Er gården Øyen nedre i Vefsen en del av Gården Øya Gnr 15

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn21784
Innlegg: 82
Registrert: 19. januar 2008 kl. 10.51
Sted: FJELLHAMAR

Er gården Øyen nedre i Vefsen en del av Gården Øya Gnr 15

Legg inn av dn21784 » 6. april 2013 kl. 22.17

Hei
En av mine aner Nils Pedersen skal være født på gården Øyen nedre i Vefsen i 1782, men ifg Gardshistorie for Vefsen gnr. 1 - 32 kan jeg ikke finne han under gården Øya.
I FT for 1800 er famelien flyttet til Bjørn på Dønna og forblir der til de dør.
Han ble der gift i 1803 med Christiana Jensdatter.
Hans far Peder Hansen skal være født i Stavasdalen ca 1757 og moren var Abel Nilsdatter født ca 1751. Kan Nils også være født i Stavasdalen? Er Stavasdalen et område eller er det gården Stavasdalen med Gnr 52.
Håper noen med lokalkunnskap kan være behjelpelig.
Mvh
Roar Brynlund

Brukeravatar
Geir Tverå
Innlegg: 800
Registrert: 14. mars 2005 kl. 21.24
Sted: TRONDHEIM

Re: Er gården Øyen nedre i Vefsen en del av Gården Øya Gnr 1

Legg inn av Geir Tverå » 7. april 2013 kl. 0.51

Ja, Ner-Øya er en fellesbetegnelse på de gardbrukene under Øya (gnr. 15) som ligger "nederst", nærmest elvemunningen og Mosjøen.

Peder (Per) Hansen (1757-1803) ble født på garden Stavassdalen, gnr. 52 (nå i Grane kommune).

Abel Nilsdatter (1751-1835) ble født i Skjørlegda (gnr. 30).

De må ha vært tjenestefolk på Ner-Øya på den tida Nils ble født. Det kan forklare hvorfor de ikke er omtalt som brukere eller husmenn der.

Nils (1782-1861) sin dåp (venstre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18

De opphold seg på Øya da de ble trolovet 06.10.1782, da Nils ble døpt 20.10.1782, og da de giftet seg 26.01.1783.
De døpte Marit i 1785 fra Flatøya i Tjøtta. Fra 1787 er Sør-Bjørn adresse ved barnedåpene.

dn21784
Innlegg: 82
Registrert: 19. januar 2008 kl. 10.51
Sted: FJELLHAMAR

Re: Er gården Øyen nedre i Vefsen en del av Gården Øya Gnr 1

Legg inn av dn21784 » 7. april 2013 kl. 23.27

Hei
Takk Geir for et utfyllende og godt svar. Jeg har kopiert lenken til kirkeboken da Peder og Abel ble gift. Har funnet ut at det var avsnitt merket Dom 3rd/1873
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 05303&js=j
Da jeg ikke behersker gotisk skrift så godt, så klarte jeg ikke å finne bryllupsdagen 26.1.1783 i det avsnittet. Det var antageligvis 3 par som ble (copulert) gift den dagen. Etter Peder er det 2 navn Anders Olsen og Karen Michelsdatter, Dolstad....... . Var de forlovere til Peder og Abel eller er de nevnt i forbindelse med de 2 andre parrene som ble gift? Disse 2 sistnevnte var foreldere til min tipoldefar på morsiden. I hht FT1801 bodde de på Jakobgården Gnr 114. Denne opplysningen fikk jeg fra deg. Viste ikke at de hadde noen forbindelse med hverandre, så dersom de var forlovere var det overraskende.
Da det ser ut som alle mine aner kommer fra Vefsen med unntak av de på min oldefar på farsiden, så har jeg et annet spørsmål som gjelder Vefsen. Første kona til Jens Pedersen, Christianna Jensdatter hadde aner som kom fra Schalland, Vefsen. Er Schalland navnet på et sted eller på en gård/husmannplass. Hva heter det i dag og hvis det er en gård hva er gårdsnr.
Mvh
Roar B

Brukeravatar
Geir Tverå
Innlegg: 800
Registrert: 14. mars 2005 kl. 21.24
Sted: TRONDHEIM

Re: Er gården Øyen nedre i Vefsen en del av Gården Øya Gnr 1

Legg inn av Geir Tverå » 8. april 2013 kl. 1.30

Det er 3 ektepar som ble viet samme dag, Dom. 3tie ab. Epiph. (3. søndag etter Hellige tre konger). De er skrevet inn etter hverandre på denne måten uten at de har noe med hverandre å gjøre. Forloverne, som alltid var menn, er oppført ved trolovelsen, som fant sted 14 dager før Nils ble døpt. Forloverne var Jørgen Larsen og Ole Olsen (begge fra Øya), Ole Nielsen, Ole Pedersen og Ole Jonsen (alle fra Kjærstad).

Hvis Christiana Jensdatters mor var Berit Arentsdatter, som kom i hvert fall hun fra Skaland.
Skaland (gnr. 201 i Vefsn), er en av de større gardene med flere gardsbruk og husmannsplasser. For å sjekke garder og gards-/bruksnummer kan du ha hjelp av gårdsmatrikkelen av 1886: http://www.rhd.uit.no/matrikkel/matrikkel.aspx
og matrikkelutkastet av 1950 (sortert etter kommuneinndelingen som gjaldt den gangen): http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50

dn21784
Innlegg: 82
Registrert: 19. januar 2008 kl. 10.51
Sted: FJELLHAMAR

Re: Er gården Øyen nedre i Vefsen en del av Gården Øya Gnr 1

Legg inn av dn21784 » 9. april 2013 kl. 20.50

Takk Geir for tyding av tekst i kirkebok.
Berit Arentsdatter er mor til Christina Jensdatter. Bygdeboken som omhandler Skaland skal iht Bygdebokkontoret komme ut neste år.
Takk for lenke til Matrikkelutkastene.
Mvh
Roar B

Svar

Gå tilbake til «Vefsn»