Anders Andersen 1769-1841 og Bue Farm

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
gj13255
Innlegg: 5
Registrert: 24. februar 2011 kl. 0.45
Sted: Kinsarvik

Anders Andersen 1769-1841 og Bue Farm

Legg inn av gj13255 » 24. februar 2011 kl. 2.24

Vi har visst alle en “Anders Andersen” å bekymre oss over :D
Min er Tipp-Tipp oldefar Anders Andersen 1769-1841 fra Bue Farm, Matrikkelnr 23 i Skjærstad Prgjld, gift med Grethe Jochumsdatter. Han er utgangspunktet for en stor og viktig del av Lind slekt i Nordland (noen sønner kalte seg Lind) men uten tydelig forbindelse bakover til den store Lind-slekta fra Jacob Willumsen Lind.

Jeg har egentlig 2 spørsmål:
1. Litt perifert men en del av forskningen gjelder Bue Farm. Iflg Skatteboken fra 1647 bor Leilending Hellie Baldtsersen der “Leilendingsskatt, Bygger selv Bue farm 1,5w, 1,5dr.” og der er ingen andre. Like fram til Folketellingen 1801 finnes Anders A og flere barn fortsatt på Bue Farm, men jeg klarer ikke følge den videre. Bue Farm ser ut til å ha forsvunnet. Slått sammen med andre, eller? Jeg klarer heller ikke å følge flere av Anders’ barn her. (Glem Helge og Peder som flyttet til Harstad og er meget kjente der).

Spørsmål 2 er om Anders’ opphav. Jeg stoler ikke på kildene. Han opptrer i Slektsbok for Skjerstad og Fauske 1 s.87 som sønn av Anders Hansen og Lisabeth Helliesdatter, men enten er dette feil eller så er “Anders Hansen” bare deler av navnet. Hvorfor? Flere av sønnene var jekteskippere og formuende med gode forbindelser, giftet seg inn i slike familier, og i datidens klima kan ikke det ha kommet fra en anonym “Anders Hansen” som jeg ikke finner noen annet sted. Der er noe vi ikke vet?
:D

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Anders Andersen 1769-1841 og Bue Farm

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 24. februar 2011 kl. 12.59

Osmund Lind Iversen skrev:....
Spørsmål 2 er om Anders’ opphav. Jeg stoler ikke på kildene. Han opptrer i Slektsbok for Skjerstad og Fauske 1 s.87 som sønn av Anders Hansen og Lisabeth Helliesdatter, men enten er dette feil eller så er “Anders Hansen” bare deler av navnet. Hvorfor? Flere av sønnene var jekteskippere og formuende med gode forbindelser, giftet seg inn i slike familier, og i datidens klima kan ikke det ha kommet fra en anonym “Anders Hansen” som jeg ikke finner noen annet sted. Der er noe vi ikke vet?
:D


Kilde: SkifteCD fra DIS Salten.

Skifte etter Lisbeth Jensdatter, skipperenke, Ertsvigen (Straumøya) i Bodø, åpnet 01.12.1823.

Her nevnes bl a hennes datter, Grethe Jocumsdatter, Bue i Skjerstad, 54 år og gift med Anders Andersen. Dette var et rikt bo med bl a penger gullringer og sølv så en mulighet er at det er fra mormors familie rikdommen/mulighetene til Anders' sønner kom i fra?
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
gj13255
Innlegg: 5
Registrert: 24. februar 2011 kl. 0.45
Sted: Kinsarvik

Re: Anders Andersen 1769-1841 og Bue Farm

Legg inn av gj13255 » 25. februar 2011 kl. 11.44

Jo takk, jeg er obs på Grethe/Lisbeth Jensdatter situasjonen; de er også ledd tilbake til den "andre" Lind slekta.
Likevel er det som ikke passer at Anders Andersens far skulle være totalt ukjent og ubeskrevet - Hvis "Anders Hansen" altså er hele historien der. Var han gårdbruker eller handelsmann, eller lensmann for den del? Hvorfor har nesten samtlige etterfølgende Lind drevet med sjøen, enten som jekteskippere, loser og/eller i senere tid kapteiner i utenriksfart? Jeg mener alle - jeg tror vi kan telle én gårdbruker blant etterslekten i 3-4 generasjoner, ingen prester, ingen gruvearbeidere, ingen fiskere, ingen embedsmenn. Det er vanskelig å tro at en slik orientering og tradisjon oppsto ut av tilfeldigheter, og at Anders' far ikke hadde noen slike bånd eller tiltrekning til sjøen og handel.

