P.B. Pedersen død i gruveulykke i Sulitjelma 1909

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj09388
Innlegg: 9
Registrert: 7. mai 2009 kl. 20.30
Sted: MO I RANA

P.B. Pedersen død i gruveulykke i Sulitjelma 1909

Legg inn av gj09388 » 7. mai 2009 kl. 20.40

Tidligere på dette forumet har jeg lett etter mine forfedre på morsiden og forsåvidt funnet en god del. Nå forsøker jeg å finne ut hvor min oldefar er gravlagt.

hans navn var Peder Bernhard Pedersen født 29.4.1882. Han omkom i en gruveulykke i Sulitjelma ca 20.4. 1909. Jeg har lett i alle bøker i digitalarkivet, men har ikke greid å finne ut hvor han er gravlagt. Kan det være mulig at det er reist en felles stein i Sulitjelma over alle de som omkom?

I tillegg står det i bygdebok? for Sulitjelma en Peder Konrad som muligens var gift med Alida.
denne mannen har samme fødselsdato som Peder Bernhard, og er nok samme person.

Jeg leter som sagt etter grav og flere opplysninger om dette muligense giftemålet, og ville bli meget takknemlig om noen kunne hjelpe meg.

dn09334
Innlegg: 3545
Registrert: 27. mai 2007 kl. 13.55
Sted: BODØ

Re: Grav

Legg inn av dn09334 » 8. mai 2009 kl. 16.02

Hei.
I dødsfallsprotokollen for Sulitjelma 1909 er det ikke nevt noen ulykke som dødsårsak for de som er døde, og jeg finner heller ikke noen i nabosognene. Hvordan vet du at det er riktig Peder du leter etter, og at han er en av dine oldefedre? Da må han jo ha fått et barn et eller annet sted. Du har nok rett i at det er en navnefeil i slektsboken for Sulitjelma for Peder fra Fagermo.
Mvh
Wilfred

gj09388
Innlegg: 9
Registrert: 7. mai 2009 kl. 20.30
Sted: MO I RANA

Re: Grav

Legg inn av gj09388 » 8. mai 2009 kl. 22.35

For å gjøre en lang historie kort, så fikk denne mannen et barn her som var min bestemor.Gjennom kirkebøker er dette dokumentert. Han er også oppført som død under en gruveulykke i Sulitjelma. Det jeg søker er plassen han er gravlagt og om han giftet seg etter at han dro tilbake fra Mo til Sulitjelma.

dn09334
Innlegg: 3545
Registrert: 27. mai 2007 kl. 13.55
Sted: BODØ

Re: Grav

Legg inn av dn09334 » 9. mai 2009 kl. 10.58

I slektsboka for Sulitjelma står "20/8 1909 omkom ved ulykkestilfelle i gruva Bernhard Pedersen, Fagermo, f. 29/4 1882, gruvearbeider, 27 år gml." Det er vel trolig han da, men dette dødsfallet kan jeg ikke finne er registrert i kirkeboka for Sulitjelma, og heller ikke i noen av de nærliggende sokn. Mest trolig er det en forglemmelse, og at han da er gravlagt i Sulitjelma. Kanskje du må ta kontakt direkte til dem som har med kirkegården å gjøre. om de kan ha noen opplysning.

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Innlegg: 3230
Registrert: 10. januar 2006 kl. 12.51
Sted: SKIEN

Re: Grav

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 9. mai 2009 kl. 13.33

Det finnes en liste over begravde på Sulitjelma historielags sider, men han finnes ikke der.

http://www.sulisavisa.no/historielag/Minnetvl/tavle.htm

Jeg har tidligere brukt sidene til Wenche Spjelkavik når jeg har lett etter noe der, men nå virker ikke adressen lenger. Det er mulig den er lagt ned, eller har fått ny adresse. Kanskje noen fra DIS-Salten kan svare på det?

