Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Moderator: MOD_Troms

Svar
Trygve Tveter
Innlegg: 45
Registrert: 18. mai 2005 kl. 20.18
Sted: KURLAND

Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Trygve Tveter » 20. oktober 2012 kl. 9.11

Jeg søker informasjon om Hans Olsen Barenfeldt.
Han var trolig klokker under Skjervøy presteembete, og kanskje var han bosatt i Oksfjord. Han døde muligens omk 1785. Han hadde trolig sønnen Christian Hanse Barenfeldt som ble gift til Meiland.
Er det noen som vet hvor han kom fra, hvis han var gift, hvem var hans kone, og hvor bodde de.
Samme etterlysning er lagt ut under Nordreisa

Hilsen
Trygve T

gj03809
Innlegg: 1943
Registrert: 17. mars 2007 kl. 8.31
Sted: HAMMERFEST

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av gj03809 » 20. oktober 2012 kl. 9.20

Ser ut som at du finner noe her, men du må selv lete deg frem http://www.ntrm.no/forsiden/kilder/kirk ... /1781_1783

Kjell

gj16596
Innlegg: 12
Registrert: 12. juli 2012 kl. 19.23
Sted: Belgia

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av gj16596 » 20. oktober 2012 kl. 12.12

I forbindelse med slektene BUGGE[, SCHANKE, HOYER/HOIER og HEGGELUND bl.a. mener jeg a ha registrert Hans OLSEN BARENFELDT pa Meiland/Oksfjord i Skjervoy. Dette i naer tilknytning til traden vedrorende Hans JENSEN KOBI/KOBYE f. 1766, - hvor jeg ogsa skal skrive et nytt innlegg.

Ved en forste gangs lesning kan det synes som om at hustruen til Hans OLSEN BARENFELDT, Anne Eriksdatter fra Grunnfjord pa Arnoy i Skjervoy, noen ganger omtalt i.f.m. navnene (LIE/LIND), - var soster til Berit(h) som var gift med Hans JENSEN KOBI's bror Niels f. 1757.

Hans KOBI/KOBYE og Niels's soster, Aleth f. ca. 1761, var dessuten gift med Anders som igjen er Anne og Berith's bror.


Som om dette ikke var nok var Hans KOBI/KOBYE, Niels og Aleth's bror Soren f. ca. 1762, gift med Juliane ERIKSDTR. (LIE/LIND), igjen en soster til Anne, Berith og Anders fra Arnoy.

BUGGE-SCHANKE etterkommerene, - Hans KOBI/KOBYE, Soren, Niels og Aleth's kusine, Malenna Jacobsdtr. BUGGE THYGESEN f. 1752 pa Akkarfjord pa Arnoy, var dessuten gift i 1775 med en bror av Fru Anne BARENFELDT], Berith, Juliane og Anders, - nemlig Henrich f. 1748.

Sa snart tiden tillater det skal jeg forsoke a komme tilbake med ytterligere informasjon da denne slektskretsen er meget omfangsrik og interessant.

Imidlertid er det kanskje andre som vet hvordan LIE/ LIND navnet kommer inn her via Hans OLSEN BARENFELDT's hustru Anne's familie i Grunnfjord pa Arnoy!

Trygve Tveter
Innlegg: 45
Registrert: 18. mai 2005 kl. 20.18
Sted: KURLAND

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Trygve Tveter » 21. oktober 2012 kl. 19.41

Hei Kjell !

Takk for ditt innspill, jeg skal grave meg igjennom det du foreslår.

Hilsen
Trygve T

Trygve Tveter
Innlegg: 45
Registrert: 18. mai 2005 kl. 20.18
Sted: KURLAND

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Trygve Tveter » 21. oktober 2012 kl. 19.51

Hei Thomas !

Takk for ditt svar. Her er det mye å ta fatt på.
Du har gitt meg noen spennende tips som jeg skal forfølge.
Du skriver at Hans Olsen Barenfeldt var trolig gift med Anne Eriksdatter, kan hun også være søster med Trine Eriksdatter, født omk 1741 vistnok fra Grunnfjord, som ble gift med Jens Ditlevsen på Meiland ?

