foreldre til Randi Andersdatter f 1780

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj05958
Innlegg: 6
Registrert: 12. desember 2007 kl. 16.52
Sted: SAUPSTAD

foreldre til Randi Andersdatter f 1780

Legg inn av gj05958 » 30. desember 2007 kl. 18.04

Randi var 21 år i 1801 i Slagstad. Blei gift med Johannes Kristensen 26 år i 1801. De flyttet til Lekanger og Dyrøy. Foreldre til Johannes var Kristen Pedersen og Gunnhild Iversdatter, Slagstad.Hvor kom Randi fra og hvem var hennes foreldre ?

Atle Jan Westrheim
Innlegg: 40
Registrert: 18. november 2004 kl. 18.04
Sted: ERDAL

Re: foreldre til Randi Andersdatter f 1780

Legg inn av Atle Jan Westrheim » 30. desember 2007 kl. 19.06

Hei
I Bjarkøy Bygdebok, bind 2 side 270 under Slagstad, står Randi Andersdatter sine foreldre som ukjent. Randi og Johannes står som gift i 1803 og utflyttet av sognet i 1809.
Johannes sin far og mor er forøvrig av mine aner.

Brukeravatar
20989
Innlegg: 62
Registrert: 14. januar 2007 kl. 17.55
Sted: HARSTAD
Kontakt:

Re: foreldre til Randi Andersdatter f 1780

Legg inn av 20989 » 30. desember 2007 kl. 19.56

Hei!

Søkbare opplysninger via DIStreff tilsier at Randi Andersdatter ble født i Melhus, Sør-Trøndelag.
Foreldre oppgis å være Anders Petersen f.1748 i Melhus og Ingeborg Anna Isaksdatter.
Samme kilde viser at Randi flyttet til Bjarkøy kommune, Troms 1801, mens foreldrene flyttet samtidig til Tranøy i Troms.

Personene gjenfinnes i FT fra 1801, for hhv. Tranøy og Bjarkøy.
Her finnes ei Randi Andersdatter 21 år oppført som "Tjenestefolk" på gården Sørsand (på Sandsøy)

Iflg. DIStreff-opplysningene døde Anders i Tranøy 1819 og Ingeborg samme sted 1830.
De samme opplysningene viser også at Randi hadde en bror som hette Isak Andersen, f.1778, som skal ha vært innom bl.a. Washington, USA og Bjarkøy før Tranøy, der han døde 1848.

Disse opplysningene bør imidlertid sjekkes opp mot konkrete kilder for de aktuelle stedene, men kan vel være til litt hjelp i søken videre....

Eilif

gj05958
Innlegg: 6
Registrert: 12. desember 2007 kl. 16.52
Sted: SAUPSTAD

foreldre til Randi Andersdatter f 1780

Legg inn av gj05958 » 9. januar 2008 kl. 18.59

mange takk for opplysningene. De var veldig gode.

med hilsen Ole

Alma Lorentsen
Innlegg: 12
Registrert: 19. desember 2005 kl. 20.51
Sted: OSLO

Re: foreldre til Randi Andersdatter f 1780

Legg inn av Alma Lorentsen » 10. januar 2008 kl. 1.05

Hei Ole K Nilsen.

I dag (09.01.2008) ble de scannede kirkebøkene for Leinstrand i Melhus lagt ut i Digitalarkivet. Disse har jeg venta lenge på. Her finner jeg Randi Andersdatters dåp. Randi og søsteren Karen Elisabeth døpes samme dag, 9. Juli 1780 (Dom VII): Anders Sørems døttre Ranni og Karen Elisabeth. Lenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610163.jpg Denne kirkeboken flyter ikke akkurat over av opplysninger om ektefelle og faddere. (Gården Sørem ligger i Bymarka i Trondheim i nærheten av Granåsen skianlegg.)

Ved folketellingen i 1801 har de klart å være ganske presise når det gjelder alderen på Randi og Karen Elisabeth:
Randi på Sørsand i Bjarkøy: Lenke: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=558#ovre
Karen Elisabeth hos foreldrene på Lekangen: Lenke: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=104#ovre

I Melhusboka, Bind 2, Slekts- og gårdshistorie står det på side 567 under gården Skjerdingstadbakken om Anders Pettersen at han var ”f. ca. 1748, g. 1769 m. Ingeborg Isaksdatter, Bleke, Oppstu. Budde i Lofoten.”

