Paul Monsen (1799-1872) Mista presten i sjøen, ble fattig.

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Paul Monsen (1799-1872) Mista presten i sjøen, ble fattig.

Legg inn av gj18592 » 23. februar 2013 kl. 20.32

Dette er jo en god historie om min tipp-oldefar som mista selveste presten i sjøen. Jeg er rett og slett på utkikk etter dokumentasjon som kan bekrefte historia.

Bestemor (Marie Cecilie Steen, Steinsvik) skrev rundt 1960 blant annet ned denne historien som hennes far fortalte om sin far, Paul Monsen.

Hans far var en stor velvoksen kar, og var velholden og - efter den tids målestokk. Den gang var det slik at når presten skulle til vår bygd, som var anneks, måtte han skysses av fire mann. Det var firroringsbåt som ble brukt til presteskyss. Presten var ikke kledd i sjøstøvler, og skikken var at når presten skulle i land, måtte en av rorskarene bære han på ryggen fra båten. Denne gangen var det farfar som skulle bære. Presten hadde vært en sprek og noe overmodig mann, for da han skulle bli båret, hoppet han på skuldrene til farfar, og satte seg omskrevs der i stedet for å henge seg på ryggen, som det bruktes. Farfar sa da: "I sitter så forkjært, skøns litt på Je!" Presten svarte: "Jeg rider min hest som jeg vil."

Så skjedde uhellet at farfar gled, og presten datt i sjøen. Etter dette "uhellet" med presten ble farfar fattig. Og det ble tvangsauksjon hos ham.

Det var jo kongelig befaling at under en slik auksjon skulle alt selges. Det gikk enda så vidt at vuggedyna ble solgt. Men da gråt farmor. Og lensmannen kjøpte dyna igjen og la den over gutten som lå i vugga. Efter det flytta han med familien til andre siden av sundet. Og der ble nesten alle av etterslekten boende.

Etterskrift: Vi har ikke kunnet få greie på om farfar har måttet betale bøter for dette "speket" med presten. Men når vi vet hvordan forholdet var mellom prest og almue, kan vi vel gå ut fra at det skjedde ikke ustraffet. Likeså må der jo ligge en grunn for den tvangsauksjonen som ble holdt.


Hans Paulsen, Steinsvik
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036930000304

Paul Monsen, Steinsvik
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038375002050

I boka Lødingen, Tjeldsund og Tysfjords historie. 2 A : Gårds- og slektshistorie for Tjeldsund


http://www.nb.no/nbsok/nb/1e51b6f997442eb53697b540201511f3?index=2#619
så står det at Paul og kona (Mathea Steensdatter) i 1830-åra bodde på Rambø som «inderster».

Etter det finner jeg Paul omtalt på
http://www.nb.no/nbsok/nb/1e51b6f997442eb53697b540201511f3?index=2#229

Gnr 68 Balstad
Lnr. 65 skyld 3 ort 14 sk. Gammel skyld 2 pd 6 mk. Seinere bnr. 1 med 2 mk 13 mk. øre skyld.

Paul Johan Monsen (se under Steinsvik) må ha kjøpt dette bruket før 1841, for 2.10 dette året skreiv han skadesløsbrev til Spr. Schjelderup for 60 Spd. med 1. pr. pant i eiendommen. Skadesløsbrevet blei avlest 10.5 1844, men 23.2. samme år hadde Peder Olsen, Trøsen fått auksjonsskjøte på bruket for 78 Spd "ekseqvert hos Paul Johan Monsen Rambø". 15.12 1883 blei det tinglyst en attest fra Statssekretariatet om at denne eiendom ved Kgl. skjøte til Paul Monsen dat. 11. mai 1872(!) (må være feil for 1842), er påheftet årlig jordavgift 6 skpr 3 fdk bygg.


Det jeg kan lese ut av dette er at noe må ha skjedd rundt 1840, noe som jo kan ha hatt med prest og sjø å gjøre.

Har noen noe informasjon om historien, hvorvidt den kan være sann eller om det kan finnes noen dokumenter som forteller hva som gjorde stakkars Paul så fattig?

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Paul Monsen (1799-1872) Mista presten i sjøen, ble fatti

Legg inn av gj18592 » 24. februar 2013 kl. 14.35

Tja, jeg kan jo svare litt på mitt eget innlegg :D

I en artikkel om boka Jubileumsboka for Tjeldsund kirke: Ung kirke 100 århttp://www.lokalavisa.net/artikkel.php?aid=12727 fant jeg følgende:

Det er også ryddet plass til en hel billedserie fra rekonstruksjonen av den dramatiske konflikten mellom skysskar Povel Monsen og sogneprest Schelderup på 1840-tallet som endte med at Povel måtte gå fra gård og grunn fordi han hadde sluppet presten i sjøen da han skulle bære ham i land fra båten.


Det tyder jo i det minste på at historien er sann. Lite visste de om at deres slekt og etterkommere skulle gifte seg et par generasjoner senere :lol:

Det blir vel en tur på biblioteket for å få tak i boka, og sjekke om det finnes noen avskrifter av noen primærkilder.

Si allikevel fra om noen skulle sitte på materiale rundt "dette speket med presten".

