Christopher Jensen Dybvig (1713-86) og Inger Nielsdtr.

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj01405
Innlegg: 483
Registrert: 2. juni 2005 kl. 22.05
Sted: VALNESFJORD

Christopher Jensen Dybvig (1713-86) og Inger Nielsdtr.

Legg inn av gj01405 » 18. januar 2015 kl. 23.53

Jeg søker foreldre til ekteparet Christopher Jensen Dybvik (1713-86) og Inger Nielsdtr.

De ble gift 27. des. 1761 i Skjervøy, i følge Family Search. Christopher døde i 1786 - gravlagt 31. des. 1786 - 73 år.

Jeg er interessert i å vite foreldrene til disse to, samt når kona levde.

Takk på forhånd for event. hjelp.

Hermod Moursund

Geir Martin Jensen
Innlegg: 66
Registrert: 26. juli 2013 kl. 13.40
Sted: TROMSØ

Re: Christopher Jensen Dybvig (1713-86) og Inger Nielsdtr.

Legg inn av Geir Martin Jensen » 20. januar 2015 kl. 0.08

Er svært spent om noen har opplysninger om disse to! Har tidligere forsøkt å "få tak" på disse, men det er ikke enkelt, spesielt på grunn av hyppige adresseendringer, og få kilder...

Jeg forutsetter at det ikke finnes to Christopher Jensen i dette området på midten av 1700-tallet.

I ekstraskattelistene for 1763 er Christopher Jensen og Inger Nielsdatter bosatt på husmannsplass i Uløybukten. I 1765 bor de på en husmannsplass i Djupvik. I 1767 og 1768 har de forsvunnet ut av skattelistene.

Christopher Jensen får et barn i 1748 i Nordmannvik, deretter ett barn i Rotsund i 1753, så ett barn hvor bosted ikke er oppgitt (fødested Hammervik oppgitt i de militære ruller) i 1756, før neste barn blir født i Hammervik i 1758. Deretter dør trolig første (?) kone. Han gifter seg i 1761 med Inger Nielsdatter, da med bosted Nordmannvik. I 1763 bor disse som sagt i Uløybukt og i 1764 får de sin første datter i Djupvik. Dette er også bosted ved neste barn i 1765 og i Ekstraskatten samme år. Så "forsvinner de ut" av skattelistene, men antar at de blir boende i Djupvik, iom at Christopher Jensen dør der, 73 år gammel, i 1786.

Christopher og hans første kone har trolig fått flere barn før 1748 (da kirkeboken starter), og han er vel sannsynligvis far til flere av de Christophersen/døtre som opptrer i samme område. I de første årene i kirkeboken synes det også som om det kun er far (og faddere) som er innført.

Jeg har notert at Inger Nielsdatter trolig dør 60 år gammel i 1780. Mener antakelsen her er ut basert på "eliminasjonsmetoden" på de Inger Nielsdøtre som dør mellom ES 1765 og FT 1801. Men som sagt, en antakelse.

At de bor i Uløybukt i 1763, altså i årene etter bryllupet, kan kanskje være et spor i forhold til Inger Nielsdatters opphav.

Et annet spor som kanskje kan ha betydning, er at Christopher Jensens sønn fra første ekteskap (Hendrich Christophersen) trolig er den Henrich Christophersen Dahl, som dør 78 år gammel som dreng på Havnæs i 1830. Henrich Christophersen er i følge militære ruller født i Hammervik.
I Manntallet i 1702 er Hammervik bosatt av Jon Jonsen Dahl og Kirsten Pedersdatter. Jon Jonsen Dahl og kona hadde ifølge skiftet i 1715 tre døtre, og Lyngen bygdebok bind II oppgir at den ene av disse (Maren Jonsdatter Dahl) var gift med en Jens Christophersen... Kan dette være foreldrene til Christopher Jensen? Evt. kan Christopher Jensen i første ekteskap være gift med en "Dahl", slik at Hendrich Christophersen Dahl har sitt etternavn fra moren?
Et annet element som styrker en slik teori er at Kirsten Christopherdatter i Djupvik, som er født rundt 1744, og dermed trolig er Christopher Jensens datter, gir sitt tredje barn (og andre sønn) navnet Jens Dahl. Kirsten Christophersdatter er gift med Arne Rasmussen. De bor i Djupvik frem til ca.1780, da de flytter til Rotsund, og deretter videre til Havnnes.

Disse forholdene kan være tilfeldigheter og blindspor,men er kanskje interessante spor å arbeide videre ut fra.

gj01405
Innlegg: 483
Registrert: 2. juni 2005 kl. 22.05
Sted: VALNESFJORD

Re: Christopher Jensen Dybvig (1713-86) og Inger Nielsdtr.

Legg inn av gj01405 » 20. januar 2015 kl. 8.59

Takk for teoriene. Nei, jeg synes også dette er vanskelig.

Jeg har gjort omtrent de samme erfaringene, og tror nok at Christopher Jensen er inne i to ekteskap her. I første ekteskap med barna Jens (f. 1748) i Nordmannvigen, Maren (f. 1753) og Henrik (f. 1755) i Rotsund.

I andre ekteskap (1761) med Inger Nielsdtr. (1720-80): Anne (f. 1764) og Niels (f. 1765) - begge født i Djupvik. Dette er i hvert fall hva jeg har notert fra kirkebøkene for Skjervøy.

Men det kan jo også være to Christopher Jensen, som du sier.

Er det noen som har andre teorier om dette? Takk i hvert fall for en utfyllende "redegjørelse", Geir Martin.

Svar

Gå tilbake til «Skjervøy»