Hilsen
Trygve T

Edel Rønnaug Nilssen
Innlegg: 230
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.34
Sted: MEISTERVIK

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Edel Rønnaug Nilssen » 22. oktober 2012 kl. 16.33

I mine notater: Anne Erichsdatter, født 1745, Grundfjord, Arnøy. Død 1780 i Akkarfjord,
gravlagt 13. februar 1780 i Skjervøy. Gift 6. november 1777 i Skjervøy med Peder Andreas
Jacobsen.

-Hennes søster Trine Erichsdatter født 1747,Grundfjord, Arnøy.

Foreldre: Erich Lassesen (Larsen) og Anne Henrichsdatter.

Mvh. Edel

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Paul Johan Hals » 22. oktober 2012 kl. 17.39

Edel skrev:I mine notater: Anne Erichsdatter, født 1745, Grundfjord, Arnøy. Død 1780 i Akkarfjord,
gravlagt 13. februar 1780 i Skjervøy. Gift 6. november 1777 i Skjervøy med Peder Andreas
Jacobsen.
De var gift 6. oktober 1777
Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Ekteviede 1777-1780, side 108.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-96

Mvh Paul

gj16596
Innlegg: 12
Registrert: 12. juli 2012 kl. 19.23
Sted: Belgia

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av gj16596 » 22. oktober 2012 kl. 20.17

I kommentaren som i dag er lagt inn i Edel R NILSSEN's trad vedrorende Anne ERICHSDTR. kan det fremga som om at Fru BARENFELDT mest sannsynlig ikke er den antatte Anne/Anna ERICHSDTR. fra Gunnfjord pa Arnoy i Skjervoy og tilhorende den familie hvor slektsnavnet LIE/LIND noen ganger nevnes.

Derimot synes det som om at denne Anne ERICHSDTR. fra Grunnfjord som er fodt i 1745 var gift med BUGGE THYGESEN aettlingen - Peder Andreas f. 1753. Se ogsa her Paul Johan HALS's innlegg vedrorende deres giftermal av den 6. Oktober 1777.

I dette ekteskapet mellom Peder Andreas og Anne av 1777 er i allefall folgende barn oppfort;

- Henrich f. 1777

- Ane Birgitte f. 1777?

- Eric LORCK f. 1778

- Peder f. 1779

Peder Andreas giftet seg for 2. gang i 1781 med Berit ISAKSDTR. og folgende barn er registrert;

- Ane Birgitte f. 1782

- Abel Kristina f. 1783

- Marlena f. 1784

Eric LORCK fra forste ekteskap var gift THORNE, og datteren Ane Birgitte fra det andre ekteskapet var gift GRUBE. I denne sammenheng foreligger det mye interessant slektshistorie.

Konkluderende kan en si at Klokker Hans OLSEN BARENFELDT, ogsa omtalt som BARNEFELDT 1727-1785 neppe var gift med en datter av familien ERICHSEN pa Grnnfjord pa Arnoy. Se her FT av 1801!

Deriomot kan hans hustru, Anne, kanskje "oppspores" via hennes forste ekteskap.
I Anne's forste ekteskap finner en datteren Marit Thomasdtr. DARRE f. 1754 gift GAMST, og sonnen Erich f. 1757.

Marit DARRE og broren, Erich, holdt dobbelt bryllup i 1787, og der var deres halv-bror Christian Hansson BARENFELDT f. 1764 forlover........................

Brukeravatar
dn24241
Innlegg: 414
Registrert: 22. oktober 2009 kl. 21.23
Sted: TROMSDALEN

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av dn24241 » 23. oktober 2012 kl. 9.18

Hei

Jeg har ei Marit Thomasdatter Darre f. 1757 gm. Torben Thomassen Gamst. Marits far har jeg oppført som Thomas Christian Christensen Arild f. 1732 Rotsund d.1788 Oksfjord. Thomas var gift med Marta Bull Andersdtr. Borch f.1735 Oksfjord. Kan nevnte Anne Ericsdatter være mor til denne Marit?

