Einar Johan Vesenlund Jakobsen, f. 1899 Vassvik

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Einar Johan Vesenlund Jakobsen, f. 1899 Vassvik

Legg inn av Otto Jørgensen » 13. februar 2005 kl. 13.26

Under Vassvik, side 541 i slektsbok for Sørfold, finner vi
Jakob Mikal Eliassen f. 15.6.-1871 g 2.7.-1897 med Karen Hansine Kristensdtr (6.6.-1870 - 8.6.-1963) og de har barnet Einar Johan Vesenlund f 15.8.-1899.
Hvorfor komme Vesenlund inn her?
Hva er hans foreldre etter kirkeboka og hvem er faddere og hvilket sted er han født?
Er de angitte foreldre virkelig foreldre og ikke kun adoptivforeldre eller fosterforeldre?

dn17619
Innlegg: 7
Registrert: 19. februar 2005 kl. 22.51
Sted: ESPELAND

Re: Vassvik, Sørfold ca 1871

Legg inn av dn17619 » 19. februar 2005 kl. 23.42

Hei. Du må ta opplysningene i bygdebøkene med en stor klype salt!!!!!!!!!! Der er det mye mulig det var slik, men skitt au.
I Digitalarkivet under Sørfolden i folketellingen i 1900 har sønnen til Jakob Eliassen oo Karen Hansine navnet Einar Jakobsen og der finner du også et "antagen barn Josefine Jansdatter"

mvh Odd-Arne Lindgren

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Vassvik, Sørfold ca 1871

Legg inn av Otto Jørgensen » 20. februar 2005 kl. 18.33

Klart jeg tar bygdebøker med en klype salt, men det forsvarer allikevel ikke at det her er registrert det aktuelle navnet
Einar Johan Vesenlund f 15.8.-1899.

Det er ikke noe vanlig navn på den tiden og alle som hittil er funnet ved navnet Vesenlund med varierende skrivemåter er knyttet til samme familie.

Det er dette med Vesenlund og den knyttingen som er vesentlig og navnet kan ikke være tatt ut av løse luften

dn17619
Innlegg: 7
Registrert: 19. februar 2005 kl. 22.51
Sted: ESPELAND

Re: Vassvik, Sørfold ca 1871

Legg inn av dn17619 » 22. februar 2005 kl. 15.43

Hei i gjenn.

Hva er årsaken til at du tror navnet ikke er tatt ut av "Løse luften ?"
Jeg skal spørre litt rundt angående slekt i sørfolden. Opplevde selv at i bygdeboken for Tjeldsund var at min oldefar giftet bort med en totalt ukjent dame.Har du andre kildehevisninger til hvor Einar Johan er registrert med etternavnet Vesenlund.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Vassvik, Sørfold ca 1871

Legg inn av Otto Jørgensen » 22. februar 2005 kl. 18.01

viser til Digitalarkivet 26103:
Einar Johan Vesenlund, født 15. august 1899 Vassvik, Sørfold

Uansett er jeg på jakt etter alle som er navngitt med Vesenlund/Wesenlund eller andre tilnærmede former og også om opphavet til navnet i hele perioden fra vel 1870 og frem til 1930 langs hele nordlandskysten.

Min generelle kommentar; er at navnet nok ikke er tatt ut av løse luften. Det kan være en sammenheng og det trenger ikke være det. Det er derfor jeg også reagerer og prøver å finne evt virkelig opphav om det skulle være noen andre og om dette på noen måte kan knyttes tilbake til grenen Wesenlund

Leter forøvrig også etter en fisker Samuel Wesenlund som var fadder 7. april 1890 i Vågan til Sigurd Alfred Wensel, hvis mor var av familien Vesenlund

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Vassvik, Sørfold ca 1871

Legg inn av Otto Jørgensen » 24. februar 2006 kl. 15.15

Noen som kjenner denne ukjente damen?

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Vassvik, Sørfold ca 1871

Legg inn av Otto Jørgensen » 24. februar 2006 kl. 15.17

Noen som vet hvem Karen og Johan var

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Vassvik, Sørfold ca 1871

Legg inn av Otto Jørgensen » 21. mars 2008 kl. 18.45

Denne saken har ligget lenge og jeg tar den frem igjen.

Muligens er jeg blind, men jeg finner heller ikke fødsel og dåp i angitte kirkebøker som kunne verifisere navn, foreldre og annet familieforhold.

Noen som kan gi meg et hint på dette området

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Vassvik, Sørfold ca 1871

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 21. mars 2008 kl. 20.18

Heisan Otto :)

Dåpen til Einar Johan Vesenlund Jakobsen her

Du spør om noen vet noe om Karen og Johan. Johan hvem ? Eller mente du Jakob, far til Einar ?
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Vassvik, Sørfold ca 1871

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 21. mars 2008 kl. 20.42

Fra Sørfold Bygdebok, Gårdshistorie, Bind 3 av Asbjørn P. Lind.

Bilde av Karen og Jakob med barna. Åpne vedlegget.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Vassvik, Sørfold ca 1871

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 21. mars 2008 kl. 20.50

Samme innlegg på DA, som Otto har nevnt her tidligere, slik at vi ikke benytter tid på allerede avgitte svar :

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... g=10#anker
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Vassvik, Sørfold ca 1871

Legg inn av Otto Jørgensen » 21. mars 2008 kl. 21.34

Jeg tenkte Jacob.

