Kristina Andersdtr. Sundelin

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn19793
Innlegg: 48
Registrert: 5. januar 2006 kl. 14.54
Sted: RYGGE
Kontakt:

Kristina Andersdtr. Sundelin

Legg inn av dn19793 » 13. januar 2008 kl. 11.40

Hei og godt nytt år !
Kan noen hjelpe meg med Kristina Andersdtr. Sundelin ? Hun var g.m. Jens Rasmussen f. 4/5 – 1765. mulig han kom fra Segelstein Indre. De hadde datteren Ane Maria Jensdtr. g.m. Christian Petter Jacobsen Furnes.
Det er Kristina Andersdtr. Sundelin jeg er mest opptatt av ! Ev. andre barn enn Ane Maria er også av interesse.
Med vennlig hilsen
Thorbjørn Jensen

dn21993
Innlegg: 1933
Registrert: 17. november 2007 kl. 12.17
Sted: TOLVSRØD

Re: Kristina Andersdtr. Sundelin

Legg inn av dn21993 » 13. januar 2008 kl. 17.30

hei på deg , finner ei Kr ( Chri)stina Andersdatter på LEJTFJORD gård i Folden Prestegjeld
i Folketelling 1801
Når er Ane Maria Født? Vet du når de giftet seg? Det er vanskelig uten en eneste dato vettu
Finner ikke noen med navnet Sundelin

Hill-Gunn Berna Jensen
Innlegg: 1465
Registrert: 25. mars 2006 kl. 18.30
Sted: KJERRINGØY

Re: Kristina Andersdtr. Sundelin

Legg inn av Hill-Gunn Berna Jensen » 13. januar 2008 kl. 18.37

Heisan

Opplysningene er hentet fra Slektsbok for Sørfold og Sørfold bygdebok bind III

For å ta Jens Rasmussen først. Han var nr. 4 i rekken av 7 barn til Rasmus Pedersen (1722-1785) fra Indre Segelstein i Nordfold og Elisabeth Olsdtr. (1731-1790) fra Hammerfall, bosatt ytre Styrkesnes, Sørfold. Jens Rasmussen og Kristina Andersdtr. Sundelin var ikke gift.

Fra slektsboken:
Kristina ble omtalt som ”Swensk-kone” som var fattig og ikke kunne betale ”leiermålsbøter”. Faren Jens ble i midlertidig ilagt 3 riksdaler i bot.

Den 9/9 1799 ble Kristina gift med Elias Bredesen f. 13/1 1771 i Kobelveid – død ca 1809 ytre Styrkesnes, Sørfold. De fikk 4 barn mellom 1799 og 1806.

Fra Slektsboken:
Familien bodde fram til år 1800 på Styrkesnes nordre (ytre), trolig hos Elias søster Karen som var gift her. Hun døde i 1799, og de flyttet året etter til Ole Paulsen, Leirfjordgård hvor de hadde losji i 1801. Men i 1806 bar det videre til Styrkesnes søndre (indre). Da det ble holdt auksjon etter husmann Elias 21. aug. 1808 ble den avholdt på Espenes. Her går det frem at de eide et gammelt hus, og det kjøpte Kristina. I tillegg et ”fire vegget hus”, noe som må bety at de holdt på å oppføre nytt hus her. Det er ukjent hvor på Espenes de bodde, men det er ikke utenkelig at de holdt på å etablere seg i Falkvika. Boets brutto 27, fallitt 11 riksdaler.

Kristina var født i Sverige og kom til Folda før mars 1794 ettersom hun 15. des. 1794 fikk datteren Katarina Elisabeth utenfor ekteskapet. Hun var da gift, men hennes mann, Johan Sundelin hadde rømt fra henne. Da hun giftet seg med Elias hadde hun status som enke, men nærmere detaljer kjennes ikke. Hvor det ble av Kristina etter 1808 er ukjent, men vi må tro at hun bodde noen år på Espenes.

Bare spør visst det er noe mer du lurer på:-)

Mvh
Hill-Gunn

dn19793
Innlegg: 48
Registrert: 5. januar 2006 kl. 14.54
Sted: RYGGE
Kontakt:

Re: Kristina Andersdtr. Sundelin

Legg inn av dn19793 » 13. januar 2008 kl. 22.37

Hei og takk for svarene fra begge to !
Hill Gunn, her fikk jeg noe mere opplysninger. Jeg var ikke klar over at Rasmus hadde fler enn Jens. Jens og Kristina er blandt mine 3. tippoldeforeldre og det kunne vært fint å finne ut mer om Kristina og selvfølgelig de jeg mangler i fra nord. En annen sak er en lystig herre (mulig kanin) med navn Ola Omundsen, han treffer jeg 3 ganger som 6. tippoldefar. Lurer på om han tenkte på å befolke Nordland fylke alene. (Fleip)
Hjertelig !
Med vennlig hilsen
Thorbjørn Jensen

Hill-Gunn Berna Jensen
Innlegg: 1465
Registrert: 25. mars 2006 kl. 18.30
Sted: KJERRINGØY

Re: Kristina Andersdtr. Sundelin

Legg inn av Hill-Gunn Berna Jensen » 13. januar 2008 kl. 23.33

Heisan

Bare hyggelig å kunne hjelpe.
Når det gjelder ”kaninen” Ola Omundsen fra Røsvik, så er 3 av de 5 barna hans forfedre til mine barn. Men, han var nå sprek denne Jens Rasmussen også. Foruten Anne Marie fikk han på ”laust” Elen 1/11 1789 med Ingeborg Jensdtr. i Styrkesnes ytre. Han giftet seg 27/12 1800 med Berit Torkildsdtr. Ørnes i Sørfold. De fikk 2 barn, men bare en vokste opp. Jens Rasmussen sin mor Elisabeth Olsdtr. er søster til Karen Olsdtr. 4.tippoldmor til min mann. De dro nemlig ikke så lang før i tiden for å finne seg ett kjerringemne, bare rett over fjorden.

Mvh
Hill-Gunn

dn19793
Innlegg: 48
Registrert: 5. januar 2006 kl. 14.54
Sted: RYGGE
Kontakt:

Re: Kristina Andersdtr. Sundelin

Legg inn av dn19793 » 13. januar 2008 kl. 23.54

Interessant ! Når det gjelder Elisabeth Olsdtr. og hennes søsken, foreldre og videre bakover, så må jeg innrømme at jeg ikke har noen ting. Det er ikke så lett å få med seg alt når en sitter i Rygge og ikke har tilgang på alle data. Artig å høre at din mann og jeg har felles aner, selv om det har vært flere kaniner på min gren. :oops:
Om du kan hjelpe meg videre, kan du jo bruke denne: thorjen@online.no
Hjertelig igjen !
Med vennlig hilsen
Thorbjørn Jensen

dn19793
Innlegg: 48
Registrert: 5. januar 2006 kl. 14.54
Sted: RYGGE
Kontakt:

Re: Kristina Andersdtr. Sundelin

Legg inn av dn19793 » 14. januar 2008 kl. 20.16

Interessant ! Når det gjelder Elisabeth Olsdtr. og hennes søsken, foreldre og videre bakover, så må jeg innrømme at jeg ikke har noen ting. Det er ikke så lett å få med seg alt når en sitter i Rygge og ikke har tilgang på alle data. Artig å høre at din mann og jeg har felles aner, selv om det har vært flere kaniner på min gren. :oops:
Om du kan hjelpe meg videre, kan du jo bruke denne: thorjen@online.no
Hjertelig igjen !
Med vennlig hilsen
Thorbjørn Jensen

Svar

Gå tilbake til «Sørfold»