Marit og Torben ble viet 5.nov. 1787 skjervøy. Finner også Eric Thomassen Darre som blir viet med Siri Hansdtr. i linjen under. Men, ser ingen forlovere oppført....?

Se link: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-211

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 24. oktober 2012 kl. 20.58

Hei,

Forloverne til Marit Thomasdtr. Darre og Eric Thomassen Darre er notert ved trolovelsen, i oktober 1787:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 95498&js=j

Ser nå at en av hennes forlovere er Christian Arild (og ikke Christian Arneng) som jeg tidligere har ment å lese (lettere nå på skjerm med kirkeboka i forstørret tekst).

Vi kommer likevel ikke nærmere målet med hvem som er hennes far.
Anna Eriksdatter og Hans Olsen (Barenfeldt) giftet seg i 1767 (17/3). Anna er da oppført som enke. Hun blir enke for 2. gang da Barenfeldt dør i 1785, to år før ekteskapene til Marit og Eric Darre.

I 1795 2/8 - døper Johannes Johannessen og Maren Nilsdtr., Spilderen, sin sønn Hans.
Blant fadrene er: Christian Barenfeldt, Meiland, og Thomas Darre, sammested.
Det er interessant at Thomas her blir nevnt med navnet Darre. Går ut ifra at disse to er sønnene til Anna Eriksdtr og Hans Barenfeldt. Kan man slutte at Darre da er morens slekt? Thomas er imidlertid oppkalt etter hennes 1. ektemann og kan Darre ha kommet inn ved oppkallingen? (Thomas er ikke døpt Darre).

Jeg har dessverre ikke klart å komme videre, håper det er mulig.

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Per Nermo » 28. oktober 2012 kl. 20.27

Når Anne omtales som enke ved giftermålet med klokker Hans Olsen Barenfeldt i 1767 så må jo konklusjonen enten bli at det må finnes to ulike Thomas Christian Arild (hvorav den andre altså er gift med Martha Bull Andersdatter Borch), eller Anne har fått begge barna (Marit og Erich) utenom ekteskap, og altså i tillegg ha vært gift (med en annen) enten tidligere (før 1754 ?) eller mellom 1757 og 1767.

(Jeg har egentlig en følelse at jeg er på jordet her. Noen som kan bekrefte dette .... ?)
.

Brukeravatar
dn24241
Innlegg: 414
Registrert: 22. oktober 2009 kl. 21.23
Sted: TROMSDALEN

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av dn24241 » 28. oktober 2012 kl. 20.59

Hei

Etter det jeg kan se ble Thomas gift med Marta Bull Andersdtr. Borch i 1757. De fikk minst tre barn; Elen Cecilia f. 1759, Christian Fredrik Arild f. 1760 og Andreas Borch f. 1763.

Thomas fikk Marit Thomasdtr. Darre i 1754 og Eric Thomassen Darre i 1757. Vet ikke med hvem, men det kan jo være Anne Erichsdtr. Om de var gift vet jeg ikke ennå.

Thomas dør i 1788.

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Per Nermo » 28. oktober 2012 kl. 21.33

I sitt innlegg ovenfor (den 22. oktober) ser det ut som Thomas Friis Konst forutsetter at Anne Erichsdatter (Darre ?)
er mor til Marit 1754 og Erich Darre 1757 (barn av Thomas Christian Arild (1732-1788), som altså gifter seg i 1757 med Martha Bull Andersdatter Borch).

Jeg vet ikke hva han bygger denne forusetningen på.

gj16596
Innlegg: 12
Registrert: 12. juli 2012 kl. 19.23
Sted: Belgia

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av gj16596 » 3. november 2012 kl. 10.36

Det er nok mange som gleder seg at Per NERMO med sin enorme kunnskap pa dette omradet kom pa "banen" ogsa i denne traden.

Imidlertid har bade Edel R. NILSSEN, Paul J. HALS og Mette TOLLEFSEN, bidratt med interessante opplysninger og kommentarer her sist maned.

