Iver Ellingsen 1838 av Bø og jekta Haabet *

Med tidligere kommune Malnes

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn09873
Innlegg: 68
Registrert: 23. desember 2014 kl. 17.14
Sted: SANDEFJORD

Iver Ellingsen 1838 av Bø og jekta Haabet *

Legg inn av dn09873 » 23. mars 2016 kl. 16.28

Jeg søker opplysninger om ei jekt ved navnet "Haabet" av Bø i Vesterålen
Eier var Iver Ellingsen som sammen med faren Elling Larsson, moren Karen Rasmusdatter og sine øvrige søsken Ole, Rasmus, Andreas, Anna Carine og Elling kom til Bø i Vesterålen en gang mellom 1840 og 1850.
Trolig var dette tidspunktet ganske nært 1850 da broren til Iver, Ole Ellingsen, kjøpte eiendommen Sund Øvre i 1850 og ble den første selveier der.

Iver etablerte seg på Nykvåg og ble etter hvert handelsmann og jekteeier og var en svært grei og hjelpsom mann.
Han var i sin tid medlem av Bø herredstyre og formannskap
I 1884 bygde Iver et stort våningshuset som fortsatt står på eiendommen.
Han hadde som handelsmann gitt ut mye på kreditt noe han selv fikk ordentlig svi for da han i 1888 gikk konkurs og ble helt ribba.
Etter denne tiden reiste Iver til Vardø og etablerte seg som los. Han døde også noe senere i Vardø.
Opplysninger om dette er fra Bø i Vesterålen`s bygdebok nr III bla side 67 med bilde av Iver Ellingsen
og side 178 vedr Elling Larssen og Ole Ellingsen
http://www.nb.no/nbsok/nb/084ff71f79051 ... index=1#70
Bind 1 side 289 og 290 vedr plassen Sund og fam Ellingsen
http://www.nb.no/nbsok/nb/fdd3f72ee4f85 ... ndex=1#292


Har også følgende basis familiedata.
Elling Larsen f. u.e 1796, Bakke, Aurland (Uhrland),
g. 1817, Kari Rasmusdatter, f. 1794, Sogndal, (datter av Rasmus Andersen Næss og Kari Jørgensdatter).

Sønn:
Iver Ellingsen f. 02 Okt 1838, Bergen (Sukkerhusgaten), g. (1) 1862, Synnøve Johannesdtr., f. 1825, Hafslo, d. 1888, g. (2) 1889, Hanna Bergitte Sakriasdtr., f. 1845, Alstadhaug.
Iver døde Vardø.

Sønn:
Ole Ellingsen f. 19. Mars 1819, "Aarvold", Sogndalsfjæren, g. 1867, Kari Martinusdtr., f. 1840, Lindås.
Reiste fra Bø i Vesterålen til Røsnes i Hamarøy i 1869 og kjøpte Røsneseiendommen i 1872/1873

Det man også vet er at broren til Iver, Ole Ellingsen, flere ganger seilte med jekt til Bergen med fisk (tørrfisk mulig også klippfisk), men jeg finner ikke noe sted at også denne Ole var jekteeier.
Første historien jeg har om Ole`s Bergens tur med jekt er i 1866, men trolig hadde han tilbakelagt slike turer flere ganger før dette tidspunktet siden det nok trengtes å være kjentmann med gode kystkunnskaper på denne lange, vanskelige og faretruende reisen kombinert med god sjømannskap for å gjøre en slik reise med mannskap og dyrebar last med datidens jekt med dårlige manøveringsegenskaper.
Kanskje:
- eide Ole og Iver jekta Haabet i lag eller at
- Ole lånte Haabet av broren Iver for sine Bergensturer eller var
- Ole skipper på brorens jekt Haabet eller hadde
- Ole og Iver hver sin jekt.
I tilfelle det siste så vet jeg ikke navnet på Ole`s sin jekt.

Mitt spørsmål er:
1) Hvor ble det av jekta Haabet til Iver Ellingsen. Finnes det noen historie omkring denne jekta.
2) Noen som vet om også Ole Ellingsen hadde en egen jekt (navn) eller var han skipper på brorens jekt.
3) Om noen har videre opplysninger om denne familien Elling Larssen som kom til Bø ca 1850 så tas dette i mot med stor takk.
For eksempel er opplysninger omkring deres liv og virke på Bø veldig interessant.