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Paul Monsen (1799-1872) Mista presten i sjøen, ble fatti

Legg inn av Paul Johan Hals » 24. februar 2013 kl. 16.03

God historie uansett. Presten Christopher Andreas Schjelderup må ha vært ca 70 år da.
Han var forøvrig bror til min 2x Tippoldemor og gift med en søster av min 2x Tippoldefar.

Mulig du har dette fra før.
Her finner du gården i Panteregisteret. Øverst på høyre side.
Kildeinformasjon: Protokollnummer: 45, Sted: Steigen / Ofoten sorenskriveri, Lødingen tinglag, Oppbevaringssted: SAT
Merknader: Realregister for Hegstad og Tjeldsund tinglag (Lødingen). Autorisert 26.04.1850.
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630115.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... x_side=-82

Skadeløshetsbrevet. Nest nederst på høyre side.
Kildeinformasjon: Protokollnummer: G, Sted: Salten sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAT
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 670574.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-170

Mvh Paul

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Paul Monsen (1799-1872) Mista presten i sjøen, ble fatti

Legg inn av gj18592 » 24. februar 2013 kl. 16.23

Oi, hjertlig takk. Nei, disse brevene hadde jeg ikke funnet av meg selv.

Artig å møte slekta her forresten, jeg fikk en anelse da jeg så navnet Hals. Du får en privat melding, så kan du få identifisert meg.

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Paul Monsen (1799-1872) Mista presten i sjøen, ble fatti

Legg inn av gj18592 » 17. mai 2013 kl. 22.05

Det er kanskje utenom tema, men syntes det var greit allikevel så holdes dokumentasjonen om denne karen innenfor samme tema.

Jeg sitter her med to originaldokumenter, en dåpsattest datert 1867 fra Trondenes Kirke og den andre, en attest datert 1823 fra Vågan Kirke.
Jeg har scannet og lagt ved begge for de som måtte være interessert i primærkilder.

Den sistnevnte attesten er nok mer "verdt" enn dåpsattesten, siden den dokumenterer konfirmasjonen hans i 1819. Kirkebøkene for Vågan kirke rundt den perioden finnes vel ikke lenger.

Attestens forside er tydet i Gårds- og slektshistorie for Tjeldsund II A, side 305
Ungkar Paul Johan Monsen som er født og døpt i Tronæs sogn, men kom som
barn med sine foreldre til Hadsel sogn og er for det meste opdragen i
Vaagens sogn hvor han har nydt skoleundervisning, blev konfirmeret i
Vaagens kirke den 16. søndag efter Trinitatis 1819. Han viste den tid god
kunskab efter de anordnede lærebøger og er et forstandig menneske som si-
den sin konfirmasjon har opført sig ulastelig og derfor havt adgang til
Herrens Nadverd hvilket skjede siste gang i Vaagens kirke den 12. s.e. Tr.
1823.
Med ækteskabsløfte vites han ikke å være befæstet, ligesom han ikke heller
vitterlig har gjort sig skyldig i lejermaal eller begaaet noget som kand hindre
hans antagelse i Tronæs sogn hvorhen han allerede har begivet sig i tjeneste
hos sin farbroder.
Kirkevaag den 16. august 1823.
E. A. Colban
Prost og sogneprest til Vaagen.
Not: Paul Johan Monsen er 23 år gammel og i sin barndom vaksineret uten
at have attest.


Attesten har også tekst på baksida, tekst som jeg ikke har klart å tyde. Den er heller ikke nevnt i bygdeboka. Hva kan dette være?
Jeg vil anta at dokumentet har vært utlånt eller kopiert i forbindelse med forfattelsen av bygdeboka, men siden baksida ikke er nevnt der, kan det være oversett eller irrelevant?

Det hadde uansett vært artig å sett nøyere på det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Paul Monsen (1799-1872) Mista presten i sjøen, ble fatti

Legg inn av Paul Johan Hals » 18. mai 2013 kl. 7.24

Baksiden av attesten:

Ihendhaveren af denne attest, Paul Johan Monsen, var gjest ved Herrens Bord
i Trondenes Kirke d. 18de Søndag efter Trinit 1824.
Throndenæss d. 12te Septbr 1824.
Ved(?) Antagels til Altergang i Tjeldsunds Annexkirke Søndagen 23. Octob 1825
???????
C. A. Schelderup - Lødingen Sognepræst


Mvh Paul

Hilgunn Henriette Pedersen
Innlegg: 433
Registrert: 22. januar 2007 kl. 10.52
Sted: KJØPSVIK

Re: Paul Monsen (1799-1872) Mista presten i sjøen, ble fatti

Legg inn av Hilgunn Henriette Pedersen » 18. mai 2013 kl. 17.31

Enig, Paul Johan - men jeg leser "Ved Antegnelse . . " og ???? = "foreviist"

Mvh

Hilgunn

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Paul Monsen (1799-1872) Mista presten i sjøen, ble fatti

Legg inn av Paul Johan Hals » 18. mai 2013 kl. 17.40

Jeg er enig i foreviist, men mener fortsatt at det står Antagelse (med e tilslutt. Den forsvant for meg i forrige innlegg) :P

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Tjeldsund»