Jon Amundsen, f ca. 1714, død etter 1792.

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
52865
Innlegg: 274
Registrert: 25. januar 2011 kl. 15.46
Sted: BRUMUNDDAL

Jon Amundsen, f ca. 1714, død etter 1792.

Legg inn av 52865 » 15. mai 2012 kl. 17.07

Hei der ute.
En av tippene mine. Jon Amundsen født på Kobbedalen under Bjørnskinn ca. 1714 iflg Andøy Bygdebok del1 side 352, 378-379 og dør etter 1792. Jeg finner dødsnotering på John Amundsen, 103 år den 11. nov 1804 fra Oshaugen i Hadsel, se Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-128 v.side. kol.2. linje 9 nedenfra. Det rare er at jeg finner ingen i hele nordland under FT1801 med det navn og alder over 85 år. Videre befinner Jon's sønn Amund (d: ca 1804) seg på Oshaugen og også Amund's datter Karen. Er det noen som kan tenke seg å tro eller synse litt om dette tilfelle? Kan nevne at fødsel til Amund er i Andøy Bygdebok satt til 1712, i FT1801 er han 89 år som gir fødslsår 1712. Litt problem da faren er født ca. 1714. Er denne notering for min x-tipp Jon eller er det for Amund? Det er jo mulig andre allerede har funnet ut av dette, og jeg tar med takk imot alle innspill.

Mvh Eigil

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13026
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Jon Amundsen, f ca. 1714, død etter 1792.

Legg inn av Paul Johan Hals » 15. mai 2012 kl. 19.37

En John Amundsen begraves 11 nov 1804, 103 år gl. (ifølge kirkeboka) Navnet og jordfestelsesdatoen er nok riktig. Om alderen er det, er en sak for seg. Den gangen var det mange som selv ikke visste hvor gamle de var, langt mindre alderen på foreldrene. Derfor er det mye feil med hensyn til alder, både i kirkebøkene (vielser og dødsfall spesielt) og i folketellingene.
I FT1801 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... rk=47#ovre bor bl.a. Karen Amundsen og hennes far Amund Jonsen på Oshauen. Jon er ikke oppført. Det betyr ikke nødvendigvis at han ikke bodde der. "Gamlingen" kan være avglemt.
Dersom denne Jo(h)n er far til Amund Jonsen (FT1801) må i hvertfall den enes alder være feil. At Jo(h)n er eldre enn 103 når han dør er vel lite sannsynlig. Selv om enkelte hevder at klima her i Vesterålen er slik at enten strøk de med tidlig eller så ble folk "hundgamle". (Fiskerne ble sjelden gamle. De omkom på havet).
Da står vi med muligheten av at Amunds alder i FT1801 er for høy. Det er fullt ut mulig. Jeg vet ikke hvor mange barn han hadde, men om Karen var eldste, kan ha godt være 20 år yngre enn oppgitt. Hvis du finner oppgitt alder når han dør kan det kanskje gi et spor.

Ellers vil jeg nevne at Joh. Borgos, som har skrevet bygdebøkene for Øksnes, Andøy og Sortland er ganske nøye. (Jeg kjenner han). Men han som oss andre tar feil av og til. Forøvrig TROR jeg at selve slektsregisterne i bøkene, helt eller delvis, er utarbeidet for ham av en annen. Jeg kan ta feil så derfor vil jeg ikke antyde navn.

Håper du finner noe nyttig blant dette.

Mvh Paul

Brukeravatar
52865
Innlegg: 274
Registrert: 25. januar 2011 kl. 15.46
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Jon Amundsen, f ca. 1714, død etter 1792.

