Anton Jæger Kveinen

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn03613
Innlegg: 52
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.28
Sted: OSLO

Anton Jæger Kveinen

Legg inn av dn03613 » 29. mars 2005 kl. 14.50

På garden Qveinen (Kveinen?) i Bindal bor det ved FT i 1875 en liten kar som heter Anton Jæger Sivertsen, ca. 3 år. Han bor sammen med en yngre søster og moren, Inger Anna Andreasdatter, som tydeligvis nettopp er blitt enke. Hennes avdøde mann må ha hett Sivert Ditlevsen og var sønn på garden.

Det siste er noe jeg har trukket ut av opplysningene fra 1875-tellingen. Siden det på nettet ikke ser ut til å finnes noen andre opplysninger omkring folk i Bindalen, lurer jeg på om det er noen kolleger der ute som vet noe mer om folka på Kveinen (?) Jeg er primært interessert i Anton Jæger og hans foreldre m/aner. På forhånd takk. Hilsen Torgeir Kvalvaag.

dn17643
Innlegg: 1
Registrert: 2. mars 2005 kl. 20.11
Sted: BLOMMENHOLM

Re: Anton Jæger Kveinen, Bindal

Legg inn av dn17643 » 30. mars 2005 kl. 20.24

Hei Torgeir
For omlag et halvt år siden fant jeg en link fra Bindalen kommunes hjemmeside som inkluderte fødsler, vielser og begravelser i Bindalen for mesteparten av 17 og 18 hundretallet. Jeg har en Excel kopi av fødselsfila og fant igjen Anton Jæger Sivertsen, uekte sønn av Sivert Magnus Andersen og Henriette Lydia Ditlefsdatter. Dåpsdatoen er 23/8/1873.

Moren Henriettes dåpsdato er 28/5/1854, datter av Ditlef Estensen og Bereth Johannesdatter.

Faren Sivert finner jeg ikke igjen, men han kom fra gården Nordgutvik som muligens ikke tilhører Bindalen.

Mail linken er død og jeg prøvde å sende deg en zipkopi av fila, men den gikk ikke igjennom på mail adressen din.

dn03613
Innlegg: 52
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.28
Sted: OSLO

Re: Anton Jæger Kveinen, Bindal

Legg inn av dn03613 » 30. mars 2005 kl. 23.05

Hei, Karl.
Jeg vet ikke hvorfor det ikke lot seg gjøre å oversende zipkopien. Jeg bruker bredbånd med masse kapasitet, så det burde ikke være noe problem der.

Skal nå sammenholde dine opplysninger med annet stoff som er kommet inn. Anton Jæger skal ha emigrert, og med mindre han vendte hjem igjen - mange gjorde tross alt det, er han ikke den mannen jeg leter etter. Dessuten het faren Sivert.

Men det finnes jo ingen annen Anton Jæger, hverken i Bindalen eler andre steder. Siden han - "min" Anton Jæger - angivelig kalte seg Olsen, lurer jeg på om "din" Anton Jæger kan ha blitt adopert av en eller annen Ole?

Vel, det er i hvertfall fortsatt lov å håpe. Hilsen Torgeir.

dn18656
Innlegg: 140
Registrert: 13. november 2005 kl. 16.48
Sted: LEKA

Re: Anton Jæger Kveinen, Bindal

Legg inn av dn18656 » 15. november 2005 kl. 16.55

Hei !

Når det gjelder Anton Jæger Sivertsen så er faren Sivert Magnus Andersen ( 04.02.1851-23.12.1879)Faren druknet og da flyttet sannsynligvis mora, Henriette Lydia Ditlevsdatter Kveinen tilbake til Bindal og til farsgården.
Når det gjelder Anton Jæger giftet han seg 28.03.1903 med Oldine Kristine Andersdatter Fuglem ( 23.07.1875-). De bosatte seg på gården Selvågen i Foldereid hvor de bodde til ca 1912 , da de emigrerte til Minnesota U.S.A.

Svar

Gå tilbake til «Bindal»