Sisselle Thomasd. (1749-1792), bosatt i Sørfjorden

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj21262
Innlegg: 124
Registrert: 24. februar 2014 kl. 19.09
Sted: TROMSØ

Sisselle Thomasd. (1749-1792), bosatt i Sørfjorden

Legg inn av gj21262 » 24. februar 2014 kl. 19.38

Er det noen som kan si hvilke hjelpemidler jeg har til å finne fødested og foreldre til min tipptippoldemor Sisselle Thomasdatter, født ca. 1752, død 1792, gift med Jon Mortensen og bosatt i Sørfjorden, dengang Karlsøy, nå Tromsø kommune. Trolovelsen med Jon: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... v&RR=22494
Dåpen til tippoldefar Lars Jonsen: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=111371
Dødsfallet til tipptippoldemor Sisselle: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=111371
Jeg har prøvd FamilySearch uten å lykkes. Skannede kirkebøker for Karlsøy på Digitalarkivet går ikke lenger tilbake enn til 1775.
Sist redigert av gj21262 den 23. september 2016 kl. 17.30, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
dn24241
Innlegg: 414
Registrert: 22. oktober 2009 kl. 21.23
Sted: TROMSDALEN

Re: Sisselle Thomasd., f. ca. 1752, bosatt i Sørfjorden

Legg inn av dn24241 » 24. februar 2014 kl. 20.29

Hei

Kanskje du finner noe her under manntall:

http://flowerpot.myftp.org/slekt/


eller her:

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspx

Brukeravatar
dn24241
Innlegg: 414
Registrert: 22. oktober 2009 kl. 21.23
Sted: TROMSDALEN

Re: Sisselle Thomasd., f. ca. 1752, bosatt i Sørfjorden

Legg inn av dn24241 » 24. februar 2014 kl. 20.40

Hei igjen

Har notert at Jon Mortensens foreldre var Morten Jonsen og Marit Larsdatter.

Marit Larsdtr. var igjen datter av Berith Mathisdtr. og Lars Larsen

Har dessverre ikke kilden…

gj21262
Innlegg: 124
Registrert: 24. februar 2014 kl. 19.09
Sted: TROMSØ

Re: Sisselle Thomasd., f. ca. 1752, bosatt i Sørfjorden

Legg inn av gj21262 » 24. februar 2014 kl. 21.15

Det stemmer. Jeg mener at jeg fant Jon Mortensens dåp på FamilySearch.org. Deretter søkte jeg i en søkbar utgave av Lyngen bygdebok bind II med en av foreldrene som søkeord og fant avskrift av et skiftedokument for Lars Larsen med opplysningene du nevner. Jeg mener å ha lagt dem inn på din slektsside på myHeritage.com. Men jeg klarer ikke å finne dåpen til Sisselle.

gj01107
Innlegg: 616
Registrert: 31. mars 2005 kl. 8.20
Sted: KIRKENES

Re: Sisselle Thomasd., f. ca. 1752, bosatt i Sørfjorden

Legg inn av gj01107 » 1. mars 2014 kl. 10.11

Det er riktig at det finnes skifte fra 1767 etter Lars Larsen, Søre LaxElvnes (gift med Bereth Mathisdatter), se følgende lenke
Her er det også oppgitt at datteren Marit var gift med Morten Jonsen på Olderbach.

Kirkelige handlinger for Karlsøy (og tildels Helgøy og Lyngen) finnes i ministerialbok for Tromsø, 1709-1771. Dåpen til Jon (foreldre Morten Jonsen, Olderbach og Marithe Larsdatter) finner du her: Lenke Han er døpt på Maria renselsesdag (2 februar) 1755.

Sisselle Thomasdatter ser ikke ut til å være verken døpt eller konfirmert i Karlsøy.

gj01107
Innlegg: 616
Registrert: 31. mars 2005 kl. 8.20
Sted: KIRKENES

Re: Sisselle Thomasd., f. ca. 1752, bosatt i Sørfjorden

Legg inn av gj01107 » 1. mars 2014 kl. 10.19

Det konfirmeres en Cidsel Thomasdatter (17 år) i Lyngen i 1767: lenke Kan kanskje være samme Sissel som ble gift med Jon Mortensen.

