Olaf J.S. Bringsli (f. Karlsen). Tilknytning til Moskenes?

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn06434
Innlegg: 9
Registrert: 10. oktober 2006 kl. 21.29
Sted: KOLSÅS

Olaf J.S. Bringsli (f. Karlsen). Tilknytning til Moskenes?

Legg inn av dn06434 » 25. august 2011 kl. 22.24

Olaf Johan Sofus Karlsen ble født på gården Charlotte i Bringslimark, Skjerstad - 21.juni 1895.
Konfirmert i Valnesfjord kirke 2.oktober 1910.
Har tatt etternavnet Bringsli etter gården Bringslimark (etter konfirmasjon ?)
Gift med Gudrun Nikoline Pettersen, Hanøy i Hadsel - i Hadsel kirke 27. desember 1925.
Far: Karl Bernhard Bringslidmark
Mor: Olea Marie Olsdatter.

Er det noen som har kjennskap til om han oppholdt seg i Moskenes etter konfimasjonen?
Jeg har usikre data på at han bodde hos:
Jens Daniel Jonsen og hustru Anna Oline Jonsdatter,
men ønsker å få bekreftet eller avkreftet dette.

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Olaf J.S. Bringsli (f. Karlsen). Tilknytning til Moskene

Legg inn av Magne Østhus » 26. august 2011 kl. 0.29

Hei !
Det ser ut som at de to er gravlagt i Hadsel, ellers så vet jeg ikke noe annet om dem, desverre.
Mvh. Magne.

dn06434
Innlegg: 9
Registrert: 10. oktober 2006 kl. 21.29
Sted: KOLSÅS

Re: Olaf J.S. Bringsli (f. Karlsen). Tilknytning til Moskene

Legg inn av dn06434 » 27. august 2011 kl. 12.12

Takk for tilbakemelding på min ettersøkning. Jeg er nok noe usikker på hvem du mener når du skriver:
"Det ser ut som at de to er gravlagte i Hadsel". Er det Olaf og Gudrun Bringsli du mener? Det stemmer at de døde og er gravlagt i Hadsel, på 2 forskjllige gravplasser. Jeg har disse data registrert.
Det jeg er ute etter, er om noen kjenner til om Olaf Bringsli bodde/oppholdt seg på Moskenes (eller andre steder i Lofoten) i tidsrommet mellom konfirmasjonen og giftermålet med Gudrun, dvs perioden 1910 til 1925? Har du noen informasjon om det?

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Olaf J.S. Bringsli (f. Karlsen). Tilknytning til Moskene

Legg inn av Otto Jørgensen » 27. august 2011 kl. 14.21

I grunnen er her en rekke påstander, men det synes å mangle referanser til f.eks. Kirkebøker for disse påstander.

Det gjør alt slikt søk mye enklere om det også oppgis permanente sidelinker til Kirkebøker og også gode linker til f.eks. alle Folketellin ger fra Fødsel til grav som er stadfestet :D

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Olaf J.S. Bringsli (f. Karlsen). Tilknytning til Moskene

Legg inn av Magne Østhus » 27. august 2011 kl. 18.59

Hei !
Det som jeg har tatt med og den ene gangen ser det ut som at Gunnar har fra før, fordi at jeg mener på Olaf og Gudrun, det er vel også dem som er etterlyst slik som jeg har sett det.

Er ellers helt enig med Otto at en skal ta med lenker på det som en finner og har fra før, det som jeg nevnte er fra Gravminner i Norge og noe som ikke alltid er så godt å ta med lenker som viser bilde av gravstøtter.
Beklager om jeg har feilet på det.

Mvh. Magne.

dn06434
Innlegg: 9
Registrert: 10. oktober 2006 kl. 21.29
Sted: KOLSÅS

Re: Olaf J.S. Bringsli (f. Karlsen). Tilknytning til Moskene

Legg inn av dn06434 » 28. august 2011 kl. 19.30

Takker for tilbakemeldinger fra Otto og Magne.
Fristes imidlertid til sitere hva min "salige" lærer på folkesolen (i Hadsel) alltid påpekte før prøver, eksamener ol: "les oppgaven/spørsmålet minst 3 ganger før dere prøver å lage et svar"; og han visste hva han snakket om.
Nå skal jeg prøve å klargjøre min etterlysning noe mer detaljert, - følg med, følg med :) :

1) Jeg har ikke spurt om når eller hvor Olav Johan Sofus Karlsen (Bringsli) ble født og døpt.
Det kan man finne i Ministerialbok for Nordland/Skjerstad, 1894 - 1917 (nr. 852A11), side 16
(han har tatt familienavnet Bringsli på ett eller annet tidspunkt i livet).
Direkte link:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %2509%25FC


2) Jeg har ikke spurt om når eller hvor Olav Johan Sofus Karlsen (Bringsli) ble konfirmert.
Det kan man finne i Klokkerbok for Nordland/Valnesfjord, 1902 - 1924 (nr. 851C01), side 151
Direkte link:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 45618&js=j

