Anders Olsen, Balsnes f. 1684, var han av Lund-slekta?

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Anders Olsen, Balsnes f. 1684, var han av Lund-slekta?

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 1. desember 2011 kl. 21.07

Jeg viser til tråden "Ole Hansen Bergvik rundt 1713", der Terje Skrolsvik opplyser at denne Anders i et skifte kalles Anders Olsen Lund, og antyder at han kan være av Lund-slekta i Steigen.

Johs Hansen Hammer har (som Terje Skrolsvik angir) i siste nr. av NST en meget leseverdig artikkel om Skagstad-Lund-slekta fra Steigen. Artikkelen er bl.a. initiert av en lang og interessant tråd på Digitalarkivets gamle Brukerforum og gir en grundig gjennomgang av slektsforholdene basert på kildeanalyser.

Det er ikke nevnt noen Anders Olsen i denne artikkelen. Men det interessant å lese om barna til en Ola Sørensson, som var en etterkommer av Torkjell Jensson - en av arvingene til Lund. Disse barna var: Søren, Per, Elias, Elene, Mette og Edies - født i tidsrommet 1679 til 1700. Anders, som var født i 1684, ville jo kronologisk passe inn i denne barneflokken, men er altså ikke nevnt i artikkelen.

Det kunne være interessant om noen hadde innspill i denne problematikken! Finnes f.eks. Anders Olsen fra Balsnes nevnt med navnet Lund andre steder?

Mvh
Harry A.

dn16167
Innlegg: 199
Registrert: 16. januar 2005 kl. 17.57
Sted: LILAND

Re: Anders Olsen, Balsnes f. 1684, var han av Lund-slekta?

Legg inn av dn16167 » 2. desember 2011 kl. 2.32

jeg fikk sjekket dette rundt Inger Powelsdatter og Anders Olsen:
deres giftemål finner jeg 03.11.1709, - etter Ingers død gifter Anders seg med Marit Andersdatter og de får barna Nils, Ole og Inger
Jeg kan ikke finne at Anders Olsen har brukt Lund navnet noen andre plasser enn hva som står i skiftet etter sin første kone. Ingen av barna får heller Lund navnet.

Det kan kanskje være en ide å starte fra begynnelsen for å nøste nedover istedet?
Jeg har Synnøve Jensdatter gift med Jacob Hansen som hadde barna Christen, Øllegaard og Anders Jacobsen. De flyttet fra Steigen til Liland i Ofoten og har etterkommere etter seg.
Anders kjenner jeg ikke videre gangen til, Øllegaard ble gift med Carl Edisen men de hadde to forsterbarn, mens Christen ble gift med ei datter av Axel Olsen fra Liland. Disse skulle også være av "Lund" slekta såvidt jeg vet.
Skulle gjerne ha lest hele artikkelen som står i NST, er den for lang til å kopieres inn her? Får komme meg til ett bibliotek og se om jeg kan oppdrive den, hvilket nr?

Harry Oddvar Emil Aronsen
Innlegg: 174
Registrert: 1. mai 2006 kl. 11.16
Sted: LILLEHAMMER

Re: Anders Olsen, Balsnes f. 1684, var han av Lund-slekta?

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 2. desember 2011 kl. 10.27

Artikkelen står i siste utgave av NST, bind XLII-hefte 3-4. Den er på 27 sider, så innliming her er nok utelukket!

Jeg har bra oversikt over etterslekten til Anders Olsen og de personene du nevner. Men det er helt nytt for meg at noen av disse skulle være av Lund-slekten. Dersom det er tilfelle, er det jo svært interessant, for mitt vedkommende fordi jeg er etterkommer både av Anders Olsen, Synnøve Jensdatter og Axel Olsen!

Mvh
Harry A.

dn16167
Innlegg: 199
Registrert: 16. januar 2005 kl. 17.57
Sted: LILAND

Re: Anders Olsen, Balsnes f. 1684, var han av Lund-slekta?

Legg inn av dn16167 » 2. desember 2011 kl. 10.54

Den er grei! skal få lånt meg hefte først for å sette meg bedre inn i teksten, vi høres!

Svar

Gå tilbake til «Evenes»