gj21262
Innlegg: 124
Registrert: 24. februar 2014 kl. 19.09
Sted: TROMSØ

Re: Sisselle Thomasd., f. ca. 1752, bosatt i Sørfjorden

Legg inn av gj21262 » 1. mars 2014 kl. 19.40

Mange takk, Odd Villy, for opplysninger om mine tipp4-, tipp3- og tipp2oldeforeldre i Sørfjorden! Før jeg leste innlegget ditt, hadde jeg selv prøvd å komme videre ved å finne mulige søsken til tipptippoldemor Sisselle ved å se på faddere ved dåp. Jeg ser at en Kiersten Thomasdatter er fadder når min tippoldefar Lars døpes (lenke i mitt første innlegg). Jeg er ny innen slektsgranskning, så jeg vet ikke hvor nyttig dette er. Jeg finner at Sisselle Thomasdatter var fadder da en Kirsten Thomasdatter døpte sønnen Thomas: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=111530 Denne Kirsten bodde da i "Brevig" som jeg tolker som Breivikeidet. Ved dåpen av sitt neste barn er hun flyttet til "Gieldnes" som jeg tolker som Hjellnes, ikke langt fra Straumsbukta i Sørfjorden. En mulig søster til Sisselle skulle være en eller annen Kirsten. Det ser ut til at de to nevnte Kirsten er forskjellige personer. Jeg fant ikke sistnevnte Kirstens død på RHD, så jeg prøvde selv i skannet kirkebok og fant dødsfallet: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-107 Litt nede på siden finner jeg som dødsfall nr. 4, "Gutorm Olsens kone ??: 25 aar af Gieldnes" Så hun skulle være født ca. 1768. Jeg finner heller ikke hennes dåp på FamilySearch. Jeg prøvde å lete etter Kiersten Thomasdatter som konfirmant i Lyngen, og ved en ren tilfeldighet fant jeg en annen Sidselle Thomasdatter som har dåp: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-136 Se oppe til høyre på venstre side. Spørsmålet er om Cidsel Thomasdatter, konfirmert i Lyngen, er henne eller muligens min tipptippoldemor. Det blir det neste å finne ut av. Jeg nevner også at en av fadderne benyttet av mine tipptippoldeforeldre, er Johannes Rastesen, bosatt i Nord-Lenangen, og han oppgis å være født i Tornedalen ca. 1739 (på en side på geni.com).

gj21262
Innlegg: 124
Registrert: 24. februar 2014 kl. 19.09
Sted: TROMSØ

Re: Sisselle Thomasd., f. ca. 1752, bosatt i Sørfjorden

Legg inn av gj21262 » 7. april 2014 kl. 16.05

Jeg har laget ei enkel anetavle for det som er kjent om slekta mi i Sørfjorden for oversiktens skyld. Det er framkommet gjennom en diskusjonstråd annet sted på dette forumet, men fordi det gjelder Sørfjorden legges den ut her før jeg prøver å komme bakover i slekta fra tipptippoldemor Sisselle.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj21262
Innlegg: 124
Registrert: 24. februar 2014 kl. 19.09
Sted: TROMSØ

