Hanna Oline (Lauritsen) Andersen, nevnt 1915 *

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj05889
Innlegg: 12
Registrert: 27. november 2007 kl. 21.14
Sted: OTTA

Hanna Oline (Lauritsen) Andersen, nevnt 1915 *

Legg inn av gj05889 » 26. januar 2009 kl. 18.02

Jeg søker etter Hanna Andersen, hun kan også hete Hanna Oline Lauritsen(dtr.)
Hun fikk et barn med Julius Andersen fra Senjahopen, barnet ble (uekte?) født 20.08.1915 og heter Albert Georg Toralf Andersen. Hanna har muligens tatt etternavet til sin sønn.
Når Albert får arbeid i forsvaret i 1940 så står det at Hanna Andersen er hans nærmeste pårørende, og at hun bor i Mefjordvær. Når sønnen dør i 1983 så står det i dødsattesten at hans mor ikke lever lenger.
Jeg finner ei i Nordland som heter "Hanna Oline Lauritsdtr." men jeg har ingen anelse om det er riktig. Jeg finner ingenting om Albert i kirkebøkene i Berg. Er det noen kan komme med opplysninger :?:

:roll:
Jon
 

Anne Lisbeth Stavland
Innlegg: 2474
Registrert: 3. oktober 2008 kl. 18.16
Sted: BREMNES

Re: søker etter informasjon om Hanna Oline (Lauritsen) Ander

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 26. januar 2009 kl. 18.41

Hei :)

Kan dette vera Hanna Oline? Ser at det er i Nordland og ikkje Troms, men siden du ikkje fann Albert i KB i Berg i Troms kan jo det vera ein mulig forklaring :roll:
digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01866&personpostnr=7435&merk=7435
Ser først no at du hadde funne same dama, overivrig vettu :oops: .

Me kva er grunnen til at du nevner Berg? Har du opplysninger om at Albert er fødd der?

Mvh
Anne Lisbeth

gj05889
Innlegg: 12
Registrert: 27. november 2007 kl. 21.14
Sted: OTTA

Re: søker etter informasjon om Hanna Oline (Lauritsen) Ander

Legg inn av gj05889 » 26. januar 2009 kl. 19.35

Hei :)

Grunnen at jeg nevner Berg er flere. Det står i rullebladet at hun bor i Mefjordvær på Senja. Faren til Albert, Julius Andersen, var fra Senja og han hadde tre barn sammen med kona som døde i 1912. Mor til Julius bodde i Mefjordvær, så det er nærliggende å tro at det var i Berg at Albert ble født. Men sikker er jeg ikke.
Jeg har sett denne jenta i Nordland, men jeg har ingen anelse om det er samme person... :? Jeg sender men et utdrag av rullebladet til Albert... (må da logge på)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj05889
Innlegg: 12
Registrert: 27. november 2007 kl. 21.14
Sted: OTTA

Re: søker etter informasjon om Hanna Oline (Lauritsen) Ander

Legg inn av gj05889 » 16. februar 2009 kl. 23.41

Jeg har endelig funnet ei Hanna Oline! :D , men jeg finner ikke når Albert ble født...
Er det noen som blir klokere med denne inormasjonen? :roll:
Eller kjenner igjen familien?

Hanna Oline født:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3725&idx_id=3725&uid=ny&idx_side=-12 nr. 9
(hva står med liten skrift helt bak oppføringen i kirkeboka?)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9943&idx_id=9943&uid=ny&idx_side=-39 nr. 9

Konfirmert:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=200&idx_id=200&uid=ny&idx_side=-67 nr. 0

Folketelling:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f01929&gardpostnr=27&personpostnr=181&merk=181#ovre

All informasjon tas imot med glede! :)

Jon

Trine Lise Jensen
Innlegg: 1132
Registrert: 4. desember 2006 kl. 9.12
Sted: ROSSFJORDSTRAUMEN

Re: søker etter informasjon om Hanna Oline (Lauritsen) Ander

Legg inn av Trine Lise Jensen » 16. februar 2009 kl. 23.52

Hei

Med liten skrift bak oppføring i kb:

gjev opp fødestad Lavangen
Brev av 27/10 ?? K.S.

