Mille Johanne Gjertsdtr, f. ca. 1800 i Nærøy

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Berit Anne Kaas Munthe Lund
Innlegg: 243
Registrert: 29. mars 2006 kl. 22.03
Sted: HORTEN

Mille Johanne Gjertsdtr, f. ca. 1800 i Nærøy

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 14. februar 2009 kl. 17.25

Jeg leter etter Mille Johanne som 14.11.1827 ble gift med Nils Svendsen(trolig fra Steigen) i
Flakstad kirke. I KB for Flakstad står det riktignok Mille Johanne Pedersdtr., men i FT 1865 og 1875 for Flakstad står det Gjertsdatter. Jeg finner også paret som faddere mange ganger i Flakstad og da står etternavnet hennes som oftest som Gjertsdtr., men hun er noen ganger nevnt som Mille Johannesdtr.
I FT 1865 er Mille 66 år og fra Nærøy. Når Mille Gjertsdt dør i 1878 i Flakstad er det oppgitt at hun er 80 år og fra Kolvereid.
mvh
Berit Anne

Berit Anne Kaas Munthe Lund
Innlegg: 243
Registrert: 29. mars 2006 kl. 22.03
Sted: HORTEN

Re: Mille Johanne Gjertsdtr, f. ca. 1800 i Nærøy

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 16. februar 2009 kl. 13.28

Jeg har funnet dåpen til Mille Johanne Gjertsdtr. i Nærøy, Nærøy, Vikna 1785-1815. Er det noen som vet hvilken dato 5. søndag etter påske i 1796 er?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-53
Jeg har også funnet at hun flyttet ut 22 år gammel, men klarer ikke å lese hvor og hva som står der:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-64

Men jeg finner ikke når hun er flyttet til Lofoten. Jeg ser av KB Flakstad at hun er fadder 11.06.1826 og bor på gården Kilan i Flakstad. Deretter kjenner jeg historien hennes.
Det jeg lurer på er om hun kan være mor til Johanne Severine Nilsdtr. som ble født ca. 1823 i Vågan prestegjeld i Lofoten. Faren er oppgitt til Nils Svendsen (som Mille giftet seg med i 1827), men KB for Vågan for denne tidsperioden er gått tapt pga brann.
mvh
Berit Anne

Brukeravatar
dn20931
Innlegg: 216
Registrert: 14. januar 2007 kl. 10.51
Sted: ROGNAN

Re: Mille Johanne Gjertsdtr, f. ca. 1800 i Nærøy

Legg inn av dn20931 » 9. mars 2009 kl. 11.24

I flg "Dage" var 5. søndag etter påske i 1796 1. mai. Milles foreldre var Giert Ottersøen og Kirsten. Jeg merker meg at KB er for Vikna i Nærøy, derfor er det kanskje en tanke å leite videre i bygdebøker for Vikna. Ottersøen skal ligge i nærheten av Rørvik i Nærøy.

"Flyttelenken" sier at hun flyttet til "Øxningen" i "Wasaas fierding". Vassås er et prg eller sogn i Bindal og Øxnes er en gård der. Derfra må hun senere ha flyttet til Flakstad.

Mvh
Rolf M

Brukeravatar
dn20931
Innlegg: 216
Registrert: 14. januar 2007 kl. 10.51
Sted: ROGNAN

Re: Mille Johanne Gjertsdtr, f. ca. 1800 i Nærøy

Legg inn av dn20931 » 9. mars 2009 kl. 12.49

Her er familien ved Ft 1801. Foreldrene Gjert Erichsen og Kirsten Hansdtr er begge 52 år og altså f ca 1749. Mille har fått navnet Nelle, men det er nok en skrivefeil. KB viser at Mille var ca 5 år ved tellingen. Her er hun yngst i søskenflokk på 5.

Lenke Ft 1801

Mvh
Rolf M

dn22204
Innlegg: 563
Registrert: 14. januar 2008 kl. 10.30
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Mille Johanne Gjertsdtr, f. ca. 1800 i Nærøy

Legg inn av dn22204 » 9. mars 2009 kl. 13.04

Dette kan jo underbygges litt også. Vi kan ta med oss noe av det som er funnet ut i en annen tråd: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=77832

Der har Paul Johan Hals tolket flyttestedet til å være Øxningen i Wasaas fierding.

