Marta Fredrikke Larsdatter f. ukjent

Moderator: MOD_Troms

Svar
Magnor Arnth Thoresen
Innlegg: 625
Registrert: 13. desember 2004 kl. 15.13
Sted: MATHOPEN

Marta Fredrikke Larsdatter f. ukjent

Legg inn av Magnor Arnth Thoresen » 16. desember 2006 kl. 9.52

Marta fikk 19. aug 1843 `"uægte" barn, Thore Mathias Thoresen, far Thore Larsen fra Bynesset Trondheim.
Thore ble senere gift med en Marta Larsdatter fra Voss som var mye yngre enn han og slo seg ned som gårbruker på Møkeland Trondenes.
I Trondenes Bygdebok står det at Marta var fra Røkenes, men jeg er ikke i stand til å finne henne her.
Kan noen hjelpe meg med hvor hun egentlig var fra og hvem hennes foreldre var.

Har tidligere hatt dette emnet liggende under Sør Troms ukjent sted. Men etter som Røkenes er nevnt i forbindelse med henne, kan det enten være Røkenes I kvæfjord eller i Lavangen.
I følge fadderene i Thores dåp skulle det mest sannsynlig tilsi Kvæfjord, men man vet jo aldri så jeg legger derfor dette emnet inn på begge steder.

Med vennlig hilsen
Magnor Thoresen

dn04235
Innlegg: 101
Registrert: 23. februar 2006 kl. 21.59
Sted: BORKENES

Re: Marta Fredrikke Larsdatter f. ukjent

Legg inn av dn04235 » 17. desember 2006 kl. 13.37

Jeg er rimelig bra oppdatert på familier og personer i og fra Kvæfjord, men jeg kan ikke finne noen som passer med Martha Fredrikke Larsdatter.
Synd at hennes alder ikke er innført i Trondenes kirkebok ved dåpen av sønnen Thore Mathias.

Ved dåpen av Thore Mathias 1. oktober 1843 i Trondenes kirke kan navnene til noen av faddrene passe til folk fra Kvæfjord, men jeg finner ingen sammenheng - men det er også folk i distriktet rundt Røkenes i Trondenes som passer inn med disse navnene.
At dåpen av Thore Mathias foregikk i Trondenes kirke indikerer også at foreldrene hadde sitt tilhold i Trondens kommune.

Nei - det ser ut til at du har en ganske hård nøtt å knekke her !

Hilsen Torleif Berg

Magnor Arnth Thoresen
Innlegg: 625
Registrert: 13. desember 2004 kl. 15.13
Sted: MATHOPEN

Re: Marta Fredrikke Larsdatter f. ukjent

Legg inn av Magnor Arnth Thoresen » 18. desember 2006 kl. 9.04

Mange takk for tilbakemeldingen. Ja, dette er litt av en utfordring, jeg har hold på i lang tid å prøve å finne ut om henne, men uten å finne noe. Det er jo litt av et puslespill når man ikke vet ca. når hun er født. Det kan jo være at selv om Røkenes er nevnt i forbindelse med henne så er det jo ikke sikkert hun var født her.

Med vennlig hilsen
Magnor Thoresen

dn22533
Innlegg: 279
Registrert: 5. mars 2008 kl. 19.54
Sted: HARSTAD

Re: Marta Fredrikke Larsdatter f. ukjent

Legg inn av dn22533 » 12. mars 2008 kl. 14.25

i mine papira er marta larsen dtr til

267. lars kolbeinsen 1800-1885 fra voss

guri kolbeinsen 1802-1872 fra voss

b.1 marta 1837 til 267 b fra her , møkkeland

2 kolbein 1833

3. hanna 1827

4 nils 1844

5 . josefine -1865

6 lena 1842



267 b. marta larsen 1837-1878 fra 267

tore larsen 1817-1878 fra trondhjem 2gg

b1. lars 1863

2 laura 1860

3 ole 1866

4 tore 1870 til trondhjem



er dette det du vil ha. obs. obs.kan ikke dokumentere noe. er fra en stor samling

papir fra 1880-1930 om slekt i nord.

Magnor Arnth Thoresen
Innlegg: 625
Registrert: 13. desember 2004 kl. 15.13
Sted: MATHOPEN

Re: Marta Fredrikke Larsdatter f. ukjent

Legg inn av Magnor Arnth Thoresen » 19. mars 2008 kl. 8.43

Hei Tove.
Takk for opplysningene, men det er nok ikke den Marta du nevner jeg er på jakt etter. Det er mor til Tore f. 1843 jeg prøver å finne ut av. Marta fra Voss var født i 1837 dvs. bare 6 år når Tore var født. Merkelig at begge heter Marta Larsdatter .