Hva angar DARRE-forutsetningen avventer jeg tradeirens egen reaksjon for ytterligere kommentar fra min side.

Trygve Tveter
Innlegg: 45
Registrert: 18. mai 2005 kl. 20.18
Sted: KURLAND

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Trygve Tveter » 5. november 2012 kl. 10.35

Hei !

En stor takk til alle dere som har bidratt med svar og innspill i min søken etter etter Hans Olsen Barenfeldt, klokker i Skjervøy prestegjeld.

Som flere av dere hevder var Hans O. Barenfeldt gift med Ane Eriksdatter som døde på Meiland, og hun ble begravd 13 mai 1804 i en alder av 83 år.
Hans Olsen Barenfeldt døde i 1785 og begravd 27 juni 1785, i en alder av 48 år som det står i kirkeboken.
Jeg vet ikke hvor Hans Olsen Barenfeldt kom fra, ei heller hvem hans foreldre var ?? .
Jeg vet heller ikke på hvilke gård / sted han bodde på sine siste dager ??

Jeg mener de hadde to sønner sammen Christian Hansen f.1764, han ble gift på Meiland med Karen Margrethe Jensdatter, datter av Jens Ditlevsen og Trine Eriksdatter på Meiland. Christian ble gårdmann på Meiland og satt trolig på den gården som i dag har G. nr 46 B. nr 3.
Thomas Hansen f. nov 1769 på Meiland, sammen med Ane Olesdatter begravde de et barn født 20 aug 1797.
Jeg finner i folketellingen for 1801 Skjervøy, en Thomas Hansen som ugift tjener på gården Elven, han oppgis å være 30 år gammel. Kan dette være Thomas Hansen fra Meiland ?, i så fall hvor ble det av han ?.

Hvor ligger denne gården Elven ??

Etter en rask gjennomgang av ekstraskatten 1763 for Skjervøy prestegjeld på jakt etter Ane Eriksdatter finner jeg ikke hennes navn, ei heller Hans Olsen Barenfeldt.

Har jeg oversett noe ?

I følge listene jeg har sett på finner jeg kun 3 Erik ((1) Erik Larsen, Propriet på gården Elven, (i Grunnfjord, Arnøy ?) far til Ane Eriksdatter som ble gift med Peder Jacobsen Bugge, og (2) Erik Eriksson. Propriet på gården Nikebye. Sistnevnte gift med Marit Michelsdatter, og det nevnes to barn over 12 år. På Nikebye er det også en (3) Erik Erikssøn til som også har 2 barn over 12 år.
Kan noe av dette sette oss på spor for å finne Ane Eriksdatter sitt fødested og hvor hun oppholdt seg etter 1754 og til hun giftet seg med Hans Olsen Barenfeldt ??

På gården Moursund finner jeg nevnt i 1763 som husmann / inderste: Thomas Arild, der er også nevnt som husmann / inderste: Marta Buld, dette må vel være de to som flere av dere nevner, deres barn er alle under 12 år og således for unge til å bli tatt med i tellingen.

Jeg har ikke støtt på navnet Darre i min søken etter Ane Eriksdatter eller Hans O. Barenfeldt.

Hilsen
Trygve T

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 5. november 2012 kl. 19.19

Hei,

Det ble holdt skifte etter klokker og missionsskolemester Hans Olsen Barenfeldt i 1785:
http://arkivverket.no/URN:sk_read/25147 ... ull&mode=0

I folketellingen 1801 er Erik Thommassen/Siri Hansdatter oppført under Eide og "Mandens moder" er Anna Erichsd., 80 år, "Enke af 2det ægteskab".

Hvis Erik Thomassen (Darre) og Marit Thomasdtr (Darre) har felles mor, heter hun Anna Erichsdatter.

Som nevnt er Thomas Hansen, 30 år, oppført i 1801 som tjener hos Torben Gamst/Marit Thomasdatter (Darre) , Elven. Elven = Rotsundelv, Skjervøy.

