Min manns grandtante Sofia Mathilda Svendsen ble gift med Karl Anfelt Olsen og deres datter "Julla" er omtalt i begge bøkene. Vi har vært i kontakt med både Morten Jentoft og Laila og Thor Thorsen som har skrevet bøkene. Vi er veldig interessert i å komme i kontakt med etterkommere etter Svendsen,Thorsen og Olsen. Vi har litt bilder og utskrifter fra kirkebøker og folketellinger.

Mads Anders Rongen Jensen
Innlegg: 58
Registrert: 11. desember 2004 kl. 11.46
Sted: Hamar
Kontakt:

Re: Thore Thorsen, Dovre-Vardø-Tsypnavolok - Kolanordmennene

Legg inn av Mads Anders Rongen Jensen » 23. oktober 2012 kl. 13.32

Gunn Gjervoldstad!

Dette var jammen et interessant innlegg.

Min forbindelse til Thor Thoresen fra Dovre, er hans onkel Sivert Toresen Taarud som flyttet til Tromsø på 1840-tallet og stiftet familie der. Han fikk en datter som etter hvert endte i Kirkenes og har stor etterslekt i Varanger.

For øvrig er det i folketellingen 1875 en Tore Toresen i Tromsø. Han er født i Dovre på omtrent rett tidspunkt. I Tromsø er han skredderlærling. Vår teori er at det er "vår" Thore Thoresen kort tid før han dro videre mot Vardø.

Det jeg er mest opptatt av nå, er å få dokumentert ekteskapet mellom Thor Thoresen og Anna Greta Pallosari. Mitt håp er at det finnes en kirkebokdokumentasjon på dette og at navnet på faren til Thore Thoresen også er notert der. Har dere funnet dokumentasjon på ekteskapet til Thor og Anna Greta?

Ellers er jeg opptatt av å få til en så bred og god dokumentasjon av slekts- og familiehistorie til Thor Thoresen som mulig.

Mvh
Mads Jensen

Gunn Gjervoldstad
Innlegg: 66
Registrert: 23. oktober 2012 kl. 11.15
Sted: NODELAND

Re: Thore Thorsen, Dovre-Vardø-Tsypnavolok - Kolanordmennene

Legg inn av Gunn Gjervoldstad » 12. november 2012 kl. 10.18

Jeg forsøker nå en etterlysning i Finland. Jeg har skrevet brev til kuusanom-seurakunta@evl.fi i dag.

Min henvendelsen gjelder Kaisa Sofia Olavintytar som var gift med Frantz (Hans) Gustav Svendsen. Hun ble enke en gang mellom 1905 og 1910 og enkelte mener hun dro til Finland og giftet seg på nytt. Hun var oldemor til min mann

Jeg etterlyser samtidig Anna Kreeta ( Greta) Abrahamsdtr Palosaari og hennes datter Emma Anna som hun hadde før hun ble gift med Thor Thorsen.

Datteren til Thor og Anna Kreeta : Ingrid Avgina, var gift med Magnus Frantsevitsj Svendsen ( sønn til Kaisa Sofia og Frantz Gustav Svendsen )


Håper at jeg får svar på alle spørsmålene :)

Svar

Gå tilbake til «Vardø»