Jon Andersen Reinstad og Katrine Mar. Schielderup

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Jon Andersen Reinstad og Katrine Mar. Schielderup

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 26. mars 2010 kl. 17.19

Hei.

Jeg fikk liten respons på dette spørsmålet under Kvæfjord. Kanskje dere som leser Sortland sine emner kan hjelpe meg.

Lenke til spørsmål under Kvæfjord.

Håper dere kan hjelpe meg. Ser helst at svarene (om det kommer noen) blir lagt under hovedspørsmålet i Kvæfjord.

Hilsen Remi

...
Tittel endret av moderator VE
28. september 2010
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
9379
Innlegg: 148
Registrert: 4. oktober 2005 kl. 0.09
Sted: BØ I VESTERÅLEN
Kontakt:

Re: Lenke til spørsmål under Kvæfjord Reinstad og Schjelderu

Legg inn av 9379 » 27. september 2010 kl. 22.56

Hun kan muligens være datter av Søren Røgh Rasmussen Schjelderup, propietær på Melbu. Men jeg finner ingen sammenheng. Det med "Bøe" sogn er også merkelig. Men det er en forbindelse til Bø via sønnen Jon Røst. Jeg har registrert:
I 1798 overtok han jektfarten på Melbu etter faren. Overtok også bygdefarten på Vinje da Lars Ellingsen sa opp. I 1819 kjøpte han Vinje med Svinøy og Kleppelva av Anna Elisabeth Klæboe for 500 spd, og samme året vart han handelsmann på Vinje. Flytta til Gulstad etter at sønnen overtok på Vinje.
Kilde Bø bygdebok bind 2 side 134/135

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Lenke til spørsmål under Kvæfjord Reinstad og Schjelderu

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 28. september 2010 kl. 0.57

Takk skal du ha for svar, Inge.

Katrine gifter seg i 1804 i Kvæfjord og jeg har 9 barn etter Søren Røg Rasmussen Schjelderup i perioden 1768-1781 med hustru Sara Røst Christophersdatter Grønbech. Jeg ser ikke hvor Katrine kan få plass mellom disse.

Sara er døpt i 1740 og får trolig ikke barn etter 1781 og hun dør i 1794.

Søren gifter seg igjen i 1795 med Jonette Andrea Andersdatter Moursund, men siden Katrine gifter seg i 1804, så kan ikke Jonette være Katrine sin mor.

Jeg har en teori om at Katrine er datterdatter av Johan Peter Rasmussen Schjelderup, Søren Røg Rasmussen Schjelderup sin bror. Det var bare å få den bevist.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Svar

Gå tilbake til «Sortland»