Ellers har jeg funnet Erich Thomasen, Oxfiord, konfirmert i 1777,
og Marith Thomasdtr., Oxf., konfirmert i 1772.

Jeg har notert at Hans Olsen Barenfeldt er nevnt som fadder i Skjervøy kirkebok i 1764. Det er første gang jeg har sett han nevnt.

Har i en kilde sett han oppført som "kven" Hans Barenfeldt, Arneng i Nordreisa, klokker på 1770-tallet. Har dessverre ikke fått oppgitt primærkilden for denne informasjonen.

May

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Per Nermo » 5. november 2012 kl. 23.22

.
Kan Erik/Erich Larsen/Lassesen (Lind ?) (Lie ?) (f. rundt 1705 ?), som i 1763 bodde på Elven (Rotsundelv) i Skjervøy
(svigerfar til
- Peder Andreas Jacobsen Bugge __ (g.m. Anne),
- Jens Ditlevsen ________________ (g.m. Thrine),
- Malena Jacobsdatter Bugge _____ (g.m. Henrich),
- Nils Jenssen Thorne ____________ (g.m. Bereth),
- Aleth Jensdatter Thorne ________ (g.m. Anders) og
- Søren Jenssen Thorne __________ (g.m. Juliane))

være etterkommer (barnebarn ?) av handelsmann på Follesøy, Skjervøy, Hans Eriksen Lind (nevnt i et kongebrev av 17 Des 1689) ?

(Hans var far til Erik Hansen Lind (f. ca. 1675 ?), som i 1702 bodde på Ravelseidet (Follesøy), Skjervøy, og var g. 1) m. Marite Axelsdatter Borch og 2) m. Maren Christensdatter Baarlund).
.

Trygve Tveter
Innlegg: 45
Registrert: 18. mai 2005 kl. 20.18
Sted: KURLAND

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Trygve Tveter » 9. november 2012 kl. 12.37

Hei May !

Takk for ditt innspill av 5 nov.

En artig oppdagelse i folketellingen i 1801 Skjervøy.

Som du skriver: I folketellingen 1801 er Erik Thommassen/Siri Hansdatter oppført under Eide og "Mandens moder" er Anna Erichsd., 80 år, "Enke af 2det ægteskab". Hun underholdes av sønnen

Å se her:
I folketellingen 1801 er Christian Hansen / Karen Margrete Jensdatter oppført under Meyland og "Mandens moder" er Anna Erichsd., 84 år, "Enke af 2det ægteskab". Hun nyter opphold i huset.

Det er vel å forstå slik at Anna Eriksdatter bodde litt hos begge sine to sønner, og begge har ført henne opp i folketellingen ?.

For det er vel ikke dukket opp en Ane (Anna) Eriksdatter til ?

Til Per N. og ditt innlegg av 5 nov.

Jeg har dessverre ikke noe å bidra med i din søken etter Erik Larsen sitt opphav.

Trygve T

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 9. november 2012 kl. 16.31

Hei Trygve.

Jeg regner som deg med at Anna Erichsdatter har bodd i perioder hos både Erik og Christen. Hun oppholdt seg i Meiland da hun døde i 1804, og ved dødsfallet er alderen oppgitt til 83 år.

Nå var det prestene som hentet inn informasjon om husholdene i 1801, og ifølge Arkivverket holdt det å spørre folk i forbindelse med gudstjenestene. Så her har nok "intervjuene" skjedd på ulike tidspunkt.

Det interessante er også at barna i begge ekteskapene er nevnt med etternavnet Darre (Erik, Marit og Thomas).

Ved Christen (Barenfeldts) dåp i 1767 er en av fadrene Marit Thomasdatter. Men dette kan nok ikke være Marit Thomasdatter Darre da hun vil være for ung til å være fadder.

Hans Olsen Barenfeldt har kanskje kommet til distriktet i forbindelse med ledig klokkerstilling. Jeg har notert at Christian Arild var klokker til han døde i 1763.

