Navn på steder i Vefsen

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn21784
Innlegg: 82
Registrert: 19. januar 2008 kl. 10.51
Sted: FJELLHAMAR

Navn på steder i Vefsen

Legg inn av dn21784 » 26. februar 2013 kl. 17.48

Hei
Det er 2 navn på steder/gårder i Vefsen som jeg ikke riktig vet hvor de ligger.
Eiteråholmen, dette tror jeg ligger innst inne i Vefsenfjorden, men er ikke sikker.
Øren (gaard), dette tror jeg ligger et sted langs fjorden på høyresiden når du drar inn til Mosjøen. Andre navn i tellekretsen antydet at det var langs fjorden. Han som kom dit kom fra Sundøya. Regner med at han ikke dro så langt.
Vennlig hilsen
Roar Brynlund

Brukeravatar
Geir Tverå
Innlegg: 800
Registrert: 14. mars 2005 kl. 21.24
Sted: TRONDHEIM

Re: Navn på steder i Vefsen

Legg inn av Geir Tverå » 26. februar 2013 kl. 18.04

Eiteråholmen, i dagligtale Holmen, er gard nr 29 i Vefsn. Den ligger langt fra fjorden og er en av de øverste gardene i Eiterådalen, helt sør i Vefsn.

Øra (gnr. 4) ligger ved Vefsnfjorden mellom Juvika og Hundåla. Garden hadde i flere omganger brukere som kom fra andre områder enn Vefsn. Jeg vet ikke hvem du tenkte på, var det Helmer Sund?

Begge gardene finner du nærmere omtalt i Vefsn bygdebok særbind VIIIa, Gardshistorie for Vefsn.

dn21784
Innlegg: 82
Registrert: 19. januar 2008 kl. 10.51
Sted: FJELLHAMAR

Re: Navn på steder i Vefsen

Legg inn av dn21784 » 26. februar 2013 kl. 20.39

Takk Geir for raskt svar. Det var Helmer Sund jeg tenkte på. Han hadde en sønn Nelson som ble gift på Bjørn, Dønna hvor jeg kommer fra. Det var også flere i famelien hans fra Sundøya som kom til Bjørn.
Bygdeboken du nevner er den til salgs gjennom historielaget eller bokhandel i Mosjøen.
Du som har god kjennskap til området vet du når Hellesvik kirkegård på Sundøya ble tatt i bruk, og om den enda blir benyttet. Far til Helmer ble ravlagt der i 1922.
Med hilsen
Roar B

Brukeravatar
Geir Tverå
Innlegg: 800
Registrert: 14. mars 2005 kl. 21.24
Sted: TRONDHEIM

Re: Navn på steder i Vefsen

Legg inn av Geir Tverå » 26. februar 2013 kl. 23.12

Bygdeboka fås i hvert fall kjøpt hos bokhandlere i Vefsn. Den kom ut i 2012, så den burde være lett tilgjengelig. Et bibliotek burde også kunne skaffe den på fjernlån.

Når det gjelder gravplassen i Hellesvika, kan du forsøke kirkevergen i Leirfjord: http://www.kirken.no/?event=showCouncil ... esId=f1822

Svar

Gå tilbake til «Vefsn»