Brukeravatar
Viggo Eide
Innlegg: 1053
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Grav

Legg inn av Viggo Eide » 10. mai 2009 kl. 11.31

Jeg finner ikke Wenches hjemmeside heller, :(

men er du interessert i å kontakte henne kan hun nås på sin jobbmail: sulisbib@hotmail.com :)
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

3674
Innlegg: 22
Registrert: 9. januar 2005 kl. 11.57
Sted: BODØ

Re: Grav

Legg inn av 3674 » 10. mai 2009 kl. 16.12

Peder Bernhard Pedersen , Fagermo, omkom ved gruveulykke i Sulitjelma 20/8 2009. Han står bokført som Bernhard Pedersen i lensmannens dødsfallsprotokoll . Han etterlot seg kona Olida (muligens Oliva, siden noen skrev v og d nokså likt). Han er vel etter all sannsynlighet gravlagt på den gamle kirkegården i Sulitjelma. Du vil vel få svar på dette fra Sulitjelma.
For å kunne identifisere hvem denne Olida (Oliva) var, ville det være til hjelp om du kunne ha oppgit navn og data på datteren (din bestemor) - i hvilken kirkebok hun står innført som døpt for å kunne hjelpe deg med hvem denne Olida kan være?

gj09388
Innlegg: 9
Registrert: 7. mai 2009 kl. 20.30
Sted: MO I RANA

Re: Grav

Legg inn av gj09388 » 10. mai 2009 kl. 19.25

Takk for all hjelp så langt.
Min bestemor er ikke datter til Oliva/Olida. Min bestemor hadde en annen mor. P.B.P ble far til min bestemor når han var her på Mo og jobbet. Han reiste tilbake til Sulitjelma og siden vet jeg bare at han omkom i gruva og etterlot seg muligens en hustru. Jeg trålet alle kirkebøker og klokkerbøker osv, men finner ham ikke gravlagt. Jeg har også søkt gjennom alle bøker fra han forlot Mo til han døde, for å finne ut noe om dette giftemålet, men finner ikke noe om at han giftet seg. Etter det som står på nett over gravlagte i Sulitjelma, finns han ikke der. Ingenting om hans gravplass er oppført i disse bøker.

Jeg har søkt i alle kirkebøker over Skjerstad, Fauske, Saltdal osv. Alle bøker i nærliggende områder, men han er sporløst forsvunnet. Jeg finner han som født, konfirmert og som far til bestemor, men ikke som død annet en at han er omkommet i gruva.

dn09334
Innlegg: 3545
Registrert: 27. mai 2007 kl. 13.55
Sted: BODØ

Re: Grav

Legg inn av dn09334 » 10. mai 2009 kl. 20.20

Hei.
Ta kontakt med kirkevergen i Sulitjelma, og be ham sjekke kirkegårdsprotokollen for 1909. Ettersom P.B.P. ikke er oppført i dødsfallsregisteret i kirkeboka kan det godt være mulig at han har blitt uteglemt i den listen som historielaget har laget. (Før pc-alderen var det fort gjort at det kunne bli feil når man skulle sammenfatte flere registre.) At dødsfallet ikke er registrert i Sultjelma betyr nødvendigvis ikke at han ikke ble begravet der. Feil og forglemmelser har forekommet andre steder, og jeg har et par ganger funnet dødsfall som har blitt registrert bortimot et år for seint i protokollen. Når det gjelder mulig giftemål "etter" Mo, så blir det jo mindre å lete i hvis vi vet hvilket år han forlot Mo. Det er jo flere mulige Olida/Oliva. :)

Per-Olav Broback Rasch
Innlegg: 1655
Registrert: 12. november 2005 kl. 20.11
Sted: BODØ

Re: Grav

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 10. mai 2009 kl. 20.28

Eva Helene Erntsen skrev:Jeg har tidligere brukt sidene til Wenche Spjelkavik når jeg har lett etter noe der, men nå virker ikke adressen lenger. Det er mulig den er lagt ned, eller har fått ny adresse. Kanskje noen fra DIS-Salten kan svare på det?