dn36386
Innlegg: 1
Registrert: 4. april 2017 kl. 22.33
Sted: STRAUMSJØEN

Re: Iver Ellingsen 1838 av Bø og jekta Haabet *

Legg inn av dn36386 » 4. april 2017 kl. 23.29

Hei! ser du søker opplysninger om Iver Ellingsen og jekta "Håbet". Det ser ut for at Iver var alene eier for han stilte den som sikkerhet ved flere låneopptak som eier. Når tid han solgte den er jeg ikke sikker på, men kan kansje det ut. Jeg har en del opplysninger om Ellingsslekta da Ivers bror Elling var min oldefar. Hvor fant du opplysninger om Oles jektefart?

dn09873
Innlegg: 68
Registrert: 23. desember 2014 kl. 17.14
Sted: SANDEFJORD

Re: Iver Ellingsen 1838 av Bø og jekta Haabet *

Legg inn av dn09873 » 5. april 2017 kl. 13.56

Hei og mange trakk for interessant svar. Overraskende…hadde i grunnen avskrevet noe svar nå på mitt innlegg siden det har gått så lang tid siden jeg la det inn, men en skal, ser det ut for, aldri gi opp håpet forstår jeg.

Ole Ellingsen var gift med Karen Martinusdatter som var søster til min oldemor på Røsnes i Hamarøy som også kom fra Vestlandet. De ble gift i Bø i Vesterålen i 1867.
I 1869 avviklet de eiendommen her i Bø og kom til Hamarøy. De kjøpte så Røsnesgården i Hamarøy i 1872/1873

Ole var en særs drivandes kar og han dreiv stort med handel, bakeri og notbruk i tillegg til gårdsbruket på Røsnes.
Handelen på Røsnes var framgangsrik og hadde stor omsetning i Ole`s tid, særlig under de rike storsildårene.
I den tida var det mye folk og røre på Røsnes.
Ole og Karen hadde ingen barn selv, men hadde fostebarn i sin familie bla Eleonora Elisa Henriette Ellingsen f. 1867 Sund i Bø i Vesterålen.
Hun ble også konfirmert fra Røsnes før hun i voksen alder flyttet tilbake til Bø i Vesterålen og giftet seg her og fikk barn.
Hun var datter til Elling Ellingsen/Dortea Marie Henriksdtr. Bø i Vesterålen. Denne Elling var bror til Ole Ellingsen.

Jeg er usikker på dette med Ole om han hadde egen Jekt, det er derfor jeg også la inn dette innelgget her.
I og med hans store drift på Røsnes med bla fiske- og sildeproduksjon og omsetning osv så må han ha hatt en rasjonell måte å frakte disse varene raskt og sikkert til marked som i den tiden hovedsakelig var Bergen.
Jeg bygger også mye av min antagelse omkring dette i forbindelse med en artikkel i Årbok for Hamarøy 2007 side 35 hvor det står bla at en gang så hadde en del Nordlandsjekter søkt ly for uværet
i en havn i Rogelværet i Austrheim Hordaland.
Blant disse var også Ole Ellingsen`s jekt osv…det er en hel historie her omkring dette og bla hvordan Ole traff sin tilkommne kone Karen her…

Senere også i 1872 da Oles svigerfar, Martinus Rognaldsen og den ene av hans sønner Lars Martinussen, druknet på sjøen utenfor Fedje og da dette ble kjent nordafor så reiste Ole Ellingsen til Rogelvær for å hente
enka og hennes 2 hjemmværende sønner nordover. Hun satt jo da nærmest ribbet tilbake uten økonomisk mulighet for å klare seg med 2 hjemmeværende sønner.
Så alt dette tydert på at Ole var langveris mobil på sjøen i den tiden…
Så mitt spørsmål var også om dette kunne være Ole`s egen jekt eller om han var i et visst kompaniskap med broren Iver om jekta Haabet som denne Iver hadde.
Har søkt en masse på nettet om denne jekta, men har ikke funnet noe informasjon omkring dette. “Haabet” var nok også et mye brukt navn på litt større båter i den tiden.

Hadde vært intererssant om du har mere informasjon omkring dette, om jekta Haabet, bilder og ellers hva som helst omkring denne interessante familien som vi evnt kunne utveksle….
Jeg har også samlet noe informasjon omkring broren Iver Ellingsen.

Har samlet min informasjonen omkring denne slekten fra Bygdebok for Bø i Vesterålen, i den ovenfor nevnte artikkelen i Bygdebok for Hamarøy og ikke minst fra en biografi og slektsliste for denne slekten fra en annen jeg har kommet i kontakt med på nettet og som er en av etterkommerene etter Elling Ellingsen.

Foreslår at vi kanskje skulle føre videre diskusjon under “Privat” på siden her…om vi evnt skulle utveksle noe mer så passer det vel best som vedlegg til en e-mail…

Svar

Gå tilbake til «Bø i Vesterålen»