Johan Edvart Myhre Nilsen, Nærøy-Solvik

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
dn23950
Innlegg: 5
Registrert: 20. mai 2009 kl. 10.34
Sted: TROMSØ

Johan Edvart Myhre Nilsen, Nærøy-Solvik

Legg inn av dn23950 » 20. mai 2009 kl. 12.28

Johan E. M. Nilsen også kjent som Johan Solvik...

...ble født 29.09.1881 Reinfjord Lille, Brønnøy, Nordland.
Gift med Karen Anna Svendsen (f. 1891) fra Skoelvdalen, Bardu, Troms.

Etter å ha blitt gift flyttet ekteparet til Nærøy, og gården Solvik. Usikker på når Solvik som gård ble etablert, hvem som etablerte den og hvem som eide/bygde huset de flyttet inn i (se vedlagt bildefil fra Nærøy bygdebok) nokså nært Lundring Kirke (Kjørte fra Tromsø i påsken 2009 for å finne huset).

Overnevnte kan jeg sikker finne ut av selv, men det er et par ting som jeg er redd for skal forsvinne ut av historien, om det ikke allerede er for sent.

Min bestefar (Norvald Sten Johansen f. 1925) var et av tre barn av dette ekteparet og alle disse barna skal være født i Nærøy. Har ikke funnet de i noen kirkebøker, men antar at dette kommer som følge av at ikke alle kirkebøker i området er digitalisert. De andre barna het Magnhild og Kåre. Norvald var yngst og da han var ca. tre år ble han satt bort til et eldre ektepar i Troms.

Noe har med andre ord skjedd, for Karen Anna Svendsen velger å ta med seg alle tre barna og flytte hjem - hele den lange veien til indre Troms. Hva som her har skjedd er ikke godt å vite. Jeg har fått informasjon om at Johan var "på straff" i den tiden han bodde i Nærøy, men det kan også være etter han flyttet tilbake til Brønnøy.

Johan flytter altså fra Nærøy og hjem til Brønnøy og omtrent samme år (1928) som barna blir satt bort på forskjellige gårder.

Johan reiser en runde i Troms og besøker barna som er plassert i forksjellige hjem, Johan dør i 1938 av drukning - begraves som Nilsen. Karen har et senere forhold og får ytterligere tre barn, hun gifter seg derimot ikke igjen og dør i 1957.

Er det noen der ute som kan sitte på opplysninger som kan belyse hva som her har skjedd? Dessverre er min far (som var enebarn) og bestefar døde så det de evt. visste er tapt. Men det min bestefar visste fikk han opplyst av div. personer i Nærøy da han i godt voksen alder (ca. 20 år siden) oppklarte sitt opphav og oppsøkte stedet han trådte sine første år som liten gutt.

Takker for all hjelp som dere der ute kan bistå med. Om opplysninger du finner - ikke ønskes å utleveres på forumet, så kan kontakt i allefall først opprettes her. Takk for at du tok deg tid til å lese :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Anne Berit Hildrum
Innlegg: 760
Registrert: 3. desember 2004 kl. 9.16
Sted: OSLO

Re: Johan Edvart Myhre Nilsen, Nærøy-Solvik

Legg inn av Anne Berit Hildrum » 14. desember 2009 kl. 16.49

Jeg sjekket Nærøy bygdebøker B IV s 512, og der står det desverre ikke mye.
Nybrottsbruket Solvik ved Vågsvågen ble i 1917 skilt ut fra bnr 1. Kjøper av parsellen var Johan Nilsen fra Brønnøy. Han var skiftvis jernbanearbeider og nybygger, og slik fikk han reist både stuebygningen og fjøs i 1919. Johan Nilsen forlot Solvika etter ca 4 år. Broren Ole Nilsen leide stuebygningen som familiebustad. Han kjøpte siden Nyrud, en parsell av Rossøya, bygde der og flyttet dit i 1937. Det er fortalt at Johan Nilsen omkom på en segltur i småbåt til Bindal.

Anne

dn23950
Innlegg: 5
Registrert: 20. mai 2009 kl. 10.34
Sted: TROMSØ

Re: Johan Edvart Myhre Nilsen, Nærøy-Solvik

Legg inn av dn23950 » 14. desember 2009 kl. 18.06

Hei Anne,

Takk det oppklarte faktisk noe av det jeg lurte på - så det var altså han som bygde stuen og fjøset (fjøset ble revet i etterkrigstiden er jeg blitt fortalt). Morsomt å høre at han også har jobbet som jerbanearbeider.. Han skal også ha jobbet som fisker i sine yngre dager og senere arbeidet på hurtigruten. Tror muligens at de bodde der lengre enn 4 år - min bestefar ble født i 1925 og skal ha vært nærmere tre år før de reiste fra Nærøy. Dette må jeg nok undersøke nærmere.

Takk igjen :)

Jon S.

Ellinor Ramberg
Innlegg: 26
Registrert: 14. november 2005 kl. 20.50
Sted: TROMSØ

Re: Johan Edvart Myhre Nilsen, Nærøy-Solvik

Legg inn av Ellinor Ramberg » 23. mars 2017 kl. 21.55

Karen Anna Svendsen var tante til min mor. Hun ble samboer med Henrik Edvard Larsen og bosatt i Rabbåsen ,Sørreisa. Familien står beskrevet i Sørreisa bygdebøker. Der står også alle barna beskrevet og hvem de ble gift med og bosatt.

Svar

Gå tilbake til «Nærøy»