Problemet eller utfordringer om en skal si det slik: Vesenlund i ulike skrivemåter dukker opp i Vågan ca 1861 og jeg prøver å finne evt forbindelser til andre som har brukt dette navnet og navnets opprinnelse.

Første person som brukte navnet var bødtker fra Bergen som slo seg ned på Gimsøy og han tok ikke dette navnet i bruk før noe senere. Sålangt er alle personer jeg har funnet etterkommere av denne oersonen og derfor er denne fra Vasvika er åpent spørsmål som man gjerne vil finne en forklaring på.

Om det ikke er relasjoner i farslinjen, kan det ligge i morslinjen.
Et generelt spørsmål om noen kjenner til denne siden vil være til hjelp. Jeg vet det som står i gardsboka. Bygdebøker er bygdebøker og handfaste kilder er bedre :)

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Vassvik, Sørfold ca 1871

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 21. mars 2008 kl. 21.49

Ok. Du sier du vet hva som står i gardsboka. Har du allerede lett i bygdebøkene for Sørfold etter Vesenlundnavnet ? For så å verifisere via kirkebøkene. Da slipper jeg å gå gjennom bøkene :wink: Ser at forfatter Lind via DA og innlegget der, ikke ser noen annen tilknytning heller med det første.

( Regner med at da hadde du dette foto fra mitt siste innelgg fra før også... )

Fint du løfter frem emnet :)
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Vassvik, Sørfold ca 1871

Legg inn av Otto Jørgensen » 22. mars 2008 kl. 11.31

Jeg kan selvfølgelikg ha glippet et eller annet sted, men så langt finner jeg ikke noen knyttinger eller annet som tilsier forbindelse. Men samtidig er Vesenlund (ulike skrivemåter) såpass ukjent på dette tidspunktet at det ikke kan bare være en tilfeldighet.

Det var relativt mange barn i familien etter bødkeren fra Fana ved Bergen. Han var gift flere ganger og hadde mange etterkommere og alle tok jo heller ikke konsekvent med navnet i senere generasjoner.

Derfor er jeg også generelt opptatt etter alle som har dette navnet (ulike skrivemåter) som del av sitt navn. Det kan være relasjoner til familien Wesenlund og dermed til min kones slekt.

Så til slutt:

Finner noen noe som kan knytte Vassvika til Wesenlund-familien setter jeg pris på å få en henvendelse.

Og finner noen navnet Wesenlund (mange skrivemåter) andre steder (uansett hvor og hva) setter jeg også pris på informasjon om dette.

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Vassvik, Sørfold ca 1871

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 22. mars 2008 kl. 15.38

Når jeg nå har kikket litt i Slektsboka for Sørfold, ser jeg at aner til Einar kan spores til Bergen og Lofoten.

Finner ingen ved dette slektsnavn i skiftene, for Salten samt Lofoten, fra DIS Salten.

Har du funnet navnevarianter av Wesenlund navnet andre steder i Nordland enn i Vågan og Ankenes ?

Har du noen etterkommerliste på denne bødkeren og los Jens Wesenlund fra FT1875 i Vågan ?

Lettere da å gjenkjenne navn :wink:
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13026
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Vassvik, Sørfold ca 1871

Legg inn av Paul Johan Hals » 23. mars 2008 kl. 0.48

Her er først noen data som du sikkert har fra før

Sigurd Alfreds?? dåp: (nr 4)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-98

Moren, Johanne Lucie hadde født en sønn Rikard Johan Waldemar i 1883. Dennes dåp: (nr 77)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-15

Johanne Lucies dåp: (nr 4)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-20

En mulig kandidat for Samuel som var fadder på Sigurd er her: (hvis linken fungerer)

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=687#ovre

Her er denne Samuels dåp: (nr 11)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-31

Sannsynligheten er muligens liten, men jeg baserer hans kandidatur på at hans mor, i likhet med Johanne Lucies mor heter Benonisdatter til pikenavn, De er begge fra Valberg i Borge.
Det kan være verd å undersøke om de er søsken. Hvis de er det kan årsaken til at Samuel er oppført med Vesenlund som etternavn ifm hans fadderskap bero på en misforståelse hos den som førte boken. Johanne kan ha nevnt ham som sin fetter Samuel.

Er dette til noe hjelp eller øker det bare forvirringen?


God Påske

MVH Paul

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13026
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Vassvik, Sørfold ca 1871

Legg inn av Paul Johan Hals » 24. mars 2008 kl. 13.29

Jeg har fulgt teorien angående Samuel, fra mitt forrige innlegg videre og har funnet:

Johan og Ingeborg Annas Bryllup 25 okt 1862 (par nr 3):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-146

Ingeborg Annas dåp 1838, (nr 15). Hennes foreldre: Benoni Johannessen og hustru Maren Axelsdtr.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-84

Anna Birgittes dåp i 1833. (nr 20). Hennes foreldre: Benoni Johannessen og Maren Axelsdtr.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-62

Ut fra dette er Samuel fetter til Johanne Lucie, begge på morsiden.
MVH Paul

Svar

Gå tilbake til «Sørfold»