Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli (Ytterli) n. 1801 *

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Vibeke Prestmo Valestrand
Innlegg: 23
Registrert: 15. april 2018 kl. 20.22
Sted: Isdalstø

Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli (Ytterli) n. 1801 *

Legg inn av Vibeke Prestmo Valestrand » 15. april 2018 kl. 20.34

På leting etter mine aner har jeg havnet i Beiarn og i Troalie (Troli). Her bor ved folketellinga i 1801 Anders Nielsen (f. 1746) og Sirie Nielsdatter (f. 1724). De har datteren Jertrud Andersdatter (f. 1773). Dette er Siris andre ekteskap.

I boka til M.B. Hansen: Bebyggelse og slektskapsforhold i Beiarn står Siri Nilsdatter oppført som født ca. 1735, gift med Anders Nilsen (Sandhornet). De gifter seg 1775. Anders dør 1804.
Siris første ektemann er Amund Pettersen jr. De gifter seg 1764. Han dør 1770.

Det jeg skulle ha visst er hvor denne Siri stammer fra. Hvem er hennes foreldre? Jeg har prøvd å lese i kirkebøkene over Beiarn/Gildeskål, men har hittil ikke lyktes med å finne henne. Det samme gjelder Anders. Jeg ser han muligens kan stamme fra Sandhornet.

Takknemlig om noen kan hjelpe meg med disse fortidens mennesker.

mvh
Vibeke

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Paul Johan Hals » 15. april 2018 kl. 21.17

Hei.
Velkommen i forumet.
Husk å legge ut linker til informasjonen du har, dersom det er mulig.

Her er link til FT1801 https://digitalarkivet.no/census/person ... 8473001926

Mvh Paul

Hill-Gunn Berna Jensen
Innlegg: 1465
Registrert: 25. mars 2006 kl. 18.30
Sted: KJERRINGØY

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Hill-Gunn Berna Jensen » 18. april 2018 kl. 0.01

Hei og velkommen på forumet
Siri er trolig fra Beiarn, hun er nevnt i skiftet etter faren Niels Nielsen i 1778

Skifte etter Niels Nielsen, Troaalien i Beiarn

Film eller link: HF1965
Internt skiftenr: 7880. Skiftet åpnet: 16/6-1778. Side: 182. Løpenr: .
Arvinger:
Siri Nielsdatter, Troaalien i Beiarn. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Anders Nielsen.
© DIS Salten Slektshistorielag 2010

Originalskiftet begynner øverst på venstre side https://media.digitalarkivet.no/view/24952/192
Som man ser i skiftet så omtales hennes far som «Lap», det betyr at Siri var av samisk ætt, det samme var trolig også både hennes 1. mann Amund Pettersen og hennes 2. mann Anders Nielsen.

Mvh Hill-Gunn

Vibeke Prestmo Valestrand
Innlegg: 23
Registrert: 15. april 2018 kl. 20.22
Sted: Isdalstø

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Vibeke Prestmo Valestrand » 18. april 2018 kl. 21.27

Paul Johan Hals: Takk for påminnelsen og for at du la ut linken.

Vibeke Prestmo Valestrand
Innlegg: 23
Registrert: 15. april 2018 kl. 20.22
Sted: Isdalstø

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Vibeke Prestmo Valestrand » 18. april 2018 kl. 22.04

Hill-Gunn Jensen: Takk for svar. Her må jeg nok bruke friske øyne for å tyde. Og ikke være så innmari utålmodig. Det stopper litt opp her ved Siri og Anders. Vanskelig å finne dem før de slo seg ned på Troli. Bygdeboka for Beiarn viser at i alle fall ektemann 1 er same, og de andre er det nok også. Jeg får se hva jeg finner i protokollene.

Hill-Gunn Berna Jensen
Innlegg: 1465
Registrert: 25. mars 2006 kl. 18.30
Sted: KJERRINGØY

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Hill-Gunn Berna Jensen » 19. april 2018 kl. 0.47

Legger inn lenke til boken hvor Siri er omtalt på side 61, her står det at hun var født i ca. 1735 https://www.nb.no/items/3b7853d8eaf3a3d ... ext=beiarn
Et salig rot i denne boken, så opplysningene her må absolutt sjekkes.

