Forbindelse mellom Skagstad på Engeløya og Meløy?

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
Knut Erling Harg
Innlegg: 357
Registrert: 4. desember 2008 kl. 20.58
Sted: SKIEN

Forbindelse mellom Skagstad på Engeløya og Meløy?

Legg inn av Knut Erling Harg » 26. februar 2021 kl. 9.05

I en annen tråd viewtopic.php?f=1837&t=164345 har jeg drøftet livsløpet til Ermegaard Andersdatter (1739 - 1804). Hun var født på gården Meløy Skagen, men ble gift med Peder Ingebrigtsen på gården Hammer på Engeløya. I kirkeboken for vielsen:
Nordland fylke, Steigen, Leiranger, Hamarøy i Steigen, Ministerialbok nr. 855A03 (1748-1776), Viede 1767-1768, Side 268-269
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071101620600
står det Schagstad bak hennes navn. Det tyder på at hun i mellomtiden har flyttet fra Meløy til Skagstad. Jeg antar at historien er slik (sitert fra Meløy-tråden):
I årene 1761 - 1763 dør i tur og orden både storebroren og foreldrene til Ermegaard. Hun, som da er tidlig i 20-årene og ugift, arver gården Meløy Skagen, men kan ikke som enslig kvinne drive den. I stedet blir gården forpaktet bort, og hun reiser til kjentfolk eller slektninger på Skagstad i Steigen. Der treffer hun Peder Ingebrigtsen fra nabogården Hammer. Han blir enkemann i 1767, og de finner det naturlig å slå seg sammen. I 1768 blir de gift, selv om hun er under 30 og han over 70. Meløy Skagen forblir hennes eiendom, og senere overtar hennes dattersønn driften der. 
Men dette er en teori. Spørsmålet her er om noen kan se en forbindelse mellom Meløy Skagen (og Benkestok-slekten der) og Skagstad? Jeg har tidligere fått tilsendt omtalen av gården Hammer i M.B. Hansens bygdebok "Slekter og gårder i Steigen prestegjeld; Folk og slekter i Leiranger og Steigen" (s. 232), men jeg har ikke boken og kan ikke slå opp på Skagstad. Morsslekten til Ermegaard har slektsnavnene Strømme og Blix, det kan også være et hint. Er det noen som kjenner gammel Skagstad-historie her?
 

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Forbindelse mellom Skagstad på Engeløya og Meløy?

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 26. februar 2021 kl. 22.23

Jeg er fulstendig ukjent med Steigen men det finnes ett historielag.
Her er linken til Steigen Historielag. Kanskje de kan hjelpe deg?
http://www.steigenhistorielag.no/
Mvh
Leif B.

Brukeravatar
Knut Erling Harg
Innlegg: 357
Registrert: 4. desember 2008 kl. 20.58
Sted: SKIEN

Re: Forbindelse mellom Skagstad på Engeløya og Meløy?

Legg inn av Knut Erling Harg » 7. mars 2021 kl. 21.06

Jeg har kontaktet Steigen historielag, men foreløpig uten respons

Brukeravatar
Viggo Eide
Innlegg: 1053
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Forbindelse mellom Skagstad på Engeløya og Meløy?

Legg inn av Viggo Eide » 8. mars 2021 kl. 10.31

Det finnes ei nyere slektsbok for Steigen:
Syvende Far i Steigen - Slektsbok for Steigen, bind I     450 sider - Bjørn Grytøyr 
Syvende Far i Steigen - Slektsbok for Steigen, bind IIa  209 sider - Bjørn Grytøyr

Finner "dine personer" omtalt under Hammer (side 95, bind 1), men det står ingen ting om opphav og eventuell innflytting fra andre områder.
Barn fra begge eksteskap er nevnt.

Bokomtale fra 2015: Syvende far i Steigen
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Brukeravatar
Knut Erling Harg
Innlegg: 357
Registrert: 4. desember 2008 kl. 20.58
Sted: SKIEN

Re: Forbindelse mellom Skagstad på Engeløya og Meløy?

Legg inn av Knut Erling Harg » 8. mars 2021 kl. 11.33

Takk for tips og oppslag! Under Skagstad, står det ingenting der som kan peke mot slektskap i Meløy? 
 

