Karen Marie Laxfors f.1864 og datter Signe Karstine f.1888

Moderator: MOD_Nordland

Svar
21092
Innlegg: 13
Registrert: 9. november 2007 kl. 0.34
Sted: TRONDHEIM

Karen Marie Laxfors f.1864 og datter Signe Karstine f.1888

Legg inn av 21092 » 19. november 2008 kl. 19.08

Jeg har gjennomgått diverse nettbaser, ”Vefsn bygdebok - Gardshistorie Grane 3a” og lagt ut http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... manr=63482. Har på http://www.svar.ra.se sjekket kirkebøkene for Jukkasjärvi, der svenske Laxfors ligger, rundt Karens fødselsår 1864.
Digitalarkivet gir 5 Laxfors og 1 Laxforsmo som utvandrer, og 1 Laksfors og 1 Laksformo i FT1900. Alle menn. Har ikke funnet noe som peker mot Karen og/eller Signe direkte rundt noen av dem. Jeg er altså ikke noe lengre enn i tråden ovenfor.
Fornavna tyder (vel?) på at de er norske. Og, så vidt jeg vet, etternavnet tilsier Grane som eneste plassen Karen kan komme fra. Er det noe jeg har oversett? Og hvor ble Karen og Signe av?
Er det noen med spesiell kompetanse på Grane som kan hjelpe?

Brukeravatar
dn22196
Innlegg: 2308
Registrert: 16. januar 2008 kl. 11.32
Sted: FJERDINGBY

Re: Karen Marie Laxfors f.1864 og datter Signe Karstine f.18

Legg inn av dn22196 » 19. november 2008 kl. 21.54

Hei du finner jo dåpen til Signe på Digitalarkivet.Hennes far er jo skomakersvend Jens Julius
Olaussen.Men dette visste du kanskje.Jeg ser at Jens Julius er gift med Therese i 1900 og at han har 2 barn med henne.Det sier ihvertfall at Signe var et uekte barn,for faren nekter for at det er hans barn ved dåpen.Har ikke funnet noen av dem i 1900 tellingene.Og heller ikke på FS.Men kanskje de emigrerte??Signe ble født og døpt i Trondheim. :)

21092
Innlegg: 13
Registrert: 9. november 2007 kl. 0.34
Sted: TRONDHEIM

Re: Karen Marie Laxfors f.1864 og datter Signe Karstine f.18

Legg inn av 21092 » 21. november 2008 kl. 13.07

Hallo Lisbeth. Takk for svar.
Hvis du trykker på hyperlinken (internettadressa i blått, understreka) i innlegget mitt over her, så kommer du til et innlegg jeg har på Digitalarkivets brukerforum. Der igjen er det to hyperlinker, en til databaseoppføringa og en til kirkeboksbildet.
Det har du også, Lisbeth, tydeligvis har funnet. Bra. Men SÅ, - utover dette, - DA begynner det bli vanskelig.
Så, igjen; er det noen som allerede har jobba med Grane, som kan bekrefte om Karen Marie kommer fra en av Laxforsgårdene? Selv om jeg ikke fant henne i bygdeboka, eller kirkebøkene for rundt 1864? Eller, er det noen som ha andre gode innspill til Karen sin avstamning, og hvor det, etter denne fødselen og dåpen, ble av mor og datter?
Glemte å nevne at jeg har prøvd Statsarkivet/ Trondheim Byarkiv, i håp om fx en legejournaloppføring e.l. på fødselen, men dessverre, ingenting. Fant heller ingenting i vaksinasjonslistene for Domkirken, for årene etter Signes fødsel.
Så, gode forslag, noen?

Svar

Gå tilbake til «Grane»