Kan ikke finne Niels Nielsen død i Beiarn / Gildeskål, men tyder det sånn i skiftet at han døde i Saltdal.
Og der finner jeg Niels Nielsen Lap fra Bodøe jordet, men alderen her er jo alt for lav. Kan presten ha stokket om på tallen, slik at det skal være 84? (øverst på venstre side) https://media.digitalarkivet.no/view/16618/30

Skifte etter Amund sin 1. kone i 1764
Skifte etter Elen Mortensdatter, Lappe kone, Troli i Beiarn
Film eller link: HF1963 Internt skiftenr: 12267. Skiftet åpnet: 14/7-1764. Side: 525. Løpenr: .
Arvinger:
Ektefelle: Amund Pedersen. Troli i Beiarn.
Petter Amundsen, Troli i Beiarn. Sønn av avdøde. Død.
Anders Pettersen, Troli i Beiarn, 9 år Sønnesønn av avdøde. Verge: Paul Monsen Valnesvannet.
Elen Pettersdatter, Troli i Beiarn, 12 år Sønnedatter av avdøde. Verge: Paul Monsen Valnesvannet.
© DIS Salten Slektshistorielag 2010

Siri gifter seg med Amund Petersen 29. juni 1764, ved trolovelsen er disse forlovere: Ole Hansen Storjord, Peter Andersen og Anders Bagge, begge de siste er lapper (samer)
Se 1. og 2. kolonne på høyre side https://media.digitalarkivet.no/view/16606/80

Skifte etter Amund i 1770
Skifte etter Amund Pettersen, Troåglien i Beiarn
Film eller link: HF1964
Formue: 47-5-0. Gjeld: 25-4-6.
Internt skiftenr: 14112. Skiftet åpnet: 18/9-1770. Side: 209. Løpenr: .
Arvinger:
Siri Nielsdatter, Troåglien i Beiarn. Hustru av avdøde. Umyndig. Gift. Verge: Adam Olsen
Heminghytten.
Petter Amundsen, Troåglien i Beiarn.Sønn av avdøde. Død. Gift. Etterlater seg 2 barn.
Petter Pettersen, Troåglien i Beiarn. Sønnesønn av avdøde. Umyndig. Verge: Paul Monsen Valnesvannet.
Elen Pettersdatter, Troåglien i Beiarn. Datter av avdøde. Umyndig. Verge: Paul Monsen Valnesvannet.
Petter Amundsen, Troåglien i Beiarn, 1 år Sønn av avdøde. Umyndig. Verge: Ole Hansen Israelsbakk.
© DIS Salten Slektshistorielag 2010

Petter født i 1769 (nederst i 2. kolonne på venstre s.) https://media.digitalarkivet.no/view/16606/31

Siri og Anders ble ikke gift i 1775, men 17. juni 1771. Her står det Anders Nielsen Troaalie og E (enke) ibid (samme sted) https://media.digitalarkivet.no/view/16606/33
20. mai 1773 får de datteren Jertru (nederst i 1. kolonne på venstre s.) Ved Jertru sin dåp kalles moren Sigri Nilsdtr. https://media.digitalarkivet.no/view/16606/36

Mvh Hill-Gunn

Vibeke Prestmo Valestrand
Innlegg: 23
Registrert: 15. april 2018 kl. 20.22
Sted: Isdalstø

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Vibeke Prestmo Valestrand » 19. april 2018 kl. 21.51

Dette er til stor hjelp. Tusen takk! Jeg blir imponert over hjelpsomhet og kunnskaper som besittes når det gjelder å lete i protokollene.