Fortsettelsen av Andersen/Lind nedover (og bakover, med unntak av Anders' far) er en lekse i forbindelsene på den tid, der hver eneste generasjon skaper nye inngifte blant familier med "felles" interesser. Anders' sønn Helge, f.eks., drev som jekteskipper i lag med svigerfar; han og bror Peder ble pionerer med handel og jekter i Harstad. Det var iflg kildene på det tidspunkt bare 2 personer som hadde rett til å drive jektebruk i Ofoten (Harr på Liland og Aas på Bjellgam) - og familien Lind giftet seg inn i begge. Anders' sønnesønn arvet en del av Bjellgam fra barnløs onkel - iflg Harstad Tidende "skulle" han arve hele men testamentet ble ikke skrevet :-)

PS: Jeg søker dette uten snev av snobberi - jeg er ikke en av dem som håper å nedstamme fra Einar Tamberskjelve - men en lesning av klimaet på 1700-1800-tallet sier at en Anders ikke plutselig kom inn i aktive handelsmiljø på grunn av sitt utseende.

Så er det denne Bue farm, da. Hvordan kom Anders dit, og hvor ble det av Bue farm i ettertid?

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Anders Andersen 1769-1841 og Bue Farm

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 25. februar 2011 kl. 12.51

Anders Hansen - kandidat som far til Anders Andersen - trolovelsen med Lisabeth i 1749:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Skjerstad, Ministerialbok nr. 852A04 (1747-1767), Kronologisk liste 1749, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18

Anders er bosatt på Bue i 1749.

Har du sjekket opp dåpinnførslene til Anders Andersen sine barn og Anders Hansen sine? Mulig fadderene kan gi en pekepinn på hvem og hvor han kom i fra.

Fant et barn, Willum, av Anders Hansen, født 1750 og død 1759:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Skjerstad, Ministerialbok nr. 852A04 (1747-1767), Kronologisk liste 1750, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24

Hvor bodde "din"Anders Andersen ved vielsen? Har du lenke til denne?
Fant den her:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bodø, Ministerialbok nr. 801A03 (1762-1795), Trolovede 1792, side 166.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-168
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
gj13255
Innlegg: 5
Registrert: 24. februar 2011 kl. 0.45
Sted: Kinsarvik

Re: Anders Andersen 1769-1841 og Bue Farm

Legg inn av gj13255 » 26. februar 2011 kl. 20.41

Hjertelig takk så langt! Vi hadde et fag “Skjønnskrift” på folkeskolen, og det var det ene faget jeg aldri mestret; fikk stadig meldinger hjem fra læreren. Så du forstår at lesing av kirkebøker ikke er min sterke side. Eksempel: Referansen du gir til Willum har jeg studert og forstørret 150% men kan fremdeles ikke engang finne navnet når jeg har siden foran meg!
Dine funn i kirkebøkene er perler, men du er tydeligvis flinkere på knoteskrift (presten må ha vært på fylla mens han skrev; jeg ble tidligere advart mot kirkebøkene fra Skjerstad). Er det mulig å taste ut hva det egentlig står der? Jeg klarer fint Anders Andersens dåp, men de to andre? Utover begynnelsen på mannens navn klarer jeg hverken stedsnavn eller forlovere/faddere i disse utskriftene, og det er nettopp den ekstrabiten som kunne hjelpe.

Det er sørgelig lite vi har av kilder fra Anders Andersen og bakover. Ellen Lind Solbu kom lengst, og det ser ut til at mange kopierer dennes oppgaver slavisk, men også de ser ut til slippe opp for sikre spor. Se:
http://slekt.solbu.no/114.htm#1

Vi har et familienotat, selvsagt uten kilder: Notat skrevet av Oddmund Lind fastholder følgende: “Min bestefar, Ole Joakim Lind og min far Arthur Ravn Lind har fortalt meg at vår slekt på farssiden er innvandret fra Slesvig Holstein i Nord-Tyskland.” Ole Joakim Lind er sønn av Peder (Andersen) Lind, sønn av Anders Andersen. Så han er allerede to generasjoner fra håndfaste kilder. Det kan godt være en av familiemytene som vi ser så ofte.

Jeg sender deg en PM med tavlen fra Anders Andersen nedover, Kanskje noen navn/gardsnavn gir hint – men jeg har ikke funnet noen.

Svar

Gå tilbake til «Skjerstad»