3) Jeg har ikke spurt om når eller hvor Olav Johan Sofus Karlsen (Bringsli) inngikk ekteskap
med (min tante) Gudrun Nikoline Pettersen.
Det kan man fine i Ministerialbok for Nordland/Hadsel, 1913 - 1925 (nr. 888A17), side 62
Direkte link:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %2509%25FC

4) Jeg har ikke spurt om når Olav Johan Sofus Bringsli døde eller og er gravlagt.
Det kan man finne under Didnorge/Gravminner for Nordland/Hadsel Hadsel kirkegård (her må man sansynligvis spesifisere etternavnet Bringsli for å fullføre søk).
Direkte lnk:
http://www.disnorge.no/gravminner/vis.p ... 82&mode=pe

For øvrig finnes han som familiemedlem (sønn) av Karl Bernhard Bringslidmark (født Pedersen)ved folketellingen 1900.
Direkte link:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =5497#ovre

Jeg finner ikke han eller hans foreldre ved folketellingen 1910.

Mitt spørsmål var:
Er det noen som har kjennskap til om Olaf Johan Sofus Karlsen (Bringsli) har oppholdt seg i Moskenes i perioden etter han ble konfirmert (1910) og frem mot 1925 da han ble gift. Jeg har en noe usikker informasjon om at han har bodd der - kanskje oppfostret eller vært i tjeneste der. Det er innelysende at slik informasjon ikke fremkommer i kirkebøker eller i noen folketelling (siste FT fra 1910). Slik informasjon har egentlig lite å si for denne etterlysning.







[/b]

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Olaf J.S. Bringsli (f. Karlsen). Tilknytning til Moskene

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. august 2011 kl. 20.19

Grunnen til at jeg stilte de aktuelle spørsmål var ikke ut fra at du hadde spurt om diverse andre ting, men det at du på din måte refererte til opplysninger.

For meg er det naturlig å ta utgangspunkt i de faktiske opplysnhinger som oppgis og da faktiske kilder. Dette sparer en del arbeid ved å gå tilbake og verifisere hva som er opplyst.

Mitt engasjement var at du nevnte Moskenes uten noe mer som evt. begrunnet dette. :? Jeg er interessert i bl.a. Moskenes. :D

dn09334
Innlegg: 3545
Registrert: 27. mai 2007 kl. 13.55
Sted: BODØ

Re: Olaf J.S. Bringsli (f. Karlsen). Tilknytning til Moskene

Legg inn av dn09334 » 28. august 2011 kl. 20.53

Det er vel litt optimistisk å håpe at noen husker Olaf fra tiden etter 1910, eller hvor han oppholdt seg, slik jeg ser det.
I Slektsbok for Skjerstad og Fauske står det at Karl med hele familien flyttet til Hadsel. Tidspunkt står ikke, men det må jo vært etter Olafs konfirmasjon.
Ellers var det jo vanlig at arbeidsføre menn (stort sett uten unntak) fra Saltenområdet var i sving i Lofoten i forbindelse med Lofotfisket.

dn06434
Innlegg: 9
Registrert: 10. oktober 2006 kl. 21.29
Sted: KOLSÅS

Re: Olaf J.S. Bringsli (f. Karlsen). Tilknytning til Moskene

Legg inn av dn06434 » 28. august 2011 kl. 21.42

Mange takk til Otto og Wilfred for tilbakemelding på mitt (noe) lange innlegg tidligere i kveld.
Til deg Otto vil jeg straks si at jeg nå har blitt klar over at det er en vesentlig forskjell på å etterlyse/stille konkrete spørsmål og det å "slenge ut" informasjon og henvisninger til "diverse andre ting" man ikke gir nøyaktig referanse til. Slik er det vel med oss amatører, men det er jo på denne måten man lærer :D

Jeg har forøvrig et spørsmål til deg siden jeg nå tar kontakt igjen. Jeg tror ikke jeg har fått det korrekt til å lage en såkalt "permanent sidelenke" til en web side (kirkebok, FT eller lignende), i dette innlegget mitt. Kan du gi meg en riktig beskrivelse på operasjonen. Dette er noe Disnorge/Slektsforum ikke har beskrevet i sin Help funksjon, så vidt jeg kan se?

Til deg Wilfred vil jeg jo si: endelig et svar på mitt spørsmål. Takk skal du ha. Skal forfølge det sporet. Håper jeg kan finne den Slektsboka du refererer til. Ja, jeg er selvfølgelig klar over at det neppe er noen fra tidlig 1900-tallet som husker noe om dette og er aktive på Disnorge/Slektsforum, men det fines jo mange "oppegående" etterkommere der ute på det store nettet. Det var liksom håpet mitt, og nå var jo du der. :D .

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Olaf J.S. Bringsli (f. Karlsen). Tilknytning til Moskene

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. august 2011 kl. 22.11

Dette med sidelinker vet jeg at Lail N Christensen DIS-Oslo/Akershus har beskrevet.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791

Forøvrig har jeg beskrevet dette med Permanente linker beskrevet i hjelpefilen til det programmet jeg selv bruker.

Anbefaler generelt at du er medlem i DIS og utnytter den aktiviteten som finnes der.

Svar

Gå tilbake til «Moskenes»