Hilsen Trine Lise
Den som ikke spør, får heller ikke svar..

gj05889
Innlegg: 12
Registrert: 27. november 2007 kl. 21.14
Sted: OTTA

Re: søker etter informasjon om Hanna Oline (Lauritsen) Ander

Legg inn av gj05889 » 17. februar 2009 kl. 23.22

Hei!
Stemmer nok det, det står i folketellingen 1900 at fødested er Ibestad. Lavangen var vel under Ibestad den gangen.

Takk for svar!

Jon

19603
Innlegg: 91
Registrert: 29. januar 2010 kl. 21.00
Sted: INDERØY

Re: søker etter informasjon om Hanna Oline (Lauritsen) Ander

Legg inn av 19603 » 9. mai 2010 kl. 18.41

Hei Jon :wink:
Jeg leter også etter samme slekt :roll:
laurits og emelie er mine oldeforeldre,har kun funnet søsken av Hanna og når de er født,men resten er svært tynt.
Så hvis du har du vil dele med meg så blir jeg veldig glad.
Og bilder av denne slekt har vært kjempefint.
Ser det er en stund siden du la inn dette innlegget men håper at du fortsatt er på disse sidene.
Mvh.Torild

Tor Arild Skogland
Innlegg: 17
Registrert: 27. mars 2021 kl. 20.13

Re: søker etter informasjon om Hanna Oline (Lauritsen) Andersen

Legg inn av Tor Arild Skogland » 27. mars 2021 kl. 21.22

Hanna ble født i 1896 i Mefjordvær. Har notert at Anders Lauritsen Søtvik var født 1859 i Trondheim. Kone Emilie Jørgensdt. fra Lavangen.
Barn:
1885 Golla Johanne Fredrikke, født   Lavangen Hestnes
1887 Jørgen Laurits Normann,  "             "         Fornes
1890 Alfred Emil,                    "             "            "            Gift med Gunhilde Johanna Knutsen, Mefjordvær
1893 Grete Sofie Amalie,          "             "         Hestnes    Døde 1911 i Mefjordvær.
1894 Anna Marie,                     "              "           "             Gift med Alfre Karin Nelius Hansen (Hillesøy) Hun døde i 1967
1896 Hanna Oline,                    "        Berg    Mefjordvær Konfirmert med feil fødselsår (1897). Døde i 1971 og er gravlagt i Laukvik på Senja. Hun heter da Andreassen. Hun har sikkert vært gift og bodd på nordsenja.
1897 Petter Thoralf Nikolai,                  "               "
1899 Tora Agnette,                               "               "


 
 

Brukeravatar
Øystein Brusevold Bærø
Innlegg: 121
Registrert: 4. desember 2004 kl. 15.52
Sted: BODØ

Re: søker etter informasjon om Hanna Oline (Lauritsen) Andersen

Legg inn av Øystein Brusevold Bærø » 12. mai 2021 kl. 14.56

Her har jeg kanskje noe mer å bidra med til samme slekta. Det nevnes en Anders Søtvik i Tor Skogland sitt innlegg. Anders Søtvik hadde en bror som het Gustav. Gustav var far til Charlotte Søtvik, f. 1909 i Stjørna, Bjugn, Trøndelag, som var gift med Kåre Bårdslett og bodde i Vangsvik på Senja (Tranøy kommune). Kåre var min kones onkel (bror av min svigermor). Kåre og Charlotte hadde to barn, Ole Kristian f. 1934, og Arne f. 1937. Arne døde litt over ett år gammel, men Ole vokste opp, og ble gift med ei dame fra nabogården (som fremdeles lever). De har 3 barn som igjen har etterkommere. Ole døde i 2009, noen måneder etter sin far. 

Når det gjelder Hanna Oline, gift Andreassen, så vet jeg at hun i hvert fall hadde en sønn, Andreas Andreassen, som igjen har nålevende etterkommer(e). Jeg vet om én sønn. 

Ta gjerne kontakt med meg om du ønsker mer informasjon eller kontakt med nålevende slekt, da jeg ikke kan legge ut opplysninger om nålevende personer her. 

Mvh Øystein B. 
MOD Troms


 
 
 

Svar

Gå tilbake til «Berg»