Tjenestefolk hos handelsmann Niels Giæver i Kvæfjord?

Moderator: MOD_Troms

Svar
Harald Teodor Grøtting
Innlegg: 38
Registrert: 21. september 2006 kl. 15.27
Sted: LUND

Tjenestefolk hos handelsmann Niels Giæver i Kvæfjord?

Legg inn av Harald Teodor Grøtting » 4. oktober 2010 kl. 22.25

I 1824 er meldt utflyttet fra Bindal: Gunder Gundersen og Johanna Loman med barna Johanne Gurine og Hans Johan for å ta tjeneste hos Niels Giæver i Kvæfjord, Senjen.

Er det noen som vet om de virkelig kom til Kvæfjord? Kan det finnes noen oversikt over ansatte hos Giæver?

Navnet Gunder Gundersen kan være tatt fra et stjålet pass, hans egentlige navn er muligens Brynild Ingebrigtsen.

Åse Kvitle Kristiansen
Innlegg: 670
Registrert: 22. juli 2010 kl. 0.45
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Tjenestefolk hos handelsmann Niels Giæver i Kvæfjord?

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 6. oktober 2010 kl. 0.30

Hans Johan Gundersen ble døpt i Vassås kirke i Bindal i 1820 - foreldre Gunder Guldbrandsen og Johanna Lomma av Glommen. Ved utflytting fra Bindal i 1824 kalles foreldrene Gunner Gunnersen og Johanna Lohman.

Hans Johan Gundersen Lohman og Karen Christensdatter blir viet i Kolvereid 1841, hans far Gunder Gundersen. Jeg har ikke funnet Hans Johans konfirmasjon verken i Vassås, Kvæfjord eller Kolvereid.

Johanne Gurine har jeg ikke funnet i noen kirkebok, men FamilySearch har en Johanna Gurine døpt i Kolvereid 1813 med foreldre Gunder Olsen og Johanna Kristiane Hallesdatter. Kirkeboka for Kolvereid har ikke med Gurine, bare Johanne.

FamilySearch har også ei Johanne Gurine døpt 1815 i Ramnes Østfold med foreldre Gunder Guldbrandsen og Johanna Olsdatter. Om det er samme familie er ikke lett å si. Jeg har ikke funnet Johanne Gurine konfirmert i Kvæfjord, så om familien dro dit er vanskelig å svare på.

Svar

Gå tilbake til «Kvæfjord»