Abelone Ingebrigtsen og Ole Jakobsen, Moe, nevnt 1801

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj13196
Innlegg: 57
Registrert: 21. februar 2011 kl. 20.21
Sted: Kjøpsvik

Abelone Ingebrigtsen og Ole Jakobsen, Moe, nevnt 1801

Legg inn av gj13196 » 5. april 2011 kl. 23.48

Abelone Ingebrigtsen bor i 1801 på Moe hos sin datter Ane og svigersønnen Jocum. Hun er enke, for mannen, Ole Jakobsen , er død.
Jeg har funnet 4 barn.

Er det noen som kjenner til foreldrene til Abelone og Ole?

Abelone er født på nedre Øyen, Ole på Moe

Mvh Kurt Solberg

Brukeravatar
Geir Tverå
Innlegg: 800
Registrert: 14. mars 2005 kl. 21.24
Sted: TRONDHEIM

Re: Abelone Ingebrigtsen og Ole Jakobsen, Moe

Legg inn av Geir Tverå » 6. april 2011 kl. 1.40

Abelone Ingebrigtsdatter ble døpt 1. påskedag 1742, datter av Ingebrigt Johannesen og Randi Nilsdatter på Mosbakken (under garden Mo i Vefsn). Alderen hennes i 1801-tellingen har blitt i høyeste laget.

Ole Jacobsen ble døpt 25.02.1731, sønn av Jacob Hansen, da på Langmoen. Navnet på mora greide jeg i farta ikke å finne.

Abelone og Ole ble gift i 1765 og bodde på Mosbakken. Ole levde i 1779, men noe dødsår har jeg ikke på noen av dem.

gj13196
Innlegg: 57
Registrert: 21. februar 2011 kl. 20.21
Sted: Kjøpsvik

Re: Abelone Ingebrigtsen og Ole Jakobsen, Moe

Legg inn av gj13196 » 11. april 2011 kl. 21.38

Takk for hjelpen, Geir.

Jeg har nå funnet to brødre til Abelone: Niels og Ole. Det rare er at jeg ikke finner familien i 1769? Jeg finner kun faren som er gift på nytt med Elen Erlandsdtr.

I 1801 finner jeg en Ole Ingebrigtsen på Kulstad, og alderen stemmer. Kan du bekrefte dette?

Jeg har forsøkt å lete etter foreldrene til Ingebrigt og Ranni uten å lykkes så langt.
Når det gjelder Jakob Hansen har jeg kun funnet sønnen Ole og mora er fortsatt ukjent.


Mvh

Kurt

Brukeravatar
Geir Tverå
Innlegg: 800
Registrert: 14. mars 2005 kl. 21.24
Sted: TRONDHEIM

Re: Abelone Ingebrigtsen og Ole Jakobsen, Moe

Legg inn av Geir Tverå » 11. april 2011 kl. 23.23

Randi Nilsdatter døde i 1755, oppgis å være 45 år. I skiftet samme år er det oppført to sønner og ei datter: Nils, Ole og Abelone. I 1738, året før de giftet seg, døpte de sønnen Peder, "avledt i hoer", som det så pent formuleres i kirkeboka: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-86 Peder døde åpenbart før 1755. Om de også kan ha hatt andre barn som døde før 1755, har jeg ikke sjekket.

Ingebrigt Johansen/Johannesen er registrert i 1769 som husmann under Mo, men navnet på selve husmannsplassen (Mosbakken) er ikke tatt med. Han bor da sammen med sin nye kone som het Elen Arentsdatter (ikke Erlandsdatter, som det står i 1769-tellingen).
Ole Ingebrigtsen finner vi i 1769 som tjener på Kjerstad, og Nils Ingebrigtsen var tjener på Aspneset.

Det er mulig at det Ole du finner på Kulstad i 1801, men jeg kan verken bekrefte eller avkrefte det her og nå. Vet du når han giftet seg?

Jeg har foreløpig ikke kunnet identifisere opphavet til Ingebrigt Johansen og Randi Nilsdatter. Ved trolovelsen i januar 1739 er han oppført med Dolstadsjøen som adresse, hun bodde i Mosbakken (øverst til høyre): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-91
Kan tenkes man finner slektninger blant forlovere og faddere.

Jacob Hansen hadde kun denne ene sønnen, etter det jeg kan se. Jacob Hansen var død ved skiftet etter søstera Beret Hansdatter, Ytter-Hellfjellet, i 1779, og det er da kun sønnen Ole som er nevnt. I 1729/30 mangler det 9 måneder i tapte kirkeboksider. Hva som kan ha foregått av kirkelige handlinger i dette tidsrommet blir ren gjetning, men at Jacob Hansen kan ha blitt gift da, er vel ikke usannsynlig. Det er mulig det finnes svar på hvem kona var, men jeg vet ikke hvor man skal lete.

gj13196
Innlegg: 57
Registrert: 21. februar 2011 kl. 20.21
Sted: Kjøpsvik

Re: Abelone Ingebrigtsen og Ole Jakobsen, Moe

Legg inn av gj13196 » 11. april 2011 kl. 23.38

Tusen takk. Du er suveren. Jeg får forsøke å lete videre.

Kurt

Svar

Gå tilbake til «Vefsn»