Finske/Samiske aner.

Moderator: MOD_Troms

Svar
Geir Inge Asheim
Innlegg: 258
Registrert: 2. desember 2004 kl. 18.42
Sted: KLEPPE

Finske/Samiske aner.

Legg inn av Geir Inge Asheim » 25. mars 2020 kl. 20.24

Dette er et mere generelt spørsmål, men det har en sammenheng med mitt spørsmål fra 4. februar 2020. Saken er at et barn av et søskenbarn av meg har, via DNA, fått et resultat med ganske høgt innslag av finsk DNA, ca 10%. En del av dette kjenner vi til stammer fra hans farside. Eg har f.eks ca 3 % og da er det vel trolig at denne personens far har ca like mye som eg, siden vi er søskenbarn.
Disse finske genene vet vi at stammer fra Finnskogen, sør øst i Hedmark.
Mor til den aktuelle personen har ganske mange aner i distrikene Bardu, Målselv og Ibestad m.m. Vi kjenner til at ganske mange i disse distrikene, gjelder og denne damen, har aner i Østerdalen og finsk blod kan og ha kommet inn denne vegen, men tvilsomt, da skulle ikke % blitt så pass høg.
Så spørsmålet mitt blir om det er trolig/mulig at Finske gener kan ha kommet inn via anene hans i Bardu, Målselv , Ibestad?
Håper spørsmåler er noen lunde forståelig.

Mvh
Geir Asheim

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Finske/Samiske aner.

Legg inn av Else Berit Rustad » 25. mars 2020 kl. 20.31

Du bør legge ut lenke til spørsmålet ditt av 4. februar 2020.

Mvh
Else B.

Geir Inge Asheim
Innlegg: 258
Registrert: 2. desember 2004 kl. 18.42
Sted: KLEPPE

Re: Finske/Samiske aner.

Legg inn av Geir Inge Asheim » 25. mars 2020 kl. 20.48

Beklager, du har rett. Her er den:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=154036


Geir

gj03489
Innlegg: 172
Registrert: 15. august 2006 kl. 15.12
Sted: KVALØYA

Re: Finske/Samiske aner.

Legg inn av gj03489 » 25. mars 2020 kl. 21.45

Du er selvsagt klar over at begrepet "finsk" er en slags sekkekategori som dekker innslag av både finske og samiske gener? Ut fra dna-resultatene til slike som jeg vet er 100% samer, dvs mennesker som har omtrent 0% såkalt skandinavisk dna, kan det se ut som om disse har opp mot 25% asiatisk dna i sitt arvemateriale i tillegg til det det som kalles "finsk". Hvis dette asiatiske innslaget mangler, er mulighetene store for at vedkommende "bare" har finske/kvenske forfedre. For øvrig er Ibestad kjent som et område med en rimelig stor samisk befolkning, som er etterkommere etter nordsvenske samer som slo seg ned der f.o.m. slutten av 1700-tallet. I tillegg kom det endel kvener dit på 1800-tallet. Det samme gjelder Målselv. Ellers har folk fra Bardu i generasjoner giftet seg og fått barn med mennesker fra kommunene Salangen, Lavangen, Gratangen, Sørreisa, Dyrøy m.fl. , så det finske, ev samiske, innslaget kan også ha kommet inn den veien. Kanskje "matchene" dere får kan oppklare spørsmålet litt nærmere?

Geir Inge Asheim
Innlegg: 258
Registrert: 2. desember 2004 kl. 18.42
Sted: KLEPPE

Re: Finske/Samiske aner.

Legg inn av Geir Inge Asheim » 26. mars 2020 kl. 21.07

Tusen takk for et godt svar. Eg kjenner litt til dette med at "finsk" er et veldig vidt begrep innen DNA, men noe DNA ekspert er eg milevis fra å være. Det er heller ikke så lett å lete etter slekt når man ikke er kjent med geografien der hvor man søker. Både eg og vedkommende som er grunn til spørsmålet er født og lever sør i Rogaland (Jæren og Egersund).
Kan eg tolke svaret at det ikke ville være bortkastet å gå litt videre med dei navnene som vi har og se om det kan være noe "finske" aner?

mvh
Geir

gj03489
Innlegg: 172
Registrert: 15. august 2006 kl. 15.12
Sted: KVALØYA

Re: Finske/Samiske aner.

Legg inn av gj03489 » 26. mars 2020 kl. 21.56

Det kan nok være en god idé å forske videre på slektstreet til denne moren. Hvis hun har noen forfedre i Lavangen (bl.a. Tennevoll), er det nok rimelig sannsynlig at hun kan ha finske og/eller samiske gener. For det første var bl.a. Salangen, Lavangen og Gratangen kjerneområdet for den såkalte "barnehandelen" i gamle Astafjord på 1800-tallet, da mange kvenbarn ble sendt til området pga sult og nød i Nord-Sverige. Her fikk de norske fosterforeldre, og mange av oss med røtter i området er etterkommere etter disse barna. Dernest er det som før sagt et betydelig samisk innslag i befolkningen. Den samiske bygda Spansdalen ligger f.eks. bare noen minutters kjøretur fra Tennevoll, og ellers finnes det etterkommere etter nordsvenske samer i alle de omkringliggende kommunene. I tillegg kan også nevnes den gamle sjøsamiske befolkningen i disse kommunene, som ble fornorsket allerede på 1600-tallet. Interetniske ekteskap har vært nokså vanlig, og svært mange i Sør- og Midt-Troms har nok en "dæsj" finsk og/eller samisk dna.