Mvh
Magnor

Helen Lovise Bargel
Innlegg: 41
Registrert: 14. mars 2018 kl. 13.16
Sted: Heimdal

Re: Marta Fredrikke Larsdatter f. ukjent

Legg inn av Helen Lovise Bargel » 22. juni 2019 kl. 13.41

Hei
Har du funnet ut noe mer om vår felles ane Martha Fredrikke Larsdtr. Kan ikke helt gi opp at det må være mulig å få vite noe mer om hennes opphav.
Hilsen Helen L. Bargel

Trygve Sigmund Bremnes
Innlegg: 6
Registrert: 19. oktober 2014 kl. 12.48
Sted: MELHUS

Re: Marta Fredrikke Larsdatter f. ukjent

Legg inn av Trygve Sigmund Bremnes » 14. juli 2019 kl. 21.56

Hei!
Marthe Fredikke Larsdatter var halvsøster til min oldemor der familien besto av 12 hel- og halvsøsken. Hun ble født ca 1823 i Kjelhus, Trondenes, datter av Lars Pedersen og Ingeborg Larsdatter. Dåpsdato er ikke funnet, men hun ble konfirmert i Trondenes 13.06.1841. Forhold til Tore Larsen fra Byneset og fikk en sønn: Thore Matthias Thoresen f. 19.08.1843 som bosatte seg i Tjeldsund som liten hos sin gammeltante. Stor etterslekt. Marthe flyttet til Tromsø, og hadde et forhold til Jens Florup Stoltenberg og fikk en datter med han: Birgithe Marchelie Jensdatter Stoltenberg, f 30.04.1848. Hun ble senere gift Norbye, men ingen barn. Marthe hadde senere et forhold til Ole Olsen Hjeldejordet (?) fra Dombås/Lesja og fikk en sønn med han: Christian Peder Olsen, f. 13.01 1851. Han er døpt i Berg og Torsken den 29.05 1851, men konfirmert i Tromsø 15.04.1866.

mvh Trygve Bremnes, Melhus.

Helen Lovise Bargel
Innlegg: 41
Registrert: 14. mars 2018 kl. 13.16
Sted: Heimdal

Re: Marta Fredrikke Larsdatter f. ukjent

Legg inn av Helen Lovise Bargel » 15. juli 2019 kl. 13.10

God dag!
Dine opplysninger om min tippoldemor Martha Fredrikke Larsdtr. er til meget stor nytte. Hadde nesten gitt opp håpet om å få vite noe mer om henne. Thore Mathias Thoresen er min oldefar på farsiden. Thore giftet seg Ingeborg Martine Johannesdtr. og fikk 11 barn. Barn nr. 8 Lars Otelius Holmbo Thoresen ble min farfar. Han giftet seg med Adrianna Olea Berg Johnsen og fikk 14 barn. Min far var en av disse.

Kan jeg være så fri å spørre om du har navnet på den gammeltanten i Tjeldsund som Thore Mathias Thoresen bodde hos. Likeledes, hvis mulig, oversikt over Martha Fredrikke Larsdtr. sin hel- og havlsøsken. Kan det stemme at hun var vaksekone i Tromsø?

Si fra hvis du tror jeg kan ha noen opplysninger som er av interesse.

Tusen takk igjen for delingen av ovennevnte informasjon.

Hilsen Helen L. Bargel, f. Thoresen

Trygve Sigmund Bremnes
Innlegg: 6
Registrert: 19. oktober 2014 kl. 12.48
Sted: MELHUS

Re: Marta Fredrikke Larsdatter f. ukjent

Legg inn av Trygve Sigmund Bremnes » 15. juli 2019 kl. 18.22

Etter det jeg har funnet ut vokste Thore opp hos Enevold Sverdrup Jørgensen og Kirsten Larsdatter. Hun var søster til Marthes avdøde mor (1790-1828) på Kjelhus i Trondenes.

Thore skal i følge Tjeldsundboken, bind 1, s.87, være født i Brokvikmark i Trondenes, men han er vaksinert fra Taraldsvik i Tjeldsund i 1845, to år gammel. Det betyr vel at han kom dit som liten. Han ble konfirmert derfra 03.08.1859 og begge foreldrene var da oppført. Da var hans far gift med en annen Marthe, og hans mor oppholdt seg i Tromsø.

I følge folketellingen fra 1865 bodde Marthe sammen med sønnen Chrtistian og livnærte seg med vasking. Etter dette har jeg ikke funnet spor av disse to.

Jeg har oversikt over Marthes foreldre og søsken. Send meg mailadressen din til trygbre@gmail.com så sender jeg over det jeg har.

Svar

Gå tilbake til «Kvæfjord»