Hvor Anna Erichsdatter har oppholdt seg før ekteskapet med Barenfeldt vet jeg dessverre ikke. Erich og Marit er ikke funnet døpt i Skjervøy kirkebok.

May

gj16596
Innlegg: 12
Registrert: 12. juli 2012 kl. 19.23
Sted: Belgia

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av gj16596 » 9. november 2012 kl. 19.00

God aften,

Kanskje oppholdt Fru BARENFELDT seg i Alta, - for hennes 2. ekteskap, - og at hennes to barn er dopt der!

Ser nemelig via nettet en Skolemester Erich/Erik STE(E)NSEN DARRE oppfort i Alta i 1736...............

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Per Nermo » 12. november 2012 kl. 0.33

På Meiland på Skjervøy bor i 1801 altså Anne Erichsdatter og hennes sønn Christian Hansson Barenfeldt, f. ca. 1767 (?).

På at av de andre brukene bor Thrine Erichsdatter som er ca. 24 år yngre enn Anne og g.m. Jens Ditlevsen ('Ditleuv').

Kan Anne Erichsdatter kanskje være søskenbarn av Thrine's far Erich Larsen / Lassesen på Rotsundelv (1763), slik at Erich og Anne mao. kanskje begge er barnebarn av Hans Eriksen Lind på Follesøy ?

I så fall måtte vel Anne ev. være datter av Erik Hansen Lind på Ravelseidet i hans 2. ekteskap med Maren Christensdatter Baarlund (g. et. 1717), der jeg har notert barna Erik, Aleth og Inger.

Det var bar en tanke ...

På et av de andre Meiland-brukene bor i 1801 Rangel Torbensdatter (f. ca. 1731) og dennes sønn Tomas Nielsen. Kan denne Rangel være en 'Gamst' ?
.
Sist redigert av Per Nermo den 13. november 2012 kl. 0.40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Per Nermo » 12. november 2012 kl. 0.44

May skrev:Hans Olsen Barenfeldt har kanskje kommet til distriktet i forbindelse med ledig klokkerstilling. Jeg har notert at Christian Arild var klokker til han døde i 1763.

Jeg har notert at det var skifte etter klokker i Skjervøy, Christen Thomassen Arild (f. 1691) den 3. juli 1743 (ikke 1763).

Har jeg notert feil, tro ?
.
Sist redigert av Per Nermo den 13. november 2012 kl. 0.34, redigert 1 gang totalt.

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 12. november 2012 kl. 20.42

Du har helt rett, Per. Klokkeren som døde i 1763 var Torben Hansen Horsens. Han og kona Aleth Jensdatter ble gravlagt samme dag.

May

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Per Nermo » 13. november 2012 kl. 14.10

May skrev:Du har helt rett, Per. Klokkeren som døde i 1763 var Torben Hansen Horsens. Han og kona Aleth Jensdatter ble gravlagt samme dag.

Da har du kanskje underlag for å kunne sette opp rekken av klokkere (med virketid) i Skjervøy på denne tiden ?
.

May-Torild Teistevoll
Innlegg: 84
Registrert: 4. desember 2004 kl. 16.47
Sted: OSLO

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av May-Torild Teistevoll » 17. november 2012 kl. 18.57

Jeg har nok ingen oversikt over klokkerne i Skjervøy. Ser at Jørgen Christian Stabrun bor på Eide i 1801 (samme sted som Erik Thomassen Darre). Stabrun er her nevnt som klokker i 1801, og det er mulig at han overtok stillingen etter Barenfeldt. Jeg har sett Stabrun oppført som klokker i kirkeboka på slutten av 1780-tallet.

Når det gjelder teorien om Erik Hansen/Maren Christensdatter Baarlund som foreldre til Anna Erichsdatter:
Det ble skiftet etter deres sønn Erik Lorch i 1759. Han hadde vært gift med Mette Holgersdtr. Dannefer, og var barnløs. Derved ble alle hans søsken nevnt i skiftet:
helsøsken Hans, Otte, Maren, Inger, Aleth, Marie og halvbroren Jørgen Larsen. Dessverre ingen Anna her.

