Anders og Lars Gundersen FT1801 Laxaae - fra Bergen

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Anders og Lars Gundersen FT1801 Laxaae - fra Bergen

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 18. april 2012 kl. 11.45

Anders og Lars Gunnerssen/Gunnarssen finner vi på gården Lakså i FT1801.

Innrulleringsmanntallet for Ofoten 1813 oppgir at disse to er født i Bergen.
Lars er oppgitt med alder 41 år og er bonde på Lakså.
Anders med alder 37 år og er inderste på Øyen.

Gården Øyen vil jeg tro lå på det som kalles Skogsøy i dag - utenfor Lakså og Liland.

Lars er i FT1801 oppført 28 år gammel med kona Agnis Christophersdatter og deres datter Beret på 2 år.
Anders er oppført 24 år gammel og ugift.

Lars er nevnt i et skifte fra Leeros i Ofoten 1802 etter Christopher Johnsen. Hans ektefelle Margrethe Pedersdatter. Deres datter Agnethe Christophersdatter g.m Lars Gundersen, Laxaae i Ofoten.
Skifte etter Lars Gundersen, Lakså i Ofoten 1823. (Verken enka, som er i boet, eller andre arvinger er nevnt ved navn).

Anders er nevnt i et skifte fra Øyer i Ofoten 1811 etter Karen Jacobsdatter. Hennes ektefelle Peder Jansen. Deres datter, Maren Pedersdatter g.m Anders Gundersen.

Er det noen som vet noe mer om disse to Gundersenguttene? Var de brødre - hvem er deres foreldre?

Jeg er egentlig på jakt etter opphavet til min ane, Arent Gundersen, oppgitt født i Bergen i mil.rullene. Emnet om han har jeg under Narvik her:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32907

Men siden jeg ikke vet om det er forbindelse mellom disse 3, har jeg valgt å opprette nytt emne, her under Evenes, i første omgang.

Jeg har lett under Bergen etter dåpen deres, men intet resultat. Mulig de var fra Bergen stift og da blir jo området å lete i, atskillig utvidet.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Anders og Lars Gundersen FT1801 Laxaae - fra Bergen

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 18. april 2012 kl. 14.28

Guttene er ikke nevnt som faddere til Arent's barn, etter det jeg kan se.

Arent er ikke nevnt blant forloverne til Anders ved vielsen 8/10-1805:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Ofoten, Ministerialbok nr. 863A05 (1794-1821), Ekteviede 1803-1805, side 206-207.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-78
Vennlig hilsen Gry

Svar

Gå tilbake til «Evenes»