Når Melhusboka skriver at Anders var bosatt i Lofoten, er det vel sånn omtrentlig; Nordland den gang omfattet alt nord for Trondheim.

Anders og Ingeborg Anna bodde på forskjellige plasser rundt Trondheim før de flytta nordover. I 1788 og 1792 er det ved de 3 yngste barnas dåp (i Nidaros Domkirke) oppgitt at de bor på Collintrøen i Trondheim.

3 av barna til Anders og Ingeborg Anna gifter seg i Bjarkøy: Peter Andersen (i 1797), Isak Andersen (i 1799) og Randi Andersdatter (i 1803), ektefellene deres er fra Bjarkøy. Skulle ikke forundre meg om Anders og Ingeborg har vært en liten tur innom Bjarkøy før de bosatte seg på Lekangen.

Jeg har prøvd så godt jeg kan å få samlet på papiret etterkommerne til Anders og Ingeborg Anna. De har en stor etterslekt, godt spredt utover i Nord-Norge fra Øksnes i Nordland til Vardø i Finnmark (ved folketellingen i 1900), og noen dro til Amerika.

Randi Andersdatter er min tipp-tipp-tipp-oldemor gjennom datteren Kristianne Johannesdatter.

Med vennlig hilsen
Alma Lorentsen

gj05958
Innlegg: 6
Registrert: 12. desember 2007 kl. 16.52
Sted: SAUPSTAD

Re: foreldre til Randi Andersdatter f 1780

Legg inn av gj05958 » 16. januar 2008 kl. 12.10

Hei Alma Lorentsen

Mange takk for opplysningene. Du har kanskje flere ?.
<jeg finner ikke andre opplysninger(konfirmasj-giftemål. m.v.) om Ingeborg Ann døpt 1788 i Nidaros Domkirke.
Du nevner en Peter Andersen.Jeg finner ikke dåp m.m.

Det er en Peder Andersen gift i 1797 i Bjarkøy med Olave Andersdatter og flyttet i 1801 til Lekanger, Tranøy. Iflg. Bjarkøy Bygdebok side 11 er denne Peder Andersens foreldre fra Bjarkøy, Anders Kristoffersen og Barbro Eriksdatter.

Randi Andersdatter er min tipp-tipp oldemor gjennom Maren Anna Falk Johannesdatter.

Mvh

Ole K Nilsen /eks Vardø

Alma Lorentsen
Innlegg: 12
Registrert: 19. desember 2005 kl. 20.51
Sted: OSLO

Re: foreldre til Randi Andersdatter f 1780

Legg inn av Alma Lorentsen » 18. januar 2008 kl. 1.20

Hei igjen Ole K Nilsen.

Ingeborg Anna som var født i 1788 i Trondheim finner jeg ikke i 1801 i Tranøy. Antagelig døde hun før de kom nordover. Det er ei Ingeborg Anna som dør av kikhoste i februar 1789, gravlagt 14. Febr. 1789 i Nidaros Domkirke. Kanskje er det henne. Lenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 680439.jpg (på høyre siden) ”Arent Pederss. P.barn Ingeborg Ana. (dødsårsak: Kikhoste) Alder: 0 år.” Arent Pedersen var jo ikke akkurat korrekt navn, men det var ingen andre ved navn Ingeborg Anna som var født det året (1788/1789). Antar at presten har vært litt slurvete med fornavnet til faren.

Når det gjelder dåpsinnførslene til de andre søsknene til Randi så må jeg innrømme at jeg sliter. Kirkebøkene for Melhus er forferdelig tunge å gå gjennom, og det er svært magre opplysninger der. Bygdeboka for Melhus nevner ingen barn for Anders og Ingeborg Anna. Og i bygdeboka for Leinstrand står det ingenting nevnt om Anders og Ingeborg Anna under gårdene Sørem og Smistad (nabogården).

Finner en Isaach, født i 1775 på gården Smistad, Leinstrand: Lenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610162.jpg (helt nede til venstre): døbt Anders Smidstads søn Isaach.