Ellers må man ikke blande sammen Erik Hansen på Ravelseide som er nevnt ovenfor, og Erik Hansen, Follesøy. Sistnevnte var sønn av Hans Knudsen/Anna Svendsdtr., Follesøy. Erik Hansen, Follesøy var gift med Marit Axelsdtr, som det ble skiftet etter i 1717 og etterlot seg to barn: Hans og Kirsten Erichsdtr. Har lest et sted at denne Erik Hansen var gift 2. gang med Karen Pedersdatter, men har ikke sjekket dette opp.

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Per Nermo » 20. november 2012 kl. 3.04

Mange takk, May !

Har du peiling på om hun var en 'Gamst', den Rangel Torbensdatter (f. ca. 1731) som bodde på Meiland i 1801 ?

(http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f1801&gardpostnr=56990&personpostnr=870563&merk=870563#ovre)

(På et av de andre Meiland-brukene bor altså Christian Hansson Barenfeldt, sønn av Anne Erichsdatter).
.

Brukeravatar
Øyvind Servio Larsen
Innlegg: 249
Registrert: 30. april 2010 kl. 20.54
Sted: SKUDENESHAVN

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Øyvind Servio Larsen » 20. november 2012 kl. 23.53

Hei

Kan dette være Tomas (dåp), sønn til Ragnel? Fant den ikke i kirkeboka, som ikke er enkel å lese. Noe avvik i forhold til at Tomas skulle være 40 i 1801. Far: Niels Thomassen.

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N7B4-R84

Ragnel ble gift for 2. gang i 1772 (nederst til høyre)
Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Ekteviede 1763-1772, side 106.

[url=Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-94]

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-94[/url]
Mvh
Øyvind

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Per Nermo » 21. november 2012 kl. 0.19

Øyvind skrev:Ragnel ble gift for 2. gang i 1772
(nederst til høyre):
Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Ekteviede 1763-1772, side 106.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9728&idx_id=9728&uid=ny&idx_side=-94

Klarer du å lese ektemannens navn ved giftermålet i 1772 ?
.

Brukeravatar
Øyvind Servio Larsen
Innlegg: 249
Registrert: 30. april 2010 kl. 20.54
Sted: SKUDENESHAVN

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Øyvind Servio Larsen » 21. november 2012 kl. 7.31

Er ikke proff på dette men leser: Nils Erentzen. Finner en dåpen til Tomas med faddere i kirkeboken så kan en kansje komme et skritt lenger for å finne Ragnels foreldre? http://www.ntrm.no har under kilder deler av den eldste kirkeboken nedskrevet men ikke i denne perioden. Det er all grunn til å gå innom den lenken å se hva som er der av info.
Mvh
Øyvind

Brukeravatar
Øyvind Servio Larsen
Innlegg: 249
Registrert: 30. april 2010 kl. 20.54
Sted: SKUDENESHAVN

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Øyvind Servio Larsen » 21. november 2012 kl. 17.55

Så ikke at http://www.ntrm.no vr nevnt før. Men jeg finner at ekstraskatten for 1765 Skjervøy er lagt ut på arkivverket:

[url=Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49644/63/ ]

Her er Hans Berenfældt nevnt under Lille Taschebye sted nr. 8-9. Hans Kobye nevnet samme sted.
Mvh
Øyvind

Brukeravatar
Øyvind Servio Larsen
Innlegg: 249
Registrert: 30. april 2010 kl. 20.54
Sted: SKUDENESHAVN

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Øyvind Servio Larsen » 21. november 2012 kl. 22.26

Permanent sidelenke:

Christen døpt 1767 godt stykke nede på høyre side: Foreldre Hans Olsen B.... og Anna Erichsd. Teksten med fadderne får andre tyde.

www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9728&idx_id=9728&uid=ny&idx_side=-46
Mvh
Øyvind

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Else Berit Rustad » 21. november 2012 kl. 22.32

Øyvind skrev:Foreldre Hans Olsen B.... og Anna Erichsd.


Foreldrene er Hans Olsen Klocker og Anna Ericsd.

