Hans Pedersen Heggelund født på Karlsøy

Moderator: MOD_Troms

Svar
Brukeravatar
dn24241
Innlegg: 414
Registrert: 22. oktober 2009 kl. 21.23
Sted: TROMSDALEN

Hans Pedersen Heggelund født på Karlsøy

Legg inn av dn24241 » 12. november 2009 kl. 19.03

Jeg er ny på dette forumet. :D Jeg har startet med slektsgransking i min mors slekt. Veldig morsomt og spennende. Har oppdaget at jo lenger tilbake i tid man kommer, jo vanskeligere blir det.

Lurer på om det er noen som kan hjelpe en nyoppstartet slektsforsker med et spørsmål.

Jeg leter etter foreldrene til Hans Pedersen Heggelund født i Karlsøy sogn ca. 1810 og Hanna Thomasdatter f. ca. 1820 på Skjervøy.

Vielsen fant sted 11.okt.1846 i Talvik. Far til Hans er nevnt som Peder Fugelberg...? Finner ingen ved dette etternavnet. Kan Fugelberg være et stedsnavn? Isåfall hva heter mannen til etternavn? Mange som heter Peder og mange som bor ppå en plass som ligner på Fugelberg.... :?

Og far til Hanna er nevnt som Thomas Hansen. Heller ikke funnet denne.
Det jeg har funnet om Hanna, er at en Thomas Christian Arild fra Rotsund i Skjervøy sogn fikk en datter med en Abel Catrine Johnsdatter Røde f. 1793, den 16.9.1819. Kan det være ham? Han giftet seg senere med en Stabrum.

Hans er far til:
Aase Maria Heggelund Hansen f.1845
Martin Heggelund Hansen f. 11.6.1848
Johan Edv Heggelund Hansen 7.1.1851
Anna Cisilie Hansdatter 1856
Peder Johannes Heggelund Hansen 1859

Alle er født i Kåfjord Alta

Mette :P

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hei og takk for meget raskt svar!!

Jeg har sett på disse.

Den siste,
1818 Hans Heggelund Peder Andreas. Hesfiorden Aasel Hansd. Mikelvigen

Peder Andreas., kan være faren. Men Alet var ikke moren. Det er Aasel Hansdatter, som kan være moren.

Fant ut at Heggelund og kan være et stedsnavn i Karlsøy sogn. Aasel og Peder fikk en sønn til i 1821, Peder. Der oppgir Aasel, Heggelund som bosted og Peder oppgir Fugelberg.

Tusen takk for at du satte meg på sporet!!

Til Toppen


Odd Villy Ovesen



Ble registrert: 31 Mar 2005 07:20:25
Innlegg: 539
Bosted: KIRKENES
Skrevet: 12 Nov 2009 18:24:11 Tittel: Re: Hans Pedersen Heggelund født på Karlsøy

--------------------------------------------------------------------------------

Heggelund er en av de meste kjente slekter i Karlsøy og kom opprinnelig fra Danmark, hvor det blant annet finnes flere generasjoner med rådmenn og borgermestere i Viborg blant deres aner.

Den første Heggelund i Karlsøy er Morten Christensen Heggelund, som skal være født i Ebeltoft i Danmark ca år 1600, og som døde på Ringvassøy i Karlsøy år 1660.

Hva angår denne Hans Pedersen Heggelund, så er det riktig at han har vært diskutert tidligere, også på Digitalarkivet, se følgende: Lenke

Det er nok uten tvil Peder Andreasen Fugelberg og Aasel Hansdatter som er foreldre til Hans Heggelund.

Første uekte barn (Hans Heggelud, f. 1818, mor Aasel Hansdtr): Lenke

Andre uekte barn (Johanna Jørgina, f. 1821, mor Gurke Larsdtr): Lenke

Viet 1821 i Karlsøy, Peder Andreassen Fuglberg og Aasel Hansdtr: Lenke

Et pikebarn, død 1825, Johanna Jørgina??: Lenke

Ane Marie, f. 1827 i Loppa, mor Aasel Jacobsdtr??: Lenke

Finner ikke noe om Peder og Aasel etter fødselen til Ane Marie i 1827. Ved denne fødselen er moren oppført som Aasel Jacobsdtr, men jeg tror nok det skal være Aasel Hansdtr. Ellers virker det som Peder Andreasen bruker Fugelberg/Fugleberg som et familienavn. Etter 1827 ser det ut som Fugleberg blir brukt som stedsnavn i Loppa, kanskje Peder Andreasen var opphav til dette stedsnavnet.

Mvh Odd Villy

Til Toppen


Mette Tøllefsen



Ble registrert: 22 Okt 2009 08:23:51
Innlegg: 4
Bosted: TROMSDALEN
Skrevet: 12 Nov 2009 18:57:56 Tittel: Re: Hans Pedersen Heggelund født på Karlsøy

--------------------------------------------------------------------------------

Hei, ja jeg kom vel frem til det samme som deg.

Kommer også frem til etter folketellingene 1801, 1865 på Karlsøy at det er Anders Pedersen f. ca. 1767 som er far til Peder Andreas/Andersen. Han har en søster Elen Andersdatter som er 1 år i 1801. Han var gift med Elen Nielsdatter født ca. 1772 i 1865. Peder er 70 år i 1865. Og hans mor Kisten Larsdatter f. 1736 bor sammen med dem i 1801. I 1875 er Peder Andreas død. Har ikke funnet han begrav.

Vedrørende Heggelund slekta i Karlsøy, så kan jeg ikke se at vår Hans kommer fra dem.

Det stemmer bedre for hans kone Hanna Thomasdatter f. 1819 på Skjervøy som har en far ved navn Thomas Hansen. Jeg finner ikke denne karen. Hanna nevner at hun er født 1820 på Skjervøy på alle folketellinger.
Derfor mener jeg hun er datter av Thomas Christian Arild f. 1795. Han fikk nemlig en datter ved navn Hanne Thomasdatter f. 1819. Mor Abel Cathrine Johnsdatter Røde f. 1793 Skjervøy. Thomas gifter seg senere med Birgitte Stabrum.

Han har forfedre tilbake inn i Heggelundslekta til Morten Christensen Heggelund fra Danmark og hans forfedre tilbake til 1440. Jeg har kommet til en Morten Heggelund fra Danmark f. 1440.

Da er jeg kanskje i slekt med "Skjervøy-kongen". Veldig spennende!!
Det er jo spennende å forske på slekta!

Er det noen som har en kommentar til mine betraktninger??

Mette

Svar

Gå tilbake til «Karlsøy»