Dersom Niels Nilsen Lap fra Bodoe jordet er den riktige Niels, og tallene er stokket om, kan han være født rundt 1694. Her finnes det vel ingen dokumenterte opplysninger. Ser at det er en ministerialbok for Bodø, Salten, 1713-1724. Her kan jeg kanskje finne et inngått ekteskap et eller annet år(?) Tror nok det kan være vanskelig å finne Siri. Ministerialbok for 1724-1744 mangler.

Interessant at Siri er umyndig ved skiftet etter første ektefelle. Eller ble kvinner automatisk umyndig når de ble enker?

mvh
Vibeke

Hill-Gunn Berna Jensen
Innlegg: 1465
Registrert: 25. mars 2006 kl. 18.30
Sted: KJERRINGØY

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Hill-Gunn Berna Jensen » 21. april 2018 kl. 0.17

Dette skiftet etter Siri sin far Niels Nielsen bør du legge ut på https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2352 her på DIS, for å få hjelp til å tyde spesielt 2. kolonne, for her ser jeg at både Saltdal, Bodø og Sverige er nevnt

Det står i boken at Anders Nielsen var farbror (onkel) til Jørgen Mortensen Troli S nr. 5 på side 58
Jørgen sin far og Anders Nilsen sin bror må da ha het Morten Nilsen
Morten Nielsen finner jeg omtalt i Arvid Støver sine nedtegnelser for Gildeskål, (vær obs på at her kan det også være en del feil)

Familien til Morten Nielsen, gårdbruker same, Krokli (Skerkedal)
Født: / 1735. Familienr: 3236.
Familien var:
Ektefelle: Karen Ediesdatter. Gift: 13/1 1783. Alle barn er døpt i Bodø.
Karen Ediesdatter, Krokli (Skerkedal), født: / 1759.
Margrethe Mortensdatter, Krokli (Skerkedal), født: 26/10 1783. Datter.
Anders Mortensen, Breivikdalen, fødested: Krokli, født: 31/10 1785. Sønn, Gift.
Karen Mortensdatter, Krokli, født: 29/4 1787. Datter.
Inger Mortensdatter, Krokli. Datter.
Karen Mortensdatter, Krokli, født: 15/6 1788. Datter.
Gundel Margrethe Mortensdatter, Krokli, født: 5/4 1790. Datter, død: / 1790.
Martha Mortensdatter, Krokli, født: 10/7 1791. Datter, død: / 1791.
Jørgen Mortensen, Troli Beiarn/Oxlien, fødested: Krokli, født: 26/7 1792. Sønn, Gift.
Andreas Mortensen, Krokli, født: 19/4 1795. Sønn.
Martha Mortensdatter, Ytre Thuv Bodø, fødested: Krokli, født: / 1799. Datter, Gift, ektefelle: Anders Larsen. Ytre Thuv Bodø.
© DIS Salten Slektshistorielag 2012

Legg merke til denne trolovelsen 1775 i 1. kolonne nede på høyre side, her står det trolovet Anders Olsen Sandhorn og enken Siri Monsdtr. https://media.digitalarkivet.no/view/16606/39
Dette er trolig samme ektepar som er på Sandhornet i 1801 og som forfatteren kan ha mistolket til å være "din" Anders Nielsen http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webce ... =1634#ovre

Jeg tror ikke Anders Nilsen var født på Sandhornøy i Gildeskål, men trolig i Saltdalen. Muligens han som blir døpt her 14. august 1747, foreldre Niels Nielsen, Lap og Inger Andersdtr. https://media.digitalarkivet.no/view/16616/115
Etter det jeg vet var alle kvinner umyndige på 1700 tallet og måtte ha verge ved skifte, verge for enker ble kalt lagverge.

Mvh Hill-Gunn

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 21. april 2018 kl. 13.38

Jeg ser Børdalen? nevnt i skiftet og tok et oppslag i Bodin bygdebok for Straumen, II-6B, forfatter Terje Gudbrandson.

Finner dine slektninger på gården Skolmoen (Skolemoen) og på Øvermoen under Børvatnet.