Tittel altså - ikke gårdsnavn.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Øyvind Servio Larsen
Innlegg: 249
Registrert: 30. april 2010 kl. 20.54
Sted: SKUDENESHAVN

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Øyvind Servio Larsen » 21. november 2012 kl. 22.41

Else kan ikke du ta fadderne og, kan bety litt for å finne foreldre til Anna og Hans.
At det står klocker viser og at det er denne Hans som det letes etter.
Mvh
Øyvind

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Else Berit Rustad » 21. november 2012 kl. 22.50

Denne presten skriver fadderne så rart at .... :shock:

Johan Pedersøn fiøsmester, Lars Hr. Capit. Kroghs Laqvei (lakei), Ole Olsen Scherføe, Anne Hansd. Scherføe, Marith Thomædatter.

Mvh
Else B.

Trygve Tveter
Innlegg: 45
Registrert: 18. mai 2005 kl. 20.18
Sted: KURLAND

Re: Hans Olsen Barenfeldt, Oksfjord ?

Legg inn av Trygve Tveter » 22. november 2012 kl. 11.46

Hei til dere alle.

Det har kommet fram en hel masse, for meg ny informasjon, omkring Hans Olsen Barenfeldt og Ane Eriksdatter. Takk så langt for alle bidrag


Taskeby Lille var på den tiden på betrakte som prestegården i Skjervøy. og at Hans O. Barenfeldt kom dit omk. 1764 - 1765 er vel som en følge av at han skulle tiltre som klokker i Skjervø prestembete.

På internett har jeg kommet over denne artikkelen som kanskje kan bekrefte den antagelse at Hans Olsen Barenfeldt er av kvensk opprinnelse, og at bodde på gården Arneng i Nordreisa i 1770 årene

http://www.suonttavaara.se/dokument/Forskargruppen.html

Først en lang orientering om:
Forskning om övre Lappis bosättning, näringsutövning, jord och vattenrättigheternas utveckling.)

Så mye lengere ut i artkkkelen finner en:

Befolkning och bosättning i norr. Etnicitet, identitet och gränser i historiens sken

Patrik Lantto och Peter Sköld ( red.) Umeå universitet 2004.
Kvensk etnisitet og erverv 1700-tallet

En studie av kvenene som gruppe og kvenske handlingstrategier i Nord-Troms av HELGE GUTTORMSEN, TROMSØ

Så langt ned i denne artikkelen finner jeg:

Kvenernas sociala status i Nord-Troms.

Några kvener fick tillitsverv, som skilde dem ut från de övriga sjösamiska inbyggarna. I Kvænangen var kvenen Ivar Henriksen i Jopanvik på 1720-talet klokkare, det samma var Hans Barenfeldt på Arneng i Nordreisa på 1770-talet, och bägge verkade ute i Skjervøy kyrka. I Lyngen blev kvenen Elias Pellag på Kviteberg på 1750-talet klokkare vid den lokala kyrka på Karnes, senare mångårig skolmästare för Finnemission i indre Lyngen. I någon grad syns Elias att ha ärvt sina uppdrag, för det att han var son till Mikkel Pellag (Pellika släkten härstammar från Pajala) (Mikkel Qvæn) i indre Lyngen, som hade en kapten till far och en mor som var dotter till en klokkare i Torneå. I Kvænangen bodde Johannes Andersen Tornesis, son av den kvenske prästen i Kautokeino, först på 1700-talet som brukare av finneryddingen Sør-Strømmen i Kvænangen. Dessa exempel från Nord-Troms illustrerar vad äldre forskning har hävdat, nämligen att kvenerna genom sin skolgång i Tornedalen och Finland jämt över både hade bättre läs- och skrivkunskaper, samt kyrkliga kunskaper än sjösamerna.

Så kanskje en skal søke i kvensk innvandring til Nord - Troms for å finne Hans Olsen Barenfeldt. Her trenger jeg hjelp.

Hilsen
Trygve T

Svar

Gå tilbake til «Skjervøy»