Sparboe i Troms

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj00111
Innlegg: 8
Registrert: 6. desember 2004 kl. 19.15
Sted: OSLO

Sparboe i Troms

Legg inn av gj00111 » 6. desember 2004 kl. 20.04

Sparboe Tovik
Er det noen som kjenner opphavet til Hans Eriksen Sparboe, født 1687 i Lofoten. Hans farside er trolig kjent (kp Til Flagstad) men morsiden er ukjent. Kan hans mor være datter til Kp til Mefjord siden Astafjord, Hans Jensen. Han skal ved enkelte anledninger å brukt navnet Sparboe.
Med vennlig hilsen
Liv Birgit Løkken

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Sparboe i Troms

Legg inn av Per Nermo » 7. desember 2004 kl. 15.21

En Hans Jensen Sparboe (mulig grandonkel av omtalte Hans Eriksen i Trondenes ?) skal den 5 Jul 1670 ha blitt kapellan i Ofoten. Er dette samme mann som var kapellan i Mefjord og siden Astafjord ?

gj00111
Innlegg: 8
Registrert: 6. desember 2004 kl. 19.15
Sted: OSLO

Re: Sparboe i Troms

Legg inn av gj00111 » 7. desember 2004 kl. 21.44

Hei!
Jeg vet ikke. Finner han ikke i presteregistret til Norsk slektshistorisk forening. Jeg finner følgende: Hans Jensen RKAP 1667-68 i Astafjord. Videre en Hans Jensen RKAP 1675 i Mefjord. Denne skal av og til ha kalt seg Sparboe. Videre Hans Jensen RKAP 1677 Karlsøy. Det er nærliggende å tro at det er samme personen.
Om han er grandonkewl til Hans Eriksen Sparboe har jeg vanskelig for å tro. I alle fall ikke på farsiden, da Sparboe navnet ikke var i bruk i farens ættegrein. Sånn som jeg ser det er det mer sannsynlig at etternavnet Sparboe er kommet inn med Hans Eriksens ukjente mor. Kunne ikke hun ha vært en datter av presten.
Faren til Hans Eriksen Sparboe som jo også var prest hadde ikke forbindelser til Sparboe i det hele tatt

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Sparboe i Troms

Legg inn av Per Nermo » 7. desember 2004 kl. 22.39

Var Hans Jensen res. kap. i Mejord el. Astafjord først ? (Du nevner denne rekkeflg. i ditt første innlegg). Kan samme mann ha vært res. kap. både i Astafjord, Ofoten (1670), Mefjord og Karlsøy ?

Hvor finner jeg prestene i Ofoten i Prestehistorien (NSF) ?

gj00111
Innlegg: 8
Registrert: 6. desember 2004 kl. 19.15
Sted: OSLO

Re: Sparboe i Troms

Legg inn av gj00111 » 8. desember 2004 kl. 1.08

Hei!
Han er først nevnt i Astafjord siden i Mefjord. Jeg har jo alt skrevet årstallene. Det er intet til hinder for at samme mannen har hatt stilling på flere steder etter hverandre. Både Holk og Schjelderup hadde jo embeter to steder. Presteregisteret finner du på siden til Norsk slektshistorisk forening. Der står Hans Jensen ikke oppført med Sparboe navnet, men både :) bygdeboken for Berg og Torsken, Tore Meier og Oddbjørn Knutsen oppgir tilnavnet Sparboe.

Med vennlig hilsen
Liv Birgit Løkken

Brukeravatar
Per Nermo
Innlegg: 311
Registrert: 30. november 2004 kl. 22.40
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Sparboe i Troms

Legg inn av Per Nermo » 8. desember 2004 kl. 11.09

I presteregisteret for Ofoten (Lødingen, Salten) står Hans Jensen Sparboe oppført som res. kap. i Ofoten i perioden 1665-1671. Jeg har notert at han skal ha blitt kapellan der den 4 Jul 1670. Kan dette være samme mann som var res.kap. i Astafjord, TR (1667-68), Mefjord, TR (1675) og Karlsøy, TR (1677) ?

Hvis han er f. rundt 1625-30 kan han jo godt ha en datter (f. rundt 1665 ?) som ble g.m. "Hr. Erich" som var kapellan i Flakstad, Lofoten i 1682. Kjennes Hans Jensens aner ?