Se vedlegg. Skiftet er nevnt under Øvermoen der du kan lese om Tomas Andersen, sønn til kona til Nils i hennes første ekteskap. Nils Nilsen med familie er nevnt under Skolmoen, og det er opplyst at han omkom på tur til Saltdalen. Beklager at bildene ble vertikale etter opplasting.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen Gry

Vibeke Prestmo Valestrand
Innlegg: 23
Registrert: 15. april 2018 kl. 20.22
Sted: Isdalstø

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Vibeke Prestmo Valestrand » 21. april 2018 kl. 18.33

Hill-Gunn Jensen: Takk for tipset. La det inn i forumet, og har fått flott hjelp!

Ser det blir dobbelt opp med Nils Nilsen nå, dersom også en Nils Nilsen er far til Anders. Men finner at det er vanlig navn i den tiden. Fortsetter letingen. Nå har jeg noen utgangspunkt.

Fant også den andre Siri og Anders mens jeg lette i protokollene. Trodde først det kunne være "mine", men slo det fra meg.

mvh
Vibeke Prestmo Valestrand

Vibeke Prestmo Valestrand
Innlegg: 23
Registrert: 15. april 2018 kl. 20.22
Sted: Isdalstø

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Vibeke Prestmo Valestrand » 21. april 2018 kl. 18.41

Gry Onarheim Dahlmo: Dette var kjekt!
Ser at bygdeboka er på nb.no, men kan ikke åpnes uten at jeg sitter på selve nasjonalbiblioteket.
Forstår jeg det riktig at Siri Nilsdtr. er fra et ekteskap før kona som bl.a. har sønnen Tomas?

mvh
Vibeke Prestmo Valestrand

Hill-Gunn Berna Jensen
Innlegg: 1465
Registrert: 25. mars 2006 kl. 18.30
Sted: KJERRINGØY

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Hill-Gunn Berna Jensen » 22. april 2018 kl. 1.03

Legger ut det svaret du Vibeke fikk på tydehjelpen av Else B. Rustad (en eminent tydehjelper)

«Derefter møtte i Skifte Rætten Amund Jørgensen Falchfloug i Bodøe Fierding tilligemed
hans Hustrue Karen Andersdr. og anmeldte at den afdøde
Niels Nielsen havde hendes Moder til ægte, og at hendes Møderne Arv skulle være hos Stedfaderen Beroende, og derfore fremviste i Skifte-Rætten een af Peter Aanesen udCopieret Sæddel udstæd af en Præst i Sverrig ved Navn Johan Orling Pastor til Arne-
plov dat 1t Septb. 1764; saaledes lydende # Hertil Svarede den afdødes Svoger Anders Nielsen og Hustrue Siri Pedersdt. at da ingen Skifte Forrætning fand- tes efter Den afdødes første Kone, der kunde oplyse hvor stoer hendes Møderne Arv var Desuden foreviiste benævnte Anders Nielsen et Brev som Sal. Niels Nielsen før sin Død har tilskrevet SkifteForvalteren, hvorudi den afdøde Besverger sig over sine Stedbørns at de uden hans Minde skal have anmasset sig Adskilligt af sin Møderne Arv med viidere. Samme vard at d. 8d Novb. 1777, der blev læst saalydende. Eragtet. Da de øvrige Arvinger efter den afdødes første Kone som skal være Niels Andersen Bierchedahlen i Gilleschaals Fierding, og Thomas Anderssen Bøedahlen i Bodøe Fierding ey nu var nærværende, for at tilsvare, de over denne udi samme Brev giorte Beskyldninger,
saavel som at oplyse hvor stoer deres Mæedrene Arv var, og hvor udi samme bestoed; Saa ud sættes dette Skifte til Sommertingene for indeværende Aar er forbie, da de ved Placater nær- mere skal blive Jndkaldet, Thi blev Forrætningen for denne sinde Sluttet og saaledes Forrættet vedgaaer datum ut prius O. Sandberg, A. B. Howert
Erich Christensen Peder Olsen....