Brukeravatar
Viggo Eide
Innlegg: 1053
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Forbindelse mellom Skagstad på Engeløya og Meløy?

Legg inn av Viggo Eide » 8. mars 2021 kl. 12.17

Under Skagstad står bl.a. disse litt 'fine' etternavnene:

Kneese
Harchen
Aagum
Rash
Jentoft
Falch
Ellingsen
Schøller Rosenvinge Disington, fornavn Riborg
Grønbek
Munch
 
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Brukeravatar
Knut Erling Harg
Innlegg: 357
Registrert: 4. desember 2008 kl. 20.58
Sted: SKIEN

Re: Forbindelse mellom Skagstad på Engeløya og Meløy?

Legg inn av Knut Erling Harg » 8. mars 2021 kl. 14.37

Takk! Da skal jeg sjekke Jentoft, Falch, Ellingsen, Rosenvinge og Dishington - som jeg alle har notater på. Så får jeg se om jeg klarer å finne en forbindelse mellom Benkestok'ene på Meløy og noen av disse familiene. Ganske sannsynlig, vil jeg si. Jeg føler at jeg nærmer meg! 
Jeg tror jeg må få lånt de nye Steigen-bøkene, så jeg kan dykke litt dypere inn dem. 
 

Brukeravatar
Knut Erling Harg
Innlegg: 357
Registrert: 4. desember 2008 kl. 20.58
Sted: SKIEN

Re: Forbindelse mellom Skagstad på Engeløya og Meløy?

Legg inn av Knut Erling Harg » 8. mars 2021 kl. 16.01

Da mener jeg at jeg har løst gåten. Slik tror jeg det er gått til:
Torchild Enochsen Strømme (1662-1735) giftet seg med Ahlet Mortensdtr Blix (1662-1735). De fikk 4 døtre, her er to relevante:
#2 Karen Torchildsdatter (?? - [før 1780]) giftet seg (med Hans ??) og fikk minst to barn:
  #2.1 Christen Hansen (ca 1740 - ett 1780)
  #2.2 Jacob Hansen (ca. 1753 - ett 1780) 
#3 Ingeborg Torchildsdatter Strømme (1705 - 1763) giftet seg med Anders Trondsen (1689 - 1762) og fikk 3 barn. Vår hovedperson er:
  #3.2 Ermegaard Andersdatter (1739 - 1804)

Bosteder:
#2.1 Christen Hansen bodde på Skagstad i 1780. Jeg tror han har fått gården på odel fra faren Hans, og at faren og moren (#2 Karen) bodde der i 1760-årene.
Anders Trondsen bodde i Meløy hele sitt liv og døde på Meløy Skagen. Det siste gjelder også hans kone, #3 Ingeborg, som bodde der fra hun giftet seg til hun døde. Alle barna deres, også Ermegaard, er født på Meløy.

Da begge foreldrene døde i 1762/63 (og storebroren var død året før), reiste Ermegaard fra Meløy Skagen, som hun hadde arvet, til sin tante Karen på Skagstad i Steigen. Hun var da rundt 24 år gammel. På Skagstad traff hun den ca. 40 år eldre naboen Peder Ingebrigtsen på Hammer og giftet seg med ham. 
De to Torchildsdatter-søstrene hadde altså giftet seg til hver sin storgård, én i Meløy, én i Steigen. Hvor de selv var oppvokst, vet jeg ikke. Men dette forklarer hvorfor Ermegaard fra Meløy havnet i Steigen, først på Skagstad og deretter på Hammer. Familienavnene nevnte under Skagstad viser at disse "knape-familiene" oppsøkte hverandre over relativt store avstander for å inngå ekteskap.

Det er mange kilder som har gitt informasjon, men jeg kan nevne disse: W.Brandt "Slægten Benkestok", C. Ellingsen: "Slekten Ellingsen", og dette skiftet fra 1768:
SAT, Salten sorenskriveri, 3/3A/L0012: Skifteprotokoll 7b, 1767-1769, s. 515b-516a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090226670522

Takk for hjelpen, dere som har bidratt!
 

Svar

Gå tilbake til «Steigen»