Slektskap mellom Ane Kirstina Olsdatter Bolle d. 1825, og Hartvig Nielsen Sennesvik

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
Renate Gulbrandsen
Innlegg: 2
Registrert: 13. juni 2021 kl. 19.21
Sted: Oslo
Kontakt:

Slektskap mellom Ane Kirstina Olsdatter Bolle d. 1825, og Hartvig Nielsen Sennesvik

Legg inn av Renate Gulbrandsen » 18. september 2021 kl. 21.20

Hei! Min ane Ane Kirstina Olsdatter (f. ca. 1751, død 1825 på Bolle) skal ifølge skiftet etter Hartvig Nielsen Sennesvig (30/10-1811) være hans kusine, i likhet med Johanna Maria Olsdatter Uhre, Jacob Olsen Haukland og Peder Olsen.  Malena Olsdatter (muligens Nedre Hag) og Hans Olsen (muligens Reine) nevnes også, men uten oppgitt slektskap. I tillegg finner vi Peder Andersen Sennesvig (fetter).

Det jeg prøver å finne ut av, er hvem Ane Kirstinas foreldre var, om alle disse barna av en Ole var søsken, og hvordan de var i slekt med Hartvig. Etter hva jeg kan se, er alle disse født i en periode uten kirkebøker for Buksnes eller Hol, noe som naturligvis gjør ting litt mer utfordrende.

Jeg finner at Hartvig er sønn av Karen Pedersdatter, basert på hennes skifte, der han er eneste arving, og et skifte etter Siri Pedersdatter Storfjord (1777). Siris arvinger er broren Johannes Pedersen og halvsøsknene Ole Pedersen (som er død og har barna Peder, Hans, Jacob, Anne, Johanne og Ingebor), Maren, Ane, Elen og Karen Pedersdøtre. Vi har med andre ord match på Johanna, Jacob, Peder, Hans og Anne, mens Malena (som i likhet med Hans ikke nødvendigvis var søskenbarn av Hartvig, bare arvinger). Det føles derfor naturlig å anta at Hartvigs mor og Ane Kirstinas far var søsken. Jeg tror (men vet ikke) at denne Ole Pedersen er den samme som satt på Øvre Haukland (der Jacob siden satt som inderst) inntil sin død, og som innen 1764 var avløst av sin enke, som ifølge bygdeboka het Malene Hansdatter. Ane hadde både Hans, Maren Malena, Johanna og Karen i de to ungeflokkene sine, så det kan jo også peke mot slektskap, selv om det ikke beviser noe som helst.

Er det noen som har bedre beviser for denne teorien, eventuelt andre teorier eller opplysninger som kan kaste lys over deres opphav?

Steinar Olsen
Innlegg: 943
Registrert: 26. desember 2004 kl. 12.40
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Re: Slektskap mellom Ane Kirstina Olsdatter Bolle og Hartvig Nielsen Sennesvik

Legg inn av Steinar Olsen » 22. september 2021 kl. 18.25

her har du trekilen.com sin utgave av den slekten, Linken er til Hans Jørgensen
http://trekilen.com/slekt/toril201807k/ ... ___659.htm
 
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold

Brukeravatar
Renate Gulbrandsen
Innlegg: 2
Registrert: 13. juni 2021 kl. 19.21
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Slektskap mellom Ane Kirstina Olsdatter Bolle og Hartvig Nielsen Sennesvik

Legg inn av Renate Gulbrandsen » 22. oktober 2021 kl. 23.09

4767 skrev: 22. september 2021 kl. 18.25 her har du trekilen.com sin utgave av den slekten, Linken er til Hans Jørgensen
http://trekilen.com/slekt/toril201807k/ ... ___659.htm
 

 
Takk :) Ser han mangler Hartvig, men ser ut til at han ellers har konkludert med det samme som jeg gjorde. 

Svar

Gå tilbake til «Vestvågøy»