Alf Olai Olsen og Hardine Pedersdatter nevnt 1927

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Anita Strøm Bjørnstad
Innlegg: 236
Registrert: 23. oktober 2008 kl. 16.54
Sted: HALDEN

Alf Olai Olsen og Hardine Pedersdatter nevnt 1927

Legg inn av Anita Strøm Bjørnstad » 24. august 2010 kl. 11.15

Driver og roter litt i slekta til min svigerfar. Hans mor Hardine Pedersdatter Røstgaard er fra Værøy. Jeg kan ikke finne hennes giftemål.

Hun hadde 2 barn født utenfor ekteskap før hun giftet seg. Disse ble født hhv 1920 og 1925. Her er dåpen til Hardine og Alf Olais første barn Gudny, født 1927:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-62

Men når og hvor ble de gift :?:

Er også interessert i opplysninger om Hardines far, Peder Kristian Røstgaard Pedersen. Han var født 2.3.1876 på Værøy og gift med Berthe Mathilde Jacobsdatter født 21.03.1876. De bodde på Mostad. Jeg vet hvor mange barn de hadde med navn osv. Mer interessert i hvor de bodde og levde osv. Finnes det en bygdebok kanskje ?

MVH
Anita

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Alf Olai Olsen og Hardine Pedersdatter

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 26. august 2010 kl. 10.40

Hei :)

Har du prøvd kirkebøkene for Moskenes, Flakstad, Bodø, Buksnes etc ? Jeg har sett eksempler på at kvinner med barn født utenfor ekteskap ofte giftet seg i annet prestegjeld :wink:

Vedr Hardine sin far, Peder Kr R Pedersen, så var hans foreldre Per Eriksen Melgren fra Sverige og Hansine Larsdatter.

FT1875

Kirkebok Værøy 1876

Ved dåpen over kalles mora for Hansine. Ellers finner du fødselsår på begge og vielsesår, slik at du lete videre selv.

Vedr Mostad så var jo det et værhardt og veiløst sted. Jeg var ute på Værøy i juni og ble helt betatt...

Litt om Mostad fra Lofoten.com, her kan du bestille bok av Pål Espolin Johnson om stedet - Lenke her

Database over kirkebøker fra Værøy og Røst 1750-1848, for nedlasting finner du hos DIS Salten her

Vedr bygdebøker og annet se DIS genealogiske ressurser for Værøy

Lykke til og kom gjerne med flere spørsmål om du står fast.
Vennlig hilsen Gry

Anita Strøm Bjørnstad
Innlegg: 236
Registrert: 23. oktober 2008 kl. 16.54
Sted: HALDEN

Re: Alf Olai Olsen og Hardine Pedersdatter

Legg inn av Anita Strøm Bjørnstad » 26. august 2010 kl. 11.23

Ja, jeg har vært inne på tanken at de giftet seg et annet sted. Har prøvd Buksnes og Bodø. Har også prøvd Alfs fødested som er Malangen/Balsfjord. Så jeg får bare hive meg over de andre kirkebøkene fra steder i "nærheten" :)
Takk for informasjon og gode tips.
Boka til Pål Espolin Johnsen er jo midt i blinken, så den skal bestilles :)

Og ja, jeg kommer nok tilbake med flere spørsmål :wink:

MVH
Anita

Anita Strøm Bjørnstad
Innlegg: 236
Registrert: 23. oktober 2008 kl. 16.54
Sted: HALDEN

Re: Alf Olai Olsen og Hardine Pedersdatter

Legg inn av Anita Strøm Bjørnstad » 12. september 2010 kl. 17.31

Har nå fått vite at de giftet seg i Narvik i 1927. Hun fikk visstnok ikke komme tilbake til Mostad før hun var gift. Men siden det ikke er lagt ut kirkebøker som går så langt så får jeg ikke sjekket det :cry:

Anita

Svar

Gå tilbake til «Værøy»