Re: Sisselle Thomasd., f. ca. 1752, bosatt i Sørfjorden

Legg inn av gj21262 » 7. april 2014 kl. 17.00

Jeg har prøvd å søke etter min tipptippoldemor på FamilySearch (Norge), men har ikke funnet noe. Det betyr sannsynligvis at hennes dåp ikke er kommet med i noen norsk kirkebok. Ut fra hva jeg kan se, startet føring av kirkebok senere enn hennes beregnede fødselsår i kommunene Lyngen og Lenvik.
Jeg har undersøkt om hun kan være født i Lenvik og søkte etter konfirmanter i Lenvik ca. 1765-1770, men jeg fant ingen i den skannede kirkeboka på Digitalarkivet. Derimot klarte jeg å finne ei transkribert folketelling for Lenvik og Hillesøy sokn på nettsidene til Lenvik museum og fant henne ikke i den folketellinga. Så det er lite sannsynlig at hun ble født der.
Jeg har sett litt mer på hun i Lyngen. Jeg ser at hun giftet seg på Storeng i Lyngen og døde der. Hun var ikke å finne i en søkbar utgave av skattelista fra 1763, så da er hun trolig født tidligst ca. 1750, altså mye senere enn det som følger av oppgitt alder ved dødsfallet. Det gjør det mulig at hun kan være den tidligere nevnte konfirmanten. Jeg tror det er mest informasjon i registreringa av hennes trolovelse. Der er bostedet hennes oppgitt. Jeg er i tvil om stedsnavnet, så hvis noen kan tyde skrifta for meg og gi opplysninger om hvor stedet ligger, er jeg takknemlig. Lenke til trolovelsen (til venstre oppe på høyre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-116
Etter at slektsforskere hjalp oss bakover til Karesuando (anetavla over) for andre aner i Sørfjorden, har jeg sett mer på mulighetene for at Sisselle kom derfra og til Sørfjorden før hun stiftet familie og senere døde i Straumsbukta. Jeg har gjort et interessant funn i Ljungs "Familieregister for Karesuando, bind II" (Lenvik museum): Sigrid Thomasdotter, født 1749 av foreldre Thomas Thomasson og Sigrid (Sicilia, Cicilie) Svensdotter. Årstallet for hennes fødsel stemmer brukbart og likheten mellom navnebruken i denne familien i Karesuando og familien i Sørfjorden er påfallende. Er det noen som har gode forslag til hva jeg bør gjøre for å få avkreftet eller bekreftet mistanken om at Sigrid født i Karesuando er identisk med min tipptippoldemor Sisselle i Sørfjorden? Jeg har kopiert og legger ved det jeg fant i familieregisteret og har selv skrevet inn opplysninger om familien i Sørfjorden i vedlegget.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj21262
Innlegg: 124
Registrert: 24. februar 2014 kl. 19.09
Sted: TROMSØ

Re: Sisselle Thomasd., f. ca. 1752, bosatt i Sørfjorden

Legg inn av gj21262 » 9. april 2014 kl. 20.20

Jeg fant en søkbar versjon av lista for ekstraskatten 1763 på http://digitalarkivet.no/sab/mt1763to.htm og fant Karen Thomæsd i rubrikken "Piger over 12 Aar og Deres Navne" på stedet jeg tolker som Rottenvik i Lyngen. Og under "Huusmænd og Inderster med Børn og Deres Navne" på samme gården finner jeg Thomas Thomæs, Siri Svends og Svend Thomæs. Fra før av har Odd Villy funnet Cidsel Thomasdatter som konfirmeres i Lyngen i 1767, 17 år gammel. Så det er mye som tyder på at Thomas Thomasson fra Karesuando flyttet til Rottenvik i Lyngen med hustru Sigrid Svensdotter og barn fra sitt 2. ekteskap. Her er oppføringa i den scannede utgaven av skattelista: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/48 ... ium&mode=0 Videre fant jeg at Ole Jonsen fra Lavangen (i Sørfjorden?) giftet seg med Karen Thomasdatter fra Rottenvik 05.08.1764. Forlovere er Esaias Peleg og Niels Larsen, Rottenvig ( http://www.fablab.no/index.php/historic ... er/194-172 ) Det ser ut til at dattera til Esaias Peleg er fadder når Sisselle Thomasdatter døper sønnen Lars (lenke i første innlegg). Her er hennes trolovelse med hennes 2. ektefelle Anders Mortensen som også ser ut til å ha vært fadder i den nevnte dåpen (i midten høyre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-68 Når det gjelder den andre Sidselle Thomasdatter som jeg har nevnt tidligere i denne diskusjonstråden, så gifter hun seg 04.01.1779, og bostedet tolkes som "Kvalvik" (se nest siste lenke, søk etter Kvalvik på nettsiden). Forlovere er Aslach Johansson og Nils Johansson, Furruhavn (som jeg oppfatter som dagens Forhamna ca. 3 km sør for Kvalvik: http://hvor.no/l/bixouvaper ). Resten av livet bor hun på Storeng i Lyngen. På FamilySearch har jeg ikke lyktes med å finne at paret fikk flere barn enn sønnen født i 1782. Jeg synes nå det virker mindre sannsynlig at det er hun som bodde på Storeng, som ble konfirmert i 1767 i Lyngen. Jeg synes det er verdt å se mer på antakelsen om at familien i Karesuando utvandret til Rottenvik i Lyngen, og at dattera født i 1749 senere bosatte seg i Sørfjorden.