Klart vi kan :wink: Start.no har lagt ned tjenesten gratis hjemmeside. Følgende er å lese:

Start.no har tilbudt gratis hjemmesider på internett til sine brukere helt
siden 2000. Nå er det nye tider, og i mai stenges tjenesten helt. Dette
skyldes først og fremst manglende lønnsomhet, og at Start.no nå ønsker å
bruke ressursene på å bygge enda bedre underholdningstjenester for sine
brukere.

Vi har registrert at din hjemmeside ligger her:
http://home.no.net/saulo/

Du vil nå få anledning til å flytte hjemmesiden din til en annen, valgfri
nettside.

Dine besøkende kan da bli videresendt til bloggen din, Facebook-siden din
eller hvilken som helst annen nettside. Du kan også velge å stenge
hjemmesiden helt. Endringene velger du her:
http://www.start.no/homenonet/om.php

Serveren vil ikke være tilgjengelig fra 1. mai 2009. Hvis du ønsker å ta
vare på noe av innholdet på sidene, må det altså lastes ned før denne
datoen.

Med vennlig hilsen

Start.no

Altså er det ikke Wenche som har tatt den bort, men Start.no. Forhåpentligvis finner hun en ny måte å tilgjengeliggjøre hjemmesiden på.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

gj09388
Innlegg: 9
Registrert: 7. mai 2009 kl. 20.30
Sted: MO I RANA

Re: Grav

Legg inn av gj09388 » 10. mai 2009 kl. 21.19

Hei igjen
Takk for ideen om å kontakte kirkegårdsvergen i Sulitjelma. Jeg vet ikke når han forlot Mo i Rana. Han jobbet som jernbanearbeider her. Det er her jeg ikke kommer videre. :) Som sagt har jeg trålet bøker etter dette giftemålet, men finner ingenting :(

dn09334
Innlegg: 3545
Registrert: 27. mai 2007 kl. 13.55
Sted: BODØ

Re: Grav

Legg inn av dn09334 » 10. mai 2009 kl. 22.23

Hei. Da Olida Martinusdatter f.30.9.1887 i Nordfold, gifter seg i 1911 med Peder Johannesen fra Leivset i Nordfold, så står det at hun er enke etter en omkommet gruvearbeider. Jeg antar at det umulig kan være flere i samme situasjon. Det første giftemålet hennes har jeg ikke funnet, men det må jo være mellom 1904 og dødsfallet. (jeg har ikke sjekket dødsfallene i Nordfold)
Mvh Wilfred

gj09388
Innlegg: 9
Registrert: 7. mai 2009 kl. 20.30
Sted: MO I RANA

Re: Grav

Legg inn av gj09388 » 10. mai 2009 kl. 23.05

Hei
Så fantastisk. Jeg er enig med at det neppe kan være så mange å ta av. Det som gjenstår da er å finne ut om hun hadde noen barn med P.B.P. Hjertelig takk. Jeg har nå sendt en mail til kirkevergen i Sulis og venter på svar derfra. Da må man vel lete etter giftemålet i en kirkebok fra Nordfold. Jeg lurer på hvordan du kom fram til denne Olida?

dn09334
Innlegg: 3545
Registrert: 27. mai 2007 kl. 13.55
Sted: BODØ

Re: Grav

Legg inn av dn09334 » 11. mai 2009 kl. 0.02

:D Du kan se på konfirmantene i Nordfold 1923, nr 15 av jentene. Beklageligvis får jeg ikke tak på dette med lenker. Svar på ditt spørsmål er nok øvelse i å lete, men her var det jo et skjeldent navn i folketellingene og ikke så mange å velge mellom aldersmessig.

