Kvitbjøn ulykka

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj02526
Innlegg: 54
Registrert: 31. januar 2006 kl. 2.57
Sted: USA

Kvitbjøn ulykka

Legg inn av gj02526 » 17. juli 2008 kl. 16.14

28 August 1947 fløy Kvitbjørn i rute Tromsø - Harstad - Bodø inn i fjellveggen nord for Lødingen. En av pasasjerene var Mrs. Jessica Erlund ( 67 år) fra USA som kom om bord i Harstad. Hun hadde besøkt sin datter, Fru Kind på Borkenes. Nu trodde jeg at jeg hadde en nokså god oversikt over Kind familien, men detter er en person jeg ikke har hørt om. Jeg kan ikke kommer over en Fru Kind som hadde amerikansk mor.

Takknemlig for all hjelp i denne saken.

dn04235
Innlegg: 101
Registrert: 23. februar 2006 kl. 21.59
Sted: BORKENES

Re: Kvitbjøn ulykka

Legg inn av dn04235 » 23. juli 2008 kl. 21.41

Hei !

Dette har jeg en del opplysninger om:
Jeg har denne ulykken i min hukommelse og jeg må bruke noe av hukommelsen og noe av mine slektsregistreringer.
Damen fra Amerika som bodde en periode her på Borkenes og som omkom i nevnte flyulykke i 1947 bodde hos familie Jakob Berens Kind og han hustru Mary Jensine Kind (Eriksen)
Ditt sørsmål dreier seg vel i hovedsak om Mary Jensine Eriksen født 24.sep. 1903 i Sørvågen i Moskenes kommune. Hun var født utenom ekteskap av foreldrene Hartvikke Margrete Olsen og Andreas Haakon Eriksen.

Damen fra Amerika er begravet på Rå kirkegård i Kvæfjord og innskriften på gravstøtten er som følger:
Margrete Jess U.S.A.
Født 22.01.1880
Omkom ved flyulykke i Tjeldsund 28.08.1947

Jeg finner ikke sammenheng i navnene mellom den Jessica Erlund som du søker opplysninger om og hun som omkom i flyulykken i 1947 og som er begravet på Rå kirkegård, men det kan sikkert være er navnebytte.

Dersom dette er av noen interesse er jeg gjerne behjelpelig med flere opplysninger.

Mvh. Torleif Berg

gj02526
Innlegg: 54
Registrert: 31. januar 2006 kl. 2.57
Sted: USA

Re: Kvitbjøn ulykka

Legg inn av gj02526 » 25. juli 2008 kl. 16.01

Dette var stor hjelp. Takk! Nu har jeg også funnet i arvesak arkivene til UD at Hartvikka Margrethe Olson Jess var bosatt i Salem, Oregon og var enke etter Olaf Jensen fra Oslo som tok navnet Jess i USA. Navnet Jessica Erlund var total skivebom, men det er man jo vant til i ny og ne i denne typen forskning. Har du mer informasjon, er jeg som vanlig takknemlig for det.

dn04235
Innlegg: 101
Registrert: 23. februar 2006 kl. 21.59
Sted: BORKENES

Re: Kvitbjøn ulykka

Legg inn av dn04235 » 27. juli 2008 kl. 19.40

Fint at mitt forrige innlegg kunne hjelpe til at du fant frem til det rette navnet på den du søkte opplysninger om.
Nå kan jeg gi noen flere detaljerte opplysninger om Hartvikke Margrete Olsen og hennes datter Mary Jensine Eriksen (Kind)
Hartvikke Margrete Olsen født 22. jan. 1880 i Beiarn i Gildeskål. Hennes foreldre var Ole Eliassen og Maren Hansdatter Beiarn i Gildeskål kommune. I de første årene av 1900 var hun tjenestejente hos handelsmann Kaspar Edvard Eriksen og hans kone Jensine Petrine Arntsen i Sørvågen i Moskenes kommune. I 1903 fikk hun datteren Mary Jensine Eriksen f. 24. sep 1903 i Søsvågen i Moskenes med Anders Haakon Eriksen, som var sønn av handelsmann Kaspar Edvard eriksen.

I årene rundt 1920 var Jakob Behrens Kind f. 22. mars 1897 på Gapøy i Kvæfjord kommune handelsbetjent hos handelsmann Kaspar Edvard Eriksen i Sørvågen i Moskenes. Der oppsto forbindelsen mellom Jakob B. Kind og Mary Jensine Eriksen. Disse to giftet seg 6. okt. 1920 og bosatte seg på Gapøy i Kvæfjord, for senere (i 1934) å flytte til eget hus på Borkenes i Kvæfjord.

Jeg utelater her generasjonen etter Jakob B. Kind og Mary Jensine Eriksne på grunn av at dette dreier seg om nålevende personer.
Hvis det er av interesse kan du legge inn din e-adresse.

Svar

Gå tilbake til «Kvæfjord»