Rolf M la frem denne på DISchat og jeg slo opp i mine kilder for å prøve å finne ut hvilke mulige "fierdinger" vi hadde på Helgeland. Etter å ha sett Paul Johans tolkning søkte jeg på Øxningen, og fikk en treff i Bindals fierding.

5, Øxningen
,Hans Busch,gl
søn, Jens Hansen Busch, 23, Øxningen Liden, men frisk
Kilde: Innrulleringsmantall Helgeland 1766/1769 ved Svein Edvardsen, utgitt Trondheim 2003, og senere på CD. Side 22.

Det slo meg når navnet på dåpsbarnet var "Christian Busch Eliasen" at det kan ha vært noe navneoppkalling, uten at det nødvendigvis er slektskap.

Jeg slo opp i noen skifter på samme gård og fant:
Øksningen; Bindalen/1776
Hans Hansen Busch M Hovedperson
Lene Jensdatter K Ektefelle
Jens Hansen M Sønn; Hald i Nummedalen.
Maren Hansdatter K Gift Datter; Johannes Andersen, Nummedalen.
Anne Hansdatter K Gift Datter; Niels Jørgensen, Øksningen
Sirrie Hansdatter K Død Datter
Jens Jacob Johansen M 12 Barn av Sirrie; Formynder Hans Taraldsen, Øyen.
Leene Johansdatter K 10 Barn av Sirrie; Formynder Johannes, Øksningen.
Kilde: Skifter Bindal 1686-1920 ved Svein Edvardsen, utgitt Trondheim og senere på CD.

Det kan altså være at hun har tjent på Øxningen, og har oppkalt sitt barn etter en av de som bodde på gården mens hun var der, og som brukte Busch - som kan se ut som om et slektsnavn. Man kan jo kanskje dra tankerekken litt lenger og lure på hvorfor hun dro til Flakstad for å føde. Er Elias den rette faren? ;) Ville kanskje vært rart å la et spor være igjen i form av et slektsnavn, men hun tenkte kanskje at Flakstad var langt unna Bindal...

Interessant problem.

Mvh
Petter Stene

Brukeravatar
dn20931
Innlegg: 216
Registrert: 14. januar 2007 kl. 10.51
Sted: ROGNAN

Re: Mille Johanne Gjertsdtr, f. ca. 1800 i Nærøy

Legg inn av dn20931 » 9. mars 2009 kl. 14.28

Av lenken Petter la frem, finner jeg at Mille fikk et uekte barn med Elias Johansen. Sønnen ble døpt 3.mai 1822 og dåpen er innført både i klokkerboka og ministerialboka. I ministerial står barnet nevnt som uekte, men i Klokkerboka mener jeg det står "Nu Egtev." - altså at de var gifte ved dåpen. Klarer ikke å finne vielsen, men her er lenkene til dåpen:
Lenke klokkerbok

Lenke minist bok

At hun fikk et barn døpt i Leka i Kolvereid i mai 1822 styrker ikke akkurat kandidaturet til at hun skulle bli mor til Johanne Severine i Flakstad allerede i 1823 selv om det på ingen måte er umulig. Du har lagt ut noe sparsomme opplysninger om Johanne hvis du vil ha hjelp til å finne ut om hun kan være Milles datter.

For øvrig vil jeg be deg legge ut lenke over alt du har lagt ut en tråd til alle andre steder du har lagt den ut. Da slipper vi å bruke tid på å løse problemer andre allerede har funnet ut av.

Mvh
Rolf M

dn22204
Innlegg: 563
Registrert: 14. januar 2008 kl. 10.30
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Mille Johanne Gjertsdtr, f. ca. 1800 i Nærøy

Legg inn av dn22204 » 9. mars 2009 kl. 14.36

Jeg ser jeg bomma litt på stedet hvor barnet ble døpt, men stedet spiller for så vidt ingen rolle for teorien om Øxningen og Busch navnet.

Ellers støtter jeg forslaget fra Rolf M om at så mye informasjon legges ut som mulig, helst med lenker til det man har funnet fra før.