Kan ikke finne noen lister over konfirmerte i Domkirken i Trondheim der jeg antar at de eldste er konfirmert. Dette hadde gjort det lettere å vite hvor mange barn Anders og Ingeborg Anna hadde. Har sett på en internettside at det er nevnt ei datter Marit Andersdatter som gifter seg med Andreas Falk Rosenlund i Trondheim. Lenke: http://home.online.no/~roholmst/holmstad/193.htm Jeg har ikke klart å finne dåpen til Marit og heller ikke kan jeg se at hun er flyttet med foreldrene nordover. Dette kan meget godt være ei søster av Randi, da de døper datteren sin Maren Anna Falk (og når Maren Anna dør i 1891 i Øksnes så kalles hun for Maren Anna Rosenvinge Falk Johannesdatter. Jeg har lenge stussa på hvor hun har fått det fjonge navnet fra, og det kan jo godt være at det er fra navnet til tantas mann i Trondheim). Lenke til Marit Rosenlund i Trondheim i 1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 10641#ovre Her står det at hun er 83 år og (født ca. 1782) og født i Leinstrand. Lenke til giftemålet hennes i 1804: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 670499.jpg (midt på hø side).

Du nevner at det i bygdebok for Bjarkøy står at Peter Andersen som i 1801 bor på Lekangen er sønn av Anders Christophersen, Lemmingsvær. Når Peder Andersen gifter seg i Bjarkøy i 1797 står det ingenting om fødested eller bosted. Lenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630349.jpg Regner det da som mest sannsynlig at de som den gang skrev bygdeboken for Bjarkøy ikke har visst hvem Peder Andersen var og har da forvekslet ham med en av sine egne sognebarn født rundt samme tid. Ved dåpen til datteren Karen Andrea som var født på Lekangen i 1804 står det at hun ble hjemmedøpt av farfaderen Anders Pedersen. Lenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610637.jpg (øverst til venstre) Faddere her er Johannes Christensen og kone Randi Andersdatter.

Jeg klarer ikke å finne dåpsinnførsel på Peter Andersen i Melhus, verken i Flå, Melhus eller Leinstrand. Men kirkeboken er nå engang så utrolig uoversiktlig.

Hvis man hadde klart å få fatt i et skifte etter Anders Petersen som døde på Lekangen i 1819 så hadde det avklart en del. Om det finnes skifte etter ham så er det vel oppbevart på arkivet i Tromsø.

Har du opplysningene fra bygdebok for Flå og Melhus om forfedrene til Anders Petersen og Ingeborg Anna Isaksdatter? Hvis ikke så har jeg skrevet ned en del (utdrag), så bare si fra. Bygdebøkene er nok også til utlån fra biblioteket.
______

Det var jo litt artig at vi har flere felles aner. Maren Anna var jo gift med Ole Kristian Olsen fra Vangsvik som var sønn av Ole Jørgensen og Kirsten Jensdatter. Jørgen Olay, broren til Ole Kristian giftet seg med Maren Annas søster Kristianne. Du skulle ikke tilfeldigvis ha klart å funnet ut av hvem denne Ole Jørgensen er? Han ser ut til å ha blitt konfirmert i 1793 i Tranøy og bodde da på gården Vinje (i Dyrøy). Født rundt 1777 og døde på 14. april 1814 i Ørsnes i Lofoten. (Dette blir jo litt på siden av temaet over, men jeg tar sjansen når jeg nå har mulighet.)
_____

Har du klart å finne ut hvor faren til Johannes Christensen, Christen Pedersen (på Slagstad) kom fra? Og når døde Christen Pedersen, må være før 1801?

Med vennlig hilsen
Alma Lorentsen / eks Senja

gj05958
Innlegg: 6
Registrert: 12. desember 2007 kl. 16.52
Sted: SAUPSTAD

Re: foreldre til Randi Andersdatter f 1780

Legg inn av gj05958 » 26. januar 2008 kl. 17.31

Hei Alma Lorentsen

Må takke for din gode redegjørelse om familien til Anders og Ingeborg.

Som du sier så er jo det stor sansynlighet for at de har hatt flere barn i tidsrommet mellom Peder f.1768 og Petter d. 3 år i 1778, men kirkebøkene her er ikke så enkle å finne frem i.

Om forfedrene til Anders Petersen og Ingeborg Anna Isaksdatter har jeg funnet endel i Bygdebøkene her for Flå og Melhus.

Når det gjelder Ole Jørgensen og Christen Pedersen har jeg ingen opplysninger om dem.

Det er jo flere som søker om Christen Pedersen jamfør. etterlysning Ivar Olsen Holt.

Jeg arbeider videre med det jeg kan om disse sakene, men er ikke så snar.


Mvh


Ole K Nilsen

Svar

Gå tilbake til «Bjarkøy»