Ingeborg Svendsdatter fra Dragvik ukjent årstall

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn16167
Innlegg: 199
Registrert: 16. januar 2005 kl. 17.57
Sted: LILAND

Ingeborg Svendsdatter fra Dragvik ukjent årstall

Legg inn av dn16167 » 20. september 2012 kl. 13.44

jeg har skrevet av følgende fra Gerd Fjellstads bok "fra Adel til bumenn" side 84-85. En artikkel om Peder Arctander og tragiske skjebnen til ei Ingeborg Svendsdatter fra Dragvik. Jeg har prøvd å finne ut om disse personene eksisterer i kildemateriale eller om dette er bare en ett sagn med navn og sjebner blandet sammen. En Ole Haldorsen oppgis som barnefaren men omkom på havet, der kjenner jeg bare til en person med det navnet som var gift med Inger Larsdatter og derfor utelukkes.

Det står at det hele endte med en stor rettsak men jeg har ikke funnet dette i kildene fra tingprotokollen.
Videre lurer jeg på om noen kjenner til om hvor retterstedet i Evenes var Tårstad der tinget ble holdt eller om det var på Kvanholmen som nevnt i teksten.

" Peder Arctander var sogneprest på Liland. Han var også Marie Elisabeth Aronsdatters onkel.
Jeg tar her med en historie som ble fortalt om sognepresten:
Like ved Evenes kirke hadde presten fått oppsatt en stue hvor han hadde plass for sine bøker og protokoller. Også her satt han når prekenen skulle skrives.
En sommerkveld mens han satt i denne stuen og lot blikket gli utover kirkegården, skjedde noe helt utrolig. En grav åpnet seg, og opp steg en ung mann. Han kastet likkledene og forsvant. Peder kjente han straks igjen, det var Ole Haldorsen som sist vinter hadde omkommet på sjøen utenfor Tjelle.
Dette forferdet ikke Peder, han hadde god kontakt med de døde, da han var en ivrig spiritist. Folk som gikk forbi den lille stuen hans kunne høre at han snakket med en hel masse folk, men gikk de inn var han alene.
Herr Peder gikk ut etter likkledet, tok det inn, og satte seg til å vente på hva som ville skje. Etter en kort tid var den døde igjen ved graven, men kunne ikke finne likkledet, det måtte han ha med seg. Presten så nå den døde snu seg og komme rett mot stuen han satt i.
Han banket på, kom inn og bad om å få sine eiendeler tilbake.
Det skal du få sa presten, men først skal du fortelle hvor du har vært i natt?.
Liket ville først ikke si noe, men da presten gikk hardt inn på han fortalte han at han hadde vært hos sin festmø i Dragvika, Ingeborg Svendsdatter. Han hadde hjulpet henne med å ta livet av det barnet hun i natt hadde født i dølgsmål. Presten kastet likkledet til den døde, løp til stallen og salet på Odin, en sprek unghest. så i fullt trav langs fjorden til Dragvika.
Ca klokka halv fem stanset han på gårdstunet. Det steg røyk opp av pipa til eldhuset. Da han kom inn viste det seg at Ingeborg Svendsdatter nettop hadde satt en brøddeig, og at det var bakerovnen hun nå fyrte opp i. Presten rev opp døra til bakerovnen, og der mellom glørne skimtet han restene etter barneliket. Det hele endte med stor rettsak. Ingeborg Svendsdatter bekjente sin brøde. Hun ble dømt til døden ved halshogging. Kroppen ble brent på Kvanholmen, og hennes hode satt på en stake på samme holme. I lange tider blafret Ingeborgs gule hår i vinden, og mange rodde langt utenfor holmen når de skulle til Dragvik eller Strand."

dn18527
Innlegg: 6054
Registrert: 30. november 2004 kl. 19.25
Sted: VÅGÅ

Re: Ingeborg Svendsdatter fra Dragvik ukjent årstall

Legg inn av dn18527 » 20. september 2012 kl. 14.10

Det er vel denne Peder du mener? Født 1729, død 1807.
http://home.no/terjekarlsen/slekten_arctander.htm
Ellers er det flere med samme navn.
Vennlig hilsen Tove

dn16167
Innlegg: 199
Registrert: 16. januar 2005 kl. 17.57
Sted: LILAND

Re: Ingeborg Svendsdatter fra Dragvik ukjent årstall

Legg inn av dn16167 » 20. september 2012 kl. 14.39

eh ja Peder Arctander er høyst reel, men det var egentlig Ingeborg og Ole som sagnet omhandlet jeg tenkte på.

dn18527
Innlegg: 6054
Registrert: 30. november 2004 kl. 19.25
Sted: VÅGÅ

Re: Ingeborg Svendsdatter fra Dragvik ukjent årstall

Legg inn av dn18527 » 20. september 2012 kl. 15.23

Jeg skjønte det, men det er jo vesentlig å vite omtrent når
dette kan ha hendt, ikke sant? :)
Her får vi vite når Peder var prest i Evenes.
Vennlig hilsen Tove

Geir Moen
Innlegg: 322
Registrert: 18. november 2004 kl. 21.24
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Ingeborg Svendsdatter fra Dragvik ukjent årstall

Legg inn av Geir Moen » 20. september 2012 kl. 17.06

Heidi!