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Innlegg: 3230
Registrert: 10. januar 2006 kl. 12.51
Sted: SKIEN

Re: Grav

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 11. mai 2009 kl. 0.20


Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Innlegg: 3230
Registrert: 10. januar 2006 kl. 12.51
Sted: SKIEN

Re: Grav

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 11. mai 2009 kl. 0.28


gj09388
Innlegg: 9
Registrert: 7. mai 2009 kl. 20.30
Sted: MO I RANA

Re: Grav

Legg inn av gj09388 » 11. mai 2009 kl. 0.52

Hei
Hjertelig hjertelig tusen takk. Dette var rimelig uventet, men gledelig. Dette åpner selvsagt for ny søken igjen, hvilket gjør dette meget spennende. Nå blir det å lete etter slektninger av Grete O.P :)

gj07793
Innlegg: 124
Registrert: 6. oktober 2008 kl. 18.30
Sted: MO I RANA

Re: Grav

Legg inn av gj07793 » 11. mai 2009 kl. 0.53

Peder Bernhard registrert død i Tynset kirkebok.
Han er kanskje begravd i denne regionen.

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset i Tynset, Ministerialbok nr. 25 (1900-1914), Døde og begravede 1909, side 245.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-216
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 060217.jpg

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Innlegg: 3230
Registrert: 10. januar 2006 kl. 12.51
Sted: SKIEN

Re: Grav

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 11. mai 2009 kl. 1.17

Etter innførselen i KB for Tynset kan det se ut som han døde der og ikke i Sulitjelma. Ser at han står med bopel Røstvangen, det var vel et boligområde for gruvearbeidere etter som jeg har forstått. En grandonkel av meg kom nedover fra Bardal og var bosatt der før han flyttet til Tynset. Dette var akkurat i den tiden vi her snakker om, han kom dit i 1909.

gj07793
Innlegg: 124
Registrert: 6. oktober 2008 kl. 18.30
Sted: MO I RANA

Re: Grav

Legg inn av gj07793 » 11. mai 2009 kl. 1.26

Grete Otelia Andersen død 4/10-1993 8800 Sandnessjøen

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 7348#nedre

gj09388
Innlegg: 9
Registrert: 7. mai 2009 kl. 20.30
Sted: MO I RANA

Re: Grav

Legg inn av gj09388 » 11. mai 2009 kl. 7.34

Dette er nok uten tvil min oldefar. Han reiste tydeligvis sørover etter å ha forlatt Mo. Etter det jeg kan se, var Grete Otelia gift, og jeg vil tro hun hadde barn. Nå gjenstår det å finne disse eventuelle barna.
Tusen takk alle sammen for en fantastisk god hjelp. Uten dere hadde jeg nok ikke funnet han. :)

3674
Innlegg: 22
Registrert: 9. januar 2005 kl. 11.57
Sted: BODØ

Re: Grav

Legg inn av 3674 » 11. mai 2009 kl. 10.44

Ut fra det som til nå er kommet fram av opplysninger fra flinke hjelpere (godt jobbet!) i denne labyrintjakten, skulle det være høyst sannsynlig å tenke seg at Peder B. Pedersen er gravlagt et sted i Tynset-området, for det står i lenken begravet 28/8 2009. Og det var vel det du primært var ute etter å finne ut av.
Meldingen om hans dødsfall er nok kommet til lensmannen i Skjerstad som har innført døde ved "ulykkestilfelle" uten å angi hvor, og vi har da uten videre antatt at det har vært ved en av gruvene i Sulitjelma, mens det viser seg at det i virkeligheten har vært i Kvikne. Jeg tror det står i anmerkningen i Tynset kb. " kvalt ved svovldamp i gruva".
Enka Olida (fra Stamsvik i Nordfold) giftet seg igjen 27/12 1910 i Nordfold og fikk 4 barn, som det må gå an å oppspore etterkommere av. Barna står i Asbjørn Linds "Slektsbok for Nordfold ", s. 235.

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Grav

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 11. mai 2009 kl. 12.03

Henger meg på Berg sitt innlegg og sier "bra jobbet" :)

Olida på Stamsvik fikk også et barn, Hjørdis Anny, utenfor ekteskap, 30.06.1903 i Nordfold. Barnefar oppført - Alfred Lund Martinsen.

