Nils Hendrichsen f. 1741-1810 og Kirsen Jacobsdatter 1753

Moderator: MOD_Troms

Svar
Ragnhild Margrethe Albert
Innlegg: 6
Registrert: 9. januar 2019 kl. 14.18
Sted: KRISTIANSAND S

Nils Hendrichsen f. 1741-1810 og Kirsen Jacobsdatter 1753

Legg inn av Ragnhild Margrethe Albert » 17. mars 2020 kl. 16.43

Min tipptippoldeforeldre Ole Larsen 1780 - 1851 og Aasel Nilsdatter 1778 - 1856 bosatte seg i Hundbergan, Ramfjord i Tromsø

Jeg kjenner slekten til Ole Larsen, men jeg søker her hjelp til å finne tidligere slekt til
Aasel Nilsdatter.

Det jeg vet er at Aasel ble døbt september 1778 i Tromsø (Ministerialbok nr. 2 1753 - 1778 s. 28 - øverst venstre side). Far er her oppgitt med navn Nils Hendrichsen. Da bodde de i Ramfjord.

Jeg vet også at Nils 1741 - 1810 ble gift med Kirsten Jacobsdatter 1753 - 1809. De giftet seg 27. desember 1776 i Tromsø (Ministerialbok nr. 2 1753 - 1778 s. 109 - nederst høyre side)

Jeg vet ikke om fødselsårene på Nils og Kirsten er riktig, mener å ha funnet det på My Heritage. Her var Balsfjord oppgitt som fødested for Nils. De er i alle fall ikke bekreftet. Men år for når de døde er riktig. Har lagt de opplysningene jeg har inn på slektstreet mitt, men har ikke fått noe respons.

Jeg har søkt over lang tid, men finner ikke bekreftede opplysninger om dem - hvor de er født og foreldrene deres. Er det noen som kan hjelpe?

Ragnhild

Ragnhild Margrethe Albert
Innlegg: 6
Registrert: 9. januar 2019 kl. 14.18
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Nils Hendrichsen f. 1741-1810 og Kirsen Jacobsdatter 175

Legg inn av Ragnhild Margrethe Albert » 3. mai 2020 kl. 20.54

Mener at spørsmålet er løst. Ser nå hvor viktig det å finne barnas dåp og navnet på fadderne.

Fant Nils og Kirsten /Kirstie i folketellingen for 1801 i Berg (Tromsøysund bygdebok). Her var barna listet opp (ikke riktig fødselsdato på alle...). Da jeg begynte å undersøke dåp og faddere, var det navn som gikk igjen, bl.a. en Joen Hinrichsen. Jeg fant han og hans barn. Her var både Nils og Kirsten oppført som faddere.

Joen og Nils er søsken. Dermed kunne jeg komme videre.

Et annet problem har vært skrivemåten til Nils i kirkebøkene. Niels/Nils Hendrichsen/ Hindrichsen/Hinrichsen osv-. Hva som er riktig må jeg prøve å finne ut av. Kan navnet være svensk?


Ragnhild M. Albert

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Nils Hendrichsen f. 1741-1810 og Kirsen Jacobsdatter 175

Legg inn av Paul Johan Hals » 4. mai 2020 kl. 8.53

Ragnhild skrev:Et annet problem har vært skrivemåten til Nils i kirkebøkene. Niels/Nils Hendrichsen/ Hindrichsen/Hinrichsen osv-. Hva som er riktig må jeg prøve å finne ut av. Kan navnet være svensk?
På den tiden ble navn skrevet slik den som skrev mente det skulle skrives. Med andre ord; presten skrev navnet på en måte ved dåpen. Hvis det var kommet ny prest når vedkommende ble konfirmert kunne det godt hende at han skrev det anderledes. En tredje prest F.eks ved vielsen kunne skrive på en tredje måte. osv. Rettskrivingsregler kom ikke i Norge før 1907. Siden det var mye danske og senere svenske prester vil nok det gi seg utslag i skrivemåten.
Jeg bruker vanligvis den skrivemåten som ble brukt ved dåpen i databasen min.

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Balsfjord»