Ut ifra det som står i skiftet «da ingen Skifte Forrætning fandtes efter Den afdødes første Kone», tolker jeg det sånn at Niels Nielsen var gift 2 ganger.
Thomas f. 1717 Niels f. 1722 og Karen f. 1731 var barn hans 1. kone hadde i sitt 1. ekteskap.
Tolker det også sånn at Niels ikke hadde barn i sitt 1. ekteskap. Både Hans 1. kone og hennes 1. mann må ha død mellom 1731 (da Karen Andersdtr. er født) og 1735 (da Siri Nilsdtr. er født)

Iht gamle oppkallingsregler tipper jeg at Nils sin 1. kone het Siri.

Mvh Hill-Gunn

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 22. april 2018 kl. 13.07

Hill-Gunn skrev:...Tolker det også sånn at Niels ikke hadde barn i sitt 1. ekteskap. ...

Nils var gift kun 1 gang og hennes navn ukjent. Med denne ukjente hustru fikk han Siri.
Den ukjente hustru var tidligere gift med en Anders og fikk de barna som Hill-Gunn nevner.
Vennlig hilsen Gry

Hill-Gunn Berna Jensen
Innlegg: 1465
Registrert: 25. mars 2006 kl. 18.30
Sted: KJERRINGØY

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Hill-Gunn Berna Jensen » 23. april 2018 kl. 21.40

Ser ikke bort ifra at jeg kan ha tolket noe feil, men jeg anser skiftet for være en primærkilde og Bygdeboka for å være en sekundærkilde.

I skiftet står det: «da ingen Skifte Forrætning fandtes efter Den afdødes første Kone»
Det står også: «Da de øvrige Arvinger efter den afdødes første Kone som skal være Niels Andersen Bierchedahlen i Gilleschaals Fierding, og Thomas Anderssen Bøedahlen i Bodøe Fierding ey nu var nærværende»
(Søsteren Karen Andersdtr. møtte jo sammen med sin mann Amund Jørgensen)

Hvis Nils Nilsen var gift bare en gang, ville det vel i skiftet ha stått kun den afdødes Kone,
og Nils sine 3 stebarn ville være nevnt i skifte. Det er de ikke, derimot viser skiftet full krig mellom Siri og hennes stesøsken.
Akk ja sann «Man kjenner ikke slekta si før man har delt en arv med de» sier et gammelt ordspråk

Så inntil noen kommer med en god forklaring på hvorfor det i skiftet står «den afdødes første Kone» og ikke bare den afdødes Kone, tolker jeg det fortsatt sånn at Nils Nilsen var gift 2 ganger.

Noen som har Saltdal bygdebok som kan sjekke om Anders Nilsen, sønn av Nils Nilsen og Inger Andersdtr. kan være den som var gift med Siri Nilsdtr.?

Mvh Hill-Gunn

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 24. april 2018 kl. 11.33

Ja, at bygdebøker er en sekundærkilde er et velkjent faktum.

Forfatteren her opererer med omtrentlige årstall og har vel kun skattelister og dette skiftet som sine kilder. Jeg var litt for kjapp med mitt svar pga tidsnød, og burde skrevet at dette var ref forfatterens tolkning. Skiftet har jeg derimot nå hatt tid å titte på.

I bygdeboka er det nevnt at Nils var bruker fra senest 1762 og til 64/71. I flg skiftet skal det være en seddel fra presten i Arjeplog datert 1764, men denne seddelsen er ikke gjengitt i skiftet, men det står Anders Nilsen og Siri Pedersdatter ga tilsvar til denne:

" ...een af Peter
Aanesen udCopieret Sæddel
udstæd af en Præst i Sverrig ved
Navn Johan Orling Pastor til Arne-
plov dat 1t Septb. 1764; saaledes
lydende # Hertil Svarede
den afdødes Svoger Anders Nielsen
og Hustrue Siri Pedersdt. at..."


Jeg vil anta at mulig svar på disse slektsforbindelser finnes ved å lete i kildene for Arjeplog. Kan det være mor til disse barna som døde der 1764?