Kilde: Asbjørn P. Lind Slektsbok for Kjerringøy, Nordfold og Sørfold, s. 210, Stamsvik, (rettelser til Slektsbok for Nordfold)

Dåpen til Hjørdis, nr 15.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Innlegg: 3230
Registrert: 10. januar 2006 kl. 12.51
Sted: SKIEN

Re: Grav

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 11. mai 2009 kl. 14.48

Tror nok han er gravlagt på Tynset, kb heter Tynset i Tynset. Kvikne har egne kirkebøker.

Dessverre er ikke gravminner for Sannessjøen (Alstahaug) lagt ut på DIS-gravminner enda, da kunnet vi funnet gravplass og grav nummer. Men det går an å sende en forespørsel til kirkevergen i Alstahaug om hvem som fester graven. Dette er sansyneligvis en av etterkommerne. Noen kirkeverger er velvillige andre ikke fullt så greie. Men en får ikke svar uten å spørre.

La oss høre hvordan det går (selvfølgelig uten å oppgi navn på nålevende). Lykke til.

gj09388
Innlegg: 9
Registrert: 7. mai 2009 kl. 20.30
Sted: MO I RANA

Re: Grav

Legg inn av gj09388 » 11. mai 2009 kl. 15.37

Takk igjen. Det som nå gjenstår for meg er å finne barnet Grete Olida etter sin konfirmasjon.Det er vel tenkbart å starte søket etter et giftemål i Norfold, om hun døde i Sandnessjøen.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Grav

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 11. mai 2009 kl. 15.53

Røstvangen gruve finner dere ved å søke på Norgesglasset. Søk på "Røstvangen gruve" så finner dere gruven som ligger i Tunndalen ca. midt mellom Tynset og Kvikne.

Her kan dere lese om gruvedriften på Røstvangen: Røstvangen Gruver

Nordøsterdalmuseet har lagt ut på internett en interessant Powerpoint presentasjon av gruven og miljøet, dere finner den ved å søke på Røstvangen på f.eks. Google. Den heter: Røstvangen gruver Et gruvesamfunns historie (1904-1921)

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

3674
Innlegg: 22
Registrert: 9. januar 2005 kl. 11.57
Sted: BODØ

Re: Grav

Legg inn av 3674 » 12. mai 2009 kl. 9.23

Bare for å avrunde om Olida. Hun døde i Heimås i Fauske 31/10 1921, 34 år gammel, arbeiderhustru. Etterlatte: mannen Petter Johansen (identisk med den i Nordfoldboka nevnte "Peder Kristian Johannesen" som var fra Leivset i Fauske), 6 umyndige barn , derav 5 fællesbørn (Sic!). (Grete Othelie er vel inkludert i dette tallet), dessuten en datter Hjørdis over 18 år".
Petter Kristian tok senere etternavnet Leivseth, og bodde på Finneid i Fauske hvor han fikk nye 4 barn. Se i "Slektsbok for Skjerstad og Fauske, bind III", s. 53.

3674
Innlegg: 22
Registrert: 9. januar 2005 kl. 11.57
Sted: BODØ

Re: Grav

Legg inn av 3674 » 12. mai 2009 kl. 9.24

Bare for å avrunde om Olida. Hun døde i Heimås i Fauske 31/10 1921, 34 år gammel, arbeiderhustru. Etterlatte: mannen Petter Johansen (identisk med den i Nordfoldboka nevnte "Peder Kristian Johannesen" som var fra Leivset i Fauske), 6 umyndige barn , derav 5 fællesbørn (Sic!). (Grete Othelie er vel inkludert i dette tallet), dessuten en datter Hjørdis over 18 år".
Petter Kristian tok senere etternavnet Leivseth, og bodde på Finneid i Fauske hvor han fikk nye 4 barn. Se i "Slektsbok for Skjerstad og Fauske, bind III", s. 53.

gj06836
Innlegg: 16
Registrert: 16. april 2008 kl. 14.06
Sted: SULITJELMA

Re: Grav

Legg inn av gj06836 » 12. mai 2009 kl. 22.13

Hei dere!
Min side finner dere nå under denne adressen http://www.sulisavisa.no/Wenche/
Skal snarest få oppdatert andre lenker, jeg beklager!