gj21262
Innlegg: 124
Registrert: 24. februar 2014 kl. 19.09
Sted: TROMSØ

Re: Sisselle Thomasd., f. ca. 1752, bosatt i Sørfjorden

Legg inn av gj21262 » 10. april 2014 kl. 20.34

Jeg fant en skiftedokument fra 1773 etter Sidsele Svendsdatter, Ulsfiorden, og mannen Thomes Thomesen nevnes også. Det påfølgende skiftet i protokollen er holdt samme dag, og der oppgis stedet å være "Bergenes i Ulsfiorden", noe som skulle bety at stedet for skiftet etter Sidsele Svendsdatter mer presist er Sørfjorden og mest sannsynlig Bergenes eller ikke langt unna. Men det tas utlegg, og arvinger nevnes ikke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25022 ... ull&mode=0 Dette styrker likevel hypotesen min om at tipptippoldemor Sisselle Thomasdatter i Sørfjorden ble døpt som Sigrid Thomasdotter i Karesuando i 1749. Dokumentet synes å bekrefte at Sigrid i Sverige kan bli til Sidsele i Norge, og da er veien til Sisselle kort. Men det gjenstår nok endel arbeid med å sannsynliggjøre denne delen av slektshistoria med tanke på at et tipp3- og et tipp4oldepar (lett å finne i familieregisteret) skal kunne tas med i anetreet. For å sammenfatte: Familien er å finne i Ljungs "Familijeregister for Karesuando, del II", og Sigrid, som antas å være min tipp2oldemor, oppgis der å være født i 1749. I 1763 (skattelista) er familien å finne i Rottenvik i Lyngen (men dattera Sigrid/Cidsel nevnes ikke). I 1764 gifter Karen, bosatt i Rottenvik, seg med Ole Jonsen fra Lavangen, Sørfjorden, og hun ser ut til å være den første i familien som bosetter seg i Sørfjorden. I 1767 konfirmeres Cidsel i Lyngen, og hun oppgis indirekte å være født i 1749 el. 1750 (17 år gammel). Innen 1773 (skiftedokumentet) er foreldrene (og dattera?) kommet fra Lyngen til Ullsfjorden, men jeg har ikke mer eksakte opplysninger om hvor de bodde. Når tipptippoldemor Sisselle trolover seg i 1778, opplyses det at hun er bosatt i Sørfjorden, og når hun døper sine barn oppgis Straumsbukta som bosted.
Sist redigert av gj21262 den 29. juni 2014 kl. 15.24, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Sisselle Thomasd., f. ca. 1752, bosatt i Sørfjorden

Legg inn av Else Berit Rustad » 10. april 2014 kl. 20.42

Are skrev: Jeg er i tvil om stedsnavnet, så hvis noen kan tyde skrifta for meg


Jeg kan ikke få det til å bli Kvalvik (slik det er nevnt lenger nede i tråden).
Anders Anderson Storeng og Piigen Sicil Thomædtr. Korvik, mener jeg det står.

Mvh
Else B.

gj21262
Innlegg: 124
Registrert: 24. februar 2014 kl. 19.09
Sted: TROMSØ

Re: Sisselle Thomasd., f. ca. 1752, bosatt i Sørfjorden

Legg inn av gj21262 » 10. april 2014 kl. 23.38

Takk, Else B.! Jeg gjettet først på "Korvik", men fant ikke noe som lignet, på kartet, så jeg ble usikker. Jeg kan prøve å kontakte de som driver nettstedet i Lyngen og høre hva de begrunner "Kvalvik" med.