Mvh
Petter Stene

Berit Anne Kaas Munthe Lund
Innlegg: 243
Registrert: 29. mars 2006 kl. 22.03
Sted: HORTEN

Re: Mille Johanne Gjertsdtr, f. ca. 1800 i Nærøy

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 10. mars 2009 kl. 15.45

Hei!
Takk for hjelpen. Ser av innlegget til Rolf at han har tyden dåpsnotaene til sønnen Christian Busch som at foreldrene var ugift ved fødselen, men gift når sønnen ble døpt. I Ministralboken står det Mille Gjertsdtr. Norde.tad og det samme står det for 1.fadder Niels Jacobsen Norde..tad. For meg synes det som samme i klokkerboka bare at Nord er forkortet til N., men jeg er langt fra noen ekspert på å lese KB.
Når Mille Gjertsdtr. ble gift med Nils Svendsen 14.11.1827 i Flakstad kirke, var hun pige og kan ikke ha vært gift før.
På Distreff har Anne Hildrum lagt ut familieoversikt for Mille Johanne Gjertsdt. Ottersøy. med foreldre Gjert Eriksen Lillevedde f. 1752 d. 1828 og Kirsten Hansdt. Ottersøy f. 1750 d 1818. Jeg har mailet med henne for å få flere opplysninger om Mille Johanne, men det hun visste var fra en bygdebok hvor det sto at Mille flyttet til Kolvereid i 1819 og i 1826 til Lofoten.
Jeg er veldig ukjent med steder og gårder i N-Trøndelag, men tilhørte både Leka, Vikna og Kolvereid Nærøy pr.gjeld?
Ut fra de opplysningene som er kommet fram med en sønn f. i 1822 i Sør Bindal og at hun først i 1826 skal ha flyttet til Lofoten, tyder det vel på at hun ikke er mor (bare stemor) til Johanne Serine Nilsdtr. f. i Vågan ca. 1823. Johanne Serine skal være 40 år når hun gifter seg 20.11.1863 i Buksnes kirke i Lofoten, men det er også det eneste stedet jeg har funnet alder på henne.
Se mitt innlegg nr. 67134 på Digitalarkivet(kan ikke å lage lenke til det) og
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=76464

Berit Anne

Brukeravatar
dn20931
Innlegg: 216
Registrert: 14. januar 2007 kl. 10.51
Sted: ROGNAN

Re: Mille Johanne Gjertsdtr, f. ca. 1800 i Nærøy

Legg inn av dn20931 » 10. mars 2009 kl. 18.04

Ser nå at det står N.Ejde og ikke Nu Egtev. Et søk på hvor.no viser at Nordeidet er et stedsnavn i Bindal, og det ser ut som noen av fadderne også bodde der.
Lenke kart

Sognehistorikken for Nærøy viser at både Vikna, Leka og Kolvereid har tilhørt prestegjeldet:
Lenke
Du får sikkert låne den bygdeboka som omtaler flyttingen på ditt lokale bib.
Mvh
Rolf M

Berit Anne Kaas Munthe Lund
Innlegg: 243
Registrert: 29. mars 2006 kl. 22.03
Sted: HORTEN

Re: Mille Johanne Gjertsdtr, f. ca. 1800 i Nærøy

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 13. mars 2009 kl. 14.29

Nå lurer jeg på om dette er den riktige Mille Gjertsdtr.
Min "Mille" som ble gift med Nils Svendsen i 1827 var fadder sammen med Nils 11.06.1826 i Flakstad kirke
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-33
I KB for Nærøy har jeg funnet en Mille Gjertsdtr. utflyttet 18.10.1826 til Lofoten
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-127
I bygdeboka er det iflg. Anne Hildrum kun nevnt at Mille Johanne Gjertsdtr. Ottersøy, flyttet til Kolvereid i 1819 og til Lofoten 1826.
Utflyttingen som nevnt ovenfor til "Øxningen"i Vassås er jo heller ikke til Kolvereid, så kan de dreie seg om to Mille Gjertdtr?
Berit Anne

gj09425
Innlegg: 2
Registrert: 14. mai 2009 kl. 22.09
Sted: KOLVEREID

Re: Mille Johanne Gjertsdtr, f. ca. 1800 i Nærøy

Legg inn av gj09425 » 14. mai 2009 kl. 22.46

Vet ikke om dette er relevant, men gjør et forsøk. Nærøy Bygdebok, bd. IV s. 81 opplyser at Mille Johanne er f. 1796. Til Øksninga i Kolvereid (Det er ei øy/gård i Kolvereid) i 1819, videre til Lofoten i 1826.