Ole Haldorsen er en av mine slektninger og var gift med Elen Jonsdtr. De ble gift i 1748 og fikk ihvertfall 7 barn(som jeg har registrert). Når Ole døde har jeg ikke dato på. Du oppfører en Ole Haldorsen gift med Inger Larsdtr. Er dette samme mann? Har ikke Inger Larsdtr. som hans kone.



Mvh. Geir Moen

dn16167
Innlegg: 199
Registrert: 16. januar 2005 kl. 17.57
Sted: LILAND

Re: Ingeborg Svendsdatter fra Dragvik ukjent årstall

Legg inn av dn16167 » 20. september 2012 kl. 20.18

Geir det stemmer nok godt jeg forvekslet han med Nils Haldorsen som var gift med Inger Larsdatter, men tror du Elen er død før Ole siden Ingeborg er festmøy altså forlovet med Ole ?

dn16167
Innlegg: 199
Registrert: 16. januar 2005 kl. 17.57
Sted: LILAND

Re: Ingeborg Svendsdatter fra Dragvik ukjent årstall

Legg inn av dn16167 » 20. september 2012 kl. 20.29

Tove jeg trodde det ikke skulle bli noen stor diskuskjon om tidsperiode da Peder Arctander er en markant og kjent figur for slektsforskere fra Ofoten, men tidsperiode er nok tidlig 1700 tallet til midten av 1800 tallet.
Det står også at han var Marie Elisabet Aronsdatter onkel, det er han ikke, derfor tar jeg det litt med en klype salt, det kan også være hans far Aron Arctander som var prest, det er ett sagn og derfor kan personer og hendelser være ganske så sammenblandet. Dette sagnet har også vært gjengitt i andre bøker og da står det bare "presten".

dn18527
Innlegg: 6054
Registrert: 30. november 2004 kl. 19.25
Sted: VÅGÅ

Re: Ingeborg Svendsdatter fra Dragvik ukjent årstall

Legg inn av dn18527 » 20. september 2012 kl. 23.32

Som sagt er det flere Peder Arctander.
Når jeg googlet ham fant jeg en som har datter født 1610, en født 1600, en født 1652 (kapellan Voss)
en født 1729, og en født 1804.
Jeg sjekket bare den som var født 1729, og fant at han ihvertfall var prest i Evenes.
Sjølsagt kan du ha rett med sammenblanding.

Forresten hadde Peder f 1729 også en bror som het Aron hvis opplysningene på geni stemmer.
(Onkel til ei Aronsdatter???)
Jeg tør ikke fastslå noe.
Vennlig hilsen Tove

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Ingeborg Svendsdatter fra Dragvik ukjent årstall

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 24. september 2012 kl. 18.11

Arctanderne er en meget kjent slekt i Ofoten. Stamfaren var presten Aron Pedersen Arctander (1694-1781), en bondegutt fra Limskjellvik i Lødingen. Arctander-navnet tok eller fikk han i studietiden. Han var residerende kapellan og senere sogneprest i Ofoten med bosted på Evenes. Konen het Margrethe Jensdatter Aalum, og de fikk 13 barn. Den eldste var Peder (1729-1807), som etterfulgte sin far som sogneprest. Det sagnet som Heidi beskriver, er vel nettopp det - et sagn.
Marie Elisabeth Aronsdatter vaar Peders søster.
Aron Pedersen Arctander er min 4. tippoldefar. Hans etterslekt er tallrik.

Mvh
Harry A.

Geir Moen
Innlegg: 322
Registrert: 18. november 2004 kl. 21.24
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Ingeborg Svendsdatter fra Dragvik ukjent årstall

Legg inn av Geir Moen » 26. september 2012 kl. 22.38

Hei!

Bare for å forvirre mer;-)). Det var en Arctander-slekt i Trondheim også- hadde ingenting til felles med vår Arctander. En var visst borgermester der.


Mvh. Geir Moen.

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Ingeborg Svendsdatter fra Dragvik ukjent årstall

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 27. september 2012 kl. 9.11

Ja, det er flere Arctander-slekter i Norge. Den mest kjente er vel den som Geir nevner, med stamfar Niels Lauridsen (1490-1554) som kom fra Sjælland i Danmark og ble borgermester i Trondheim, byens første sådanne faktisk. Hans sønn Laurids Nielsen var antagelig den i slekten som tok navnet Arctander (som betyr "mannen fra nord"), han ble sogneprest i Stjørdal. Hans bror Peder etterfulgte faren som borgermester i Trondheim.
Laurids sin sønn Niels Lauridsen Arctander ble forøvrig biskop i Viborg, Danmark.

Mvh
Harry A.

Svar

Gå tilbake til «Evenes»