Hvor ble det av Henry Jørgensen, f. 1906?

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Hvor ble det av Henry Jørgensen, f. 1906?

Legg inn av Tom Kaasen » 5. desember 2011 kl. 21.15

Etterlysningen ligger også på sidene til Vefsn Slektshistorielag.

Henry Jørgensen var halvbroren til min farmor.
Han ble født som uekte barn av Anna Knof Ingebretsdatter og Jørgen Kolbeinsen, i Kjerstadosen i Vefsn. Anna var ugift tjenestepike og Jørgen var ugift arbeider, Mosjøen. Det var en tvillingfødsel, men det andre barnet var dødfødt. I FT1910 bor Henry Jørgensen sammen med sin mormor (min tippoldemor), Petrine Maria Ingebredtsdatter, på Remmen (i Austerbygden tellingskrets).
Begge oppgis å være understøttet av fattigvesenet. Jeg finner konfirmasjonen til Henry i Vefsn i 1921. Han står oppført med bopel Remma. Jeg lurer på hva som videre skjedde med Heny. Han var en halvbror av farmor som det aldri var snakk om. Min far har ikke hørt om ham og heller ikke Henry's yngste halvsøster, vet noe om Henry.

Er det noen på forumet som har informasjon, vil jeg gjerne vite mer om hva som skjedde med Henry

Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvor ble det av Henry Jørgensen, f. 1906?

Legg inn av Tom Kaasen » 6. mai 2012 kl. 8.00

Noen supplerende opplysninger om farssiden til Henry:

Jørgen Kolbeinsen, Henrys far, ser ut til å være Kristian Jørgen Kolbeinsen, f. 28.04.1871, som "uægte", med foreldre Daniel Kolbeinsen og Ingeborg Anne Kristiandatter. De har felles hushold, både i FT1875, 1900 og 1910. Etter FT1875, der Kristian Jørgen er oppført som Christian, er det kun Jørgen som er benyttet. I kirkeboka, ved Henrys fødsel, er det angitt at Jørgen Kolbeinsen er født 1876. Jeg klarer ikke å finne andre aktuelle Kolbeinsen, så jeg antar at kirkeboka ved Henrys fødsel er feil.
Daniel Kolbeinsen og Ingeborg Anne Kristiandatter gifter seg i 1872. Det oppgis at begge har bolig Kvalfors. Daniels far oppgis å være Kolbein Persen og Ingeborg Annes far er Kristian Isachsen.
Håper disse tilleggsopplysningene kan hjelpe i spørsmålet om å finne ut hvor det ble av Henry Jørgensen.

mvh
Tom Kaasen

Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvor ble det av Henry Jørgensen, f. 1906?

Legg inn av Tom Kaasen » 11. september 2012 kl. 23.38

Hei

Jeg har fått opplysninger om at Henry Jørgensen brukte etternavnet Myrvoll/Myrvold i voksen alder, etter plassen han bodde på under Remma. Det sies at Henry Myrvoll/Myrvold
døde av tuberkolose på en institusjon i Vardø eller Vadsø i 1934.

Håper disse tilleggsopplysningen kan bidra til ytterligere informasjon.


mvh
Tom Kaasen

Hill-Gunn Berna Jensen
Innlegg: 1465
Registrert: 25. mars 2006 kl. 18.30
Sted: KJERRINGØY

Re: Hvor ble det av Henry Jørgensen, f. 1906?

Legg inn av Hill-Gunn Berna Jensen » 12. september 2012 kl. 20.53

Hei

Jeg vet ikke hvor det ble av Henry, men lurer bare på om at du har lagt merke til at det står anmerket ved Henrys dåp i 1906 at det var moren Anna Ingebrigtsdtr. sitt 2. leiermål http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-77
Det tyder på at Anna må ha fått et uekte barn før Henry

I 1910 finner man Anna på gården Lian sammen med sin uekte sønn Arne http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6906002682

Arne Olsen sin far er ved konfirmasjonen oppgitt å være Johannes Johnsen fra Mosjøen (nr. 2) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-178
Ser på Dis gravminner at Arne døde i 1982 og er begravd i Mosjøen

Mvh Hill-Gunn

Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvor ble det av Henry Jørgensen, f. 1906?

Legg inn av Tom Kaasen » 12. september 2012 kl. 21.01

Takk for respons!

Jeg har ganske god kontroll på Anna sine barn, med unntak av Henry. Jeg har forstått det slik at han døde ugift, ca. 28 år gammel.

Annas eldste datter var min farmor. Arne var 3. leiermål. Etter dette giftet Anna seg med far til min farmor.

Anna fødte ennå 2 barn, hvorav ett overlevde første leveår og lever den dag i dag.
Det var aldri snakk om denne delen av forhistorien til hverdags og min nålevende gammeltante visste ingenting om dette, før jeg fant det ut, via FT1910 og med god hjelp fra Vefsn Slektshistorielag.

mvh
Tom Kaasen

Tom Kaasen
Innlegg: 740
Registrert: 12. april 2012 kl. 0.58
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvor ble det av Henry Jørgensen, f. 1906?

Legg inn av Tom Kaasen » 16. februar 2023 kl. 15.25

Nå vet jeg svaret!
Jeg fikk informasjon fra Halvard Lundestad for 8-10 år siden. Han mente at Henry døde i 1934, på Vardø Tuberkolosehjem. Han mente også at han skrev seg Myrvold. Henry var fosterbarn der i FT1920 og Myrvold er navnet som er oppgitt på garden ved denne tellinga.

I dag fant jeg en dyster avisartikkel , med overskriften "De utstøtte" i "Folkets Frihet" fra 1934. (krever innlogging/utvidet tilgang). Artikkelen beskriver slutten av livet for Henry Jørgensen. Basert på innholdet i artikkelen, fikk jeg bekreftet Lundestad sin opplysning om dødsår/dødssted. Jeg fant også innføring av dødsfallet i kirkeboka for Sør-Varanger. Henry var oppført som Henry Jørgensen.
 
 
 
mvh
Tom Kaasen

Svar

Gå tilbake til «Vefsn»