gj21262
Innlegg: 124
Registrert: 24. februar 2014 kl. 19.09
Sted: TROMSØ

Re: Sisselle Thomasd., f. ca. 1752, bosatt i Sørfjorden

Legg inn av gj21262 » 12. april 2014 kl. 18.46

Jeg har bladd i norske kirkebøker på aktuelle steder og tider, dvs. i kirkeboka for Lyngen fra 1757 til 1773, og i kirkeboka for Tromsø (Ullsfjorden) fra 1767 til 1771. Jeg finner Thomas Thomasen og Zidsel Svensdatter, begge bosatt i Rottenvig som faddere ved en dåp i 1763 (til venstre på venstre side på siden det lenkes til). På den andre siden (nede til høyre) er Svend Thomasön, Elvevold(?), 18 år og Karen Thomasdotter, Rottenvig, 16 år konfirmanter. Det skulle være to år mellom søsknene med samme navn, men begge skulle vært 2-3 år eldre ut fra opplysningene i Ljungs Familjeregister for Karesuando. Men det kan vel være dem likevel? Se http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37 Trolovelsen og vielsen til Ole Jonsen og Karen Thomasdatter: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-39 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-40 Konfirmasjonen til Cidsel (uten oppgitt bosted) har Odd Villy lenket til tidligere. I kirkeboka for Tromsø (Karlsøy) finner jeg Thomas Thomasen, Bergenes (i Sørfjorden) som sponsor (forlover?) ved trolovelsen til Morten Jonsens eldste sønn, Lars, og også ved en annen trolovelse (2. juli 1770, øverst til venstre for midten): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-151 Som nevnt tidligere i forbindelse med skiftedokumentet etter Sidsele Svendsdatter, der enkemannen Thomes Thomesen ble nevnt, ser det ut til at skiftet ble holdt på eller i nærheten av Bergenes, og dette styrker oppfatninga av at Thomas Thomasen, Bergenes er hennes enkemann.
Jeg har prøvd å estimere hvor sannsynlig det er at antakelsen om at Thomas Thomasen og Siri Svendsdatter i skattelista er identisk med de jeg finner i Ljungs Familjeregister for Karesuando. For å gjøre det har jeg brukt skattelista for Tromsø fogderi fra 1763. Lista oppgis å omfatte 3311 personer. I lista er det ingen Sigrid, men 11 med navnet Siri. Det er 438 anonyme kvinner oppført som "Hustrue". Hvis jeg antar at halvparten i lista er menn og halvparten kvinner, blir det 3311/2 - 438 = 1218 navngitte kvinner i lista. Estimert sannsynlighet for at en kvinne bærer navnet Siri blir dermed 0,00903, altså mindre enn 1%. Hvis jeg teller opp forekomsten av etternavnene Sven(d)søn/Sven(d)sdatter og inkluderer mulige varianter av endelsen, kommer jeg til 28. Hvis jeg så holder utenom de anonyme hustruene, er dette fra et utvalg på 3311 - 438 = 2873. Dette gir sannsynligheten 0,00975 (igjen mindre enn 1%) for å ha en far med navnet Svend. Antall forekomster av varianter av navnet Thomas er også 28, og hvis halvparten i lista antas å være menn, blir sannsynligheten for navnet Thomas 0,01690. For å estimere sannsynligheten for at en sønn har samme fornavn som sin far, har jeg valgt å bruke forekomsten av navnet Lars. Det finnes 102 med navnet Lars i lista, og av disse har 10 varianter av Larsen som etternavn. Estimert sannsynlighet for at en mann har samme fornavn som sin far blir 0,098. Sannsynligheten for navnet Thomas Thomasen estimeres da til 0,00166. Som kontroll: Det skulle da forventes å finnes 3311/2*0,00166 = 2.74 med navnet Thomas Thomasen i lista (det finnes 2 "tilfeldige" i lista, og dertil min tipp3oldefar). Hvis jeg antar at hvorvidt en kvinne heter Svendsdatter er uavhengig av om fornavnet er Siri, og antar at halvparten av personene i skattelista inngår i et ektepar, få jeg at sannsynligheten for et ektepar Siri Svendsdatter og Thomas Thomasen i skattelista ved en "tilfeldighet" er 0,00012, dvs. 0,12 promille (1 - (1 - P(Siri)xP(Svendsdatter)xP(Thomas Thomasen))^(3311/4)) der P(Siri) er sannsynlighet for navnet Siri. Sannsynligheten for at familien i Karesuando har utvandret til Norge ut fra hva som står og ikke står i Ljungs Familjeregister, må vel anslås til noen titalls prosent? Med andre ord mer enn hundre ganger større. Hvis jeg også inkluderer barna som ser ut til å ha fulgt med (Svend, Karen og Sigrid), er det lite rom for tvil om at familien i Karesuando utvandret til Rottenvik i Lyngen. Endring av navn fra Sigrid til Sidsele for Sigrid Svendsdotter framgår av funnene, og da er det samme sannsynlig for dattera. Antakelsen om flytting videre fra Rottenvik i Lyngen til Sørfjorden står like sterkt etter funnet av skiftedokumentet. Det framgår av registreringa av trolovelse og vielse til Karen Thomasdatter at Ullsfjorden kan bety Sørfjorden (her Lavangen i Sørfjorden). Bergenes i Sørfjorden ser ut til å ha blitt siste stopp for Sigrid (Sidsele) og Thomas fra Karesuando, og dattera Sisselle giftet seg og bosatte seg i Straumsbukta i Sørfjorden.
Sist redigert av gj21262 den 29. april 2016 kl. 13.55, redigert 1 gang totalt.