Ellers er temaet interresant, vi har nemlig stusset over denne mannen og ulykken som tok hans liv. Rapport eller annen omtale har ikke blitt gjenfunnet i arkivene etter gruveselskapet. Nå fikk vi forklaringen og vil rette opp listen over forulykkede i Sulitjelma.

Mvh
Wenche Spjelkavik

gj09388
Innlegg: 9
Registrert: 7. mai 2009 kl. 20.30
Sted: MO I RANA

Re: Grav

Legg inn av gj09388 » 15. mai 2009 kl. 18.11

Da kan jeg fortelle alle mine gode hjelpere, at Peder B. Pedersen Fagermo datter Grete Otelia
hadde en sønn. Han er dessverre død, men etterlater seg 6 barn og en kone.

Jeg har vært i kontakt med den eldste, og de visste ingenting om at P.B.P hadde et barn før Grete. De visste heller ingenting om P.B.P

Det finnes en del gamle bilder etter Grete, og det letes nå etter eks etter et brudebilde.

jeg takker dere alle for hjelpen :D

gj06836
Innlegg: 16
Registrert: 16. april 2008 kl. 14.06
Sted: SULITJELMA

Re: Grav

Legg inn av gj06836 » 28. november 2009 kl. 8.17

Sakset fra nettsidene om gruvedriften i Røstvangen:

Ved siden av silikose, som ofte hadde kronisk karakter, var såkalt "ladd" en vanlig yrkessykdom blant anleggsarbeidere. Den skyldtes skytegasser, som inneholdt kulloksyd, nitrøse gasser, små mengder uforbrent dynamitt osv. Den gav først og fremst forbigående hodepine, men også lungesymptomer som tung pust o.l. Sykdommen gav sjelden varig men, men den kunne i visse tilfelle være dødelig. Dette siste skjedde faktisk her ved Røstvangen i 1909.
Denne ulykka var den største i omfang her ved Røstvangen. Da omkom 3 mann samtidig i en av dagsynkene her oppe hvor vi nå står. Man kunne lese følgende i "Arbeidets Rett": "Ulykken foregikk torsdag morgen den 19de august mellom kl 5 og 6 i en sænk oppe på toppen av fjellet - et godt stykke ovenfor den egentlige hovedstoll ind til gruben. Nede i vedkommende sænk arbeidede tre mand. De arbeidede paa natskift, og da de om morgenen var færdig foretok de en avfyring av de ladede borehuller, eftererat de var kommet op. En tid efter at de tre skud var avbrændt gik arbeideren Magnus Skancke med en av sine kamerater, Peder Fagermo, (den tredje var gaat hjem til barakken), ned i sænken igjen for nærmere at undersøke virkningene av skuddene. Det andre arbeidslag, som kom ned i sænken ved 7-tiden, fandt da foruten Skancke og Fagermo ogsaa Iver Bakken liggende bevisstløs nede i sænken. Naar Iver Bakken ogsaa var kommet i sænken, saa antas det, at han var blit hitkaldt ved nødraab fra de to kamertater. Man fik hurtigst mulig alle 3 bragt op, men for alles vedkommende var dødeen indtraadt nede i gruben. Det mest sandsynlige er, at dødsaarsagen skyldes kvælning av svovelrøk. Røken maa ha været umaadelig sterk. Et lommeuhr Fagermo hadde paa sig var helt grønt av svovl baade utvendig og indvendig."

Svar

Gå tilbake til «Skjerstad»