Ole Hanssen og Berit Hansdatter

Moderator: MOD_Troms

Svar
Trine Lise Jensen
Innlegg: 1132
Registrert: 4. desember 2006 kl. 9.12
Sted: ROSSFJORDSTRAUMEN

Ole Hanssen og Berit Hansdatter

Legg inn av Trine Lise Jensen » 6. november 2008 kl. 1.08

Hei

Jeg prøver å hjelpe en slektning av meg å finne noen av sine aner. Hun vet desverre veldig lite om denne familien, og håper noen med lokalkunnskaper kan hjelpe henne.

Ved FT-1801 bor familien på Storvannet i Tranøy:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=745#ovre
Ola Hanssen og Berit Hansdatter hadde da tre barn; Hans 16 år, Hans 12 år og Margrethe 8 år. Begge foreldrene dør i 1803, Ole gravlagt 6. juni og Berit gravlagt i juli:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-155

Barna ble tydeligvis satt i forsterhjem, uten at vi har kunnet finne det i skiftet etter foreldrene.
Hun har i en militær rulle i Tromsø, sett at han står oppført som Ole Hanssen fra Gudbrandsdalen. Mens på folkemunne ble det sagt at familien kom fra Østerdalen.
Familien er nevnt i BB for Dyrøy, men gir ingen utfyllende opplysninger om hvor de kom fra.
Guttene som er 16 og 12 år ser ut til å være født før de kom til området, mens datteren Margrethe er mer usikker. Har ikke funnet henne i aktuelle kb i området.

Har tidligere hatt en lenke i Gudbrandsdalen, ukjent kommune, uten respons :cry:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=71246

Takknemlig for alle opplysninger om denne familien :?

Hilsen Trine Lise
Den som ikke spør, får heller ikke svar..

Åse Kvitle Kristiansen
Innlegg: 670
Registrert: 22. juli 2010 kl. 0.45
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Ole Hanssen og Berit Hansdatter

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 6. november 2008 kl. 19.51

Jeg lurer på om dette kan være Margrethe ved konfirmasjonen i 1810 http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620131.jpg

Jeg har også funnet Hans Olsen Storvannet (den eldste) konfirmert i 1801, men uten noen opplysninger. Jeg har ikke funnet noen aktuelle Hans Olsen under døde eller vigde i kirkebøkene for Tranøy mellom 1801 til 1820. (Jeg har registrert kirkebøkene for DA, så det er lett for meg å søke). Jeg har heller ikke funnet noen av søsknene gift eller døde i Tranøy eller Lenvik. De kan være flyttet til Bardu eller Målselv, nybyggerne på Finnset i Sørrreisa hadde vært bosatt i Bardu før de kom til Finnset (Finsæter).

dn15881
Innlegg: 130
Registrert: 11. oktober 2005 kl. 18.00
Sted: SØRREISA

Re: Ole Hanssen og Berit Hansdatter

Legg inn av dn15881 » 6. november 2008 kl. 21.28

Hei
Disse personene er nevnt i Sørreisa bygdebok.

Sitat

I 1796 begynte Ole Hansen fra Østerdalen nyrydding ved nordre ende av Storvatnet eller Andsvatnet.
Ole Hansen kom nordover med kone og tre barn. Hans to eldste sønner het begge Hans. Dattra Margrethe var født i Østerdalen i 1794, og var bare ett år gammel da foreldrene flyttet til Sørreisa. Den yngste dattra Marit ble født på Nordhus i 1797, og døde der 2 år gammel.
Ole satte opp husa sine øst for Tverrelva på den delen av Nordhus som sener ble parsellen Nyhus. Stedet den første bebyggelsen stod kalles fremdeles Gammelgården.
Våren 1803 dør både Ole og kona Berit Hansdatter. Etter at foreldrene døde flyttet barna fra rydningsplassen.
Oles datter Margrethe ble konfirmert i Tranøy Kirke i 1810. Da var hun i tjeneste på gården Finnset i Sørreisa. Også hennes yngste bror Hans oppholdt seg på Finnset, der han i 1823 giftet seg med Karen Olsdatter fra Prestbakken i Salangen.
Karen og Hans bosatte seg på Nordhus i Sørreisa.

De har stor etteslekt i Sørreisa. Noen tok slektsnavnet Sætermo.


Jan

Trine Lise Jensen
Innlegg: 1132
Registrert: 4. desember 2006 kl. 9.12
Sted: ROSSFJORDSTRAUMEN

Re: Ole Hanssen og Berit Hansdatter

Legg inn av Trine Lise Jensen » 6. november 2008 kl. 22.35

Heisan Åse og Jan Bjørn

Tusen takk for nyttig info :P

Ser ut til at jeg må flytte fokus tilbake til Østerdalen og se om det er mulig å finne noe der :!:

Tusen takk for hjelpen så langt.

Hilsen Trine Lise
Den som ikke spør, får heller ikke svar..