Jeg var ikke klar over at Hr. Erich og hans søsken ikke var av 'Sparboe'-slekt. (I foreldrenes skifte i 1682 er visstnok 7 barn nevnt: Erich (i Flakstad), Ole, Herman, Erich, Clare, Maren og Birgitte).

gj00111
Innlegg: 8
Registrert: 6. desember 2004 kl. 19.15
Sted: OSLO

Re: Sparboe i Troms

Legg inn av gj00111 » 8. desember 2004 kl. 19.27

Hei!
Hvis han ble ordinert 4.jul 1670 kan han utmerket ha vært i Astafjord først.

Jeg er helt sikker på at Hans Eriksen Sparboe er sønn av Hr.Erik. Dette kan bekreftes med sikkerhet. I skiftet etter Hans Ravn Sparboe er en teskje merket Hermann, og han var jo bror til Erik. Navnet er så sjeldent at det kan ikke være to med samme navn.
Prester pleide å ta etternavn fra stedet de kom fra. Mange gjorde det selvom de hadde et slektsnavn. Det er nærliggende å tro at Hans Jensen kom fra Sparbu i Trøndelag. Ifølge tradisjonen var han sønn av en embetsmann i Sparbu. Jeg har ikke Svein Tore Dahl tilgjengelig nå, men hvis du har boken kan du skjekke følgende personer. :) :lol: :x :wink:

1. Erik Arntsen SP Sparbu 1592-1605. Denne skal ha brukt tilnavnet Skjellerup Fynbo. Altså har han kommet fra Skjellerup på Fyn. Det skal henge portrett av han og hans hustru i Sparbu kirke. Mulig er Hans Jensen et barnebarn der. etterslekten skal vissnok ha skrevet slektsbok, jeg har ikke lest den.

2. En annen muliglig far kan være Jens Svendsen SP Sparbu 1610-20.
Kan du skjekke dette.
Jeg tror det er liten sannsynlighet for at Hans Jensen kommer fra Parelius slekten, i alle fall har jeg ikke funnet ham.
Det blir litt av et dektektivarbeide å tråle gjennom skiftene for å se etter merkede ting som kan gi oss en indikasjon på fornavnet til Hr. Eriks hustru. Jeg holder det for meget sannsynlig at Hans Jensen er Hans Eriksen Sparboes morfar.

Med vennlig hilsen
Liv Birgit Løkken :lol:

Steinar Olsen
Innlegg: 952
Registrert: 26. desember 2004 kl. 12.40
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Re: Sparboe i Troms

Legg inn av Steinar Olsen » 27. desember 2004 kl. 23.07

hei

unskyld at jeg bryter inn litt her, men jeg har selv lett etter opplysninger om denne slekten.
Kjell Bugge skrev om den i NST og startet med Jens Eriksen og Mille Eriksdtr som foreldre til den hr. Erik i Flakstad som dere har skrevet om.
skiftet etter Jens den 12101682 hos sønnen Otte i Trondheim. Se Kjell Bugges skiftesamling i NST. Enken Mille omtales.
hun hadde en svoger Ole Johansen var hos henne i 1687 koppemanntall.
de hadde 7 barn ifølge skiftet.
blant nbarna var Herman og Otto og Erik i Lofoten

De hadde borgerleie på Skarstad? og på Risvær på Helgeland, (trolig det i Rødøy)
En av sønnene til denne Erik skal være Hans Eriksen Sparboe gift i Vika Trondenes. Erik hadde og datteren Mille Eriksdtr g. m. Kristen Sørensen på Sund i Buksnes.
de hadde og en sønn med navnet Hans Sparboe.

Steinar

gj00111
Innlegg: 8
Registrert: 6. desember 2004 kl. 19.15
Sted: OSLO

Re: Sparboe i Troms

Legg inn av gj00111 » 30. desember 2004 kl. 2.28

Hei Steinar!

Dette du skriver er jeg fullstendig klar over. Har redegjort godt for Hans Eriksens farside. Siden det ikke kom flere svar tok jeg opp temaet i Brukerforumet. Der er farsiden utførlig omtalt. Det det hele gjelder er hvordan Sparboe navnet kommer inn i familien.Hans Eriksen Sparboe og søsteren Mille har ikke hentet navnet fra farsiden, Sparboe må ha kommet inn med Hans og Milles ukjente mor, som etter all sannsynlighet er datter til presten Sparboe. Forøvrig het Mille Eriksdatter i Trondhjem sin :roll: far Erik Mogensen. :o 8) :shock: :evil: :lol:

MVH

Liv Birgit

Svar

Gå tilbake til «Skånland»