Hennes far, Gjert Eriksen (1752-1829) var fra Lillevea. Jeg har en viss kjennskap til denne slekta, for mora til Gjert var Ane Gjertsdatter, f. i Leka 1715. Sitter på en god del opplysninger om hennes familie og aner, da jeg stammer fra hennes søster.

mvh Ørjan Kvaløy

kvaloy@hotmail.com

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Mille Johanne Gjertsdtr, f. ca. 1800 i Nærøy

Legg inn av gj18592 » 17. juni 2014 kl. 11.41

Berit skrev:Nå lurer jeg på om dette er den riktige Mille Gjertsdtr.



Litt gammel tråd, men det kan sannsynliggjøres enda bedre at det faktisk er Mille, datter av Gjert Eriksen og Kiersten Hansdatter på Ottersøy som flyttet til Lofoten i 1826.

Milles tante, Elen Johanne Hansdatter f. 1758 ble gift med Johan Hansen fra Holand i 1780 (forl. s.å.). All den tid Ole Hermansen er nevnt som en av forloverne er det neppe tvil om at det er Mille sin tante det er snakk om (Ole var gift med Helena, en annen av Milles tanter, skifte 18.juni 1779). I 1794 fikk de datteren Mille mens de var bosatt på Holand. Denne Mille var med andre ord på samme alder som Mille fra Ottersøya.

Mille Johansdatter giftet seg med Ingebrigt Larsen i 1818, de var bosatt på Rørvik. Samme året utpå høsten får de sønnen Johannes.

Det som jo er interessant er at de 29. august 1825 melder utflytting til Lofoten. Hvorfor de dro vet jeg ikke, men det faktum at de flyttet gir jo Mille Gjertsdatter en anledning og en grunn til å flytte til "samme sted" året etter. At hun dro nordover som tjenestepike til sin kusine er jo absolutt ingen umulighet.

Nærøy bygdebok IV skriver på side 459 at Ingebrigt Larsen og Mille kom flyttende tilbake til Nærøy i 1827 eller 1828, til Marøyvollen.

Det ser forøvrig ikke ut til at boka kobler at Mille kan ha dratt til sin kusine Mille men jeg mener det i det minste er sannsynliggjort at Mille Gjertsdatter dro nordover i 1826 til sine slektninger som dro året før.

Kan det finnes spor etter Ingebrigt Larsen og Mille i nord? I så fall, så er det jo ikke usannsynlig at Mille Gjertsdatter har vært i nærheten av dem, hvertfall i 1826/1827.

Berit Anne Kaas Munthe Lund
Innlegg: 243
Registrert: 29. mars 2006 kl. 22.03
Sted: HORTEN

Re: Mille Johanne Gjertsdtr, f. ca. 1800 i Nærøy

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 1. juli 2014 kl. 23.35

Det er helt sikkert riktig Mille og jeg tror også at hun kan være mor til Johanne Serine. Et gammelt notat fra min manns morfar sier at foreldrene var Nils og Nelle. Mulig det var et kalle navn for Mille.
Mille Johanne Gjertsdatter er fadder i Flakstad kirke 11.juni 1826 sammen med Nils Svendsen.
Det er over 4 mnd. før hun iflg. KB Nærøy skal ha flyttet til Lofoten(18.10.1826).
Begge bor da på Kilan i Flakstad . Finner ikke at de har vært faddere i Flakstad tidligere, men 2 ganger senere før de gifter seg. Liste over innflyttere i årene før 1826 mangler.

Finner heller ikke Mille Johansdatter og Ingebrigt Larsen som faddere i Flakstad i perioden 1825-1828, men de kan jo ha flyttet til en annen plass i Lofoten.

Johanne Serine Nilsdatter er oppgitt til å være 40 år og født i Vågan pr.gjeld med far Nils Svendsen(mor er ikke oppgitt) når hun gifter seg i Buksnes kirke 20.11.1863. Kan alderen være feil og at hun muligens er født i 1825/1826? Hun fikk sitt første barn (uegte), Nils Michael, 24.06.1854 i Flakstad.

Svar

Gå tilbake til «Nærøy»