Åse Kvitle Kristiansen
Innlegg: 670
Registrert: 22. juli 2010 kl. 0.45
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Ole Hanssen og Berit Hansdatter

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 7. november 2008 kl. 1.01

Her fant jeg noe i Tynset 1794 Ole Hansen og Bereth Hansdatters pigebørn Anne Margrethe døpt http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-31 Det var jo mange innflyttere fra Tynset som havnet i Midt-Troms. Jeg klarte ikke å tyde gårdsnavnet og FT1801 opererer ikke med gårdsnavn, bare nummer.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Ole Hanssen og Berit Hansdatter

Legg inn av Else Berit Rustad » 7. november 2008 kl. 1.23

Jeg synes det står Enanden, men jeg kan ikke finne noen gård som heter det..... :cry:

Mvh
Else B.

Trine Lise Jensen
Innlegg: 1132
Registrert: 4. desember 2006 kl. 9.12
Sted: ROSSFJORDSTRAUMEN

Re: Ole Hanssen og Berit Hansdatter

Legg inn av Trine Lise Jensen » 7. november 2008 kl. 1.36

Heisan Åse

Fantastisk hva du klarer å finne :P Dette ser ut som et skritt i riktig retning :!:

Forsøkte å søke på Hammerum, men kunne ikke finne noe der. Skal se om jeg kan finne noe ved å bla i kb. Dette er ordentlig spennende :!:

Har bladd litt i vielser i kb for Bardu, Målselv og Ibestad, men ingen funn hittil.

Glemte å takke for at dere fant konfirmasjonene :oops: De hadde jeg ikke. Der fikk jeg jo oppholdssted også for Margrethe. Da ble de kanskje oppfostret/fikk tjeneste på Finnset alle tre etter at foreldrene gikk bort:?:

Tusen takk for hjelpen :!:

Hilsen Trine Lise
Den som ikke spør, får heller ikke svar..

Trine Lise Jensen
Innlegg: 1132
Registrert: 4. desember 2006 kl. 9.12
Sted: ROSSFJORDSTRAUMEN

Re: Ole Hanssen og Berit Hansdatter

Legg inn av Trine Lise Jensen » 7. november 2008 kl. 1.40

Hei Else B.

Tusen takk :!: :!: Der kom du meg i forkjøpet.
Skulle akkurat legge inn for tydehjelp..

Og gratulerer med passerte 1000 innlegg :wink:

Hilsen Trine Lise
Den som ikke spør, får heller ikke svar..

Trine Lise Jensen
Innlegg: 1132
Registrert: 4. desember 2006 kl. 9.12
Sted: ROSSFJORDSTRAUMEN

Re: Ole Hanssen og Berit Hansdatter

Legg inn av Trine Lise Jensen » 7. november 2008 kl. 2.11

Hei

Da kan dette være den yngste sønnen Hans's dåp:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-20

Døpt 10.07.1791?

Prøver å legge ut opplysninger under Tynset, kanskje noen kan hjelpe der :wink:

Hilsen Trine Lise
Den som ikke spør, får heller ikke svar..

gj01107
Innlegg: 616
Registrert: 31. mars 2005 kl. 8.20
Sted: KIRKENES

Re: Ole Hanssen og Berit Hansdatter

Legg inn av gj01107 » 7. november 2008 kl. 11.17

Har selv nettopp jobbet med personer som flyttet fra gården Ryenget i Folldal til Pasvik. I den forbindelse var jeg innom gårdsnavnet Enunden (lå tydeligvis like i nærheten av Ryenget). Fant ut at stavemåten i dag antagelig er Einunna. På nyere kart finner en elva Einunna som renner gjennom Einunndalen, en sidedal til Folldalen ca midt mellom stedene Alvdal og Folldal.

Trine Lise Jensen
Innlegg: 1132
Registrert: 4. desember 2006 kl. 9.12
Sted: ROSSFJORDSTRAUMEN

Re: Ole Hanssen og Berit Hansdatter

Legg inn av Trine Lise Jensen » 8. november 2008 kl. 1.09

Hei Odd Villy

Tusen takk for info :P
Etter gode innspill her flyttet jeg etterlysningen fra Gudbrandsdalen-ukjent kommune, til Tynset, Hedmark. Og jammen ble det ikke full klaff!!
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=75035

Min mors kusine er veldig takknemlig for alle inspill i dette søket. Endelig har hun fått vite hvor familien hennes kommer fra :!:

Pga. militær-rullen hun hadde sett i Tromsø for 1804, trodde hun at familien var kommet fra Gudbrandsdalen, og hadde konsentrert søket sitt den veien.
Men med god hjelp fra dere har hun nå fått mange nye opplysninger og fått vite hvor familien kom fra.

Tusen takk til dere alle :!: :!:

Hilsen Trine Lise
Den som ikke spør, får heller ikke svar..

Svar

Gå tilbake til «Tranøy»