Legg inn av 52865 » 15. mai 2012 kl. 21.13

Hei Paul.
Min sti begynner hos Peder Andersen. Hans foreldre er Anders og Karen, FT1810. Karen er født i 1759, datter av Amund. Hans mor Karen Thomasdtr dør ca 1744og skifte etter Karen Thomasdtr, Kobbedalen i Andenes åpnet 18.07.1747 viser arving Amund Jonsen sønn 5 år. Så jeg føler meg sikker på at han er født i ca. 1742 og at han i FT1801 er 59 år. Det vil si at hans alder i FT1801 er feil. Og Karens svigerfar, Peder er 82 år ikke 91. Dokumntert ved kirkebøker. Så du har helt rett, stol ikke på oppgitt alder.
Jeg tror ikke vi skal konkludere helt ennå, men det ser ut til et Jon dør i 1804 fra Oshauen, og det er litt viktig (for meg). Så må jeg jobbe videre med fødsel og død for Amund. Vi vet heller ikke hvem han var gift med. De fleste av disse hendelsene skjer i Kobbedalen under Bjørnskin. Brukte folkene der flere kirker eller var det kortest vei til Andenes kirke?
Jeg sitter nu med 4 av Sortlands, 2 av Andøya og 2 av Øksnes sine bygdebøker, så jeg oppfatter Borgos som en dyktig historiker/forfatter. Men så er det han derre trykleifen da, og han slipper ingen unna, slev med ørneblikket.
Takker atter en gang for at du lufter dine tanker om andres små problemer, og så forsetter jeg å lete etter nye (problemer?)!!

Mvh Eigil

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13026
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Jon Amundsen, f ca. 1714, død etter 1792.

Legg inn av Paul Johan Hals » 16. mai 2012 kl. 9.57

I denne omgang kan jeg bare svare på noe.
Kobbedalen ligger i Bjørnskinnområdet. Like nord for Tranesvågen. Nærmeste kirke var Bjørnskinn kirke, hvis den eksisterte da. Ellers ble det Dverberg kirke. som da lå ca 2 mil lenger nord, på østsiden av øya. Det er omtrent samme sted som dagens kirke står, om du ser på kartet. Andenes er ca 4 - 5 mil fra Bjønskinn. Jeg kan nesten se Kobbedalen fra stuevinduet. Det var også stor trafikk tvers over Gavlfjorden mot Langøya, hvor jeg bor, så det er mye slektsskap tvers over fjorden.
Foreløpig har jeg ingen av Andøy- og Sortlandsbøkene, men alle 4 fra Øksnes, så om det er noe som kan tenkes å stå i de bøkene du ikke har, må du bare spørre, så skal jeg se hva jeg finner.
Legger ved en link eller to hvor det kanskje kan være noe av interesse.

Link til Vesterålen info og Langenesvær

Mvh Paul

Brukeravatar
52865
Innlegg: 274
Registrert: 25. januar 2011 kl. 15.46
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Jon Amundsen, f ca. 1714, død etter 1792.

Legg inn av 52865 » 31. mai 2012 kl. 21.05

Hei Paul.
Takk for informativt svar, jeg leser kart for å forstå geografien der oppe. Jeg er litt usikker på kirkene, Dverberg eksisterte helt sikkert og muligens Bjørnskinn, men hva hjelper det når det ikke finnes kirkebøker for perioden 1736-1742 for de kirkene. Det er jo liten hjelp i å lete i bøker fra andre kirker i denne perioden hvis folkene jeg leter etter ikke brukte disse. Men, noen tall har man jo fra andre perioder, konfirmasjon, folketellinger og begravelser, så da får vi nøye oss med ca. døbt og ca. død.
Apropo død. Jon som vi startet med finner jeg i Johan Borgos Sortland bygdebok, Gård og Slekt Del 3 Gnr 35/Melfjord side 74 Par1748 Jon Amundsen (1714-1804). Så da tror jeg vi kan konkludere med at det er ham som dør fra Oshaugen.
Takk igjen og takk for tilbudet om hjelp fra Øksnes og for Lenkene. Masse info om Vesterålen. :D

Mvh Eigil

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13026
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Jon Amundsen, f ca. 1714, død etter 1792.

Legg inn av Paul Johan Hals » 31. mai 2012 kl. 22.34

Her er en nyttig side hos Arkivverket. Sognehistorikk

Du finner den også under Scannede kirkebøker.

Mvh Paul

PS

Utgangspunket jeg hadde da jeg begynte med denne hobbyen var en utskrift fra en nå avdød tremenning som bodde i - Brumunddal. :wink:

Brukeravatar
52865
Innlegg: 274
Registrert: 25. januar 2011 kl. 15.46
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Jon Amundsen, f ca. 1714, død etter 1792.

Legg inn av 52865 » 1. juni 2012 kl. 9.49

Hei Paul.
Så lærte jeg litt idag også. Denne lenken vil nok være nyttig. Og av og til kan det være godt å ha en tremenning, også i Brumunddal.
Ha en fin dag.

Mvh Eigil

Svar

Gå tilbake til «Sortland»