Innvandring fra Østlandet til Hamarøy

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Odd Sørdal
Innlegg: 282
Registrert: 9. november 2010 kl. 13.52
Sted: OSLO

Innvandring fra Østlandet til Hamarøy

Legg inn av Odd Sørdal » 7. juni 2013 kl. 10.55

En ikke-spesifisert kilde hevder at en av de første østlendingene som innvandret til Hamarøy og som innledet en større bølge av innvandrere fra Østerdalen og Gudbrandsdalen, var min 6xtippoldefar, Trond Erichsen, som bosatte seg i Vassbotn.

Han levde fra ca 1640 til 1737, og vi finner ham som oppsitter i Wasbotten i Mandtalet for 1701, sammen med fire sønner, hvorav Erich Trondsen er mitt opphav:

Kildeinformasjon: Salten fogderi, Manntall 17 (RA/EA-4070/J/Jb/L0017), 1701-1701, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38464/87/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 284088.jpg

Men det står ikke noe om hvor han kom fra, og jeg finner ingen kilder som kan bekrefte at han er en innvandrer. Er det noen Sherlocks her?

Mvh,
Odd Sørdal

Odd Sørdal
Innlegg: 282
Registrert: 9. november 2010 kl. 13.52
Sted: OSLO

Re: Innvandring fra Østlandet til Hamarøy

Legg inn av Odd Sørdal » 13. juni 2013 kl. 6.51

Nei, det var visst ingen Sherlocks blant de 42 som har lest dette innlegget! :lol:

Men... Kan noen foreslå kilder for meg, som kan brukes for å grave frem mer facts i denne saken? Det finnes ikke kirkebøker tilgjengelige så langt tilbake, og jeg finner heller ikke noe tinglysningsmateriale.

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Innvandring fra Østlandet til Hamarøy

Legg inn av gj12185 » 13. juni 2013 kl. 14.52

Jeg kjenner ikke til Hamarøys historie, men var det på den tiden gruver på stedet? Jeg vet det var endel som flyttet nordover p.g.a. arbeide i bergverk, mange kom fra tilsvarende arbeid sør i landet. Da finnes de kanskje omtalt i forbindelse med bergverkenes lister på stedet de kom fra. Uansett får du nok en passe dose med arkivstøv i arbeidet med å finne noen på den tiden. :D
Har du sjekket om det finnes materiale som ikke er digitalisert, men tilgjengelig via arkivverkets arkivportal?
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Innvandring fra Østlandet til Hamarøy

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 13. juni 2013 kl. 17.06

Hva med å legge ut etterlysning under Østerdalen -ukjent kommune og Gudbrandsdalen - ukjent kommune : mulig du får kontakt med andre som kjenner til "sine" som flyttet nordover i denne tidlige perioden, evt bygdebokforfattere?
Vennlig hilsen Gry

Odd Sørdal
Innlegg: 282
Registrert: 9. november 2010 kl. 13.52
Sted: OSLO

Re: Innvandring fra Østlandet til Hamarøy

Legg inn av Odd Sørdal » 14. juni 2013 kl. 4.39

Hei Olaf, Takk for ditt engasjement! Nei det var nok ingen gruvevirksomhet som trakk min forfar nordover!

Vi kjenner til en del korrespondanse fra andre "immigranter", som har brukt opptil to år på turen nordover. Noen har vært så langt opp som til Bardu, før de til sist endte opp i Hamarøy. Stedet lovprises for å være så mye bedre enn Østerdalen, at "alle sørpå" burde komme flyttende! Dette bør troligvis ses i lys av store barneflokker på små bruk oppe i dalene, som knapt kunne dyrke det mest nødvendige. På Hamarøy var det nok også store barneflokker, men det var aldri noe problem å skaffe mat - bare å kaste ut en fiskekrok eller et nett!

Men jeg må kanskje til Statsarkivet i Trondheim for å finne mer info - problemet er bare at jeg bor i Oslo, og da hadde nettet vært mye mer effektivt!

Hilsen Odd

Odd Sørdal
Innlegg: 282
Registrert: 9. november 2010 kl. 13.52
Sted: OSLO

Re: Innvandring fra Østlandet til Hamarøy

Legg inn av Odd Sørdal » 14. juni 2013 kl. 4.41

Hei Gry, og takk for stadig fornuftige innspill! Det skal jeg gjøre! Odd

Odd Sørdal
Innlegg: 282
Registrert: 9. november 2010 kl. 13.52
Sted: OSLO

Re: Innvandring fra Østlandet til Hamarøy

Legg inn av Odd Sørdal » 14. juni 2013 kl. 4.57

En liten digresjon:

Rasmus Larsen innvandret fra Alvdal til Skilvassbakk i Hamarøy drøyt hundre år senere. Mulig at det var tilfeldig at det ble akkurat Hamarøy og Skilvassbakk, men den godeste Rasmus skrev selv hjem til broren i Alvdal, der han lovpriste forholdene i nord: "Her har vi Gud være tak et godt Aar og mangler ingen anden ting end folk her. Langt bedre fortienester end der sør. Ville kun Mange sørfra fløtte hertil som er et langt bedre levestæd …", heter det i brev til broren i Blæsterdalen, datert ”Sildvasbaken d.28de oktober 1817”.

Rasmus og brevet er for øvrig omtalt i Årbok for Hamarøy 1997.

Svar

Gå tilbake til «Hamarøy»