Bokhandler David Marius Danielsen i Sandnessjøen - Foto?

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Knut Totland
Innlegg: 53
Registrert: 3. mai 2017 kl. 9.49
Sted: Kyrksæterøra
Kontakt:

Bokhandler David Marius Danielsen i Sandnessjøen - Foto?

Legg inn av Knut Totland » 2. november 2018 kl. 12.47

David Marius Danielsen ble født på Trøa under Lønnum i Sparbu 26.04.1866. Han hadde ei datter Gusta utenfor ekteskap (født i Hemne, ST 19.07.1890), som er min tippoldemor.

David ble gift i Sandnessjøen 27.01.1898 med Kristine Amalie Kristiansdatter Bøen, og drev som bokselger i Sandnessjøen.

Det ser ikke ut til at David Danielsen og Kristene fikk egne barn. De hadde imidlertid ei fosterdatter, Gudrun Marie Johansen (født i Sandnessjøen 1908), som etter eget ønske tok etternavnet Danielsen ved sin konfirmasjon i 1923.

Etter dette forsvinner David fra kildene for meg.

Jeg har funnet et bilde av ham i boka "Stamnes Kirke «Helgelandsbruden» 1882-1982" (side 64), men bildet er ikke så veldig godt.
https://www.nb.no/items/7cfb7728f01b0161683f5ea9cc0cb5ba?page=65

Det som hadde vært veldig morsomt for meg, er om det finnes noen som har bilde av David Danielsen. Eventuelt også litt mer informasjon om ham, kona og fosterdatteren. Hans aner har jeg kontroll på :D

Steinar Olsen
Innlegg: 943
Registrert: 26. desember 2004 kl. 12.40
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Re: Bokhandler David Marius Danielsen i Sandnessjøen - Foto?

Legg inn av Steinar Olsen » 5. november 2018 kl. 14.10

søker du etter han på NB.no så finner du noen linker til opplysninger i bl. a. Mellom to kriger av Leif B. Lillegård (må nok lånes siden du ikke får åpnet den på nett) og som
"David M. Danielsen" søker du uten så får du fult av treff som ikke leder noe sted, du kan jo og søken med hele navnet, og med etternavnet først også. "Danielsen David Marius"
klippet ut melding om dødsfallet og lagt som vedlegg.
link til NB
https://www.nb.no/items/45e17d9164e0cfd ... nielsen%22
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold

gj04666
Innlegg: 268
Registrert: 10. mars 2007 kl. 16.45
Sted: TRONDHEIM

Re: Bokhandler David Marius Danielsen i Sandnessjøen - Foto?

Legg inn av gj04666 » 14. juni 2019 kl. 20.48

Hei.
Om du søker på fotosamlinger Trondheim og på Gunnerus (tror jeg det var) finnes det et foto registrert (men ennå ikke scannet) av en person ved navn D.M.Danielsen. Det kan jo være ham. De scanner nok bildet på forespørsel.
Lykke til. Birgith

Svar

Gå tilbake til «Alstahaug»