Geir Inge Asheim
Innlegg: 258
Registrert: 2. desember 2004 kl. 18.42
Sted: KLEPPE

Re: Finske/Samiske aner.

Legg inn av Geir Inge Asheim » 27. mars 2020 kl. 11.30

Takk for svaret.

Hun har i allefall denne mannen i sitt tre: Erik Ingebrigtsen, født 1757 på Tennevoll og døde 1811 på samme sted.

Finns det noe litteratur som vil kunne hjelpe oss videre?

mvh

Geir

gj03489
Innlegg: 172
Registrert: 15. august 2006 kl. 15.12
Sted: KVALØYA

Re: Finske/Samiske aner.

Legg inn av gj03489 » 27. mars 2020 kl. 13.19

I bygdeboka Lauvangr: Lavangens beskrivelse (E. Fredriksen, 1931) står det om Erik Ingebrigtsen at han var fra Bergen. Se s 74:

https://www.nb.no/nbsok/search?searchSt ... %22&page=0

Om dette stemmer, er det nok slik at denne Erik Ingebrigtsen er blitt gift med en datter av Iver Jens(s)en, som også er nevnt under Tennevoll i den omtalte bygdeboka. Legg merke til at Tennevoll sies å ha vært bebodd av "finner" (antakelig i betydningen samer) tidligere, men at det ikke finnes spor av disse i 1701. Hvor pålitelig dette er, kan kanskje diskuteres?

For øvrig henvises det til bygdebøkene for Astafjord av Tore Meyer. Disse er digitalisert og ligger ute på nettet. Her står det også at Erik Ingebrigtsen var fra Bergen.

Du har sikkert sett denne på nettet: https://killislekt.no/webtrees/family.p ... &ged=killi

Geir Inge Asheim
Innlegg: 258
Registrert: 2. desember 2004 kl. 18.42
Sted: KLEPPE

Re: Finske/Samiske aner.

Legg inn av Geir Inge Asheim » 29. mars 2020 kl. 21.12

Tusen takk for nok et godt svar. Eg ser for meg at det kan nok by på noen vanskeligheter å finne noe 100% svar på.
Unnskyld min uvitenhet, men er dette en sak hvor man bør "trø noe forsiktig"?

Eg skal forhøre meg om slektningen min har fått noen DNA-treff i dette aktuelle området.

mvh
Geir

gj03489
Innlegg: 172
Registrert: 15. august 2006 kl. 15.12
Sted: KVALØYA

Re: Finske/Samiske aner.

Legg inn av gj03489 » 29. mars 2020 kl. 21.58

Har det aktuelle barnets mor tatt en dna-test? Kanskje det kan være den mest fruktbare måten å finne mer eller mindre fjerne slektninger i området, enten vi snakker om folk med kvenske (dvs finske), samiske og/eller norske gener. Det kan nemlig virke som om overraskende mange med en større eller mindre andel samiske gener har testet seg på særlig My Heritage, men også på ftdna.com. I tillegg har en svært stor andel mennesker fra Finland etter sigende testet seg hos diverse selskaper, bl.a. MH. For øvrig er vi forhåpentligvis forbi den tiden da det var forbundet med skam å være av samisk herkomst i Nord-Norge. Å være kven ble nok ikke oppfattet riktig så stigmatiserende i "gamle dager", men uansett: Heldigvis lever vi i en tid der gamle fordommer gradvis har blitt avløst av en ny forståelse av at mange nordlendinger i grunnen er en salig miks av alt mulig "rart"; samer, kvener, skotter, dansker, jemter, tyskere, østerdøler, for ikke å snakke om en gammel kystnorsk befolkning som har levd her siden jernalderen. Så det er ingen grunn til å "trå varsomt" om man ønsker å slektsforske i nord!

Geir Inge Asheim
Innlegg: 258
Registrert: 2. desember 2004 kl. 18.42
Sted: KLEPPE

Re: Finske/Samiske aner.

Legg inn av Geir Inge Asheim » 30. mars 2020 kl. 10.30

Takk for svar.
Min lille bekymring om at man må "trø varsomt" bunner til dels fra den delen av min slekt som stammer fra Finnskogen. Opplysninger om denne siden av slekta har vært lukket og låst og "et ikke tema". Dette trigget jo en som er/var en smule nyskjerrig på slekta si, men det betyr ikke at eg legger alle funn ut på nettet. Dette gjelder og når eg hjelper andre med å finne opplysninger om sin slekt.
Litt på siden av temaet; Kvaløya har eg faktisk vært på, eg har en kammerat som har hytte der oppe. Fin plass.

mvh
Geir

Svar

Gå tilbake til «Ibestad»