Det er nevnt svoger Anders Nilsen og hans hustru Siri Pedersdatter i skiftet. Hvem er denne Pedersdatter? Svoger kan bety akkurat svoger eller en inngiftet person i familien. Kan det være at den godeste Nils Nilsen var gift 2 ganger - første kone død ca 1764 og hans andre kone ukjent og dermed er Anders Nilsen og Siri Pedersdatter et annet par enn det paret i Beiarn?
Blir mange spekulasjoner her, men dette er ei vrien nøtt, og jeg ikke erfaring med sameslekter. Veldig kjekt med nye friske øyne og flere kommentarer.

Trådstarter ville kun ha hjelp med denne delen av skiftet da hun syntes de første linjer var grei, så da er mitt spørsmål: hva står det om Sirie Pedersdtr og Anders Nielsen under innledningen?

Hvem er denne Peter Aanesen som også er nevnt i skiftet og ikke minst hva betyr det at en seddel er udCopieret? Er det slik at denne seddel er en avskrift?

Har kun sjekket personregisteret i alle bind av bygdebøkene fra Saltdal, men finner ingen av denne familien nevnt der. Også gjennomgang av det kapittelet i bind 4 der samefamilier er nevnt.
Mange samer i området Skolmoen og Børvatnet hadde også tilknytning til steder på Innstranda i Bodin og i Skjerstad.

Håper også trådstarter får anledning til å komme med sine kommentarer :)
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 24. april 2018 kl. 16.58

Du kan selv lete her: kirkebøker Arjeplog

Lykke til :)
Vennlig hilsen Gry

Hill-Gunn Berna Jensen
Innlegg: 1465
Registrert: 25. mars 2006 kl. 18.30
Sted: KJERRINGØY

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Hill-Gunn Berna Jensen » 24. april 2018 kl. 20.50

Vibeke.
Mtp faddere og oppkalling, hvem av Siri og Anders sine barn er dine forfedre, Jertru eller Nils?

Mvh Hill-Gunn

Vibeke Prestmo Valestrand
Innlegg: 23
Registrert: 15. april 2018 kl. 20.22
Sted: Isdalstø

Re: Siri Nilsdatter og Anders Nilsen, Troli N (Ytterli) Beia

Legg inn av Vibeke Prestmo Valestrand » 15. mai 2018 kl. 21.45

Beklager at jeg ikke har fått fulgt opp dette før nå. Utrolig interessant det dere skriver, og jeg skal sjekke den Arjeplog-linken.

Jeg mottok i denne saken privatmelding fra en som viste seg å ha lett etter de samme personene tidligere, og vi er i slekt. Da han er mer bevandret i dette enn meg, og har holdt på i årevis, har jeg fått opplysninger om min slekt jeg bare kunne drømme om :-)

Fremdeles noe ullent når det gjelder Nils og hans koner. I første ekteskap ser det ikke ut til å ha vært barn med i bildet. I det andre gifter han seg med NN som har vært gift med Anders NN tidligere. Her er det tre barn inne i bildet: Thomas, Nils og Karen. Den siste står omtalt i skiftet som gift med Falkefloug. Siri er Nils og NNs barn.

Siri er gift med Anders Nilsen f. 1746 i Galtåg i Beiarn. Foreldre er Nils Pedersen, død ca 1782 i Galtåg og Berit Monsdtr, død 1763. Skifte 5. juni 1763. De skal ha bodd på lapperydningen Gallåen i Beiarn (Jeg har dessverre ikke alle kilder tilgjengelig som link forløpig).

Det er Anders og Siri sin Gjertrud som er "min", for så si det slik. Min 3tipp-oldemor, mor til Ane Henrikka Andersdtr. f. 1811 https://media.digitalarkivet.no/view/16641/134, døpt 30 juni 1811, 2tipp-oldemor.

Dere hjelpere er gull verdt!

Med beste hilsen
Vibeke

Svar

Gå tilbake til «Beiarn»