gj21262
Innlegg: 124
Registrert: 24. februar 2014 kl. 19.09
Sted: TROMSØ

Re: Sisselle Thomasd., f. ca. 1752, bosatt i Sørfjorden

Legg inn av gj21262 » 27. april 2016 kl. 10.11

Er det noen som har ekstraskattemanntallet for Sørfjorden for 1770 el. 1771 og kan gjøre et oppslag i manntallet?

Jeg vet at dokumentene eksisterer fordi jeg har funnet kopi fra dem på Statsarkivet i Tromsø i grunnlagsmaterialet for bygdebokforfatteren for Karlsøy, men kopiene slutter der manntallet for gårdene i Sørfjorden begynner (se vedleggene). Jeg er interessert i en eventuell oppføring av Thomas Thomassen med hustru Sidsel Svendsdatter og forhåpentligvis dattera Sidselle Thomasdatter. Det vil kunne definitivt bekrefte at Sigrid, født i Karesuando i 1749, flyttet til Sørfjorden sammen med sine foreldre.

Jeg finner foreldrene i ekstraskattemanntallet på Digitalarkivet for Rottenvik i Lyngen både i 1762 og 1765, men verken i manntallet for Lyngen eller Sørfjorden i 1768. Det kan kanskje bety på at de flyttet det året?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av gj21262 den 29. april 2016 kl. 17.52, redigert 1 gang totalt.

gj21262
Innlegg: 124
Registrert: 24. februar 2014 kl. 19.09
Sted: TROMSØ

Re: Sisselle Thomasd., f. ca. 1752, bosatt i Sørfjorden

Legg inn av gj21262 » 29. april 2016 kl. 17.50

Jeg har gjort en henvendelse til Riksarkivet og fått kopi (som pdf-filer) av den ønskede delen av ekstraskattemanntallet fra "Seksjon for eldre arkiver og spesialsamlinger <riksarkivet@arkivverket.no>":"Manntallet ligger i Rentekammeret, fogderegnskap, eske 4847, vedlegg 21 til ekstraskatten 1771 for Senja og Troms. (EA-4092/R68/L4847)". Men resultatet var skuffende. Thomas Thomasen, Bergenes finnes som sponsor for to trolovelser datert 2. juli 1770, men han og familien er likevel ikke kommet med i skattelista for tidsrommet 1. okt. 1770 til 1. okt. 1771. Hans datter Karen, gift med Ole Jonsen, finnes på nabogården Levangen. Det finnes enda et ekstraskattemanntall for året etter, og det var kanskje det jeg burde bestilt. Jeg legger ved noen kopier i tilfelle noen har interesse av dem (Det er ikke mulig å ha mer enn 5 vedlegg til innlegget, men jeg fikk også kopi for gårdene Ytre Lakselvnes, Storlakselv, Stordalen og Skognes).
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj21262
Innlegg: 124
Registrert: 24. februar 2014 kl. 19.09
Sted: TROMSØ

Re: Sisselle Thomasd., f. ca. 1752, bosatt i Sørfjorden

Legg inn av gj21262 » 21. september 2016 kl. 16.22

Etter en ny henvendelse til Seksjon for eldre arkiver og spesialsamlinger (Riksarkivet) viser det seg at Thomas Thomassen og Sidsel Svendsdr med døtrene Sidsel (f. 1749) og Kari (f. 1753) er å finne i skattelista for Ekstraskatten for året 1772 (se vedlegg). Thomas Thomassen er oppført som husmann på eiendommen til dattera Karen og svigersønnen Ole Jonsen, Lavangen i Ullsfjorden.

Da er det bekreftet at Sigred/Sidsel(le) var med foreldrene til Sørfjorden. Ut fra "rippikirja" (finsk), "husförhörslängd" (svensk) for Enontekis ser det ut til at familien forlot Könkämä i 1759 (øverst): http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/ ... 59/100.htm
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Tromsø»